cv ketel overbemeten door isolatie.

• 30 September 2020
  • 19 reacties
  • 720 Bekeken

Reputatie 1
Badge +2

De woning is nu redelijk geïsoleerd, de inmiddels 9 jaar ‘oude’ cv ketel is nu overbemeten. Vraag is, hoe nadelig is dit in het aardgas verbruik. Mee telt, dat ik op de radiatoren ventilatoren heb gemonteerd waardoor het ketelwater standaard op 60 graden staat. Ik kan met een veel kleinere ketel volstaan, echter weegt de winst van minder gasverbruik op tegen vervangingskosten van de ketel. Wie heeft ervaring ?

19 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Ik zou de water temperatuur naar beneden zetten, daar bereik je meer mee.
Probeer eerst met 50 en later met 40 graden.
LT radiatoren hebben ook fans en die doen het prima op 35 graden.
Let wel op dat je CV temp naar beneden draait en niet de tapwater temperatuur.
Anders loop je het risico op Legionella bacterie.

Een nieuwe ketel zou ik nog niet doen.

Ik zou het rendementsverschil x aantal m³ x prijs uitrekenen. Dat kunt u vergelijken met de kosten van de nieuwe ketel gespreid over de levensduur opgeteld bij de eventuele desinvestering in de oude ketel.

Reputatie 5
Badge +3

@juanoGraag even merk en type van je huidige ketel vermelden. Bij een 9 jaar oude ketel ga ik in eerste instantie van een HR-(combi)ketel uit en zoals @Free Spirit schreef haal je het HR-rendement pas bij retourtemperaturen ruim onder de 50°C. Een nieuwe cv-ketel met een kleiner maximaal vermogen zal daaraan niets toevoegen/veranderen. Belangrijker is dan de ondere modulatiegrens, deze wil je zo laag mogelijk hebben, het liefst minder dan 4 kW bovenwaarde, dan brand de ketel vaak ook in herfst en voorjaar langer en soms ook continu. - Oudere HR-ketels hebben een veel te hoog minimaal vermogen voor cv van ca. 8 kW.

P.S.: Alle HR-combiketels (ook de nieuwe) zijn overbemeten voor cv-bedrijf, het vermogen heb je wel nodig voor warmwater bereiding.

Reputatie 7
Badge +6

Gewoon lekker laten hangen die ketel tot vervangen nodig is . Mijn gevoel zegt dat het heel weinig uitmaakt . Aannemende dat je een combiketel hebt moet je ook aan het gewenste vermogen betreft tapwater denken zoals @Darkfiber terecht opmerkt . Mogelijk kun je daarom niet voor kleiner kiezen . Bedenk ook dat het vermogen onder zeer koude omstandigheden nog toereikend moet zijn , tenzij je accepteert dat je het op sommige dagen niet zo warm kunt krijgen als je zou willen.  Bij zachte winters is zo'n ding dan altijd al overbemeten . Dat is nu eenmaal niet anders en persoonlijke wensen spelen ook een rol.

Reputatie 5
Badge +3

@E.T. Wiersum Het maximale vermogen van cv-(combi)ketels voor verwarming is onder alle omstandigheden, ook bij -15°C ruim voldoende, tenzij je een slecht geïsoleerde, vrijstaande, monumentale boerderij van twee eeuwen oud bewoont. Ik ga dus uit van een maximaal verbruik van 3500 m³ gas/jaar.

Reputatie 7
Badge +6

@Darkfiber Wij hebben een middelmatig geisoleerde vrijstaande eensgezinswoning en hebben het afgelopen jaar ongeveer 1000 m3 verbruikt zonder daar moeite voor te doen. Vermogen van de ketel met min - max 5,5 -24,0 KW . Dat ding heeft ook een makkie qua cv-bedrijf , maar tapwater vind ik niet ruim bemeten met 7,5 l/min bij 60 gr. C . Maar ik ben ermee tevreden.

Reputatie 5
Badge +3

@E.T. Wiersum Het maximale vermogen heb je ook alleen voor warmtapwater nodig, waarbij de nieuwe HR-ketels een stuk efficiënter zijn (Intergas Xtreme, ATAG etc.).

Voor cv-bedrijf kom ik bij mijn vrijstaand huis (155 m² - label 😎 met maximaal 6 kW bij -10°C prima uit.
Verbruik 680 m³ afgelopen jaar voor cv.

Omdat warmtepompen voor particulieren nooit zo'n groot vermogen hebben, meestal tussen de 5 kW en 12 kW, heb je hier altijd een boilervat voor warmwater wat langere tijd nodig heeft om bijvoorbeeld 200 l water op te warmen.  Het is even wennen, maar met de juiste planning te doen.

Reputatie 1
Badge +2

Door de lengte van ons vrijstaande huis hebben we 2 ketels. Een 5 jaar oude  Intergas HR eco 24 voor het grootste deel en een Intergas HRE 28/24 voor het kleinere deel. Ik meen ook dat met het nog meer verlagen van de keteltemperatuur tot b.v. 50 graden winst te behalen is. Overigens was de HRE 28/24 al te groot bij aanschaf maar veel te jong voor vervanging.

Reputatie 7
Badge +6

Zou ik zeker doen @juano . Mocht die 50 graden op enig moment toch te laag zijn , dan kun je hem tijdelijk zo lang als nodig is hoger zetten.

Reputatie 4
Badge +3

De woning is nu redelijk geïsoleerd, de inmiddels 9 jaar ‘oude’ cv ketel is nu overbemeten. Vraag is, hoe nadelig is dit in het aardgas verbruik. Mee telt, dat ik op de radiatoren ventilatoren heb gemonteerd waardoor het ketelwater standaard op 60 graden staat. Ik kan met een veel kleinere ketel volstaan, echter weegt de winst van minder gasverbruik op tegen vervangingskosten van de ketel. Wie heeft ervaring ?

@juano Betreft verwarming maakt het niets uit.. CV staat uit en verbruikt nauwelijks/geen gas. Als hij aan gaat is dat van korte duur i.v.m, isolatie. Het verschil zit hem in het warm kraanwater.. Als er een functie in zit om het boilervat niet continue te verwarmen kan je overwegen dat uit te zetten. In het vat zit bv 6 liter om snel warm water te hebben en dat kost gas.

Reputatie 7
Badge +6

We weten niet of het een combiketel is  en zo ja , weten we niet of deze een boilervat heeft , @Chris L . De mijne niet en hij levert vrijwel direct heet tapwater. De CV op 50gr zetten heeft mijns inziens wel degelijk zin , al zal de besparing niet groot zijn. 

Reputatie 4
Badge +3

@E.T. Wiersum Zeker laag termperatuur instelling kan zeker gas besparen maar dat was niet de vraagstelling. 

Een grote vs een kleine CV (bv CW 5 vs CW1) zit vooral in warm kraanwater capaciteit … Grote ketels gebruiken daar vooral continue veel gas voor. Zeker als de afstand tussen CV en kraan lang wordt gaan mensen elke keer warm water laten lopen tot het warm is voor even handen wassen. Dat kost heel veel gas als het frequent wordt gedaan en zeker bij een grote ketel met boiler.   Dat beter een elektrische boiler in de keuken en iedereen die laten gebruiken overdag voor warm water. 

Reputatie 7
Badge +6

Dat klopt , @Chris L . Nog steeds aannemende dat het een combiketel is : Elektrisch water verwarmen is  echter duurder dan op gas als we flinke leidingverliezen even niet meerekenen. Mijn keuken zit erg ver van de combiketel . Daar speelt het dus wel . De situatie van TS weten we niet en de vraagstelling ging niet over tapwater . Wij gebruiken  voor kleine hoeveelheden  warm water beneden een elektrische waterkoker . Lijkt me veel voordeliger dan een zgn close-in  boiler zoals als oplossing wel regelmatig gekozen wordt .  Handen wassen doen we beneden altijd met koud water in ons geval . Boven zijn onze leidingverliezen verwaarloosbaar . Zeker voor wie zonnepanelen heeft , is het uiteraard ook aantrekkelijker om gas te sparen op deze manier . In dat geval is een dergelijke boiler inderdaad een optie . Vooral op momenten  dat er ruimschoots zonnestroom voorhanden is. Kortom , we moeten wel alles wat van belang is weten om te kunnen adviseren . 

In een goed geïsoleerd huis zal de ketel zelf zijn vermogen terug regelen.
Door gebruik te maken van een modulerende thermostaat zullen de radiatoren alleen erg warm worden als je te veel aan de thermostaat zwengelt.
Die 60 graden is dus geen vaste waarde bij een modulerende ketel.
Waterzijdig inregelen van de radiatoren na na de isolatie kan ook een verbetering geven.
Laat een goed geïsoleerd huis niet te ver afkoelen maar stook constant, dat scheelt gas.

Reputatie 5
Badge +5

@allen, zoals @Darkfiber terecht stelt, zijn alle cv-ketels normaal gesproken overgedimensioneerd qua vermogen voor de verwarmingsbehoefte (dat vermogen hebben ze alleen voor het tapwater). Daarom vormt het minimumvermogen ook een onderdeel van ons testoordeel voor cv-ketels. In onze vergelijker kun je zien welke toestellen daarop goed scoren, en dus een laag minimumvermogen hebben.

Reputatie 5
Badge +3

@Peter van der Wilt Mooi dat de ondere modulatiegrens ook een criterium is bij de beoordeling van cv-ketels. Ik persoonlijk zou graag toestellen zien welke een minimumvermogen van < 3 kW b.w.  voor cv kunnen leveren. Ik heb er nog geen kunnen vinden, tenminste in NL niet.

P.S.: Mijn volgende “cv-ketel” wordt waarschijnlijk een zelf geïmporteerde 5 of 7 kW L/W-warmtepomp uit Duitsland.

Reputatie 5
Badge +5

@Darkfiber Van alle HR-combiketels die wij getest hebben is het laagste minimumvermogen 3,8-4,0 kW, bij de Intergas Xtreme CW3 en CW4.

Misschien is het nog interessant voor de bezoekers hier als je vertelt waarom je zelf een warmtepomp importeert (en wat het merk is), wat miste je in het aanbod van Nederlandse leveranciers? Of is het een prijstechnisch dingetje :wink: ?

Reputatie 5
Badge +3

@Peter van der Wilt  Interessant - de laagste onder modulatiegrens welke ik ooit heb gevonden was van een gas cv-ketel in Zwitserland  Thision/Elco met 0,9 kW, maximum vermogen 9kW (maar wat een modulatiebereik!).

Reden om een (mono-block) L/W-warmtepomp te importeren? - Gewoon om dat het kan (in tegenstelling tot de specifieke cv-ketels voor Groninger gas in NL).
Het is natuurlijk ook een prijstechnisch "dingetje", zeker weten

- en wel in combinatie met de kennis en kunde van de NL installatiebranche op dit moment (of het gebrek daarvan).

Het pijpfitterswerk laat ik door een lokale installateur uitvoeren.

Wat ik miste in het aanbod van de Nederlandse leveranciers? - Tegenvraag: Zijn die er dan? Ik ken alleen buitenlandse.

Ik kies trouwens voor een Panasonic.

Badge

Viesmann Vitodens 300 uit Duitsland heeft een modulatiebereik van 1,8 tot 29,9 KWh.

Volgens de fabrikant een rendement van 98%.

Reageer