besparen met ledlampen

• 27 October 2018
  • 37 reacties
  • 1464 Bekeken

Op de site van de comsumentenbond staat dat het vervangen van gloeilampen en halogeenlampen door ledlampen een besparing oplevert; zelfs als je de nog bruikbare lampen vervangt.
Hoe zit dit met spaarlampen? Ik heb nog een aantal nieuwe liggen. Kan ik die terugverdienen door ze niet te gebruiken?

37 reacties

Gewoon alle lampen gebruiken totdat ze doodgaan.

Kwestie van respect.
Reputatie 7
Badge +6
Lastig te zeggen . Heb wel heel veel pech gehad met spaarlampen . Vele zijn veel te snel defect geraakt . Ik gebruik ze ook zo veel mogelijk op . Lampen die veel branduren maken bij mij zijn al vervangen door LED . Hierdoor bespaar ik al flink . Bij spaarlampen die zelden branden is vervangen door dure LED moeilijk of niet terug te verdienen . Die laat ik dus lekker zitten en ik probeer de voorraad op te maken . Mogelijk wordt LED in de toekomst ook flink goedkoper . Dan kan het altijd nog . Defecte LED's nog niet meegemaakt dus die lijken wel langdurig heel te blijven.
Reputatie 7
Doe ze in verlichting die je niet vaak gebruikt of in een lamp die alleen maar een donker hoekje moet verlichten bijvoorbeeld. Niet in een lamp waarbij je wilt lezen, daarvoor geven ze geen prettig licht (vind ik).
Badge
Een gloeilamp van 80 watt geeft je nu ook warmte van 80 watt iets wat een led lamp niet doet!
Reputatie 5
Badge +5
Zoals @MrsJones en @E.T. Wiersum al zeggen: gebruik die oude nog ongebruikte spaarlampen vooral op plekken waar het licht zelden brandt.

Als het, bijvoorbeeld, bij een 60 watt vervanger gaat tussen een nieuwe ledlamp van 7 watt, en een spaarlamp van 12 watt, dan scheelt dat 5 kWh per 1000 branduren. Bij een lamp die vaak aanstaat, bijvoorbeeld 4 uur per dag, zit je daar ruim binnen een jaar aan en heb je de meerkosten van de aanschaf van een nieuwe ledlamp en het afdanken (wel apart in de daarvoor bestemde bakken!) van de ongebruikte spaarlamp er binnen een paar jaar, en dus normaal gesproken zeker binnen de levensduur van de nieuwe ledlamp, wel uit. Bovendien heb je direct plezier van een lamp die meteen op volle lichtsterkte is; afhankelijk van de toepassing is dat een groot voordeel van led boven spaarlampen.
Bij een lamp in een schuur ofzo die je alleen af en toe even aanknipt komt bovenstaande financieel niet uit. Daar kun je dus prima die spaarlamp nog gebruiken. Vergelijkbare overwegingen gelden behalve voor je portemonnee ook voor de milieu-impact.
Reputatie 7
Badge +5
@Peter van der Wilt Zo ik het zie is(!) een LED-lamp een spaarlamp hoewel het werkingsprincipe van de klassieke spaarlamp wellicht wat anders is en ook nadelen heeft door het wat langzaam opstarten.
Maar goed, dat hebben mijn TL-buizen in de keuken ook. En ook bij de LED-lampen bij mij in de gang duurt het een seconde voordat ze aangaan hetgeen ik overigens niet als nadeel zie. Juist in een schuur waar ik maar even ben maar dan wel vol licht nodig heb zou ik geen klassieke spaarlamp maar een gloeilamp gebruiken. Maar wellicht is dat een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Ik meen een vleugje sarcasme te ontdekken in de vraagstelling van de TS. Maar gelukkig geeft het forum een goed antwoord op zijn vraagstelling.

Overigens ben ik het niet eens met @E.T. Wiersum en @MrsJones indien en voor zo ver zij bedoelen dat je juist spaarlampen moet gebruiken op plekken waar het licht niet vaak brandt. Daar moet je volgens mij nu juist je gloeilampen aan opmaken. Ik gebruik bijvoorbeeld alleen gloeilampen in de portiekverlichting die ik, ook ten behoeve van mijn buren, zelf heb aangelegd.

En dus, spaar-(LED)lampen in armaturen die langdurig branden zoals schemerlampen en de gloeilampen opmaken op die plaatsen waar je maar eventjes licht nodig hebt zoals bij portiekverlichting.
Reputatie 7
Badge +6
Tja , @F. den Oudsten . Verschil van mening moet kunnen he? Zolang de toon maar netjes en vriendelijk blijft . Sommigen hebben daar helaas moeite mee. Zeker is een LED-lamp ook een spaarlamp , maar om verwarring te voorkomen blijf ik een LED-lamp liever zo noemen en de eerste versie spaarlamp een spaarlamp. De ouderwetse gloeilampen opmaken doe ik alleen daar waar ze op jaarbasis zeer kortstondig branden , een LED niet rendeert en een spaarlamp te veel tijd nodig heeft om op sterkte te komen. Dat laatste vooral bij buitenlampen die steeds kortstondig branden en lage temperaturen. Maar heel vaak kortstondig branden loopt op jaarbasis ook op en lastig om te weten wat het omslagpunt is. Voorbeeld : Wij lopen tientallen malen per dag naar de schuur om zaken te halen of te brengen . Heb daar sinds kort een buitenlamp met bewegingsmelder en toch maar een LED in geschroefd omdat mijn gevoel zegt , dat het uiteindelijk voordeliger is op voorwaarde dat die led lang genoeg heel blijft . Spaarlampen kunnen slecht tegen regelmatig aan/uit . Gloeilampen hebben daar geen probleem mee . Hoe dat met de LED's zit weet ik niet.
Reputatie 7
Badge +5
Na lezing van jouw laatste verhaal @E.T. Wiersum denk ik dat ons 'verschil van mening' eigenlijk beperkt is tot een 'persoonlijke voorkeur' want ik kan me heel goed vinden in jouw verhaal, vooral jouw 'omslagpunt' spreekt me aan omdat ik denk dat ik precies dezelfde afweging zou maken.

En inderdaad, de vroegste versies spaarlampen (die jampotten) noemden we inderdaad spaarlampen terwijl we nu spreken van LED-verlichting om niet alleen een bepaald licht-principe aan te geven maar ook om die zich te laten onderscheiden van die inmiddels ouderwetse jampotten.

En dus, geen moeite met jouw verhaal.
Reputatie 7
Gloeilampen heb ik niet meer, alleen voor in de berging, daar brandt de binnenverlichting op een ander voltage om te voorkomen dat mensen de vriezer er neerzetten om die op de gezamenlijke stroomrekening te laten draaien. Daar kunnen (nog) geen andere lampen in, het is ook een andere fitting.
Ik ben even gaan checken, heb nog twee spaarlampen, die zitten allebei in een schemerlampje, nog twee koelkastlampjes en een lampje van 5 watt dat ik alleen aan doe om 's avonds niet in een aardedonkere gang binnen te komen als we weg zijn geweest. Helaas heb ik boven de eettafel een armatuur met zes halogeenlampjes (bevatten zware metalen en het geeft magnetische straling door de transformator), lekker warm, dat wel. Hij brandt maar een enkele keer. Ik laat het nog even zo want het is wel heel goed licht om priegelwerk bij te doen. In alle andere lampen zit LED.

Met spaarlampen in een verlichting die niet vaak brandt bedoel ik eentje die niet maar heel even brandt want het starten gaat ten koste van de besparing.
Er zit een behoorlijk verschil tussen spaarlampen en LED. Spaarlampen worden goed heet en verspillen daardoor energie, omdat hij moet opstarten wordt de levensduur verkort en je kunt ze niet zomaar in de vuilnisbak gooien als ze kapot zijn. Als er eentje kapot valt blijven de kwikdampen nog een hele tijd hangen.
LED gebruikt de minste energie, ik meen 90 % minder dan een gloeilamp (zou het misschien 99,9 % zijn vergeleken met halogeen?) LED wordt niet loeiheet, alleen een klein beetje warm, aan een halogeenlampje plak je vast als je het aanraakt als het brandt.
LED lampen bevatten geen giftige stoffen. Ze zijn in de loop der jaren niet alleen beter geworden maar ook de koude blauw-witte kleur is verdwenen, ze zijn er nu in allerlei kleuren.
Reputatie 7
Badge +6
Nog even een aanvulling op mijn buitenlamp met bewegingsmelder , die zo ingesteld is dat hij alleen aangaat als het donker is. Er zit een LED in van 99 cent ....... Aanbieding bij Ikea. Grote fitting en 400 Lm en 5 Watt . Omgerekend naar een gloeilamp te vergelijken met 35 Watt . Dat was precies wat ik nodig had. Als de beloofde 15000 branduren nou ook nog eens waargemaakt worden .....Kan ik evengoed de laatste oude gloeilampen weggooien .
Reputatie 7
Een LEDlamp zou 15.000 tot 50.000 branduren moeten hebben dus als het meezit hebben je achterkleinkinderen er ook nog plezier van.
Reputatie 7
Badge +5
Op de volgende site staat een mooi vergelijkingsoverzicht waarmee je de verschillende lichtopbrengsten mooi met elkaar kunt vergelijken.

Helaas staat daar niet bij hoeveel Watt die LED lamp dan heeft of moet hebben om aan het met een gloeilamp vergelijkbare aantal lumen te komen.

Desondanks, als je naar de bouwmarkt of Supermarkt gaat met in gedachten wat je moet hebben merk je dat natuurlijk vanzelf. Of je koopt ze on-line.

Ik heb positieve ervaringen met Osram omdat mijn spaarlampen van Osram vroeger altijd héél lang mee gingen. Ik heb er even één opgezocht en die vind je hier.
Reputatie 7
Ik heb altijd een beetje moeite met vergelijken met bijv. een gloeilamp van 100 wat of voor een schemerlampje waar voorheem iets van 20 watt in ging, daardoor lijkt één schemerlamp meer op een schijnwerper. Daar zit ik nog minstens 14.975 branduren tegenaan te kijken.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Ik denk dat je voor de vervanging van een schemerlampjelampje van 20 Watt iets van 200 Lumen nodig hebt. Als het licht te fel is kan je voor minder gaan. Uiteraard maakt het ook uit of je oude lampje helder of mat was, Je moet dan wel iets vergelijkbaars hebben. En ook de lichtkleur kan een rol spelen. Tja, je zult toch wat research moeten doen voordat je een lampje naar je smaak hebt. Of je stapt naar een fysieke lampenwinkel waarbij de expertise in den lijve achter de toonbank staat.

Dat kun je overigens alsnog doen. Die schijnwerper kun je ongetwijfeld wel weer ergens anders inpluggen.
Reputatie 7
Het is een volledig transparant schemerlampje waar eerst 20 watt matwit in zat, toen dat kapot was heb ik er gewoon ee led ingedraaid die ik nog had liggen, matwit maar behoorlijk fel, ´t was de laatste met een kleine fitting. Ik kan het evt, beschilderenmet acryl, het wordt toch niet heet. Streepjes of zo. Als het lukt vraag ik patent.
Reputatie 7
Badge +5
Ik heb overigens een klein lichtprobleempje, de Tl-lampen in mijn keuken starten heel traag op, soms wel 10 seconden. Iemand een idee over oorzaak en oplossing?
Reputatie 7
TL biizen kunnen ook worden vervangen door LED, dat is ook beter want een TL balk knippert, dat gaat zo snel dat je dat niet waarneemt. LED doet dat niet.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones OK, maar moet je dan ook de armatuur vervangen?
Reputatie 7
Geen flauw idee maar een TL buis heeft een starter, LED heeft dat niet nodig, je zou dus denken van wel, maar misschien kun je die starter er gewoon uithalen en er een led buis inzetten??????????? Ik zet er niet voor niets zoveel vraagtekens bij. Er is vast wel een techneut die daar het juiste antwoord op heeft.
Reputatie 7
Ik heb overigens een klein lichtprobleempje, de Tl-lampen in mijn keuken starten heel traag op, soms wel 10 seconden. Iemand een idee over oorzaak en oplossing?

Starter vervangen.
Reputatie 7
Badge +5
Led buis in oude TL buis armatuur:
1. Schakel de elektriciteit uit
2. Haal uw oude TL buis eruit
3. Haal uw oude starter eruit
4. Plaats de meegeleverde led starter
5. Plaats de led TL
6. Schakel de elektriciteit weer aan

En daar was LED licht.
Reputatie 7
Badge +6
Bijna zeker de starter . Die zit doorgaans achter de buis . Buis eruit door draaien en trekken . Starter is een klein cilindrisch ding wat iets uit het armatuur steekt . Deze ook iets verdraaien tot hij los komt. Er staat op voor hoeveel watt hij geschikt is . Daar op letten bij aankoop van nieuwe starter. Een LED -buis in een TL gaat niet lukken lijkt me. Loop eens binnen bij een goede DHZ zaak of ander deskundig bedrijf voor meer info. Een LED -buis is zuiniger dan TL , dus bij veel gebruik zeker een aanrader. Ik zie dat Bert ook al antwoord heeft gegeven . Het zou dus wel simpel moeten kunnen . Ga ik dan ook doen. Heb twee dubbele en een enkele TL in huis en garage.
Reputatie 7
Badge +5
Nou @MrsJones Misschien ben ik toch wat verder nu. Want ik vond hier een
Interessant artikel over exact die materie. Ik denk dat ik hier eens mee aan de slag ga.
Reputatie 7
Daar is gelukkig een techneut.
Ik heb een ongebruikt neongeval, die kan ik dus ook weer gaan gebruiken in de keuken maar dan als indirecte verlichting als er buizen zijn met zacht licht. Dus een LED buis heeft ook een starter nodig??
Reputatie 7
Badge +5
Bedankt jongens, hier kan ik wel wat mee. Ik weet wat een starter is, heb ze zelf wel eens vervangen en volgens mij heb ik er ergens nog wel een paar liggen ook.

Reageer