BTW verhoging 2016 van Oxxio

• 28 October 2016
  • 1 reactie
  • 128 Bekeken

Hallo,

Ik ben zojuist gebeld door Oxxio met tariefaanbiedingen voor 2017. Uit ons gesprek bleek dat dat ik momenteel meer voor gas betaal dan vorig jaar (januari 2016) bij mijn contract (duur: 1 jaar) is afgesloten. Volgens mijn contract betaal ik 0.554407 per m3, inmiddels is dat 0.6221 per m3. Volgens Oxxio komt dat door de BTW verhoging (waar zij geen invloed op hebben). Deze is eind januari/begin februari 2016 ingegaan (1 maand na het afsluiten van mijn contract). Ik heb over die btw verhoging op geen enkele wijze bericht gehad van Oxxio.

Dit kan toch niet zomaar? Oxxio had deze BTW verhoging toch moeten melden? Mogen ze überhaupt de gasprijs tussentijds verhogen omdat de BTW is gestegen?

Wie kan mij helpen met advies? Kan ik 'afdwingen' dat ik mijn 'oude' tarief betaal?

Alvast dank!

1 reactie

Ik heb zelf in die periode bij een leverancier gewerkt. Bij elke leverancier is de energiebelasting van gas verhoogd en is de energiebelasting van elektra gedaald. Wanneer je een vast contract hebt, zet je het kale tarief vast. De BTW en energiebelasting zijn variabele kosten aangezien de leveranciers daar niets over kunnen zeggen. Dit heeft de overheid in handen. Wanneer zij de belasting of BTW aanpassen, wordt dit bij iedereen die bij een energieleverancier zit aangepast, ongeacht wat voor contract je hebt. Er moet als het goed is ook uitleg staan in jouw contract over deze variabele kosten.

Reageer