Beantwoord

Beste koop CV met sjoemelsoftware?

• 5 December 2017
  • 4 reacties
  • 3874 Bekeken

Badge

In juli 2017 liet ik één van de zuinigste ketels uit de test installeren (ATAG i36EC). Inmiddels weet ik ook waarom hij zo zuinig is.

Ik kocht de ketel bij het bedrijf dat al jarenlang mijn onderhoud verzorgd, en deze liet hem installeren door een installateur van hun keuze. De vorige ketel was wel HR maar 18 jaar oud. Eind september begonnen we voor het eerst te stoken en toen bleek elke ochtend dat het tenminste 1 graad kouder als ingesteld (haalde de ingestelde temperatuur niet). Maar ook als je thuiskwam en het één graad warmer wilde hebben bleek dat 2 tot 3 uur te duren terwijl het buiten nog warmer als 10 graden was. Alle comfort was verdwenen en de ketel verveelde zich stierlijk. Aangemeld als storing moest ik eerst alles ontluchten en controleren en resetten maar de ketel had geen 'storing'. Er waren een paar weken en monteurs voor nodig om dit probleem op te lossen.

Monteur 1 'Ja toch wel raar, hij warmt even op en dan stopt hij weer'.
We schroeven de pompsnelheid wat op en liegen een beetje tegen de thermostaat. Dat je convectoren hebt ipv. radiatoren en dat je een slecht geisoleerd huis hebt.

Het hielp niet.

Monteur 2 'De energiezuinige pomp stelt andere eisen aan de installatie'
We regelen de installatie in op de nieuwe ketel. De pompsnelheid is helemaal niet verhoogd, misschien vergeten op enter te drukken of zo. De radiatoren dichtbij knijpen we wat verder dicht zodat de retourwarmte niet te snel oploopt.

Resultaat: Het is ijskoud in de badkamer en de werkkamer waar ik de hele dag zit (met een straalkacheltje).

Monteur 3(ATAG) 'Alles werkt maar de software loopt achter'
De thermostaat werd geupdate en alle instellingen werden weer terug gezet. Probleem opgelost.

Het blijkt een prima ketel en het is nu lekker warm en alle comfort is terug, maar waarom duurde het zo lang voordat het probleem duidelijk was? Hebben dan ook veel meer mensen last van dit probleem? Of is de ketel standaard zo ingesteld om als zuinigste uit de test te komen?
icon

Beste antwoord door Peter van der Wilt 5 December 2017, 14:22

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Wij testen cv-ketels zonder thermostaten. Het lijkt er in dit geval op dat het probleem in de communicatie tussen (Atag One?) thermostaat en cv-ketel zat.

Verder is het niet mogelijk om zuiniger uit onze test te komen door een cv-ketel zo te programmeren dat deze 'onder de gewenste kamertemperatuur gaat zitten'. De gewenste kamertemperatuur, en hoe de cv-ketel daarop reageert, heeft met de thermostaat te maken, en met eventuele instellingen op de cv-ketel. Je kunt bijvoorbeeld de maximale aanvoertemperatuur laag instellen om, als je geen modulerende thermostaat hebt, de ketel toch op een lager pitje te laten branden en zo energie te besparen in het minder koude deel van het stookseizoen. Of de monteur kan het maximale toerental van de ventilator en zo het maximale vermogen van de ketel anders instellen.

Maar in onze test worden de toestellen op vaste percentages van hun vermogen, en bij vaste aanvoer- en retourwatertemperaturen, op het rendement getest. Dat gebeurt puur door de hoeveelheid energie (aardgas) die erin gaat te vergelijken met de hoeveelheid energie in het warme water dat eruit gaat (waterzijdig rendement). Dat is dus een fysieke test van de efficiëntie van de warmtewisselaar en de warmteverliezen in de cv-ketel zelf.
Badge
Dank voor het duidelijke antwoord. Het blijft dus een goede en zuinige ketel maar ik blijf het raar vinden dat er maanden over heen moeten gaan voor dat een 'gewone ketel' aangesloten op een 'gewone cv installatie' fatsoenlijk werkt.
Reputatie 7
Badge +6
Fabrieksmonteurs hebben gemiddeld veel meer kennis van hun product. De installateur kreeg mijn nieuwe Remeha niet eens werkend . Met de monteur van Remeha binnen 10 minuten opgelost. Er was niet goed ontlucht , waardoor storing. Met de moderne elektronica zijn heel veel instelmogelijkheden. Te veel en te ingewikkeld voor veel installateurs . Ik heb ervaren , dat ze weigeren om de diverse waarden te controleren en zonodig aan te passen , terwijl de fabrikanten dat notabene adviseren bij de montage en bij de beurten. Een goed ingesteld systeem is zuiniger en/of comfortabeler.
Reputatie 5
Badge +7
@Gewoonthuis Welkom bij de community en fijn dat je iets had aan Peters antwoord. Mocht je dat willen, dan kun je zijn reactie aanvinken als 'Beste antwoord'. Daarmee verandert de status van je topic van 'Vraag' in 'Beantwoord' en kunnen andere forumbezoekers met soortgelijke ervaringen deze info snel terugvinden. Dank je wel alvast en tot snel ziens!

Reageer