Boiler of combi: welke is economisch de beste keus?

Wat is nu economisch de beste manier om warm water te maken: met een boiler of met een combi-CV-installatie?

23 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Mileucentraal heeft er een verhandeling over: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/energiezuinig-verwarmen-en-warm-water/close-in-boiler/

Überhaupt een interessante site voor dit soort vragen. 

Toch hebben we zelf gekozen voor een kleine close-boiler in het keukenkastje, puur voor het gemak/comfort. 

Reputatie 7
Badge +8

Geachte @pckrulllenbol , dat is een zeer interessante site. Daaruit kan je een hoop leren. Maar het hangt toch af wat je nou echt wilt. In al die gevallen waar milieu, duurzaamheid, kostenaspect, zuinigheid enz. aan de orde komen, kan je het beste alles gewoon met koud water blijven doen. Maar de meeste mensen willen toch ook een beetje comfort dan is een boiler, keukenboiler of een combi installatie al snel een oplossing, en kiezen moet je dan zelf maar.

Badge

Ik heb per jaar ongeveer 2000 Kwh teruglevering van de zonnepanelen. Voor de verwarming en warm water gebruik ik een combiketel.

Nu vraag ik mij af of het zinvol is om een 100 liter boiler (2 persoons huishouden) te plaatsen voor het gebruik van warm water en het douchen.

Hiermee verwacht ik de teruglevering te verminderen en daarmee al te anticiperen op het afbouwen van de salderingsregeling door de overheid.

Als ik een denkfout maak hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Ron

.

Reputatie 5
Badge +3

@pckrulllenbol 

Dat milieucentraal artikel lijkt volledig,  maar is dat mijns inziens niet. Er zijn ook hot fill boilers. Die heb ik moeten kopen om de  warmwaterleiding vanaf de zolder (gas combiketel) niet kon afkoppelen. Ik zou een dode leiding krijgen. Bij veel gebruik van warm water komt het warme water vanaf de combiketel. Bij kleine beetjes krijg je wel direct warm water. Scheelt water. Nadeel is het stilstandsverlies, maar die stroom komt vanaf de zonnepanelen, zolang de salderingsregeling er nog is. Zeer comfortabel in het gebruik.

Reputatie 5
Badge +3

@RonWillebrands 

Ik neem aan dat je 2000 kWh meer terug levert dan gebruikt. Dan is het interessant om een boiler te hebben. Zolang de salderingsregeling er nog is. Daarna kan het financieel wel eens duurder uitvallen. Zeker in de winter als er bijna niets van je panelen afkomt.

In de zomer zou je met een schakelklok nog wel veel zonne-energie kunnen gebruiken.

Beter zou zijn om een warmtepompboiler te kopen. Zijn wel stukken duurder. Er zijn exemplaren te koop die voornamelijk op zonne-energie verwarmen. Ik zit er ook over te dubben als de combiketel vervangen moet worden.

Badge

@basic 

Inderdaad, ik lever 2000Kwh meer dan ik gebruik. Dat komt omdat ik recent een grote gebruiker heb weggedaan (groot zeeaquarium). 

Ik ben het met je eens dat de zonnepanelen in de  wintermaanden te weinig opleveren om het gebruik per dag van een electrische boiler te compenseren. Vandaag (hele dag zware bewolking) bijvoorbeeld maar een opbrengst van 440 Watt.

Eventueel zou ik de warm water leiding van de boiler èn de warmwater leiding van de combiketel afzonderlijk afsluitbaar kunnen maken. In de hoge opbrengst maanden de boiler gebruiken en in de andere maanden de combi ketel. 

De combiketel (Intergas combi compact HRE) kan volgens mij ook op een boiler worden aangesloten. Nadeel is dat dit door een cv monteur miet worden uitgevoerd. De combiketel moet worden beschermd tegen een te hoge temperatuur van de boiler.

De installatie kosten maken dan de terugverdientijd weer onoverzichtelijk.

Badge

Wij overwegen dit ook en we hebben dit met de installateur besproken. Hij heeft dit zelf in zijn huis aangeschaft maar was er nog niet zo van te spreken. Het is me even ontschoten wat de reden was, daar kom ik nog op terug. 

Badge

Hallo Jolien, dank dat je navraag wilt doen!

Ik neem aan dat de installateur een boiler heeft aangesloten met een thermostatisch omschakel ventiel waarbij de boiler temperatuur ingesteld moet worden op max 60 graden. 

In de donkere maanden kan de boiler dan natuurlijk uitgezet worden zodat de combiketel altijd het douche en hh water verwarmt met gas. Er wordt dan geen stroom gebruikt uit het net. 

In de maanden met voldoende opbrengst kan de boiler weer op 60 graden worden gezet en zal het opwarmen uit de opbrengst van de zonnepanelen komen.

Reputatie 3
Badge +4

Wat is nu economisch de beste manier om warm water te maken: met een boiler of met een combi-CV-installatie?

@rjwm specken . ik heb recent een doorstromer van 15 kWh aangeschaft met energiemeter. Een douchebeurt koste hier eerst 0,3 m3 gas en nu elektrisch gemiddeld tussen de 1 en 2 kWh. Ik kies bewust voor apparaten met geen stilstandsverlies. Nodig was wel om mijn aansluiting te verzwaren. Ik weet dat wij aan de zuinige kant zitten qua verbruik.

Badge

Hallo Jolien, dank dat je navraag wilt doen!

Ik neem aan dat de installateur een boiler heeft aangesloten met een thermostatisch omschakel ventiel waarbij de boiler temperatuur ingesteld moet worden op max 60 graden. 

In de donkere maanden kan de boiler dan natuurlijk uitgezet worden zodat de combiketel altijd het douche en hh water verwarmt met gas. Er wordt dan geen stroom gebruikt uit het net. 

In de maanden met voldoende opbrengst kan de boiler weer op 60 graden worden gezet en zal het opwarmen uit de opbrengst van de zonnepanelen komen.

Ik was in de war, de installateur heeft een hybride warmtepomp waar hij niet tevreden over was. Hij gebruikt meer stroom dan dat hij gas gebruikte. Dus hij betaalt uiteindelijk meer omdat hij meer stroom gebruikt dan wanneer hij op gas verwarmt. Is een jaren 70 huis. Dat is belangrijk, want na-isoleren heeft dus minder voordelen. Een hybride warmtepomp werkt alleen goed bij volledig geïsoleerde huizen of huizen vanaf pak em beet 1995.

Een gewone boiler is minder goed voor het milieu, want de hele dag door wordt het vat warm gehouden. Dus dat is gewoon zonde van je energie. Een combi warmt pas zodra je het nodig hebt. Nadeel is dat het iets langer duurt voordat het warm is, een boiler kan ook water hoger in temperatuur geven. 

Nou ja, dit heb ik dus via mijn man. Als je meer wil weten, roep maar dan vraag ik hem weer haha. 

Reputatie 5
Badge +3

Ik heb vastgesteld dat een conventionele combiketel, dus nog met intern boilervaatje, een beroerd rendement voor warmwaterbereiding heeft, reken maar met pakweg 60-65% (b.w.) - of lager.

Voorbeeld: Uit 0,3 m³ gas verkrijg je voor maar effectief ca. 0,18 m³ gas aan warm water.

MAAR: Nieuwe doorstroom toestellen zoals van ATAG en Intergas hebben een rendement wat in de buurt van 95% (b.w.) ligt. Het stilstandverlies van de warmtewisselaar is dan ook minimaal.

Dus je bereid vervolgens met ca. 0,2 m³ gas (1,95 kWh) dezelfde hoeveelheid warmwater dan eerst met ca. 0,3 m³ (2,93 kWh)!

Voor kleine hoeveelheden (tot ca. 5 liter) warm/heet water is een gewone waterkoker vaak zuiniger dan andere manieren van warm water bereiding omdat je geen “aanloop”verliezen via het opwarmen van bijvoorbeeld het toestel en de soms lange aanvoerleidingen hebt.

Reputatie 3
Badge +4

Dus je bereid vervolgens met ca. 0,2 m³ gas (1,95 kWh) dezelfde hoeveelheid warmwater dan eerst met 0,3 m³ (2,93 kWh)!

Ik heb de tronic 7000 en meet nu 2 maanden lang (stiekem) het verbruik per douchebeurt. Dat deed ik ook al toen ik gasgestookt douchte. Toen ik de Tronic in werking stelde heb ik een week lang getuned op de in te stellen temperatuur. Mengen met koud water wordt gezien als onnodig energieverlies. De ingestelde temp. is nu 41,5 grd bij gebruik van een 6 liter/minuut douchekop cq water begrenzing. De gootsteen en wasbak heb ik begrensd tot 2,8 liter/minuut. Ik had verwacht dat de doorstromer meer energie zou gaan verbruiken. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Soms gebruik ik even een waterkoker als ik echt even heet water nodig heb en de waterdruk is wat minder, duurt iets langer voordat ik ww heb, maar dan nog ...tevreden

Badge

@Jolien van Roon

Dank voor je toevoeging. In de situatie met een normale elektrische boiler van 100 liter maakt het van maart t/m september niet uit dat de boiler opgewarmd blijft. Ik heb in die periode toch veel opbrengst over van de zonnepanelen. In de andere maanden zet ik de boiler uit en verwarmt de combiketel het douche en hh water.

Wat ik me nog wel bedacht. In de combinatie van elektrische boiler en combiketel mag de boiler temperatuur niet hoger worden ingesteld dan 60 graden. Het lijkt me waarschijnlijk dat er dan niet door 2 personen gedoucht kan worden. Immers, je kunt minder koud water bijmengen dan in de situatie dat de boiler op 80 graden ingesteld zou staan.

Kortom, het lijkt een beetje in de richting te gaan van handmatig overschakelen naar de boiler vanaf maart en na september weer terugschakelen naar de combiketel. Kwestie van 2 afsluitkranen in de leidingen opnemen. Op die manier gebruik ik de stroom van de zonnepanelen wanneer dat het meest efficiënt is. In de "donkere" maanden voorziet de combiketel in het warme water voor douche en huishoudelijk gebruik. 

In die "donkere" maanden gebruik ik de combiketel ook voor de centrale verwarming. Ik kan niet helemaal van het gas af, dus kan het warme douche- en hh water er gewoon bijgeschakeld blijven.

Badge

@rjwm specken. ik heb recent een doorstromer van 15 kWh aangeschaft met energiemeter. Een douchebeurt koste hier eerst 0,3 m3 gas en nu elektrisch gemiddeld tussen de 1 en 2 kWh. Ik kies bewust voor apparaten met geen stilstandsverlies. Nodig was wel om mijn aansluiting te verzwaren. Ik weet dat wij aan de zuinige kant zitten qua verbruik.

Hallo Ronald,

De doorstromer is interessant, maar ik neem aan dat je aanpassingen hebt moeten doen in de meterkast en de aansluiting van Liander? 15000 Watt betekent een stroom van 65 Ampère. 

Reputatie 5
Badge +3

@RonWillebrands   De  15 kW doorstromer heeft een (normale) 3-fase aansluiting nodig
(3 x 400V/ minimaal 16A per fase).

Reputatie 3
Badge +4

@rjwm specken.

Hallo Ronald,

De doorstromer is interessant, maar ik neem aan dat je aanpassingen hebt moeten doen in de meterkast en de aansluiting van Liander? 15000 Watt betekent een stroom van 65 Ampère. 

Ik heb de aansluiting inderdaad laten verzwaren naar 3 x 25A. De doorstromer (15 kw max 53 grd)) is nu ingesteld op 41,5 grd, zodat er gedoucht kan worden zonder bijmengen van koud water. Er is een paar graden verlies tussen doorstromer en douche. De doorstromer is als enige gezekerd op een 3 fase zekering 20 A. Het nu gemeten verbruik per douchebeurt (6 liter/minuut) is 0,25 kw/minuut. Mijn kinderen douchen, zonder begrenzing van mijn kant, zo'n 7 minuten per keer. Zelf douche ik blijkbaar gemiddeld zo’n 4 minuten lang. Gemeten gebruik afgelopen 10 weken is 1,3 kW/dag. Ik reken op (inschatting op dit moment) 600 kW verbruik per jaar.

Badge

@rjwm specken.

Hallo Ronald,

Ik heb de aansluiting inderdaad laten verzwaren naar 3 x 25A. De doorstromer (15 kw max 53 grd)) is nu ingesteld op 41,5 grd, zodat er gedoucht kan worden zonder bijmengen van koud water. Er is een paar graden verlies tussen doorstromer en douche. De doorstromer is als enige gezekerd op een 3 fase zekering 20 A. Het nu gemeten verbruik per douchebeurt (6 liter/minuut) is 0,25 kw/minuut. Mijn kinderen douchen, zonder begrenzing van mijn kant, zo'n 7 minuten per keer. Zelf douche ik blijkbaar gemiddeld zo’n 4 minuten lang. Gemeten gebruik afgelopen 10 weken is 1,3 kW/dag. Ik reken op (inschatting op dit moment) 600 kW verbruik per jaar.

Hoi Ronald,

Dank voor de toelichting en de cijfers. Omdat ik zonnepanelen heb lijkt mij een 100 à 150 liter boiler in mijn situatie toch meer efficiënt. In de maanden waarin sprake is van teruglevering kan de boiler in die uren (tijdklok) opwarmen naar 80 graden. Het hete boiler water kunnen we dan 's avonds en in de ochtend benutten. Het is dan als het ware een accu. Dat is later ook weer voordelig als de salderingsregeling afgebouwd wordt. En tot die tijd vind ik het idee van het benutten van eigen zonnestroom ook wel een leuk idee.  Ik ben nog wel op zoek naar gemiddelde verbruikscijfers bij het gebruik van een boiler in een huishouden van 2 personen.

IK neem aan dat jij een doorstromer hebt gekozen omdat je geen zonnepanelen hebt?

Reputatie 5
Badge +3

@RonaldD    Je haalt vermogen (kW) en energie (kWh) consequent door elkaar. Jouw geschat energieverbruik voor douchen per jaar bijvoorbeeld is dus 600 kWh en niet 600 kW (vermogen).

600 kWh is in gas ca. 68 - 72 m³ (ca. 90 - 85% b.w. met nieuwere doorstroom gastoestellen)

Reputatie 3
Badge +4

@rjwm specken.

Hallo Ronald,

Hoi Ronald,

IK neem aan dat jij een doorstromer hebt gekozen omdat je geen zonnepanelen hebt?

Ja ik heb zonnepanelen en een 1000 kWh/jaar ‘over’. De terugleververgoeding is laag. Die overcapaciteit ben ik nu gaan benutten voor o.a. verwarmen (airco's) en warm water. Mijn gasverbruik was nog slechts 75 m3/jaar en de aansluiting wordt komende maandag dan ook afgesloten/verwijderd. Ik verwarm ook met pellets. Wat mij tegen staat bij boilers is het stand-by verbruik per jaar. Er zijn bijna geen reële verbruikscijfers te vinden van boilers en het is sterk afhankelijk van hoe gebruikers omgaan met warm water. Ik ambieer apparatuur met liefst 0 verbruik, als ze niet benut worden. Hoe mijn balans eruit ziet als de saldering stopt, is afwachten. In ieder geval heb ik dan mijn bespaarde 205 euro (netbeheer gasaansluiting) ook te besteden aan stroomkosten. Indien ik meer dan 5000 kWh/jaar verbruik zal ik moeten bijbetalen, is mijn inschatting. Alles daaronder valt onder de noemer - energie neutrale woning -. Met de huidige gasprijs ben ik blij dat ik die bron nu heb kunnen afsluiten.

Reputatie 3
Badge +4

@RonaldD    Je haalt vermogen (kW) en energie (kWh) consequent door elkaar. Jouw geschat energieverbruik voor douchen per jaar bijvoorbeeld is dus 600 kWh en niet 600 kW (vermogen).

600 kWh is in gas ca. 68 - 72 m³ (ca. 90 - 85% b.w. met nieuwere doorstroom gastoestellen)

correct ...sorry

Reputatie 7
Badge +6

Op school als we kWh/jaar hadden gezegd, dan mochten we weer eens voor de klas komen van de leraar om op het bord te schrijven wat we dan eigenlijk bedoelden. De meiden in de klas hielden dan hun hand al voor de mond klaar om te gaan gniffelen 🙂.

Hoeveel h's zijn er in een jaar meneer Jan? Nou 365 x 25 = 8760h.

Dus hoeveel is 1 kWh/jaar? Eehm 1kWh/8760h = 0,0001141552 kW oftewel 0,1141552 Watt? En hoeveel heeft een fietslampje? Eehm 3W vermogen? Dus meneer Jan, is 1 kWh/jaar meer of minder vermogen hebben dan een vuurvliegje 🙂 ?

Het was toen even een lullig momentje voor de klas en de gniffelende meiden hadden geen schijn van medelijden met je 🙂. Maar zo leer je het wel af om ooit in je leven nog / of "per" te zeggen na kW en kWh. 

Mijn leraar naruurkunde zei altijd dat als je het met kW en kWh niet goed weet te zeggen dan denken de mensen altijd van je dat je niet weet wat je (nu als je groot bent met warmtepompen en zonnepanelen) aan het doen bent. 

Mijn leraar naruurkunde zei altijd dat als je het met kW en kWh niet goed weet te zeggen dan denken de mensen altijd van je dat je niet weet wat je (nu als je groot bent met warmtepompen en zonnepanelen) aan het doen bent.

klopt. Als ik weer eens in de regionale krant een artikel lees waar eenheden door elkaar gehaald worden of her en der drie of zes nullen kwijtraken weet ik inderdaad genoeg. Dan heeft de journalist gewoon opgeschreven wat hij gehoord heeft en zeker geen serieuze vragen gesteld.

Reputatie 7
Badge +6

Bij accu's is Volt x Ampere = Watt vermogen.

Maar op accu's staat nooit W maar Ah = ampere uur. Dus een accu van 40 Ah heeft de capaciteit om 40 uur 1 ampere stroom te leveren. 

Maar wat als je doet Volt x Ah? Dan krijg je Wh = Watt uur. Dus een autoaccu van 12 Volt en 40 Ah heeft de capaciteit om één uur lang 12 x 40 × 1 = 480 Wh energie te leveren. Daarna is de accu leeg.

Een niet aangesloten accu heeft dus de capaciteit en een sterk Brabants paard in de wei of een geparkeerde joekel van een Harley Davidson heeft een vermogen, maar ze leveren nog niks. 

@Harrie, het kan heel goed zijn dat het in in de regionale kranten de kW's en kWh's door elkaar gehaald worden. Maar ik kom het hier ook in de draden op dit forum tegen. Ik raak er dan van in de war en weet eigenlijk niet meer of ze dan weten wat ze aan het doen zijn met warmtepompen en zonnepanelen. Op mijn school zou je gezakt zijn voor het eindexamen als je kW/uur schreef. Dan mag je het hele schooljaar nog eens overdoen. Maar hier op het forum schrijven andere mensen gewoon kW/uur. Ik raak daarvan in de war.

Reageer