CV-ketel onderhoud: hoe betaal je niet te veel?

• 7 February 2019
  • 40 reacties
  • 17942 Bekeken

Reputatie 5
Badge +7
Kort gezegd heb je twee opties voor het onderhoud van je CV-ketel: óf je sluit een onderhoudscontract af bij een aanbieder, óf je houdt zelf bij wanneer je ketel aan een onderhoudsbeurt toe is en laat dan even een monteur komen.

We waren benieuwd hoe de prijzen van onderhoudscontracten variëren. Bij de bedrijven die bereid waren mee te doen, vielen de totale prijzen (met voorrijkosten en arbeidskosten) nogal verschillend uit! Best handig om dat op een rijtje te zien, dus zie hieronder, onze prijspeilingstabel.

Lees hier waarom regelmatig onderhoud aan je cv-ketel belangrijk is en waarom je met een losse onderhoudsbeurt meestal goedkoper uit bent.

Hoe regel jij het onderhoud van je CV-ketel?

40 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Een expansievat gaat gemiddeld een 10 jaar mee. Het is ook geen onderdeel van de ketel (tenminste meestal), maar van de cv installatie. Radiatoren vallen er ook nooit onder.

Reputatie 7
Badge +6

Hmmm….Veel bronnen melden dat een expansievat gemiddeld zo'n zeven jaar meegaat . Een combiketel haalt als het een beetje meezit makkelijk het dubbele . Zelf heb ik tussentijds nooit een defect vat gehad . Zeker geluk gehad dan . Even nog terug naar de oorspronkelijke vraag . Een losse beurt zonder contract zit meestal tussen 50 en 100 Euro . In de regel pakt dat volgens mij goedkoper uit dan de diverse soorten contracten . Zeker omdat een beurt per 2 jaar steeds meer gebruikelijk is . 

De meesten merken het niet eens dat het vat al slecht is.
Komen er pas achter, als ze bijvullen en de cv dan opstoken.
Als je pech hebt, loopt de cv dan leeg via de overstort.
Bij vervangen van het vat ook een nieuwe overstort monteren.

Ik had geluk afgelopen jaar, expansievaten zitten nu weer in het contract.

Er is een merk dat 7 jaar garantie bied op een vat.
Dus ze zullen nu wel langer mee gaan dan vroeger. (5 jaar)

Reputatie 6
Badge +5

Wat mij verbaasd m.b.t. alle onderhoudscontracten, ook de all-in contracten, is dat vervanging van het expansievat buiten alle contracten vallen.  Dit terwijl een cv ketel niet fatsoenlijk kan werken zonder expansievat.

Ik vraag me af of dit uit de contracten is weg bezuinigd om op prijs te kunnen concurreren.
In ons vorig huis zat dit er namelijk wel bij in en is ook een keer zonder kosten vervangen.
Het abonnement wat we nu hebben geeft nog uitgebreider dekking, maar het expansie vat zit er inderdaad niet meer in.

Maar ik vind het toch al een te duur abonnement, zodra de contractduur is afgelopen kijk ik even rond voor wat anders.

Reputatie 5
Badge +4

Bij ons was altijd (3x in 35 jaar) het vat de oorzaak van de drukval. De laatste 2 keren heb ik zelf het vat vervangen. Even goed kijken op het originele vast wat het type is en toen online besteld want de Praxis en Gamma hadden dat type niet.  Kosten ca 4 tientjes. De montage tijd was minder dan een half uur en dan ben ik niet eens loodgieter of installatie monteur. 

We zijn na ruim 35 jaar helaas toe aan een ander bedrijf voor regulier onderhoud. De eenpitter die ons al die jaren prefecte en zeer betaalbare service verleend heeft is gestopt ivm  zijn leeftijd (was voorbij zijn AOW start al).

Heb een Trustpilot review check gedaan van 4 “lokale” bedrijven en 1x landelijk uit de tabel: 

https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2019/nummer-2---februari/201902p36-onderhoudscontract-cv-ketel.pdf

Wel het overzicht mag handig zijn wat er met de status van 2019 geboden werd, zie tabel, maar van de reviews was er maar eentje die een mager zesje zeg maar haalde, de rest was ver onder de maat. 

Ik ga weer verder met de wat kleinere bedrijven  hier in de omgeving. Een aantal heeft tot nu toe afgehaakt omdat ze maar 1 merk supporten. Een enkele liet niks van zich horen na de belofte dat het na januari wel weer kon...en ik heb nu er weer 2 binnen een straal van 10 km op het oog. Afwachten dus.. 

CVketels krijgen na 2 jaar het eerste onderhoud. Bij sommige leveranciers moet je daarvoor de eerste 2 jaar een onderhoudscontract afsluiten, tegen soms wel 15 euro/maand, dus totaal 360 euro. Feenstra rekent zelfs nog 50 euro extra. Er wordt dan gezegd: “ja, maar ook storingen zijn dan gedekt”. Maar die zijn toch al automatisch gedekt door de wettelijke garantietermijn van 2 jaar? Dus betaal ik 360 euro voor niks?

Badge +2

U noemt een aantal ‘zekerheden’ . Dat een nieuwe ketel minstens 1x per 2 jaar onderhoud nodig heeft is een aanbeveling en geen automatisme, want de eigenaar bepaalt dat zelf. Verder noemt u een wettelijke garantie. Die is in Nederland 1 jaar op producten, geen twee jaar. En of een storing aan de cv ketel ligt (en dus onder garantie valt) lijkt me op z'n minst discutabel. Het valt me wel op dat u flink betaalt voor uw onderhoudscontract. Mijn HR ketel - die in 23 jaar nog nooit een probleem heeft gehad - is een maand geleden bijvoorbeeld weer voor een jaar onderhouden tegen 114 euro.

Wij hebben een oude ketel (inmiddels 20 jaar) maar zijn wel tevreden met het contract. Alles is gedekt, reparatie en groot onderhoud en men komt ook zonder mopperen altijd snel ter plaatse, zelfs in het weekend. De monteurs kennen de ketels van binnen en buiten en reparaties gaan daardoor altijd supersnel.

Reputatie 5
Badge +4

Ik betaal 80 euro voor een “losse beurt” (1x per jaar gewoonlijk, excl onderdelen) en bij 100 euro bij een contract per jaar, voorwaarden zie onder. Bij een lokale installateur. Ik had alle nationaal opererende installateurs door de reviews gehaald, geen die echt fatsoenlijk presteerde…. hooguit een mager 6-je, meestal minder (uitgedrukt als perceptie van de sterren en zo)

€ 99,95 per jaar!Uw cv-ketel is één van de belangrijkste onderdelen van uw huis. Niets maakt een huis zo behagelijk en comfortabel als warmte. Maar als er onverhoopt een storing plaats vindt, wilt u wel kunnen rekenen op directe hulp. Om er zeker van te zijn dat uw cv-ketel in topconditie blijft en er altijd hulp voor u klaar staat, heeft een eigen onderhouds- en servicecontract samengesteld. Daarin zijn inbegrepen de volgende diensten:*
  • Gratis service bij storingen
  • Volledige dealerondersteuning voor (cv-)installaties van de merken Atag, Remeha, Nefit, Bosch, Vaillant en Intergas
  • Geen voorrijkosten
  • Gratis montage en/of reparatie
  • Gedurende één jaar na onderhoud van uw (cv-)installatie geen onnodige kosten

Voor een bedrag van € 99,95 per jaar bent u verzekerd van goede service, perfect onderhoud en een betrouwbare partner die altijd voor u klaarstaat. 

Niet inbegrepen zijn de kosten van een defect onderdeel.
Wij kunnen u desgewenst vooraf informeren welke defecte onderdelen wel of niet binnen de grenzen van het contract vallen om in aanmerking te komen voor gratis vervanging. Wij houden hierbij ondermeer rekening met de geldende voorwaarden van onze leveranciers, de levensduur en het gebruik van het betreffende onderdeel.

Met het onderhoudscontract hou je een bedrijf met 24 uur service in stand.

Wees voorzichtig als je onderhoud zelf regelt i.v.m. de brand verzekering.
Als je veel te laat bent, kunnen ze bij schade wel eens moeilijk doen.

Badge +5

Hi @F.F.M. de Mul en welkom! Ik heb je bericht verplaatst naar het topic cv ketel onderhoud: hoe betaal je niet teveel :wink:  Fijn verder te lezen dat er weer zo actief is gereageerd op jouw vraag! Geeft deze informatie jou weer wat nieuwe handvatten? :slight_smile:

Reputatie 6
Badge +5

CVketels krijgen na 2 jaar het eerste onderhoud. Bij sommige leveranciers moet je daarvoor de eerste 2 jaar een onderhoudscontract afsluiten, tegen soms wel 15 euro/maand, dus totaal 360 euro. Feenstra rekent zelfs nog 50 euro extra. Er wordt dan gezegd: “ja, maar ook storingen zijn dan gedekt”. Maar die zijn toch al automatisch gedekt door de wettelijke garantietermijn van 2 jaar? Dus betaal ik 360 euro voor niks?

Niet alleen Feenstra, maar ook Energiewacht doet dat, ik heb in het topic “Ketel vervanging door Energiewacht is een dure aangelegenheid” ook aangestipt.
Vroeger betaalde ik de eerste 2 jaar gewoon helemaal niks omdat alle kosten op de garantie verhaald kon worden.
Nu trekken ze je gewoon voor 360 euro een poot uit.
Maar het contract is bijna afgelopen en ik heb al een goedkoper adres gevonden.
Aan mij verdienen ze niks meer.

ik heb een onderhoudscontract voor mijn gasinstallaties. Hiervoor betaal ik maandelijks een vast bedrag. De installateur moet de installatie volgens het contract om de 18 maanden controleren. 

In de praktijk blijkt dat het onderhoud vanwege drukte steeds tussen de 1 tot 3 maanden opschuift. Sinds 2011 heb ik al bijna een jaar “teveel “betaald. Een mooie extra verdienste voor het bedrijf dat vele tienduizenden contracten heeft afgesloten.

Ik heb dit bij het betreffende bedrijf aangekaart en kreeg  bijzonder snel zonder commentaar een half jaar de maandelijkse bijdrage terug. ( bijna 100,- euro) . Voelde men nattigheid?  Tip: Kijk ook eens naar de stickers op de gastoestellen.

In de praktijk blijkt dat het onderhoud vanwege drukte steeds tussen de 1 tot 3 maanden opschuift.

Herkenbaar, bij mijn weten doen de grote bedrijven dat allemaal.

Onderhoudscontracten worden bij bijna alle leveranciers in twee smaken geleverd: eentje inclusief materiaalkosten en een zonder. De altijd aanbevolen optie is gewoon een verkapte verzekering. Wij hadden na 18 jaar pas flinke kosten maar die ketel had gewoon eerder vervangen moeten worden. En de kosten waren nog altijd veel lager dan de som van de jaarlijkse meerkosten voor zo’n all in contract. Vreemd dat je met het cb ketel collectief met zo’n nutteloos all in contact opgescheept zit.  

Reageer