Betalen voor teruggeleverde energie van zonnepanelen?

• 18 August 2015
  • 2 reacties
  • 157 Bekeken

Wij hebben 4 zonnepanelen op het dak liggen en plaats voor nog een paar. Op dit moment dekt de opgewerkte energie niet ons verbruik, dus dat zou voordelig zijn. Nu hoor ik dat er serieuze signalen zijn dat we over een paar jaar moeten gaan betalen voor de energie die we overhouden en die dan aan het stroomnet wordt geleverd. In dat geval sta ik niet meer te springen om die dingen aan te schaffen. Ik wil best investeren voor een beter milieu, maar als ik straks ook nog boete betaal voor teveel opgewekte energie gaat de lol er wel af. Wie weet of dit verhaal klopt?

2 reacties

Hartelijk welkom op onze community! Wat leuk dat je ons gevonden hebt. We hebben elders op de website een dossier 'Zonnepanelen' waar alle achtergrondinformatie over dat onderwerp (en de daarmee verbonden aspecten) te vinden is. Klik op deze link voor alle beschikbare informatie. Ook wij kunnen niet in de toekomst kijken, maar vooralsnog staat de werkwijze 'salderen' (=verbruik en productie tegen hetzelfde tarief verrekenen) niet ter discussie. We volgen de ontwikkelingen van dichtbij en zullen er aandacht aan blijven besteden. Uiteraard houden wij ons aanbevolen als er (onderbouwd en aantoonbaar) ander nieuws is. Voor de vindbaarheid en de overzichtelijkheid heb ik de titel van deze discussie overigens licht aangepast.
Wij hebben 4 zonnepanelen op het dak liggen en plaats voor nog een paar. Op dit moment dekt de opgewerkte energie niet ons verbruik, dus dat zou voordelig zijn. Nu hoor ik dat er serieuze signalen zijn dat we over een paar jaar moeten gaan betalen voor de energie die we overhouden en die dan aan het stroomnet wordt geleverd. In dat geval sta ik niet meer te springen om die dingen aan te schaffen. Ik wil best investeren voor een beter milieu, maar als ik straks ook nog boete betaal voor teveel opgewekte energie gaat de lol er wel af. Wie weet of dit verhaal klopt?

Geplaatst door A.H. Alsemgeest op Aug 18, 2015.
Er doen wel geruchten de ronde, dat het salderingssysteem binnen nu en vijf jaar op de helling gaat. En meestal zit er in dit soort geruchten wel een kern van waarheid, zeker als het met de overheid te maken heeft. Vast staat, dat de overheid heel veel belastingopbrengsten misloopt a.g.v. het plaatsen van zonnepanelen en dat betekent dan meestal weer, dat het systeem aan zijn eigen succes ten gronde gaat, denk aan de regelingen voor schone auto's, de premie- en spaarloonregeling, de levensloopregeling, etc. Er is overigens wel al een uitspraak gedaan door een minister die aangaf, dat ook de regelingen voor volledig elektrische auto's op de helling gaan, als blijkt dat teveel mensen overstappen op een volledig elektrische auto, want de belastinginkomsten blijven wel nodig, een link naar de energiebelasting is dan zo gemaakt. Overigens zie je bij de energiebelasting al een verschuiving, de korting wordt afgebouwd en de energieheffing per Kwh gaat omlaag.

Daarnaast volgt de consumentenbond wel de berekeningen van aanbieders van zonnepanelen, die rekening houden met een gemiddelde prijsstijging van de elektriciteitstarieven met 5% tot 7% per jaar om aan een terugverdientijd van 7 tot 8 jaar te komen. Die verwachte prijsstijging is ook nergens op gebaseerd.

Ik ben verder van mening, dat de consumentbond m.b.t. zonnepanelen niet bepaald een kritische houding inneemt, maar zich klakkeloos aansluit bij de uitspraken van de leveranciers van zonnepanelen. Wat namelijk ook niet wordt meegenomen in de terugverdientijd van zonnepanelen, dat zijn de onderhoudskosten, alléén de omvormer kost al circa Euro 1.000 en gaat slechts ongeveer 10 jaar mee en dan heb ik het bijvoorbeeld nog niet over de kosten van het schoonmaken zo nu en dan om de gegarandeerde opbrengst te kunnen verzilveren. Verder wordt er zondermeer vanuit gegaan, dat een ieder de BTW op de aanschaf- en installatiekosten van de zonnepanelen kan terugvorderen, niet dus, waarbij de berekende teruggaaf van de BTW alléén correct is als de factuur gedateerd is op 31 december van enig jaar. Als uitgangspunt wordt een tarief van Euro 0,23 genomen, ik betaal momenteel slechts Euro 0,21 per Kwh, waarin dan nog niet is begrepen de overstapkorting. Rentelasten c.q. gederfde rente-inkomsten komen in de berekeningen ook niet voor.

Via de site van de consumentenbond kwam ik bij de vereniging eigen huis uit op een terugverdientijd van circa 8 jaar. Echter via een andere site waar ik de eerder aangehaalde "hiaten" wel kon meenemen in de berekening kwam ik uit op een terugverdientijd van circa 21 jaar. En dan maar hopen, dat het salderingssysteem de komende 21 jaar ongewijzigd blijft. Het mag dus best wel iets kritischer.

Reageer