Consumenten gids nr 11 Niet in de kou

• 26 October 2022
  • 3 reacties
  • 120 Bekeken

In de consumenten gids nr 11, artikel "niet in de kou" bladzijde 26/27. 

Inzet Peter van der Wilt;

Gesuggereerd wordt dat bij elke ketel CO vrijkomt. Dit is volgens mij onjuist nl. bij een goed afgestelde verbranding komt geen CO vrij maar wel CO2, bij onvolledige verbranding komt CO vrij, door regelmatig onderhoud en afstelling worst dit voorkomen.

Gesuggereerd wordt dat elke cv ketel levensgevaarlijk is.

Mvg

Piet Sijtsma

3 reacties

Reputatie 5
Badge +4

@P.J. Sijtsma Ik heb je verzoek intern doorgezet. Ik zal je op de hoogte hiervan houden.

Reputatie 5
Badge +4

@P.J. Sijtsma Het klopt dat bij een onvolledige verbranding nog veel meer CO vrij komt. Zeker bij elke verbranding, en ook bij elke cv-ketel, ook als deze goed werkt komt er CO vrij. Alleen wordt dit dat wel via de rookgasafvoer afgevoerd. Maar die kan dus gaan lekken of niet goed (meer) aangesloten zijn etc. Daarom is regelmatige controle, en vervanging van die afvoer bij plaatsing nieuwe ketel, zo belangrijk.

Als een klein lek bij een verder goed functionerende moderne gasketel CO-vergiftiging zou kunnen opleveren dan was ik met mijn vroegere afvoeloze geiser al duizend keer dood geweest want een afvoerloze geiser betekende niks anders dan dat alle rookgassen in de keuken en kamer terechtkwamen.
Het CO-gehalte van rookgassen van een goed geregelde aardgasvlam stelt dus weinig voor.
Het blijkt ook uit het feit dat ik zometeen ga koken op aardgas en dat waarschijnlijk overleven zal.

Ik pleit hiermee niet vóór afvoerloze gasapparaten overigens. Het is heel goed dat die er niet meer zijn.

Reageer