Beantwoord

Capaciteit CV ketel bij lage temperaturen

• 10 August 2022
  • 59 reacties
  • 749 Bekeken

Badge

Beste mensen,

Hoe kan ik uitrekenen welke capaciteit mijn CV ketel moet hebben als ik op lage temperaturen 55-45 graden ga verwarmen. Wat vaak vergeten word is dat als ik bijvoorbeeld overstap op lage temperatuur radiatoren met alks doel de afgifte te verhogen bij lage temperatuur van het CV water ook aan de ketel zijde iets moet gebeuren, immers een CV ketel van 24Kw die levert dat bij 90 c en niet bij 55 c. De benodigde lage temperatuur radiatoren kan je makkelijk uitrekenen, maar ik kan nergens vinden hoe je de capaciteit van de CV ketel kan bepalen als deze oplage temperatuur stand staat. Graag een methode om de capaciteit van de CV ketel te bepalen bij een lage temperatuur regime 

icon

Beste antwoord door Darkfiber 11 August 2022, 19:37

Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Ik lees dit nu allemaal en ik vind het maar een zooitje.

Ik volg dit Topic maar het "vreet" mijn engergie.

Ik zou er ook bijna een “hickup” van kunnen krijgen.😏.  Van de “hak op de tak” en misschien weer terug.

Badge

@Darkfiber Een nieuwe moderne ketel van remeha Avanta Ace heeft een rendement bij nominaal vermogen en hoge temperatuur van 88%. Bij lage temperatuur is dat 97,8%, dat is bijna 10%.   De warmte afgifte bij lage temperatuur is met een 24Kw systeem dan 5,2 Kw.

Reputatie 6
Badge +3

@jNivard   Bijna 10% - ja en? Het is trouwens 11%. Dat is de "winst” aan condensatiewarmte en hangt in eerste instantie van de temperatuur van het retourwater af. Met een overgrote!! warmtewisselaar kan je hooguit het verschil tussen 97,8% en de theoretische 100% ietsie bietsie kleiner maken. Maar voor de volle 100% moet je waarschijnlijk ook de retourtemperatuur verder verlagen. Dit heeft vergt nogal wat aanpassingen aan je cv-installatie. - Je zoekt echt spijkers op laag water.

Badge

@DarkFiber 

11% winst bij een ketel die op lage temperatuur altijd het vereiste vermogen kan leveren is de winst dus 11%. Bij een vebruik van bijvoorbeeld 1000m**2 is dat op dit moment ruim E200,-- per jaar. Op de levensduur van de CV ketel is dat E2000 tot E3000,--

Reputatie 6
Badge +3

@jNivard  Mooi voorbeeld, dat is de bedoeling van het HR-effect, maar wat wilt u ons daarmee zeggen?
En wat heeft dit met uw argumentatie betreffende de grootte van de warmtewisselaar (of "capaciteit” van de cv-ketel volgens u) te maken?  - Kunt u misschien op mijn antwoord hierboven inhoudelijk ingaan?

P.S.: U bedoelt waarschijnlijk 1000 m³ of 1000 m^3

Reputatie 5
Badge +6

Met respect voor iedereen, ik blijf ook meelezen.

Maar ik denk nu "help de boot is vol,  we gaan zinken!

Badge

@Darkfiber 

Op lage temperatuur is de capaciteit van de ketel circa 30% van de nominale capaciteit bij hoge temperaturen. De door U genoemde retour temperatuur heeft hier niks mee te maken. Natuurlijk moet de retour temperatuur aan de specificaties vodoen. U heeft nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag hoe ik de capaciteit van de CV ketel moet bepalen bij een lage temperatuur regime 55-45 graden bijvoorbeeld.

Reputatie 6
Badge +3

Met respect voor iedereen, ik blijf ook meelezen.

Maar ik denk nu "help de boot is vol,  we gaan zinken!

Bij gebrek aan water onder de kiel gaat dit vermoedelijk niet gebeuren.
Maar ik ga deze dwaaltocht hier verlaten en kijk ook nog een beetje vanaf de wal mee
om te kijken🤓 waar het schip⛵ strand.

@jNivard 
Je geeft zelf aan, dat je precies weet hoeveel winst jouw nieuwe laag temperatuursysteem geeft.
Dan kun je toch simpel dat percentage van de capaciteit af trekken.
En dan gewoon de oude rekenmethode toepassen.

In de praktijk, moet je het toch ruimer aanhouden.
Hallo verkoper, ik wil graag een 22⅞ kW cv ketel.

Reageer