Besparing door het vervangen van Halogeen spot door Led spot

• 25 February 2016
  • 3 reacties
  • 352 Bekeken

Op de website van de consumenten bond staat "bespaar een tientje per lamp" dit gaat echter over het vervangen van een goeilamp door led. Ik ben eigenlijk benieuwd wat de besparing is als je van een halogeen spot overgaat naar een led spot en of dat uit kan, zeker ook als je nog een aparte led dimmer erbij moet kopen.

Wie heeft hier ervaring mee en is hier al eens een test mee gedaan?

[URL verwerkt in tekst ivm leesbaarheid door beheerder]

3 reacties

Zeker hebben wij hier testen mee gedaan. Kijk in de Consumentengids van mei 2015 en oktober 2015, pagina 23.

Een halogeenlamp is ook een gloeilamp, en dus ook veel onzuiniger dan een ledlamp. 12 jaar verlichten met een ledspot (zo lang en langer gaat die ook mee) kost €24, rekenden wij uit, terwijl datzelfde je met halogeenspots je €123 kost. die gebruiken namelijk veel meer stroom, en je hebt er minimaal 5 nodig in die periode.
ik ben nu een week bezig om 2 spaarlampen te vervangen door E27 ledlampen.De lampen zijn ongeschikt vanwege te fel licht. Heb nu pakket lampen in huis die onbruikbaar zijn kosten € 50. Mijn conclussie: totaal waardeloze adviezen, compleet doorgeschoten t.a.v. energie besparing. Ik verwacht de volgende investering te moeten doen:

> 2 dimbare ledlampen warmwit ca. 800 lumen 10 W mat € 30

> 1 snoerdimmer voor ledlampen kost ca. € 70

dankzij de consumentenbond ben ik uren in de weer en het kost ca. 10 zoveel dan een meer praktisch oplossing. In afwachting van Uw reactie

A.Vendrig
Energiebesparing bereik je vooral door gloeilampen door ledlampen te vervangen. Spaarlampen zijn al veel zuiniger dan gloeilampen, de naam zegt het al, daarmee maak je al een grote stap in energiebesparing. Met led ben je nog weer een stukje zuiniger uit, en ze hebben niet de nadelen van spaarlampen, zoals langzaam opstarten en niet dimbaar.

Die spaarlampen die je nu hebt waren ook niet dimbaar, dus het is me niet duidelijk waarom je dat nu wel wilt. Als ledlampen van 800 lumen te fel zijn, dan kun je beter ledlampen met een lagere lumenwaarde kopen: dezelfde als die van de spaarlampen. Misschien kun je nog terug naar de winkel, en de gekochte ledlampen ruilen voor exemplaren met minder lumen.

Reageer