Cv afgekeurd, factuur van 75 euro?

• 29 April 2021
  • 17 reacties
  • 186 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik had afgelopen maandag een afspraak voor cv onderhoud a 65 euro. Nu kwam hij er al snel achter dat de ketel vervangen moest worden. Hij heeft even snel een offerte gemaakt voor een nieuwe en was binnen 10 min weer de deur uit. Nu krijg ik een factuur van 75 euro hiervoor! Er is niet eens wat gebeurd.. Mag dit? Is dit normaal in deze branche? 

Factuur vervalt indien ik akkoord ga met offerte ketel vervangen. 

17 reacties

U heeft een afspraak gemaakt en daar komt de man dan ook voor en heeft hij tijd voor ingeruimd. Dat u dat moet betalen lijkt mij logisch. Om er dan €75 ipv de afgesproken €65 van te maken is een beetje raar maar dat is van een tweede orde. Dat de factuur vervalt als hij u een nieuwe ketel mag leveren is een verkooptruc, u kunt wellicht (elders) nog wel meer korting krijgen. 

U heeft een afspraak gemaakt en daar komt de man dan ook voor

Het ligt er toch wel aan waarvoor je een afspraak hebt gemaakt.
Een factuur krijgen van 75 euro voor iets wat 65 euro zou kosten en niet eens gebeurd is is … wel erg vreemd, toch? (Met een slag om de arm dat het inderdaad zo is gebeurd zoals ik het lees)

Ik zou op zijn minst twee andere bedrijven laten komen kijken voor offertes
Wel is het zo dat de markt oververhit is. Dat is niet gunstig voor de consument. Ik wel eens offertes gehad die ruim drie keer zo hoog waren als een andere. Die rekenden teruggerekend 250 euro per uur.

Ik heb nu bij de algemene voorwaarden, super klein onderin de pagina als pfd bestand, wat gevonden hierover. 

• Mocht bij de 0-beurt/eerste beurt het toestel dermate oud/versleten zijn om aan te werken dan ontvangt u een offerte voor een nieuwe ketel. De kosten hiervan zijn € 75,00. Mocht u deze offerte accepteren dan zullen wij deze kosten weer in mindering brengen bij het plaatsen van de ketel.

Mag dit zomaar?? Staat nergens anders op de site.. 

Ik heb nu bij de algemene voorwaarden, super klein onderin de pagina als pfd bestand, wat gevonden hierover. 

• Mocht bij de 0-beurt/eerste beurt het toestel dermate oud/versleten zijn om aan te werken dan ontvangt u een offerte voor een nieuwe ketel. De kosten hiervan zijn € 75,00. Mocht u deze offerte accepteren dan zullen wij deze kosten weer in mindering brengen bij het plaatsen van de ketel.

Papier is geduldig dus dat kun je “zomaar” opnemen in de voorwaarden en ik zie ook niet dat het onredelijk bezwarend zou zijn, zoals dat dan heet. Nogmaals u maakt een afspraak, de man ruimt daar tijd voor in en komt voorrijden dus dat hij recht op betaling heeft is lijkt mij verdedigbaar maar ik ben geen jurist en de duivel zit soms in de details. Als u lid bent zou ik de afdeling advies van de bond gewoon even bellen.

Papier is geduldig dus dat kun je “zomaar” opnemen in de voorwaarden en ik zie ook niet dat het onredelijk bezwarend zou zijn, zoals dat dan heet. Nogmaals u maakt een afspraak, de man ruimt daar tijd voor in en komt voorrijden dus dat hij recht op betaling heeft is lijkt mij verdedigbaar maar ik ben geen jurist en de duivel zit soms in de details. Als u lid bent zou ik de afdeling advies van de bond gewoon even bellen.

Sure, snap dat hij tijd heeft ingepland. Zijn bedrijf is een straat verder dus de kosten zitten niet in het voorrijden. Ook heeft hij geen onderhouds pakket gebruikt, want er is niks gedaan. Dus ja, ik blijf het raar vinden dat ze 75 euro vragen, meer dan een complete onderhouds beurt. En dit overigers ook nergens transparant vermelden. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb nog nooit voor een vrijblijvende offerte hoeven betalen . Echter als je met een bedrijf in zee gaat , wordt je geacht met de algemene voorwaarden akkoord te gaan . Dat de man betaald moet worden voor zijn bezoek is begrijpelijk . Dat het korter duurt wegens onvoorziene omstandigheden zou reden mogen zijn om een tientje eraf te doen in plaats van erbij . Die € 75,- ook nog eens als drukmiddel gebruiken voor een nieuwe ketel bij is niet verboden , maar vaak een sigaar uit eigen doos . Hoe dan ook , die offerte moet je betalen . Laat elders kosteloos en vrijblijvend een paar offertes uitbrengen en kies dan .

Sure, snap dat hij tijd heeft ingepland. Zijn bedrijf is een straat verder dus de kosten zitten niet in het voorrijden. Ook heeft hij geen onderhouds pakket gebruikt, want er is niks gedaan. Dus ja, ik blijf het raar vinden dat ze 75 euro vragen, meer dan een complete onderhouds beurt. En dit overigers ook nergens transparant vermelden. 

Bel advies, dit is voor mij juridisch een brug te ver en dan weet u ook gelijk hoe u het dan verder het beste aan kunt pakken.

Reputatie 7
Badge +6

Misschien is een second opinion of die ketel echt vervangen moet worden nog een idee . Als dat niet waar blijkt , dan beter maar definitief afscheid nemen van deze firma …..

Hoe dan ook , die offerte moet je betalen .

Nou, dat geldt toch echt alleen als je expliciet met die voorwaarden accoord bent gegaan. Dan hebben we het bijvoorbeeld over een ondertekening van een bestelbon met een verwijzing naar de voorwaarden of, meestal, een ter accoord beantwoorden van een een e-mail waarin wordt verwezen naar deze voorwaarden.

Wat niet werkt is als die voorwaarden alleen ergens op de website staan en je dan het bedrijf belt met "kunnen juliie langskomen” en het bedrijf komt langs. Dat zou fraai worden want veel bedrijven hebben tegenwoordig zulke omvangrijke websites dat je de tijd van leven niet hebt om te onderzoeken wat daar allemaal op staat.

Hoe dan ook , die offerte moet je betalen .

Nou, dat geldt toch echt alleen als je expliciet met die voorwaarden accoord bent gegaan. Dan hebben we het bijvoorbeeld over een ondertekening van een bestelbon met een verwijzing naar de voorwaarden of, meestal, een ter accoord beantwoorden van een een e-mail waarin wordt verwezen naar deze voorwaarden.

Wat niet werkt is als die voorwaarden alleen ergens op de website staan.

Ik ben inderdaad nergens akkoord mee gegaan. We kregen alleen een handgeschreven papiertje waarin stond dat het afgekeurd is en niks over prijzen en voorwaarden. Ik zou het juridisch loket wel kunnen benaderen. 

Reputatie 7
Badge +6

Als je goederen of diensten afneemt , wordt je volgens mij geacht , de voorwaarden te accepteren , @Harrie LPP  . Dat staat altijd wel ergens . Die moeten dan wel simpel in te zien zijn . Vrijwel niemand leest die voorwaarden denk ik . Tja …… Ik meestal ook niet . Ik ga er van uit dat ze redelijk zijn en er geen gezeur komt . Zo ja , heb ik pech gehad . 

Niet op deze manier.
Als je voor het eerst een nieuw bedrijf laat komen voor onderhoud, is dat vaak duurder.(0-beurt)
Ze kijken daarvoor de hele installatie grondig na.
En alleen afgekeurd is ook niet voldoende.
Een uitgebreid verslag waarin alle bevindingen staan, mag je ook voor dit bedrag verwachten.

Dan hebben ze het over een offerte voor een nieuwe ketel.
Daar hoort ook weer de status van de hele installatie bij.
Welke aanpassingen moet je doen, om dit mogelijk te maken.

Reputatie 7
Badge +6

Pffff !!! Als ik naderhand iets wil corrigeren , floept de hele tekst weg . Gebeurde gisteren ook . Weer opnieuw dus …. Ben afgelopen tien jaar meermalen naar een ander bedrijf gegaan omdat ik niet tevreden was om uiteenlopende redenen . Echter nooit een zgn nulbeurt berekend gekregen .  Door mijn technische achtergrond zie ik vermoedelijk dingen die de meesten niet zien . Dan kon het probleem van gebrek aan vakmensen wel eens groter zijn dan aangenomen wordt . 

Wat niet werkt is als die voorwaarden alleen ergens op de website staan en je dan het bedrijf belt met "kunnen juliie langskomen” en het bedrijf komt langs. Dat zou fraai worden want veel bedrijven hebben tegenwoordig zulke omvangrijke websites dat je de tijd van leven niet hebt om te onderzoeken wat daar allemaal op staat.

Neen, dat klopt niet. De juridische vorm is dat de voorwaarden ter hand gesteld moeten worden. Er staat nergens dat ze ondertekend moeten worden, maar dat ter hand stellen kan onder voorwaarden ook door ze op de website te plaatsen. Nogmaals, voer voor juristen en die zou ik dan ook consulteren.

Deen, jouw reacties beginnen zo vaak met "Nee jij hebt ongelijk”.

Je kunt zeker niet anders. Helaas.

Deen, jouw reacties beginnen zo vaak met "Nee jij hebt ongelijk”.

Je kunt zeker niet anders. Helaas.

Ik heb mijn laatste tien reacties bekeken en dat staat er één keer.

Overigens staat het u vrij om ook inhoudelijk te reageren. Was u bekend met het begrip ter hand stellen van de voorwaarden?

@E.T. Wiersum 
We zitten nu in de overgangsfase van de nieuwe gasketelwet.
Hopelijk maakt dit ons land een beetje veiliger.
Ik heb gekke dingen gezien, ook door mensen die zich vakman noemen.
Niet ieder onderhoudsbedrijf zal een 0-keuring doen.
Degene hier in de regio die ik ken, doen het wel.
Die willen niet verantwoordelijk zijn voor fouten van een ander.

Reageer