Ik heb 6 jaar geleden mijn eerste set zonnepanelen aangeschaft, en de BTW terug gevraagd.
In december 2019 heb ik opdracht verleend aan een bedrijf om dat met een tweede set uit te breiden. Ik heb vooraf gevraagd of dan weer BTW teruggave mogelijk is, waarop bevestigend werd geantwoord. In januari 2020 is de installatie geplaatst.
Daarna heb ik het bedrijf opdracht gegeven om BTW terug te vragen (zij bieden hiervoor een service tegen betaling aan). Hieronder hun bevinding. Mijn vraag: dit lijkt er opdat de belastingdienst de regels verandert tijdens de wedstrijd. Of is het tijdig aangekondigd en had het bedrijf dat dus moeten weten? Kan ik ergens bezwaar maken?
‘Tot onze spijt heeft de Belastingdienst haar richtlijnen met betrekking tot de Kleineondernemersregeling aangescherpt. Tot voor kort was het mogelijk om btw terug te vragen voor een uitbreiding, als de eerste zonnepanelen in 2018 of eerder geïnstalleerd waren. De Belastingdienst heeft nu iedereen die ooit btw teruggevraagd heeft voor zijn zonnepaneleninstallatie toegevoegd aan de Kleineondernemersregeling per 1 januari 2020. Om die reden is het niet (meer) mogelijk de btw terug te vragen voor uw uitbreiding.
Het is jammer dat de Belastingdienst dit niet duidelijk communiceert. Op 12 maart jl. (toen u de BTWE service aanvroeg) was dit nog niet bekend. Naar aanleiding van uw e-mail hebben wij uiteraard contact gehad met de Belastingdienst, maar daar kregen wij nul op rekest.’
MvGr.
Beste antwoord door A. Deen
Bekijk origineel