BTW forfait zonnepanelen na wijziging BTW tarief per 1-7-2022

• 28 July 2022
  • 8 reacties
  • 169 Bekeken

Het forfait voor zonnepanelen is gebaseerd op het hoge BTW tarief.

Bij de aangifte reken je dat terug naar het belaste bedrag.

Nu energie per 1-7-2022 naar het lage tarief is gegaan is mijn vraag of je het belaste bedrag in 2022 moet verdelen (50% hoog tarief en 50% laag tarief).

Dat zou tot gevolg hebben dat je BTW forfait lager wordt dan het bedrag dat tot 1-7-2022 gold.

8 reacties

Hoe staat het in de regeling voor dat forfait, een totaal bedrag of een bedrag ex-btw die je er dan zelf bij moet tellen? 

Er staat een  bedrag als btw.

Er staat een  bedrag als btw.

Ik snap het. U moet dat dan weer in mindering brengen op de BTW die u terugvraagt. Volgens mij is het onder de streep dan lood om oud ijzer of u het dan zoals voorheen bij btw hoog zet of 50/50 verdeeld, de teruggave blijft hetzelfde. 

Reputatie 3
Badge +1

Het forfait is voor geheel 2022 vastgesteld. 
Wordt berekend op basis van het opwekvermogen in Wattpiek per jaar. 
Onafhankelijk of investering in 1e halfjaar 2022 of daarna is gedaan. 
Bij een forfait is niet de werkelijke situatie bepalend maar wordt door de belastingdienst een bedrag vastgesteld. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik had in juni nog opdracht gegeven voor zonnepanelen. De offerte en factuur waren nog in juni met 21% BTW. De leverancier heeft voor mij teruggave gevraagd van die 21%, ook al heb ik alles in juli betaald.

Reputatie 5
Badge +6

BTW terugvragen: Vanaf 1 juli geldt het hoge BTW tarief weer op arbeid bij het plaatsen van zonnepanelen.

22jun

BTW terugvragen: Vanaf 1 juli geldt het hoge BTW tarief weer op arbeid bij het plaatsen van zonnepanelen.

Het huidige BTW tarief van 6% op de arbeid gaat per 1 juli 2015 naar 21%. Als installateur brengt u dus 21% BTW in rekening op de montagekosten. Het hoge BTW tarief maakt voor de consument geen verschil, deze kan de BTW immers terugvragen met een BTW factuur. Daarvoor moet de consument wel een aantal (eenvoudige) stappen doorlopen;

• U meldt zich als BTW ondernemer aan bij de belastingdienst. Op www.belastingdienst.nlis het formulier te downloaden. 
  • U ontvangt een BTW nummer waarmee u de BTW terug kunt vorderen.
  • Vraag een ontheffing aan voor de BTW verplichtingen. Hierdoor hoeft u maar 1 maal per jaar aangifte te doen (in plaats van 4x per jaar). 
  • Daarna vraag u ontheffing voor de aangifte aan zodat u de opvolgende jaren geen BTW aangifte hoeft te doen. 

De consument valt dan onder de kleineondernemersregeling, u ontvangt de BTW terug over het materiaal en de installatie. Wel moet u het eerste jaar BTW aangifte doen en BTW betalen over de opgewekte stroom (zeer laag bedrag bij particulieren). Met de vrijstelling hoeft u de opvolgende jaren geen BTW te betalen. 

Informeer uw klanten goed als installateur. Het hoge BTW tarief betekend niet dat een zonnepanelen-installatie enkele honderden euro’s duurder gaat worden voor particulieren.

https://www.home-nrg.nl/nieuws/btw-terugvragen--vanaf-1-juli-geldt-het-hoge-btw-tarief-weer-op-arbeid-bij-het-plaatsen-van-zonnepanelen-/

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1644596728 Voor mijn begrip: Speelt het nog een rol dat het bericht van de website van 22 juni 2015 is?

Reputatie 5
Badge +6

@Darkfiber oeioei, even het jaartal over het hoofd gezien😫

Ik had al het idee dat ik iets miste.

En na een uur kan je je post niet meer wijzigen😥

Reageer