CV ketels in de ban?

• 28 March 2018
  • 39 reacties
  • 1952 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Het gonst weer van de berichten over het terug dringen van het CO2,het kabinet wil de gewone cv ketel gas gestookt terug dringen.Men geeft wel een paar oplossingen aan,maar hoe staat het met de kosten die hiermee gemoeid zijn.Komen deze kosten voor de burgers,er wordt al gesproken over een lening,dat is natuurlijk wel aardig maar betekend wel een groet onkostenpost op uw eigen positie.Ik besef wel degelijk dat er wat aan gedaan moet worden maar het zou zo fijn zijn als diegene er ook over zou meedenken.Ergo het is heel leuk om de knuppel in het hoenderhok te gooien maar kom dan ook met een reele oplossing en leg het prijskaartje niet neer bij de burgers.
Met een vriendelijke groet!!

39 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Uiteindelijk zal stroom van groene bronnen steeds goedkoper worden. ER is reeds nu al groen licht gegeven voor grote windmolenparken uit het zicht vanaf de kust waarvoor geen subsidie meer gegeven wordt, in tegenstelling tot de zwaar vervuilende kolencentrales en een oude kerncentrale die ons bakken met geld kosten. Een groot deel kunnen we dus al terug verdienen door goedkopere energie. Overgang naar nieuwe technieken is in het begin vaak duur, maar wordt meestal al snel goedkoper. Doorgaan met de aarde steeds verder te vervuilen en vernietigen is de slechtste en tegelijkertijd meest kostbare optie.
Reputatie 3
Badge +4
Beste Ekokok,in principe geef ik u volkomen gelijk,alleen het terug verdienen zie ik niet zo zitten en waarom?ik heb waarschijnlijk niet zoveel tijd meer dat ik het kan meemaken.Want dit gaat een proces van jaren duren.Natuurlijk zijn kolencentrale's uit de boze evenzo de kerncentrale's en natuurlijk moet er een overgang komen om schonere energie op te wekken,maar de tijd is een belangrijke factor.Een ding ben ik het oneens met u en dat is de laatste alinea,het doorgaan met het verder vervuilen.Dit is iets wat wij niet in de hand hebben maar wij kunnen er wel een heel klein steentje aan bijdragen,maar dan ook een minuscuul klein steentje.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb het over "wij" als mensheid. En iedere positieve bijdrage heeft effect. Ieder individu kan het verschil maken. Een oceaan bestaat ook uit druppels water. Bovendien wordt dan iets in gang gezet wat anderen ook stimuleert om te volgen, ook al gaat dat vaak langzaam. Ik weiger mij neer te leggen bij doemdenken "dat het toch allemaal niets uitmaakt of dat het allemaal onnodig is", zoals sommige politici ons willen doen geloven. Ik probeer in mijn persoonlijke leven te doen wat goed is en te laten wat slecht is. En dat voelt ook voor mij zelf goed.
Ik ben wel van mening dat wanneer verplichte overgang naar nieuwe technieken voor veel mensen te duur is de overheid zal moeten zorgen dat dat voor iedereen betaalbaar wordt en redelijk zal zijn.
Reputatie 7
Badge +6
De overheid kan zo veel roepen , maar het moet ook haalbaar en betaalbaar zijn . Veel huizen zijn met de nieuwe systemen niet warm te krijgen zonder forse investeringen in isolatie of de bestaande isolatie verbeteren . Ook zijn er vaak nog andere aanpassingen nodig .De warmtepompen die er nu zijn kosten erg veel geld en geven ook geluidsoverlast. Men hoopt dat die dingen snel beter en goedkoper worden. Een ander probleem is , dat er een ernstig tekort is aan vakmensen en die hebben vaak ook nog onvoldoende kennis. Het zal ons hoe dan ook veel geld gaan kosten volgens de huidige inzichten. Als de overheid bijspringt is dat ook met geld uit de belastingpot , dus geld van ons allemaal.
Niet alleen CO2 maar ook het stoppen met gaswinning maakt het anders omgaan met energie noodzakelijk. We wisten dat fossiele brandstoffen eindig zijn dus is het de hoogste tijd om alternatieven te gaan (door)ontwikkelen. Isolatie verhoogt het comfort van een woning ook behoorlijk . En al die dure apparaten worden wellicht beter en goedkoper naar mate ze verder worden ontwikkeld. En de toenemende vraag helpt daar alleen maar bij.
Reputatie 7
Badge +5
het mooie van deze knuppel is dat ie pas over een paar jaar land. en dus heb je nog tijd om het verschil in aanschafprijs van beide type verwarmingssystemen alvast te gaan reserveren voor een paar euro per maand. En dan valt het ineens best mee om de nieuwe weg in te slaan je je steentje bij te dragen.

en natuurlijk gaat de knuppel er nu al in om mensen alvast te bewegen en dus alvast de te verwachten prijsdaling voor aanschaf in gang te zetten.
Reputatie 4
Badge +5
Dank je @D. Zwart , voor het openen van dit topic. Zelf schrok ik (ook) van de berichtgeving, nu ik vorig jaar voor veel geld een nieuwe CV-ketel heb moeten aanschaffen 😮

Ik heb onze expert intern even om meer info gevraagd. Hij hoopt binnenkort wat te kunnen gaan doen met de resultaten uit het panelonderzoek naar CV-ketels, waarin hybride warmtepompen als alternatief zijn meegenomen. We hebben al wat informatie over warmtepompen, ook over de subsidie daarop.

De ontwikkelingen worden door ons nauwlettend in de gaten gehouden. Zo heeft onze expert input gegeven aan de partijen die het manifest over het afschaffen van de solo cv-ketel hebben opgesteld, waaronder:

- betaalbaarheid van het product in verhouding tot wat mensen nu voor een verwarmingssysteem kwijt zijn en de te verwachten besparingen met de alternatieve systemen

- het alternatief moet niet alleen zijn energiezuinigheid bewezen hebben, maar ook acceptabel zijn waar het gaat om geluidsproductie en ruimtebeslag (buitenunits (hybride) warmtepompen).

- goede toegang tot gunstige financieringsmogelijkheden voor iedereen, onafhankelijk van woonplaats (zoals wel bij de huidige Duurzaamheidslening), of je wel/niet al een hypotheek hebt etc etc.

- uitzonderingen voor situaties/woningen waarin de alternatieven niet rendabel/werkbaar/praktisch uitvoerbaar zijn of waar duidelijk is dat de woning binnen afzienbare tijd op stadsverwarming zal worden aangesloten.

- ruim voldoende goed opgeleide en gecertificeerde installateurs voor (hybride) warmtepompen, zodat consumenten niet in de kou zitten vanwege wachtlijsten, slechte installaties, slechte nazorg etc. (Uneto-VNI moet nu nog beginnen met het grote opleidingsprogramma hiervoor).

- zekerheid over het 'terugverdienen' van je investering in relatie tot het gasloos maken van wijken, aanleggen van stadsverwarming etc; (daar sta je anders met je dure hybride warmtepomp van 4 jaar oud die je 10 jaar moet gebruiken voor je de investering eruit hebt, maar zonder gasaansluiting zul je opnieuw moeten investeren, want een HWP heeft ook gas nodig). Dat wil zeggen dat (lokale) overheden garant zullen moeten staan en consumenten die al geinvesteerd hebben in zo'n HWP moeten compenseren als een wijk toch eerder dan aangekondigd van het gas afgehaald wordt.

Elders op deze community vind je al wat ervaringen van consumenten die al een warmtepomp hebben aangeschaft.

Wel een goede tip van @E.B.F. Stroeve . Ga die paar euro per maand inderdaad vast reserveren...
Reputatie 5
Badge +5
@Wendy van den Elshout "Zelf schrok ik (ook) van de berichtgeving, nu ik vorig jaar voor veel geld een nieuwe CV-ketel heb moeten aanschaffen 😮 "
Even voor de duidelijkheid: geen paniek, het manifest en de aangenomen Kamermotie gaan over het uitfaseren van het nieuw installeren van mono* cv-ketels! Het is dus absoluut niet de intentie daarvan dat nieuwe cv-ketels die je net gekocht hebt straks weggehaald moeten worden! Daarvan zal pas sprake zijn als je woning/hele wijk/heel Nederland van het aardgasnetwerk afgesloten wordt.

*mono in tegenstelling tot 'in combinatie met een warmtepomp'
Reputatie 7
Badge +6
Goed en duidelijk samengevat , Wendy en Peter. Zelf heb ik ook 2 jaar geleden een nieuw combiketel aangeschaft omdat ik nog niet veel vertrouwen had in de alternatieven. Nu kan ik de komende jaren rustig bekijken wat de ontwikkelingen zijn . Nu al een al dan niet hybride warmtepomp aanschaffen lijkt me een gok omdat de markt nog volop in beweging is. Ik vermoed dat velen net als ik nog even de kat uit de boom kijken .
Reputatie 3
Badge +4
Beste Wendy van den Elshout,Ik ben nog even op onderzoek gegaan over de cv ketels.
Men heeft mij verzekerd dat wanneer er een een begin van afsluiting gemaakt wordt er altijd bij onderhoud en gevaarlijke situaties er beroep gedaan kan worden op hulp (monteur) zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren.Het zou ook te gek voor woorden zijn als je een nieuwe ketel gekocht ,maar dat gaat niet op s en dan moet je dat verlies maar voor zoete koek nemen.Ook is het een leuk idee om nu vast wat geld opzij te leggen,maar het is en blijft toch wel een onkostenpost.Natuurlijk moeten wij aan de toekomst denken,maar dat gaat niet op stel en sprong,ook zou het bijzonder prettig zijn wanneer men zo'n idee naar voren brengt er ook een aantal alternatieven worden aangebracht.Het moeten dan wel alternatieven zijn waarbij de kassa niet continu blijft rinkelen.
Badge
ik heb nog te weinig gehoord wat het verschil in verwarming is. blijft het bij een voor ons ouderen povere 21 graden en moet de rest maar bij verwarmd worden als je dat toch te koud is? en hoe lang duurt dat opwarmen, is dat op de zelfde snelheid?

ik hoor het graag. overigens terug verdienen is voor mij ook geen optie. wat een tijd.
Reputatie 3
Badge +4
Beste Sportman,er wordt al druk gespeculeerd over de diverse soorten van verwarming,maar er is nog weinig realiteit om te praten over de snelheid en capaciteit van de verwarming.Als ik u een goede raad kan geven zou ik de artikelen over de alternatieven verwarming goed in de gaten houden en uitzoeken welke het best bij uw situatie past.Ook zeker de prijs index hiervan goed bekijken en berekenen, het kan misschien een sloot geld besparen.E wat belangrijk is waarschijnlijk kan de verwarming dan wel een graad hoger.
Reputatie 7
Badge +6
Vooral voor ouderen die niet een te lage temperatuur willen riskeren is het hybride-systeem wel interessant op voorwaarde dat er vanaf de aanschaf minimaal nog 15 jaar gas geleverd wordt . Men wil een stikstoffabriek bouwen om het buitenlandse gas voor ons geschikt te maken als de gaswinning bij ons stopt. Voor hybride ketels met warmtepomp wordt gerekend met een levensduur van 15 jaar en de ketel kan naar behoefte bijstoken als de warmtepomp het niet redt. Dit systeem verdient zichzelf naar verwachting na 10 jaar terug en als dit vervangen moet worden , kan tegen die tijd ( als de ouderen nog leven en nog in hetzelfde huis zitten ) , bekeken worden met de nieuwste inzichten op dat moment , hoe verder.
Reputatie 3
Badge +4
Beste Wiersum,ook deze optie had ik al gezien en er zullen in de toekomst wel meer alternatieven komen.Logisch men gaat zich er meer op toespitsen om een langdurig proces te voorschijn te kunnen brengen zeker als dat geld in het laatje brengt.Maar voorlopig is het afwachten, maar ik vind dat het kabinet (Wiebes) een beetje te vroeg de kat de bel aangebonden heeft.Er had naar mijn mening meer naar oplossingen gezocht moeten worden,natuurlijk licht het nog een aantal jaren met ruimte voor ons.Alleen resolute oplossingen zijn er nog maar in beperkte mate en een ieder weet nog niet wat hem boven het hoofd hangt. Ik denk hierbij vooral aan oudere mensen,die zullen genoegen moeten nemen met de praatjes van de verkopers van verschillende systemen,ook voor deze mensen is de omzwaai naar een gasloos bestaan een heel ingrijpend iets.Denk even een aan een 100 jaar geleden,verlichting van een olielampen daarna kwamen de gaslampen en toen kwam het grote wonder.Je liep naar een knopje draaide eraan en......licht.zo zal het naar mijn idee ook gaan met het warm stoken van de woning,het heeft tijd nodig!Dus afwachten wat het gaat worden.
Reputatie 7
Badge +4
Overstappen op gas uit het buitenland biedt in duurzaam opzicht natuurlijk geen enkele vooruitgang. Nederland heeft dit tientallen jaren verwaarloosd en gaat nu ineens paniekvoetbal spelen om enigszins binnen de overigens nog veel te lage eisen in de gemaakte afspraken te komen.
Badge
Beste mensen,
Sedert augustus 2015 wonen we in een woning zonder aardgas. Netto investering: € 40.000,-
Zie voor meer informatie: www.duurzamehuizenroute.nl. Invoeren postcode: 7711 JK, nr 41.
Uitgangspunt was: energie neutraal wonen tegen gelijkblijvende jaarlijkse kosten.
In 2013 betaalden we ca. € 2700,- aan energie incl. onderhoud.
Huidige kosten incl. onderhoud € 2500,- per jaar.
"Wie sprak er over terugverdienen bij de aanschaf van een cv-ketel indertijd"?
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad @D. Zwart Als kwiebus Wiebes beslissingen meent te moeten nemen die zeer kostbaar dreigen te worden , kom dan ook meteen met hoe dat ingevuld gaat worden . Hou anders de kaken op elkaar en wacht tot het doenbaar en haalbaar en duidelijk is. Nu wordt er alleen maar onrust gezaaid. @Ekokok , dat buitenlands gas is natuurlijk ook maar tijdelijk , maar waarschijnlijk nodig in de overgangsfase . @G.H. Nap Dat is wel onthutsend duur , maar zal voor de gemiddelde woning niet het geval zijn , hoop en verwacht ik . Ik neem aan niet voor de gasloze nieuwbouwwoningen die momenteel gebouwd worden........
Badge
Beste mensen,

Het gaat er niet om hoeveel kost, het gaat er om wat het opbrengt.
Badge
Beste mensen,

Excuses, een typefout.
"Het gaat er niet om hoeveel het kost, het gaat er om wat het opbrengt"
Reputatie 7
Badge +6
Je bedoelt milieuwinst neem ik aan. Prima voor mensen met een dikke beurs en het milieu hoog in het vaandel , maar er zijn ook heel veel mensen die niet of heel moeilijk rondkomen en die groep groeit ook nog. Die kunnen weer een financiele zeperd er echt niet bij hebben.
Reputatie 3
Badge +4
Beste Wiersum,ik moet hierbij vertellen dat in uw bericht een heel grote kern van waarheid zit. Want de ene zeperd na de andere komen er weer aan,schudden en wringen net zo lang dat men geen brood meer kan kopen.En diegene die het hardst getroffen wordt....u raad het al de oudere mensen.
Windmolens draaien nog steeds op subsidie, de overheid betaald rond 25% bij( wij dus de burger) bij plaatsing op zee.
Geen ingewikkelde procedures bij plaatsing op zee , op land wil men de molen niet.
Maar de hele opbouw ontwikkeling van de molen en toebehoren wekt meer CO2 op die wordt niet tijdens de draai tijd van de molen niet terug verdiend, dus een waardeloze investering.
CO2 reductie is een fabel waar steeds meer mensen in gaan geloven.
Nog een voorbeeld het groen linkse bolwerken Utrecht laat uit de VS een enorme batterij komen, productie en transport van deze batterij leveren meer uitstoot CO2 op, geen fabel .
Dit jaar weeer meer vluchten van af Schiphol.
CO2 reduktie een fabel uit fabeltjes land.
Reputatie 7
Badge +4
@J. van Dijk
De nieuwste windmolenparken die gebouwd gaan worden zullen geen cent subsidie meer krijgen. Ook in andere landen bewijst men dit steeds vaker, in tegenstelling tot de zwaar vervuilende kolencentrales en een verouderde kerncentrale die ons gigantische bakken met gemeenschapsgeld kosten. Ook zonne-energie wordt steeds goedkoper en effectiever opgewekt. De natuur biedt alles in overvloed en met de juiste technieken energie opwekken is uiteindelijk veel goedkoper dan de oude schadelijke en gevaarlijke technieken die de aarde verwoesten. Er is dus geen enkele reden om niet over te stappen naar duurzame methodes.

Dat onze regeringen vaak totaal onverwachts allerlei nieuwe regels bedenken en dan ook nog niet consequent zijn daarin waardoor niemand nog weet waar hij aan toe is en geen verantwoord lange termijn beleid gevoerd kan worden is een heel ander verhaal. Je ziet dit bijvoorbeeld ook bij het zwalkende mestbeleid en de afschaffing van de melkquota.

Ik ben ook verbaasd over deze plannen voor afschaffing van cv-ketels, evenals bijvoorbeeld de plannen voor het spoedig over moeten stappen op elektrische auto's. Je kunt natuurlijk niet fabrikanten en het hele systeem in de bestaande infrastructuur voor energielevering aan auto's dwingen om binnen een beperkt aantal jaren alles volledig om te gooien. Dat is impulsief paniekvoetbal in plaats van goed doordacht, gedegen en consequent lange termijn beleid voeren. Ik ben erg voor snellere overstap naar een duurzaam geleide wereld en de neiging van bestuurders en ondernemingen is meestal om alles maar uit te stellen, te bagatelliseren en vooruit te schuiven. Maar ondoordacht totaal onverwachts drastische besluiten nemen die niet verantwoord uit te voeren zijn is weer het andere uiterste.
Een heldere, goed doordachte lange termijn planning is de weg die we moeten gaan.
Ecokok.

Molens op zee, de bekabeling en de aansluiting op het land betaald de overheid dat percentage is rond de 25%.
De moderne centrales laatste in de Eemshave stoten CO2 uit bij elke verbranding maar men kijkt in NL alleen naar het eindprodukt de windmolen de bouw van deze molen neem alleen de staalwinning om smelting enz geeft meer CO2 dan kolengestookte centrales!
Het meeste staal komt uit China kampioen CO2 uitstoot.
ik ga voor zonnepanelen momenteel 12, opbrengst rond de 3000 kilo watt per jaar systeem nu 3 jaar in productie en ruim 9000 kilo watt opbrengst verwachte levens duur 20 jaar.

De Fransen zijn zeer pragmatisch gaan weer kerncentrales bij bouwen is toch een volk van 70 miljoen zielen, wie is hier het domste jongetje van de klas. Wij Nl moeten wat rationer denken !
Nabij Thionvile aan La Moselle staan een paar flinke centrales al aardig verouderd maar volledig in bedrijf, 150 km hemelsbreed van Maastricht !
Ik begrijp niet wat onze cv-ketels met de CO2 uitstoot te maken hebben. Aardgas was toch altijd zo'n schone energiebron? Als het alleen maar gaat om nieuwe cv-keteltechniek voor een in de toekomst ander soort aardgas zie ik ook geen probleem. Het minste wat de consument toch mag verwachten is een behandeling zoals die geldt voor b.v. de eigenaren van notoire luchtvervuilers als containerschepen.. Daar hoeven nieuwe schepen pas over een paar jaar (en alleen in Europese wateren!) van nieuwe en minder vervuilende techniek voorzien te zijn maar mogen bestaande schepen daarna nog 40 jaar vervuilend doorpuffen.

Reageer