Consumentenbond.nl
Beantwoord

btw teruggave over tweede set zonnepanelen

• 27 mei 2020
  • 7 reacties
  • 426 Bekeken

Badge

Ik heb 6 jaar geleden mijn eerste set zonnepanelen aangeschaft, en de BTW terug gevraagd.

In december 2019 heb ik opdracht verleend aan een bedrijf om dat met een tweede set uit te breiden. Ik heb vooraf gevraagd of dan weer BTW teruggave mogelijk is, waarop bevestigend werd geantwoord. In januari 2020 is de installatie geplaatst.

Daarna heb ik het bedrijf opdracht gegeven om BTW terug te vragen (zij bieden hiervoor een service tegen betaling aan). Hieronder hun bevinding. Mijn vraag: dit lijkt er opdat de belastingdienst de regels verandert tijdens de wedstrijd. Of is het tijdig aangekondigd en had het bedrijf dat dus moeten weten? Kan ik ergens bezwaar maken?

‘Tot onze spijt heeft de Belastingdienst haar richtlijnen met betrekking tot de Kleineondernemersregeling aangescherpt. Tot voor kort was het mogelijk om btw terug te vragen voor een uitbreiding, als de eerste zonnepanelen in 2018 of eerder geïnstalleerd waren. De Belastingdienst heeft nu iedereen die ooit btw teruggevraagd heeft voor zijn zonnepaneleninstallatie toegevoegd aan de Kleineondernemersregeling per 1 januari 2020. Om die reden is het niet (meer) mogelijk de btw terug te vragen voor uw uitbreiding.

Het is jammer dat de Belastingdienst dit niet duidelijk communiceert. Op 12 maart jl. (toen u de BTWE service aanvroeg) was dit nog niet bekend. Naar aanleiding van uw e-mail hebben wij uiteraard contact gehad met de Belastingdienst, maar daar kregen wij nul op rekest.’

MvGr.

icon

Beste antwoord door A. Deen 27 mei 2020, 20:23

Dit is de officiële publicatie in de Staatscourant

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-27636.html

Ik zou me op het standpunt stellen dat als ze btw teruggave als een service aanbieden ze ook de plicht op zich nemen hun kennis van die regeling op pijl te houden. Nu ben je foutief geadviseerd en heb je schade. Begin maar eens met de algemene voorwaarden te bekijken hoe ze hun aansprakelijkheid inperken.

Heb je overigens helemaal geen signaal gehad van de belastingdienst zelf dat ze je in de KOR gingen onderbrengen?

Bekijk origineel

7 reacties

De kleine ondernemers regeling is inderdaad 1 januari veranderd en dat is niet stiekem gebeurd en duidelijk gecommuniceerd. Het bedrijf dat offreert de zaak voor u te regelen levert een wanprestatie. Ik zou eens kijken of geen claim mogelijk is. Uit mijn hoofd kun je na drie jaar weer switchen, kunt u uw BTW niet dan alsnog terugvragen?

Badge

Dank voor deze duidelijke uitspraak. Als ik zou kunnen achterhalen wat en wanneer de Belastingdienst heeft gecommuniceerd, dan kan ik dat gebruiken om het bedrijf mee te confronteren. Kunt u mij daarmee helpen? Ik kon het niet direct vinden.

Verder ben ik benieuwd of er meer consumenten zijn die uitbreiding van zonnepanelen hebben laten doen na 1 januari 2020, en vervolgens probeerden de BTW terug te vragen.

Dit is de officiële publicatie in de Staatscourant

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-27636.html

Ik zou me op het standpunt stellen dat als ze btw teruggave als een service aanbieden ze ook de plicht op zich nemen hun kennis van die regeling op pijl te houden. Nu ben je foutief geadviseerd en heb je schade. Begin maar eens met de algemene voorwaarden te bekijken hoe ze hun aansprakelijkheid inperken.

Heb je overigens helemaal geen signaal gehad van de belastingdienst zelf dat ze je in de KOR gingen onderbrengen?

Badge

Ik heb geen signaal gehad van de belastingdienst dat ze me in de KOR gingen onderbrengen.

In de publikatie (van mei 2019 al!) staat inderdaad duidelijk de datum van 1-1-2020. Dus lijkt me inderdaad dat het bedrijf dit behoort te weten als ze de BTW service aanbieden. Dat was duidelijk niet het geval (de service noemen in de offerte, mondeling per telefoon, acceptatie van mijn opdracht voor BTW terugvragen, hun verbazing geuit in emails, de formulering ' Het is jammer dat de Belastingdienst dit niet duidelijk communiceert’).

Ze hebben me aangeboden de kosten voor de BTW service terug te storten, maar dat koopt ze niet vrij van de ‘misleiding’ die me ca. 700 Euro kost.

In de Algemene voorwaarden gaan alle bepalingen - voor zover ik het kan interpreteren - over levering van de installatie, en niet over de BTW service.

Wellicht is het handig om mij een pm te sturen, dan kan ik meer delen. Je bent klaarblijkelijk goed op de hoogte.

Eerlijk gezegd weet ik er echt niet zoveel van. Als je die hebt zou ik contact opnemen met mijn rechtsbijstand verzekering, als je lid van de bond bent kun je die ook voor overleg en advies bellen tijdens kantooruren.

Badge

Dank je. je hebt me al echt op weg geholpen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren-van-zonnepanelen/zonnepanelen-en-de-nieuwe-kor/meedoen-met-de-kor-en-nieuwe-aankopen-doen

Hier staat het gewoon...

Reageer