Consumentenbond.nl
Beantwoord

Collectief aanbod vervanging cv-ketel.

• 6 februari 2018
  • 39 reacties
  • 5410 Bekeken

Badge
Afgelopen zondag ontving ik van Groepsveiling.nl een collectief aanbod voor het vervangen van de cv-ketel. Maandag ontving ik van de Consumentenbond, via cv-ketelcollectief.nl, het collectieve aanbod voor het vervangen van de cv-ketel. De uitgangspunten zijn m.i. aardig gelijk. Ik heb een vergelijking van dezelfde cv-ketel gemaakt en schrok me een hoedje. De vergelijking betrof de ketel Atag i28EC CW4: deze ketel kost bij Groepsveiling €1.336,00 inclusief montage Bij de Consumentenbond kost dit €2.111,69. Een prijsverschil van maar liefst €775,69!! Dit kan toch niet waar zijn? Verklaar u nader Consumentenbond!
icon

Beste antwoord door Monique 16 februari 2018, 14:11

Beste @AfromtheCorner,

Ook jouw bericht doorgezet naar de experts, en zij hebben de volgende reactie gegeven.

Onze welgemeende excuses voor het uitblijven van ons telefoontje aan u. Zoals nu afgesproken met u, hebben wij vanmiddag contact. Voor de meelezers willen wij evenwel ook hieronder nogmaals uitleg geven over het prijsverschil tussen het CV Ketelcollectief en andere aanbieders.

Offertes zijn moeilijk met elkaar te vergelijken doordat het gebodene niet altijd overeenkomt.
Het aanbod van de Consumentenbond is een all-in prijs waarbij geen bijkomende kosten op locatie of achteraf worden berekend. Dit is voor ons een belangrijk punt, omdat de Consumentenbond veel klachten krijgt van consumenten die worden geconfronteerd met additionele kosten op het moment dat een ketel bij hen wordt geïnstalleerd. Dit soort onprettige verrassingen krijgen consumenten die met het CV Collectief in zee gaan niet.

Daarnaast kan er een kwaliteitsverschil zitten in het aangebodene. Installatie via ons collectief wordt gedaan door een gecertificeerde en OK CV geaccrediteerde installateur. Dit OK CV keurmerk wordt ondersteund en aanbevolen door een groot aantal maatschappelijke organisaties waaronder de Brandweer, Milieu centraal en de Woonbond. Andere installateurs hebben (mogelijk) dat kwaliteitslabel niet.

Prijsverschil kan ook zitten in hetgeen er aan werkzaamheden en materiaal wordt aangeboden. Bij het CV Collectief wordt bij installatie standaard het rookgasafvoerkanaal vervangen. Dit is inclusief een dak- of muurdoorvoer, waarbij de rookgasafvoer op de correcte manier wordt gebeugeld (hetgeen zorgt voor een langdurige en veilige installatie). Andere aanbieders bieden of geen vervanging van de rooksgasafvoer of vaak alleen een vervangende pijp exclusief dak- of muurdoorvoer.

Zoals eerder aangegeven biedt het CV Collectief de installatie exclusief een verplicht onderhoudscontract. Er zijn andere aanbieders die een installatie aanbieden inclusief verplicht onderhoudscontract, terwijl onderhoud de eerste jaren onnodig is en er bovendien een fabrieksgarantie geldt waardoor de kosten niet voor de consument (dienen te) zijn.

Dan nog klopt het dat ons aanbod voor specifiek de ATAG-ketel (nu) aan de hogere kant is. Dit heeft te maken met het feit dat de installateur waarmee wij samenwerken geen contract heeft met ATAG waardoor we geen scherpere inkoopprijs hebben kunnen bedingen. Op dit moment vinden er gesprekken plaats om deze situatie te veranderen zodat we in de nabije toekomst een beter, concurrerender aanbod kunnen doen voor ATAG-ketels, vergelijkbaar met de andere ketels die we aanbieden.

Mochten er na het lezen van dit bericht of je gesprek dat later op de dag volgt nog vragen zijn, schroom dan vooral niet ons te benaderen.

Fijn weekend alvast!
Bekijk origineel

39 reacties

Badge
Geachte heer, mevrouw

Wij hebben geen inzicht in hoe de prijsopbouw tot stand is gekomen bij, dan wel in de expertise en klantvriendelijkheid van, verschillende installatiepartijen.

Wij raden u aan naar aanleiding van de gevonden offerte een aantal extra vragen te stellen aan de installatiepartij:

Wordt de nieuwe ketel aangesloten met de juiste, nieuwe A-merk aansluitmaterialen en appendages?

Wordt de rookgasafvoer vervangen en zo ja, gebeurt dit volgens de richtlijnen van de Rogafa?

Is de inschatting van het benodigde arbeidsloon en/of materialen in de offerte vast of kan dit eenmaal bij u thuis nog wijzigen?

Wordt de installatie verricht door een erkend en door OK CV geaccrediteerd installatiebedrijf?

Bent u verplicht om een onderhoudscontract bij deze partij af te sluiten?

Met het Cv-ketelcollectief hebben we tot doel om de keuze van het merk cv-ketel totaal terug te leggen bij de klant, met een veilige installatie doordat installatie plaatsvindt door een erkend en OK CV geaccrediteerd installatiebedrijf met A-merk materialen. Daarnaast wordt standaard de rookgasafvoer vervangen volgens de daarvoor geldende veiligheidsvoorschriften en richtlijnen. Dit daar de levensduur van een rookgasafvoer net zo lang is als die van een cv-ketel. Het kan dan ook tot gevaarlijke situaties en gezondheidsrisico’s leiden als giftige gassen (o.a. koolmonoxide) van de ketel niet meer goed worden afgevoerd. Wij vinden het belangrijk dat alle kosten voor een veilige en deugdelijke installatie zijn meegenomen in de gepresenteerde prijsstelling. Dit zodat u na acceptatie van de offerte niet voor eventuele verrassingen komt te staan. Ook staat het u geheel vrij om wel of niet te kiezen voor een onderhoudscontract.
Badge
Geachte mevrouw Weitjens,

Naar aanleiding van uw bovenstaande reactie op mijn vraag wil ik graag de door u gestelde aanvullende vragen beantwoorden.
De als voorbeeld genomen cv-ketel ATAG i28EC wordt door een ATAG dealer geleverd en geïnstalleerd. Hierdoor ga ik er vanuit dat men gebruikt maak van de juiste materialen, aansluitingen en zich conformeerd aan de hiervoor gestelde richtlijnen.
Onderstaand vindt u de gegevens van Groepsveiling.nl op de door u gestelde vragen.

Aangezien een onderhoudscontract verplicht is wordt de totaalprijs bij Groepsveiling.nl €1.336,00 + €262,80 = €1.598,80.
Dat resulteert in de volgende aankoop/installatieprijs van deze cv-ketel: aanbod Consumentenbond €2.111,69 tegenover het aanbod van Groepsveiling.nl €1.598,80 geeft nog steeds een verschil in prijs van €512,89 ten nadele van het aanbod van de Consumentenbond.

U moet het mij maar niet kwalijk nemen maar ik vind €512,89 nog steeds een groot prijsverschil, zeker in de verwachting dat ik een goed product met een juiste prijsstelling dien te krijgen van de Consumentenbond.

Conclusie: waar blijft de meerwaarde van de Consumentenbond wanneer men niet kan voldoen aan een juiste prijsstelling van een gelijkwaardig product .

Tot slot zou ik het prettig vinden wanneer u het grote verschil in prijs nader aan mij zou kunnen verklaren.

Over de standaard installatie
Bij het vervangen van een oude cv-ketel is er veelal sprake van een standaard installatie. De benodigde aansluitingen (een geschikt rookgaskanaal, Een geaard stopcontact en een rioolafvoer) zijn dan al aanwezig.
Bij de installatie van de ketel wordt altijd de rookgasafvoer vervangen. De rookgasafvoer is de schoorsteen, die door dak of muur gaat. Voor de installatie hiervan is het wel van belang dat de cv-ketel zich direct onder het dak (binnen een straal van 1 meter) of bij de buiten muur bevindt. Is er sprake van een kanaal (bijvoorbeeld bij appartementen) dan is de rookgasafvoer niet standaard. In dat geval kijken we altijd of we op het bestaande kanaal kunnen aansluiten of dat er een nieuw kanaal gemaakt dient te worden.
De installatie vindt plaats door een ATAG-Selectdealer
De volgende werkzaamheden / kosten zijn inbegrepen bij een ‘standaard installatie’:
  • Het aftappen van u verwarmingsinstallatie.
  • Het demonteren en afvoeren van uw oude cv-ketel.
  • Het demonteren en afvoeren van uw oude expansievat.
  • Het monteren van de nieuwe cv-ketel.
  • Het monteren van een expansievat 18 liter/1 bar.
  • Het monteren van de volgende aansluitkranen; gaskogelkraan, inlaatcombinatie, veiligheidsventiel en vul/aftapkraan.
  • Het monteren en aansluiten van verwarmingsleidingen (2x), waterleidingen (2x) en gasleiding met benodigde koppelingen.
  • Het monteren van de door u gekozen thermostaat.
  • Het aansluiten op de rookgasafvoer.
  • Het vullen en in bedrijf stellen van de nieuwe cv-ketel.
  • Uitleg door de monteur aan de klant over de nieuwe cv-ketel.
Veiligheidspakket
Bij een cv-installatie via ATAGwarmte ontvangt u altijd een veiligheidspakket! Tijdens het installeren van de cv-ketel controleert men de gasleiding op lekkage. Deze wordt afgeperst. Ook checkt men de koolmonoxide in de rookgassen. Pas als alles veilig is bevonden, leveren ze de cv-ketel op, als zijnde geïnstalleerd.

U heeft inderdaad gelijk dat er verplicht een onderhoudscontract afgesloten dient te worden, te betalen bedrag €10,95 per maand. Geeft een totaalbedrag van €262,80 per 2 jaar.
  • Periodiek onderhoud
  • 24/7 reparatieservice bij storingen
  • Volledige garantie op onderdelen
  • Volledige garantie op arbeidsloon
  • Geen voorrijkosten
Badge
Geachte heer of mevrouw,

als u me even uw telefoonnummer of e-mailadres stuurt, laat ik contact met u opnemen door degene die over alle details beschikt.

Met vriendelijke groet,
Manja
Voor geïnteresseerden: er is hierover ook een topic geopend op het forum van @Kassa https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/de-consumentenbond-als-ondernemer
Voor geïnteresseerden: er is hierover ook een topic geopend op het forum van @Kassa https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/de-consumentenbond-als-ondernemer

Goed dat dit gebeurt, ook mijn conclusie na wat rondkijken is dat er schrikbarend grote prijsverschillen zitten bij andere aanbieders hollandwarmte en budget ketel. Budgetketel rekent € 1375,00 incl BTW en montage (excl rookkanaal á €125) http://www.budgetketel.nl/cv-ketel/185/remeha-tzerra-39c-plus-cw5.html#introductie. Via het collectief kost het € 1.870,12 incl BTW en montage en rookgasafvoer. Dat is bijna €500 verschil, dat is teveel om goed te praten, wat een wassen neus dit collectief. De Consumentenbond had beter de stekker hieruit kunnen trekken. https://cvketelcollectief.consumentenbond.nl/product/tzerra-39c-plus/

Ik wacht nog op twee offertes, kijken of die ook zo’n groot verschil aangeven.
Ik zie dat bij "veel gestelde vragen" bij de vraag over het onderhoudscontract door de Consumentenbond beweerd wordt dat er 1x per jaar een onderhoudsbeurt gegeven wordt en dat ook de materiaalkosten erbij inbegrepen zijn. Niets is minder waar als je de voorwaarden van het contract leest waarvan de link op de pagina "service en onderhoud" staat . Daar staat dat de onderhoudsbeurt eens per 18 maanden is en de materiaalkosten zijn alleen inbegrepen bij het
ALL-In onderhoudscontract dat € 13.05 per maand kost. Verder heb ook ik een prima vergelijkbare offerte die € 433,- voordeliger is. Ik vrees dat de onderhandelingen zo lang duurden omdat er een te grote marge voor de bond op moest zitten....Ik haak in ieder geval af.
Badge
Op verzoek van mevrouw M. Weitjens van de Consumentenbond heb ik afgelopen zaterdag mijn telefoonnummer in een privébericht aan haar toegestuurd. In een reply geeft mevrouw Weitjens aan dat er zo snel mogelijk contact met mij wordt opgenomen door iemand die over alle details beschikt en zodoende, neem ik aan, mijn vragen kan beantwoorden.

Nu, woensdag aan het eind van de dag, heb ik nog steeds niets vernomen van de Consumentenbond!

Hierdoor blijft het antwoord op mijn vraag open staan:
hoe is het mogelijk dat er een prijsverschil is, ten nadele van de Consumentenbond, van €512,00 voor het leveren en installeren van een zelfde cv-ketel. De aanbieding is via de veiling van de Consumentenbond en die van Groepsveiling.nl.
Reputatie 4
Badge +5
Beste @H. Nietvelt ,

Excuus dat het even heeft geduurd voordat we je antwoorden. We hebben je melding doorgespeeld naar onze inhoudelijk deskundige, en deze meldt:

Dank u wel voor uw oplettendheid. De tekst in veelgestelde vragen was onjuist. We hebben de tekst aangepast naar 1x per 18 maanden. Het onderhoudscontract dat geboden wordt in de eerste 24 maanden na installatie is het Comfort onderhoudsabonnement. Hier zitten alle kosten in, behoudens materiaalkosten. Wat bedoelen we daarmee? Indien er materialen vervangen dienen te worden in de eerste 2 jaar na installatie, dan vallen deze materialen onder de garantie en zijn de kosten voor de fabrikant, niet voor de consument. Het is dan in onze optiek niet zinvol, en duur voor de consument om een All-in contract aan te bieden waarin een reservering is opgenomen voor materiaalkosten. Derhalve bieden we het Comfort abonnement. Na de eerste twee jaar kan een klant ervoor kiezen om het abonnement op te zeggen, aan te passen naar een All-in abonnement (waar de materiaalkosten wel in zijn gedekt) of het Comfort abonnement te continueren.

Wellicht is het bovenstaande niet duidelijk genoeg gemaakt op de website. We zullen kijken of en hoe we de uitleg hierover kunnen aanpassen.

Hebben we je vragen hiermee voldoende beantwoord? Schroom niet ons te benaderen!

Met een zonnige groet,
Wendy
Reputatie 7
Badge +7
Beste @AfromtheCorner,

Ook jouw bericht doorgezet naar de experts, en zij hebben de volgende reactie gegeven.

Onze welgemeende excuses voor het uitblijven van ons telefoontje aan u. Zoals nu afgesproken met u, hebben wij vanmiddag contact. Voor de meelezers willen wij evenwel ook hieronder nogmaals uitleg geven over het prijsverschil tussen het CV Ketelcollectief en andere aanbieders.

Offertes zijn moeilijk met elkaar te vergelijken doordat het gebodene niet altijd overeenkomt.
Het aanbod van de Consumentenbond is een all-in prijs waarbij geen bijkomende kosten op locatie of achteraf worden berekend. Dit is voor ons een belangrijk punt, omdat de Consumentenbond veel klachten krijgt van consumenten die worden geconfronteerd met additionele kosten op het moment dat een ketel bij hen wordt geïnstalleerd. Dit soort onprettige verrassingen krijgen consumenten die met het CV Collectief in zee gaan niet.

Daarnaast kan er een kwaliteitsverschil zitten in het aangebodene. Installatie via ons collectief wordt gedaan door een gecertificeerde en OK CV geaccrediteerde installateur. Dit OK CV keurmerk wordt ondersteund en aanbevolen door een groot aantal maatschappelijke organisaties waaronder de Brandweer, Milieu centraal en de Woonbond. Andere installateurs hebben (mogelijk) dat kwaliteitslabel niet.

Prijsverschil kan ook zitten in hetgeen er aan werkzaamheden en materiaal wordt aangeboden. Bij het CV Collectief wordt bij installatie standaard het rookgasafvoerkanaal vervangen. Dit is inclusief een dak- of muurdoorvoer, waarbij de rookgasafvoer op de correcte manier wordt gebeugeld (hetgeen zorgt voor een langdurige en veilige installatie). Andere aanbieders bieden of geen vervanging van de rooksgasafvoer of vaak alleen een vervangende pijp exclusief dak- of muurdoorvoer.

Zoals eerder aangegeven biedt het CV Collectief de installatie exclusief een verplicht onderhoudscontract. Er zijn andere aanbieders die een installatie aanbieden inclusief verplicht onderhoudscontract, terwijl onderhoud de eerste jaren onnodig is en er bovendien een fabrieksgarantie geldt waardoor de kosten niet voor de consument (dienen te) zijn.

Dan nog klopt het dat ons aanbod voor specifiek de ATAG-ketel (nu) aan de hogere kant is. Dit heeft te maken met het feit dat de installateur waarmee wij samenwerken geen contract heeft met ATAG waardoor we geen scherpere inkoopprijs hebben kunnen bedingen. Op dit moment vinden er gesprekken plaats om deze situatie te veranderen zodat we in de nabije toekomst een beter, concurrerender aanbod kunnen doen voor ATAG-ketels, vergelijkbaar met de andere ketels die we aanbieden.

Mochten er na het lezen van dit bericht of je gesprek dat later op de dag volgt nog vragen zijn, schroom dan vooral niet ons te benaderen.

Fijn weekend alvast!
Badge
Bovenstaande reactie van mevr. v.d. Beek heb ik vanmiddag besproken met heer De Lanoi van de Consumentenbond.
Alle genoemde argumenten tezamen verklaren het prijsverschil bij het cv-ketelcollectief van de Consumentenbond ten opzichte van groepsveiling.nl.
Wel wil ik nog opmerken dat wanneer een standaard installatie niet mogelijk is, dit een meerprijs geeft.
Wat mij betreft zijn mijn vragen beantwoord en is het topic voor mij afgedaan.
Prettig weekend allen.

Vreemd dat ik bij koop CV collectief minimaal 2 jaar onderhoud ad 10,45 per maand moet betalen. Neem aan dat ik 2 jaar garantie heb op een nieuwe ketel. Scheelt 250 euro zonder onnodig onderhoud en reparatie de eerste 2 jaar. Of heb ik het niet begrepen?

Bert 

Reputatie 4
Badge +7

Beste @L. de Jong, u kunt alleen deelnemen aan het cv-ketelcollectief inclusief het serviceabonnement. Helaas is het voor u dan geen aanbod dat past bij uw wensen. Uiteraard zit er garantie op het product dat u aanschaft.

De reden dat het aanbod inclusief serviceabonnement is: Bij een cv-ketel verwacht een klant dat de ketel ten allen tijde binnen 24 uur gerepareerd wordt. Ook op zon- en feestdagen. Om dit waar te maken moet de aanbieder 7 dagen per week mensen op de weg hebben, 24/7 bereikbaar zijn, onderdelen op voorraad houden, etc. Dit gaat veel verder dan de wettelijke garantie. Om misverstanden of ontevreden klanten met betrekking tot garantie te voorkomen heeft de aanbieder besloten om haar ketels tegen een extra lage prijs aan te bieden, maar dat wel direct te koppelen aan een All-in serviceabonnement.

Het is mijn eigen verantwoordelijkheid welke risico's ik neem bij een aanschaf van een product.of het nu een cv is of een auto of wat dan ook. Dat bepaalt niet de consumentenbond. Zie dit als koppelverkoop. Ongelofelijk aanbod van een consumentenbond. Uw antwoord neemt dit niet weg.

Uit voorgaande berichten blijkt niet echt dat dit een extra voordelig aanbod is zoals Uw antwoord ter verdediging van een duur verplicht service abonnement. Juist die verplichting over de eerste 2 jaar op een nieuwe ketel is wat extreem en niet echt logisch. Daarna is die veiligheid dus minder belangrijk voor de consumentenbond. Slaat echt nergens op naar mijn bescheiden mening. 

Reputatie 4
Badge +7

@L. de Jong Dank voor uw reactie. Jammer dat u het gevoel hebt dat het koppelverkoop is. In principe moet een koppelverkoop aan de volgende voorwaarden voldoen. Onze juristen geven aan dat er aan de hand van de voorwaarden geen sprake is van koppelverkoop. 

Voorwaarden voor koppelverkoop:

• Aan de verkoop van een product of dienst moet een verplichte afname van een ander product of een dienst zijn gekoppeld.
  • Het verplicht af te nemen product of dienst moet geen verband hebben met het oorspronkelijk aan te schaffen product of dienst.
  • De leverancier moet misbruik maken van zijn machtspositie, waardoor u wordt gedwongen om het tweede product of dienst af te nemen.
  • Het eerste product of dienst mag bij een andere leverancier niet los verkrijgbaar zijn.

Aan punt 1 maak ik bezwaar, want die service dienst is  VERPLICHT gekoppeld. Ik koop iets voor 1265 euro en de rest bepaal IK zelf.

aan punt 2 heeft een servicecontract wel degelijk een verband met gekochte product.

ook punt 3 voel ik dat zeker zo. Verplicht 250 euro betalen voor een dienst die ik elders zelfs veel goedkoper kan krijgen of niet WENS, of  op mijn voorwaarden.  Mijn eigen keuze. U hoeft mijn verantwoordelijkheden niet op u te nemen.Ik koop een product en basta. Het risico van wat dan ook buiten garantie is MIJN verantwoordelijkheid.

aan punt 4 kan ik overal terecht bij een ander als ik daar voor KIES. Volop keuze. Ben daar vrij in.

Kom dus juist met uw antwoorden op koppelverkoop. Anders kan ik het niet uitleggen. Antwoorden bevestigen dat deze verplichting koppelverkoop behelst.

VOORBEELD: Ik koop een nieuwe auto en de dealer verplicht mij bij de aankoop het onderhoud en bij hem te doen voor 2 jaar voor een bepaald bedrag. Onzin toch...

Wat volkomen onzin is, is dat een degelijke deal moreel verwerpelijk of zelfs verboden zou zijn. Zowat iedere fiets wordt verkocht met een 'gratis' onderhoudsbeurt alleen nu zie je de prijs uitgesplitst.  En dat betekent niet dat je een deel van de deal kunt nemen. Het is take it or leave it, capiche?

A, dan was het met uw vergelijking dus beter en duidelijker geweest om een dergelijk onzin contract (omdat de eerste 2 jaar met garantie geen 250 behoort te kosten ondanks de z.g. extra service die de bond voor ogen houdt ) bij de prijs inbegrepen te houden, dus geen 1265 euro maar 1515 euro.Dus net als Uw voorbeeld bij de fiets. Duidelijkheid voor de consument.  Duidelijkheid, daar is de bond toch voor? Begrijpelijker om na 2 jaar een onderhoudscontract aan te bieden NA DE GARANTIE EN ONDERHOUD DAT  PAS NOODZAKELIJK WORDT.  MET OF ZONDER 24 UUR DIENST, DAT MAG DE CONSUMENT ZELF WEL BEPALEN. Dit is een onduidelijk en een op het verkeerde been zetten aanbod.

Overigens, ben heel vaak verhuisd ben ik in het verleden geconfronteerd geweest met hypotheken waarbij de klant eiste bij hun een brand/woonverzekering af te sluiten. Nu mag dat al lang niet meer. Reden is duidelijk. ONZIN van mij? Commerciële onzin van de bond. “Excusez le mot “...onzin. Mag ik zelf bepalen of ik van weekend, feestdagen etc. service gebruik maak. Dit is een soort verzekering waar ik het risico zelf wel bepaal en niet de bond. Dus wat een warrig verhaal.

Ik denk dat het het handigste is als je je even inleest: https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop en aanwijst waar je uit opmaakt dat ketel plus onderhoud niet in één deal aangeboden mogen worden.

Nu ben ik geen jurist, maar als ik alles zo lees zal dit dan juridisch geen koppelverkoop zijn. Het voelt echter WEL zo. U bemoeit zich met mijn veiligheid na installatie. U noemt voorbeelden van gecertificeerde installateurs die van alles zg extra doen. Ook onzin. Alleen al in mijn dorp ken ik al 3 installateurs die al uw voorbeelden vanzelfsprekend vinden. Blijft bij mij waar u zich mee bemoeit over mijn vervolg op een aankoop. Als het geen koppelverkoop is juridisch dan is het een verkapt EXTRA VERDIENMODELvoor welke partij dan ook. Met al uw vorige antwoorden bij elkaar blijft de vraag waarom er een prijs genoemd wordt van een complete installatie met daar bovenop iets waar u geen enkele verantwoording behoeft te nemen. Conclusie: 1. krom verhaal. Beledigend voor een normaal denkend mens met eigen verantwoordelijk. 2. Dan is er nog maar EEN mogelijkheid voor een weldenkend mens: extra verdien model. Een andere conclusie komt bij een weldenkend mens niet op. Heeft u de kracht om dan op mijn laatste conclusie inhoudelijk te REAGEREN? Ben benieuwd.

P.s heb maar gekozen voor huur van 26 euro per maand. Minus 10,45 verplichting voor uw zekerheid voor de eerste 2 jaar van een nieuwe ketel komt dit op 15,55 euro per maand. 2240 euro voor 12 jaar. Ook geen voordelige deal ondanks de garantie van het stoppen contract bij gasloos worden. Maar goed daar zit dan een onvoorziene situatie in verwerkt van een echt risico.

Wat ik ook van Wikipedia antwoord vind is waanzin. Schoenveters van schoenen vergelijken met zg koppelverkoop. Veters zijn een onderdeel van een schoen. Zonder veters kan je niet lopen. De schoen is niet te gebruiken. Zo ook met een CV ketel als een onderdeel weggehaald wordt. Dan doet hij het niet meer. Dus je vergelijkt appel met peren.  De wegenwacht hulp moet ik betalen bij pech of storing. Het is aan mij om een lidmaatschap te nemen en gratis geholpen (24/7) te worden of betaal zelf de hulpdienst bij een storing. Mijn verantwoordelijkheid. Als de consumentenbond het verschil niet ziet dan is dat wel een heel zielige vluchtweg om een duur abonnement te koppelen aan een aanschaf.  Wikipedia is overigens geen rechtsgeldig gebeuren. Al met al een onzinnige vergelijking. Koppelverkoop en/of extra verdienmodel blijft mijn logische conclusie. Heb meerdere mensen om een opinie gevraagd en vinden je antwoorden miserabel. Een goed argument nog niet vernomen helaas. 

Al jullie “toegevoegde waarde” behoort overigens bij de installatie waar ik bij koop voor betaald heb. Dat staat volledig los van de 250 euro voor onderhoud/verzekering voor de eerste 2 jaar notabene.

Het is dus voor mij nu minder belangrijk. Het gaat me nu nog om het rechtvaardigheids- gevoel voor mensen die misschien wat minder doordenken. Uw argumentatie is nog steeds als los zand. Geef nu eens antwoord waarom die  verplichte koppeling op een nieuwe machine met 2 jaar garantie en de eigen verantwoordelijkheid om zelf te beslissen op een 24/7 abonnement voor ENKEL een storing die kan voorkomen door een kapot of niet functionerend onderdeel. Heb 40 jaar zonder die 24/7 garantie geleefd en nooit problemen ondervonden in 9 verschillende woningen. Dus waarom die verplichting? Blijft extra verdienmodel over toch? WEL 250 euro hoor!!!!! Erg, heel erg.

@L. de Jong 

Het enige dat ik gezegd is dat het niet verboden is die twee dingen samen te verkopen, ik doe verder geen uitspraak over nut, noodzaak en logica maar er staat een duidelijke reden waarom met het product samen met de service verkoopt:

De reden dat het aanbod inclusief serviceabonnement is: Bij een cv-ketel verwacht een klant dat de ketel ten allen tijde binnen 24 uur gerepareerd wordt. Ook op zon- en feestdagen. Om dit waar te maken moet de aanbieder 7 dagen per week mensen op de weg hebben, 24/7 bereikbaar zijn, onderdelen op voorraad houden, etc. Dit gaat veel verder dan de wettelijke garantie. Om misverstanden of ontevreden klanten met betrekking tot garantie te voorkomen heeft de aanbieder besloten om haar ketels tegen een extra lage prijs aan te bieden, maar dat wel direct te koppelen aan een All-in serviceabonnement.

Daarna moet je een keer kiezen of kabelen. Niets verbiedt je je ketel ergens anders te kopen als je daar een aanbieding vindt die beter bij jouw wensen aansluit.

U treedt helaas in herhaling. Dus u zegt eigenlijk...na twee jaar bekijkt U het maar. Het zou logischer zijn om na 2 jaar een goede aanbieding te doen voor dat soort onderhoud.  Een iets grotere kans op storingen dunkt me. Lekker vrijwillig.  Mij wordt onzin door je verweten. De grootste onzin wordt hierboven weg gedragen. Mijn vraag waarom die koppeling (eigen verantwoordelijkheid) wordt NIET beantwoord. En dat geeft de zwakte aan. Moeilijk te bekennen dat het een onderdeel van het VERDIEN MODEL IS voor de Consumentenbond in afspraak met de installateurs. Kom daar dan eerlijk vooruit. Bah wat een schlemiele inconcrete antwoorden. Consumentenbond onwaardig. Uw antwoorden zijn zelfs beledigend voor ieder weldenkend mens.

Dat de klant mag verwachten dat hij 24/7 wordt geholpen, daar heeft de klant diverse mogelijkheden om dat in te dekken. Dat kan prima zonder tussenkomst van de Consumentenbond. Vrije keuze heet dat. Kopen is kopen en daarmee basta.  De zorg erover bepaal ik zelf wel. Dit ruikt oftewel stinkt. De commercie druipt eraf. Aantrekkelijk aanbod met een riekend staartje.

Reageer