Consumentenbond.nl
Beantwoord

Collectief aanbod vervanging cv-ketel.

  • 6 februari 2018
  • 39 reacties
  • 5449 Bekeken

Badge
Afgelopen zondag ontving ik van Groepsveiling.nl een collectief aanbod voor het vervangen van de cv-ketel. Maandag ontving ik van de Consumentenbond, via cv-ketelcollectief.nl, het collectieve aanbod voor het vervangen van de cv-ketel. De uitgangspunten zijn m.i. aardig gelijk. Ik heb een vergelijking van dezelfde cv-ketel gemaakt en schrok me een hoedje. De vergelijking betrof de ketel Atag i28EC CW4: deze ketel kost bij Groepsveiling €1.336,00 inclusief montage Bij de Consumentenbond kost dit €2.111,69. Een prijsverschil van maar liefst €775,69!! Dit kan toch niet waar zijn? Verklaar u nader Consumentenbond!
icon

Beste antwoord door Monique 16 februari 2018, 14:11

Beste @AfromtheCorner,

Ook jouw bericht doorgezet naar de experts, en zij hebben de volgende reactie gegeven.

Onze welgemeende excuses voor het uitblijven van ons telefoontje aan u. Zoals nu afgesproken met u, hebben wij vanmiddag contact. Voor de meelezers willen wij evenwel ook hieronder nogmaals uitleg geven over het prijsverschil tussen het CV Ketelcollectief en andere aanbieders.

Offertes zijn moeilijk met elkaar te vergelijken doordat het gebodene niet altijd overeenkomt.
Het aanbod van de Consumentenbond is een all-in prijs waarbij geen bijkomende kosten op locatie of achteraf worden berekend. Dit is voor ons een belangrijk punt, omdat de Consumentenbond veel klachten krijgt van consumenten die worden geconfronteerd met additionele kosten op het moment dat een ketel bij hen wordt geïnstalleerd. Dit soort onprettige verrassingen krijgen consumenten die met het CV Collectief in zee gaan niet.

Daarnaast kan er een kwaliteitsverschil zitten in het aangebodene. Installatie via ons collectief wordt gedaan door een gecertificeerde en OK CV geaccrediteerde installateur. Dit OK CV keurmerk wordt ondersteund en aanbevolen door een groot aantal maatschappelijke organisaties waaronder de Brandweer, Milieu centraal en de Woonbond. Andere installateurs hebben (mogelijk) dat kwaliteitslabel niet.

Prijsverschil kan ook zitten in hetgeen er aan werkzaamheden en materiaal wordt aangeboden. Bij het CV Collectief wordt bij installatie standaard het rookgasafvoerkanaal vervangen. Dit is inclusief een dak- of muurdoorvoer, waarbij de rookgasafvoer op de correcte manier wordt gebeugeld (hetgeen zorgt voor een langdurige en veilige installatie). Andere aanbieders bieden of geen vervanging van de rooksgasafvoer of vaak alleen een vervangende pijp exclusief dak- of muurdoorvoer.

Zoals eerder aangegeven biedt het CV Collectief de installatie exclusief een verplicht onderhoudscontract. Er zijn andere aanbieders die een installatie aanbieden inclusief verplicht onderhoudscontract, terwijl onderhoud de eerste jaren onnodig is en er bovendien een fabrieksgarantie geldt waardoor de kosten niet voor de consument (dienen te) zijn.

Dan nog klopt het dat ons aanbod voor specifiek de ATAG-ketel (nu) aan de hogere kant is. Dit heeft te maken met het feit dat de installateur waarmee wij samenwerken geen contract heeft met ATAG waardoor we geen scherpere inkoopprijs hebben kunnen bedingen. Op dit moment vinden er gesprekken plaats om deze situatie te veranderen zodat we in de nabije toekomst een beter, concurrerender aanbod kunnen doen voor ATAG-ketels, vergelijkbaar met de andere ketels die we aanbieden.

Mochten er na het lezen van dit bericht of je gesprek dat later op de dag volgt nog vragen zijn, schroom dan vooral niet ons te benaderen.

Fijn weekend alvast!
Bekijk origineel

39 reacties

Geweldig antwoord Steenbok. Die had ik allang heel goed begrepen. Zoals je ongetwijfeld gemerkt heb gaat het mij niet om de keuze. Wat dat betreft ben ik inderdaad baas in eigen buik. Het gaat me..en dat had je vast wel begrepen, om de antwoorden die niet deugen. Over garantie, voorrijden onzin, verplichting om service te nemen in een garantie periode. De z.g. zorgzaamheid. Al die onzin had ik niet van een medewerker van de Consumentenbond verwacht. Ongepast van zo'n organisatie. Het gedraai met onzinnige argumenten en het afmaken met take it or leave it.  De kern van de zaak ontvluchten. Bah..daar word ik misselijk van. Als jullie nu een of ander onbeduidend bedrijfje waren dan had ik me er niet druk om gemaakt. Was er boven gaan staan. Maar dit laagvloerse gedraai is stuitend. Daar gaat het om. Zielig…..Amen

Bert

Reputatie 7
Badge +6

Kortom , Laat iedereen lekker doen waar hij of zij een goed gevoel bij heeft . :wink: En dat liefst zonder gekibbel . Make peace, not war . :kissing_heart:

Dag beste A, Deen. Lief antwoord hoor. Heb wel andere verschillen gehoord en gelezen. Maar je draait weer om de hete brei heen. Het gaat om een verplichting om mijn "zorg” te waarborgen. Ben geen kleuter. En dat verhaal van onderdelen met kosten van reparatie en voorrijkosten is helemaal lachwekkend. Totale onzin. Daar ga je niet op in. Beetje zwak lieverd. ( mocht je een vrouw zijn)

Je Bert

Ach Schat, ik ben ondertussen zo voorbij aan die discussie dat ik werkelijk niet zou weten wáár ik dan  nog op in zou moeten gaan. Ik zal mijn finale woord nog een keer herhalen want dubbel genaaid houdt beter, als je een deal aangeboden krijgt is dat een geheel, je kunt dus niet delen daaruit pikken en dan zeggen dit wil ik wel en dat wil ik niet, een deal betekent “take it or leave it”. Blijkbaar leave it in jouw geval, zonde want ik heb er echt een geweldige deal aan gehad maar ik ben benieuwd of jij ondertussen een betere gevonden hebt.

Ik ben overigens een steenbok en geen vrouw:joy:

 

Reputatie 7
Badge +6

Zo doe ik het ook al omstreeks 40 jaar . Elke 2 jaar een beurt . De weinige storingen altijd zelf kunnen verhelpen . Daarbij moet ik toegeven dat ik redelijk veel zelf kan . Dat gaat uiteraard niet voor iedereen op . Als een monteur niet beviel zocht en vond ik altijd snel een ander . Ik heb meestal heel snel door als iemand zit te klungelen of onnodig iets vervangt of te veel berekent. Ik vind de vrijheid om zelf een firma te vinden die bevalt zonder ergens aan vast te zitten als het tegenvalt erg belangrijk .

Beste E. T. WIERUM. Heb tot nu toe 1 keer het water bijgevuld als storing in 12 jaar. Een keer in de 2 jaar laat ik hem schoonmaken door de plaatselijke installateur voor 75 euro. Je slaat de spijkers op de kop. 2 jaar garantie voor 250 euro. Verplicht. Belachelijk met het laatste antwoord van de ....consumentenbond notabene.

Bert 

Dag beste A, Deen. Lief antwoord hoor. Heb wel andere verschillen gehoord en gelezen. Maar je draait weer om de hete brei heen. Het gaat om een verplichting om mijn "zorg” te waarborgen. Ben geen kleuter. En dat verhaal van onderdelen met kosten van reparatie en voorrijkosten is helemaal lachwekkend. Totale onzin. Daar ga je niet op in. Beetje zwak lieverd. ( mocht je een vrouw zijn)

Je Bert

@L. de Jong hé ben je daar weer.  Ik heb ondertussen zelf gebruik gemaakt van deze aanbieding en het heeft met letterlijk €1000 bespaart tov de beste lokale offerte. Ongelofelijk wat voor marges er gemaakt worden op dit soort zaken. Moet ik natuurlijk wel weer wat van inleveren vanwege het verplichte onderhoud maar dan nog. De actie is nu denk ik voorbij dus laat nog eens weten hoe je het zelf opgelost hebt en of dat dan nog goedkoper was.

Reputatie 7
Badge +6

Eigenlijk is het antwoord van het waarom doodsimpel . De ketel wordt voor een zeer scherpe prijs aangeboden . Gezien de graagte waarmee men onderhoudscontracten probeert te verkopen , zit daar ongetwijfeld een leuke verdienste op . Zeker bij het dure all-in en als de ketel ook nog in de garantieperiode zit . De aanbieder verdient daardoor naar mijn stellige indruk het gemiste stukje winst dubbel en dwars terug . Ook bij 24/7 service kan nooit gegarandeerd worden dat een ketel snel te repareren is . Hangt af van de drukte , de bekwaamheid van de monteur en of het onderdeel beschikbaar is. Ik heb nooit een contract gewild en geen dag spijt van gehad . Wie zelf een beetje handig is , kan een deel van de meest voorkomende problemen ook zelf verhelpen zonder dat de veiligheid in gevaar komt . Denk aan water bijvullen , ontluchten , resetten etc. Meestal is er ook een boekje met storingscodes , de betekenis en wat je moet doen . Uiteraard houdt dat ook in dat voor mensen die niet handig zijn of maximale service wensen en dat geld er voor over hebben , een contract wel de juiste keuze kan zijn .

Kassa en Radar vinden mijn bezwaar dat de Consumentenbond een stukje verantwoordelijkheid van mij wil overnemen door verplicht te stellen dat ik over een garantie periode van minimaal 2 jaar toch 250 euro “service”kosten moet betalen niet breed genoeg voor behandeling in hun programma. Het programma Meldpunt steunt ook mijn standpunt en het ligt op de plank voor evt. behandeling op TV. 

Het blijft schrijnend dat de Consumentenbond  voor de eerste 2 jaar aangeschafte nieuwe CV ketel een verplichte betaalde zorgplicht ha...ha.. opzicht neemt, terwijl ik dat wel zelf kan regelen. Ben daar volwassen genoeg voor inmiddels. Deze koppelings verplichting  bij aanschaf blijft een schandalige actie. Opzichtig  commercieel gedrag. Helaas trappen mensen erin helaas. Het was verstandiger geweest om EEN prijs te noemen incl . 2 jaar garantie. Maar dat maakt een vergelijking met andere installateurs duurder . En dat hele genoemde rijtje voorzieningen bij installatie is een vanzelfsprekendheid van iedere normaal goed functionerende installateur.  

p.s. en er zijn natuurlijk wederzijdse belangen en contacten tussen consumenten TV programma's en de Consumentenbond. Samenwerking op het spel zetten schaadt natuurlijk ook de vriendschap met genoemde wederzijdse belangen. Zo is het cirkeltje rond. De wereld waarin wij leven……..  

Mijn vraag waarom een GEDWONGEN koppeling met een koop product voor een volwassen iemand die daar zijn eigen oplossing en verantwoordelijkheid niet laat voorschrijven door de consumentenbond, wordt niet beantwoord. Mijn voorbeelden wordt niet op in gegaan en uw voorbeeld van schoenen gekoppeld met veters is ver beneden mijn stand. De beantwoording getuigt niet van voldoende niveau en is zonde van mijn tijd. Zoek het antwoord van iemand met voldoende kennis om te beantwoorden. Sorry hoor, niet iedereen is gelijk. Daar houd ik het dan maar op. Misschien dat Radar, Kassa of mijn krant belangstelling heeft om hier op een ander niveau deze koppeling en onzinnige dwang te beantwoorden.

Dat begrijp ik omdat je iets achterhoudt waar je met goed fatsoen geen antwoord op hebt. Waarom die koppeling? WAAROM DIT SOORT ONTWIJKENDE ANTWOORDEN. Fatsoenlijk was geweest. U heeft gelijk..die koppeling begrijp ik ook niet. Volledig onnodig voor een normaal mens die zijn eigen verantwoordelijkheden kent. Op dat niveau had ik een discussie willen aangaan. Dat niveau ontbreekt helaas. Te simpel schijnbaar voor de consumentenbond. Gebrek aan openheid. Zielig en jammer dit soort uitvluchten.

Geef eens eerlijk antwoord op die verplichting eerste 2 jaar. 

Je hebt toch antwoord gehad en je hebt aangegeven dat jij dat geen goed antwoord vindt maar op een of andere manier dringt maar niet door dat de discussie daar ophoudt.

Dat antwoord had ik ook al. Mijn vraag waarom. Koppeling met een niet eens naar contract. Waarom verplichting. Je antwoorden zijn niet alleen zeer onbevredigend maar ook nog erg omzeilen. Waarom? Geef eens eerlijk antwoord op die verplichting eerste 2 jaar. 

@L. de Jong Niets verbiedt je je ketel ergens anders te kopen als je daar een aanbieding vindt die beter bij jouw wensen aansluit.

U treedt helaas in herhaling. Dus u zegt eigenlijk...na twee jaar bekijkt U het maar. Het zou logischer zijn om na 2 jaar een goede aanbieding te doen voor dat soort onderhoud.  Een iets grotere kans op storingen dunkt me. Lekker vrijwillig.  Mij wordt onzin door je verweten. De grootste onzin wordt hierboven weg gedragen. Mijn vraag waarom die koppeling (eigen verantwoordelijkheid) wordt NIET beantwoord. En dat geeft de zwakte aan. Moeilijk te bekennen dat het een onderdeel van het VERDIEN MODEL IS voor de Consumentenbond in afspraak met de installateurs. Kom daar dan eerlijk vooruit. Bah wat een schlemiele inconcrete antwoorden. Consumentenbond onwaardig. Uw antwoorden zijn zelfs beledigend voor ieder weldenkend mens.

Dat de klant mag verwachten dat hij 24/7 wordt geholpen, daar heeft de klant diverse mogelijkheden om dat in te dekken. Dat kan prima zonder tussenkomst van de Consumentenbond. Vrije keuze heet dat. Kopen is kopen en daarmee basta.  De zorg erover bepaal ik zelf wel. Dit ruikt oftewel stinkt. De commercie druipt eraf. Aantrekkelijk aanbod met een riekend staartje.

@L. de Jong 

Het enige dat ik gezegd is dat het niet verboden is die twee dingen samen te verkopen, ik doe verder geen uitspraak over nut, noodzaak en logica maar er staat een duidelijke reden waarom met het product samen met de service verkoopt:

De reden dat het aanbod inclusief serviceabonnement is: Bij een cv-ketel verwacht een klant dat de ketel ten allen tijde binnen 24 uur gerepareerd wordt. Ook op zon- en feestdagen. Om dit waar te maken moet de aanbieder 7 dagen per week mensen op de weg hebben, 24/7 bereikbaar zijn, onderdelen op voorraad houden, etc. Dit gaat veel verder dan de wettelijke garantie. Om misverstanden of ontevreden klanten met betrekking tot garantie te voorkomen heeft de aanbieder besloten om haar ketels tegen een extra lage prijs aan te bieden, maar dat wel direct te koppelen aan een All-in serviceabonnement.

Daarna moet je een keer kiezen of kabelen. Niets verbiedt je je ketel ergens anders te kopen als je daar een aanbieding vindt die beter bij jouw wensen aansluit.

Het is dus voor mij nu minder belangrijk. Het gaat me nu nog om het rechtvaardigheids- gevoel voor mensen die misschien wat minder doordenken. Uw argumentatie is nog steeds als los zand. Geef nu eens antwoord waarom die  verplichte koppeling op een nieuwe machine met 2 jaar garantie en de eigen verantwoordelijkheid om zelf te beslissen op een 24/7 abonnement voor ENKEL een storing die kan voorkomen door een kapot of niet functionerend onderdeel. Heb 40 jaar zonder die 24/7 garantie geleefd en nooit problemen ondervonden in 9 verschillende woningen. Dus waarom die verplichting? Blijft extra verdienmodel over toch? WEL 250 euro hoor!!!!! Erg, heel erg.

Al jullie “toegevoegde waarde” behoort overigens bij de installatie waar ik bij koop voor betaald heb. Dat staat volledig los van de 250 euro voor onderhoud/verzekering voor de eerste 2 jaar notabene.

Wat ik ook van Wikipedia antwoord vind is waanzin. Schoenveters van schoenen vergelijken met zg koppelverkoop. Veters zijn een onderdeel van een schoen. Zonder veters kan je niet lopen. De schoen is niet te gebruiken. Zo ook met een CV ketel als een onderdeel weggehaald wordt. Dan doet hij het niet meer. Dus je vergelijkt appel met peren.  De wegenwacht hulp moet ik betalen bij pech of storing. Het is aan mij om een lidmaatschap te nemen en gratis geholpen (24/7) te worden of betaal zelf de hulpdienst bij een storing. Mijn verantwoordelijkheid. Als de consumentenbond het verschil niet ziet dan is dat wel een heel zielige vluchtweg om een duur abonnement te koppelen aan een aanschaf.  Wikipedia is overigens geen rechtsgeldig gebeuren. Al met al een onzinnige vergelijking. Koppelverkoop en/of extra verdienmodel blijft mijn logische conclusie. Heb meerdere mensen om een opinie gevraagd en vinden je antwoorden miserabel. Een goed argument nog niet vernomen helaas. 

Nu ben ik geen jurist, maar als ik alles zo lees zal dit dan juridisch geen koppelverkoop zijn. Het voelt echter WEL zo. U bemoeit zich met mijn veiligheid na installatie. U noemt voorbeelden van gecertificeerde installateurs die van alles zg extra doen. Ook onzin. Alleen al in mijn dorp ken ik al 3 installateurs die al uw voorbeelden vanzelfsprekend vinden. Blijft bij mij waar u zich mee bemoeit over mijn vervolg op een aankoop. Als het geen koppelverkoop is juridisch dan is het een verkapt EXTRA VERDIENMODELvoor welke partij dan ook. Met al uw vorige antwoorden bij elkaar blijft de vraag waarom er een prijs genoemd wordt van een complete installatie met daar bovenop iets waar u geen enkele verantwoording behoeft te nemen. Conclusie: 1. krom verhaal. Beledigend voor een normaal denkend mens met eigen verantwoordelijk. 2. Dan is er nog maar EEN mogelijkheid voor een weldenkend mens: extra verdien model. Een andere conclusie komt bij een weldenkend mens niet op. Heeft u de kracht om dan op mijn laatste conclusie inhoudelijk te REAGEREN? Ben benieuwd.

P.s heb maar gekozen voor huur van 26 euro per maand. Minus 10,45 verplichting voor uw zekerheid voor de eerste 2 jaar van een nieuwe ketel komt dit op 15,55 euro per maand. 2240 euro voor 12 jaar. Ook geen voordelige deal ondanks de garantie van het stoppen contract bij gasloos worden. Maar goed daar zit dan een onvoorziene situatie in verwerkt van een echt risico.

 

Ik denk dat het het handigste is als je je even inleest: https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop en aanwijst waar je uit opmaakt dat ketel plus onderhoud niet in één deal aangeboden mogen worden.

A, dan was het met uw vergelijking dus beter en duidelijker geweest om een dergelijk onzin contract (omdat de eerste 2 jaar met garantie geen 250 behoort te kosten ondanks de z.g. extra service die de bond voor ogen houdt ) bij de prijs inbegrepen te houden, dus geen 1265 euro maar 1515 euro.Dus net als Uw voorbeeld bij de fiets. Duidelijkheid voor de consument.  Duidelijkheid, daar is de bond toch voor? Begrijpelijker om na 2 jaar een onderhoudscontract aan te bieden NA DE GARANTIE EN ONDERHOUD DAT  PAS NOODZAKELIJK WORDT.  MET OF ZONDER 24 UUR DIENST, DAT MAG DE CONSUMENT ZELF WEL BEPALEN. Dit is een onduidelijk en een op het verkeerde been zetten aanbod.

Overigens, ben heel vaak verhuisd ben ik in het verleden geconfronteerd geweest met hypotheken waarbij de klant eiste bij hun een brand/woonverzekering af te sluiten. Nu mag dat al lang niet meer. Reden is duidelijk. ONZIN van mij? Commerciële onzin van de bond. “Excusez le mot “...onzin. Mag ik zelf bepalen of ik van weekend, feestdagen etc. service gebruik maak. Dit is een soort verzekering waar ik het risico zelf wel bepaal en niet de bond. Dus wat een warrig verhaal.

Wat volkomen onzin is, is dat een degelijke deal moreel verwerpelijk of zelfs verboden zou zijn. Zowat iedere fiets wordt verkocht met een 'gratis' onderhoudsbeurt alleen nu zie je de prijs uitgesplitst.  En dat betekent niet dat je een deel van de deal kunt nemen. Het is take it or leave it, capiche?

Aan punt 1 maak ik bezwaar, want die service dienst is  VERPLICHT gekoppeld. Ik koop iets voor 1265 euro en de rest bepaal IK zelf.

aan punt 2 heeft een servicecontract wel degelijk een verband met gekochte product.

ook punt 3 voel ik dat zeker zo. Verplicht 250 euro betalen voor een dienst die ik elders zelfs veel goedkoper kan krijgen of niet WENS, of  op mijn voorwaarden.  Mijn eigen keuze. U hoeft mijn verantwoordelijkheden niet op u te nemen.Ik koop een product en basta. Het risico van wat dan ook buiten garantie is MIJN verantwoordelijkheid.

aan punt 4 kan ik overal terecht bij een ander als ik daar voor KIES. Volop keuze. Ben daar vrij in.

Kom dus juist met uw antwoorden op koppelverkoop. Anders kan ik het niet uitleggen. Antwoorden bevestigen dat deze verplichting koppelverkoop behelst.

VOORBEELD: Ik koop een nieuwe auto en de dealer verplicht mij bij de aankoop het onderhoud en bij hem te doen voor 2 jaar voor een bepaald bedrag. Onzin toch...

Reputatie 4
Badge +7

@L. de Jong Dank voor uw reactie. Jammer dat u het gevoel hebt dat het koppelverkoop is. In principe moet een koppelverkoop aan de volgende voorwaarden voldoen. Onze juristen geven aan dat er aan de hand van de voorwaarden geen sprake is van koppelverkoop. 

Voorwaarden voor koppelverkoop:

  • Aan de verkoop van een product of dienst moet een verplichte afname van een ander product of een dienst zijn gekoppeld.
  • Het verplicht af te nemen product of dienst moet geen verband hebben met het oorspronkelijk aan te schaffen product of dienst.
  • De leverancier moet misbruik maken van zijn machtspositie, waardoor u wordt gedwongen om het tweede product of dienst af te nemen.
  • Het eerste product of dienst mag bij een andere leverancier niet los verkrijgbaar zijn.

Reageer