BTW teruggave zonnepanelen en verhuisplannen

• 17 May 2022
  • 4 reacties
  • 83 Bekeken

Ik heb dit jaar een 2-tal zonnepanelen gekocht (meer passen er niet op mijn huidige huis i.v.m. het grotendeels gemeentelijk monument zijn). Nu twijfel ik of ik via de Kleine Ondernemers Regeling (KOR) de BTW (circa €100) moet terugvragen. Want wellicht wil ik over paar jaar verhuizen, dan een aanzienlijk aantal zonnepanelen nemen maar zit ik 3 jaar vast aan de huidige KOR (voor die slechts €100...). Wellicht kunnen jullie daarom meedenken aan het volgende:

• Stel dat ik inderdaad (laat zeggen volgend jaar) verhuis en dan een groot aantal zonnepanelen neem. Is het dan mogelijk dat mijn partner dan een KOR aangaat (mits de factuur en energierekening op haar naam staan). Of is de huidige KOR aan onze beide namen gekoppeld?
  • Ik hoor in het nieuws dat de KOR wellicht helemaal verdwijnt vanaf 2023. Wat denken jullie; als dit zo is kan ik nu zonder risico de BTW van de huidige 2 zonnepanelen terugvragen. Als in de toekomst er sowieso geen BTW worden geheven (dus niks geen KOR regeling) kan ik volgend jaar gewoon weer BTW-vrije zonnepanelen kopen. Zie ik dit verkeerd? Of is dit een gok gezien het afschaffen van de KOR voor zonnepanelen slechts een gerucht is.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

Vriendelijke groet Sjors

4 reacties

Ten eerste bent u volgens mij niet verplicht de KOR te gebruiken, alleen moet u dan ieder kwartaal aangifte doen, daarnaast kunt  u probleemloos de panelen op een volgende locatie via uw vrouw afnemen als u dan ook maar het energie contract op naam van uw vrouw zet, en inderdaad het idee doet de ronde om de btw op panelen naar nul te brengen waarmee niet zozeer de KOR vervalt maar u die niet meer nodig heeft.

Reputatie 7
Badge +5

het probleem speelt toch helemaal niet meer vanaf 1/1/2023? Dan verdwijnt de BTW aftrek zoals ie nu geregeld is en gaat de BTW direct van de panelen af bij aankoop, dus ik zou nu die 100eur incasseren.

Het is wel de vraag of je je eigen uren wilt inzetten voor een bedrag van 100 euro. Ik heb destijds 500 euro bespaard maar ik vond de administratieve rompslomp door nog wat complicaties niet leuk. Laten we het er op houden dat het niet mijn hobby is.

het probleem speelt toch helemaal niet meer vanaf 1/1/2023? Dan verdwijnt de BTW aftrek zoals ie nu geregeld is en gaat de BTW direct van de panelen af bij aankoop, dus ik zou nu die 100eur incasseren.

Hartelijk bedankt voor alle info, zo dacht ik er ook over en zo denk ik er na bovengenoemde reacties nog steeds over. Fijn om dit bevestigd te krijgen. Ik ga het proces in gang zetten!

Reageer