besparen met ledlampen

• 27 October 2018
  • 37 reacties
  • 1464 Bekeken

Op de site van de comsumentenbond staat dat het vervangen van gloeilampen en halogeenlampen door ledlampen een besparing oplevert; zelfs als je de nog bruikbare lampen vervangt.
Hoe zit dit met spaarlampen? Ik heb nog een aantal nieuwe liggen. Kan ik die terugverdienen door ze niet te gebruiken?

37 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Nee, geen starter nodig, de led starter vervangt de TL starter en geeft de stroom direct door. @MrsJones
Reputatie 7
Badge +6
@MrsJones Volgens Bert wordt de bijbehorende starter bij de LED -buis meegeleverd . Vermoedelijk zal de TL-starter anders zijn , waardoor die niet mag blijven zitten.
Reputatie 7
Ik ben blij dat ik maar één neonbuis heb die ik eigenlijk niet eens nodig heb, je zult toch alles moeten vervangen in een gymzaal, daar wordt geen mens vrolijk van.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Volgens Bert wordt de bijbehorende starter bij de LED -buis meegeleverd . Vermoedelijk zal de TL-starter anders zijn , waardoor die niet mag blijven zitten.
Ik weet niet zeker of bij alle LED buizen een LED starter meegeleverd wordt.
Reputatie 7
Nee, geen starter nodig, de led starter vervangt de TL starter en geeft de stroom direct door. @MrsJones
De led starter wordt wel zo genoemd.

Ik heb dat artikel doorgelezen, dat andere ding, vsa? eruit peuteren lijkt me een rotkarweitje
Reputatie 7
Badge +5
Iets naar boven drukken en naar links draaien en hij komt er zou uit. @MrsJones

Een LED starter wordt ook wel omschreven als een "LED Tube Dummy Starter"
Reputatie 7
Badge +6
@MrsJones , Die VSA wordt in het artikel geadviseerd af te koppelen , maar demonteren hoeft niet.
Reputatie 7
Maar moet je de boel dan ook niet uit elkaar halen?
Reputatie 7
Iets naar boven drukken en naar links draaien en hij komt er zou uit. @MrsJones

Een LED starter wordt ook wel omschreven als een "LED Tube Dummy Starter"

Dan is hij volgens mij overbodig. Als ik een dummy agenda koop heb ik er eentje met blanco bladzijden, die is dus nutteloos (maar wel uitstekend schetspapier).
Reputatie 7
Kruispost zie ik. Dus ik kan het ook, ik heb niet zo veel kracht in mijn handen, vandaar.

Ik vraag me trouwens af of het aan de stroomrekening te merken is, de energieprijzen gaan omhoog, misschien mogen al die mensen die spaar- en ledlampen hebben aangeschaft blij zijn als ze quitte spelen. Voor je portemonnee hoef je het waarschijnlijk niet te doen.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones En starter geeft de stroom door met een bepaald verhoogd voltage om de gasontlading te activeren, als je geen starter hebt, heb je geen stroom. https://nl.wikipedia.org/wiki/Tl-starter

De Dummy starter geeft de stroom rechstreeks door met het normale voltage en doet verder niets.
Geen stroom doorgifte, tussen de contactpunten, waar normaal de starter zit, geen licht.😞
Reputatie 7
@Bert Zo is het duidelijk, dankjewel.

Reageer