Bezwaar afwijzing BTW teruggave zonnepanelen

Badge

Ik ben vast niet uniek (althans dat denk ik dan altijd maar) maar ik sla weer eens steil achterover van de regeltjes van onze Overheid.

Anyway, mijn vrouw heeft wat geld gekregen uit een erfenis en wil die graag slim inzetten en zocht een mooie en groene investering. Zonnepanelen op ons huis leek een hele mooie keuze en dus vroeg ze aan mij dat te regelen.

We wonen al lang samen (onder huwelijkse voorwaarden om zaak(je) en prive apart te houden) en dus staat energie contract op mijn naam, is toevallig zo omdat ik alle financiën zo'n beetje regel. De aanvraag voor panelen en teruggave BTW heb ik ook voor haar gedaan, want dat wilde ze graag.

Zo gezegd zo gedaan, alles ligt op het dak en werk super. Installateur had mooie BTW teruggave dienst en dus dat erbij aangeschaft en dus kreeg ik mail om wat dingen in te vullen. Ook netjes gedaan, aangegeven dat het voor individu is en niet voor bedrijf maar vanuit alle eerlijkheid wel even vermeld dat ik wel een (hele kleine) onderneming heb als Padeltrainer maar dat dat helemaal niets met deze investering te maken heeft.

Nu komen ze terug dat daardoor de aanvraag niet gehonoreerd kan worden, want ik ben een onderneming. Zelfs na uitleg dat mijn vrouw de aanschaf doet boeit ze helemaal niks, want ik doe de aanvraag en ik heb een onderneming (met KOR ivm zeer lage omzet). Uitleg dat die onderneming slechts opgezet is voor paar uurtjes les in de week, dus heel weinig omzet en alleen voor nette registratie IB en dat een padeltrainer geen vrijstaand huis heeft met 37 panelen, doet blijkbaar niks. Een echte paarse krokodil denk ik.

Heeft bezwaar maken zin? Lijkt mij wel toch? Als de beoordelaar gewoon even een stukje leest en ziet dat het hier om een prive investering gaat van mijn vrouw en dat mijn kleine onderneming er helemaal niets mee te maken heeft.

15 reacties

Ik weet ook niet beter dan dat als er op het adres een bedrijf gevestigd is dat ze de BTW via dat bedrijf laten lopen. Maar in dit geval heeft u zo'n nieuwe KOR regeling en kunt u dus geen BTW verrekenen. Dat is strijdig met het doel de BTW juist terug te vragen dus of de KOR eraf of opnieuw behandelen als particulier. Zeker bezwaar maken maar niet verbaasd zijn als dit jaren nodig heeft om door het juridisch systeem te komen.

Achteraf hadden ze nooit BTW teruggave voor particulieren nooit via een zakelijke regeling toe moeten staan, het is mij nig een raadsel hoe men dat afgedwongen heeft.

Reputatie 7
Badge +4

waarom de aanvraag niet annuleren en opnieuw indienen op haar naam?!

waarom de aanvraag niet annuleren en opnieuw indienen op haar naam?!

Dan zit er op het adres nog steeds een onderneming, een btw-nummer is misschien nog een betere omschrijving. Dat nummers pakken ze dus om geen extra nummer uit te hoeven geven. Ik ben er van overtuigd dat de rechter er gehakt van maakt maar wanneer?

Reputatie 7
Badge +4

had ik geen last van, tot 2 keer toe

had ik geen last van, tot 2 keer toe

Netjes, alleen hoe heb je dat dan gedaan? Ditt is niet de eerste keer dat ik lees dat de belastingdienst het bestaande btw-nummer pakt op het adres en daarop wil afrekenen.

Reputatie 4
Badge +3

Het probleem zit in het energiecontract wat niet op naam van mevrouw staat. Dit zou je eerst moeten aanpassen. Of dat achteraf nog kan weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +4

dat is in mijn geval inderdaad de situatie, verder heb ik niks speciaals gedaan anders dan de formulieren invullen, insturen en in de wachtkamer gaan zitten.

Badge

Excuses dat ik nu pas reageer en bedankt voor alle reacties.

Tja, waar zal ik beginnen ;-). Behoorlijk verhaal al ondertussen maar ik hoop wel dat ik er bijna uit ben. Het is me ondertussen duidelijker wat ze doen, je vraagt in feite voor een jaartje een KvK registratie aan met een BTW nummer en vervolgens kan je die inzetten voor teruggave BTW.

Probleem was in mijn geval dus even dat ik een (klein) bedrijfje heb voor mijn padeltrainingen om op die manier netjes mijn inkomsten belasting te kunnen betalen. Aangezien het heel klein is en nieuw heb ik voor eerste drie jaren KOR aangevraagd en gekregen. Helemaal top.

Maar om bovenstaande actie toe te passen moest de aanvraag voor BTW teruggave dus niet via mijn bedrijfje want ik heb daar KOR voor. Dus moest het via mij als prive persoon of mijn vrouw. Dus wij hebben op die manier de aanvraag ook gedaan maar probleem is blijkbaar energie contract op mijn naam (tja ik had uiteraard al lang een energie contract voor opzet van mijn bedrijfje) en de factuur moest ook op naam van mijn vrouw (staat nu op mijn naam, niet op mijn bedrijf maar dat is blijkbaar ook niet genoeg). Beiden geregeld, Greenchoice was nl nog niet gestart met leveren en factuur staat op naam van mijn vrouw. 

Aanvraag staat nog wel op mijn naam, die willen we terughalen obv foutieve opgave en dan opnieuw indienen zoals het hoort en dus op naam van mijn vrouw.

Ik vind het een hele bijzondere omweg die nodig is maar als het kan dan doe ik dat. Naar mijn mening heeft mijn bedrijfje hier helemaal niets mee te maken en heb ik dit allemaal als prive persoon gedaan. Maar blijkbaar doet de belastingdienst dan allerlei aannames en kom je er niet door. Voor mijn gevoel 1 grote paarse krokodil.

Nogmaals bedankt voor jullie feedback, ik ga de adviseur goed in de gaten houden en kijken of het nu wel kan.

Ik heb het ooit gedaan door een 2e BTW-nummer aan te vragen naast mijn 1e. Probleem bleek later dat ik alleen van het 2e nummer af kon komen door geheel te stoppen als ondernemer, dus ook het 1e nummer. Gelukkig was dat jaren later het geval, anders had ik tot sint juttemus nulletjes moeten invoeren op formulieren. Of het allemaal de 500 euro waard was dat geadministreer betwijfel ik achteraf, zoveel uren gingen erin zitten.

Badge

Dat was ik niet van plan, mijn vrouw zou dan een Kvk registratie en BTW nummer moeten krijgen en na jaar weer opzeggen, althans ik neem even aan dat het zo werkt.

Het gaat bij mij over 2500 EUR

@MR_ROPY 

BTW terugvragen kan alleen door een onderneming dus als u niet een bestaande onderneming gebruikt moet er een nieuwe onderneming met btw-nummer worden opgezet. Het is nooit een regeling voor particulieren geweest.

Badge

Dat was me duidelijk

Dat was me duidelijk

U had me op het verkeerde been met “Dat was ik niet van plan”.

Ik heb exact hetzelfde bij de hand gehad maar wist van tevoren dat aanvraag op mijn naam niet zou lukken omdat er ook nog een bedrijfje op mijn naam staat met een BTW nummer. Het feit dat ik wist dat het niet zou lukken was gelegen in het feit dat ik voor in 2012 aangeschafte panelen ook de BTW niet terugkreeg voor die privé investering omdat ik een bedrijf had. Had toen niets met KOR te maken maar was iets anders.

Nu ben ik verhuisd en heb in 2020 weer panelen aan laten leggen. Nu val ik wel onder de KOR en zou dus de BTW niet terugkrijgen. Ik heb mijn vrouw dus laten registeren als contractant bij de stroomleverancier, de factuur van de installateur op naam van mijn vrouw laten zetten en een BTW nummer voor haar aangevraagd. De eerste 2 punten zijn wel voorwaarden die de belastingdienst stelt maar of ze die gegevens controleren bij de aanvraag weet ik niet.

Proberen, niet geschoten altijd mis!

Bram van Langevelde

Ook wij hebben op ons nieuwe huis zonnenpanelen laten plaatsen. De leverancier liet ons bij voorbaat al weten dat het energiecontract op naam van mijn ehtgenote moet staan om wederom voor btw teruggave in aanmerking  te komen. Op ons vorige huis hebben wij 8 jaar terug ook panelen laten plaatsen, dat contract stond op mijn naam.

J.g.Dop

Reageer