CV ketels in de ban?

• 28 March 2018
  • 39 reacties
  • 1952 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Het gonst weer van de berichten over het terug dringen van het CO2,het kabinet wil de gewone cv ketel gas gestookt terug dringen.Men geeft wel een paar oplossingen aan,maar hoe staat het met de kosten die hiermee gemoeid zijn.Komen deze kosten voor de burgers,er wordt al gesproken over een lening,dat is natuurlijk wel aardig maar betekend wel een groet onkostenpost op uw eigen positie.Ik besef wel degelijk dat er wat aan gedaan moet worden maar het zou zo fijn zijn als diegene er ook over zou meedenken.Ergo het is heel leuk om de knuppel in het hoenderhok te gooien maar kom dan ook met een reele oplossing en leg het prijskaartje niet neer bij de burgers.
Met een vriendelijke groet!!

39 reacties

Reputatie 7
Badge +4
@Lisa Boele
Aardgas is niet schoon, maar het is minder vervuilend dan bijvoorbeeld benzine en diesel.
Maar de voornaamste reden om met het aardgas uit Groningen te stoppen is de bodemverzakking en de daardoor ontstane aardbevingen.
Wanneer we dan uit andere landen gas gaan halen heeft het in duurzaam opzicht natuurlijk geen enkel voordeel en bovendien moet dat gas dan blijkbaar eerst geschikt gemaakt worden, wat waarschijnlijk ook weer veel geld en energie kost.
Een koers waarop we volkomen onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen of andere schadelijke energie als kernenergie is natuurlijk veel wijzer.

Molens op zee, de bekabeling en de aansluiting op het land betaald de overheid dat percentage is rond de 25%.

Helaas, de overheid betaalt helemaal niets, dat doen wij, als belastingbetalers. En de overige 75% betalen wij ook, d.m.v. toekomstige energienota's.
Reputatie 3
Badge +4
Beste Lisa Boele en Ekokok,ik wil bij hetgeen u beide geschreven hebben wel een opmerking maken.
In Rotterdam is men blij dat er zoveel grote cruiseschepen de haven aandoen ook is men trots op het vliegveld Zestienhoven,de ellende is dat deze een enorme belasting zijn voor het milieu.Zeker wat de uitstoot van fijnstof en CO2 betreft,want hier praten wij niet meer over kilogrammen maar over tonnen uitstoot.Het is altijd nog de gouden regel [b][i][u]>Regeren is vooruit zien
Reputatie 7
Badge +6
We dwalen een beetje af , maar heeft iemand zich wel eens gerealiseerd hoe we we weer besodemieterd worden met ons aardgas ? Wiebes vind zichzelf geweldig met zijn besluiten , maar het aardgas is al bijna op , dus als de kraan definitief dicht gaat is het bijna op en wordt het winnen van de laatste beetjes vermoedelijk te duur. Omdat we naar schatting tegen die tijd nog niet volledig zonder gas kunnen , wordt die stikstoffabriek gebouwd om buitenlands gas geschikt te maken voor onze apparaten. En misschien komt er dan wel weer een nieuw besluit dat het zonde is om dat laatste kleine beetje te laten zitten . We weten toch allemaal hoe politici in elkaar steken mag ik hopen?
Reputatie 7
Badge +5
ook jij dwaalt helaas enorm af, laten we vooral naar de feiten blijven kijken en ons niet laten verleiden naar meningen die gebaseerd zijn op 'dat we allemaal wel weten hoe politici in elkaar steken'.
Reputatie 7
Badge +6
Ik beken schuld, Stroeve, al vind ik dat 'enorm ' wel overdreven. Ik probeer toch zo dicht mogelijk bij het onderwerp te blijven en aardgas en kabinetsbesluiten en het hoe en waarom heeft daar toch echt wel mee te maken mijns inziens. Maar meningen kunnen en mogen verschillen.
Badge
Beste mensen,
Nu ik alle reacties op deze topic heb gelezen, kan ik niet anders concluderen dan dat meningen en opvattingen m.i. een onevenredig grote plaats innemen in deze gedachtewisselingen. Als we ons zouden beperken tot de feiten, dan zou dat ons allemaal wellicht beter verder helpen dan suggesties omtrent "dikke" beurzen en de politiek.
Reputatie 7
Badge +6
Feit is dat besloten is om op relatief korte termijn de ketels in de ban te doen zonder er bij te vertellen hoe men dat in praktijk in goede banen denkt te kunnen leiden . Dat kon nog wel eens flink gaan wringen en veroorzaakt bij veel mensen onrust. Persoonlijk vind ik het niet erg om meningen van anderen te horen. Natuurlijk hoeven we het ook niet overal mee eens te zijn. Als de discussie maar netjes blijft en niet oeverloos of beledigend gaat worden . In de toekomst trachten te kijken is altijd onzeker . Toch wordt dat van ons verwacht bij de aanschaf van nieuwe systemen als de gewone cv-ketel in de ban gaat.
@E.T. Wiersum .
Maar als burger en kleingebruiker van 1000 kuub gas per jaar koop ik de volgende keer weer een gas gestookte cv keten!
Reputatie 7
Badge +6
Dat lijkt met als voorlopige oplossing totdat er meer duidelijkheid is en met een dergelijk laag verbruik geen onverstandige keuze, @J. van Dijk
Reputatie 3
Badge +4
Beste Nap,Het is een kleine opmerking die ik wil maken,naar mijn mening gaat het bij deze topic hoe andere gebruikers tegen deze problemen aankijken.Als een ieder dezelfde mening zou hebben zou er geen oorlog zijn ook geen verdere problemen.Sterker nog dan waren deze topic's niet nodig,maar het is dan ook niet alleen leerzaam het kan ook zo zijn dat men in eigen mening gesterkt kan worden.Je kan nou eenmaal niet met z'n allen in de zelfde richting kijken.Hier kan je van leren,dit is mijn mening.
Reputatie 7
Badge +5
we moeten niet vergeten dat er een enorme marktwerking gaat ontstaan. Als de klassieke cv ketel in de ban gaat ontstaat er ineens een markt voor het alternatief, en marktwerking betekent concurrentie en dus is dat voordelig voor ons als consument. vergelijk dus nooit de huidige prijzen die je betaalt voor een alternatieve cv ketel met de prijzen die gaan gelden als het echt zover is.

Gewoon rustig afwachten en hopen dat je cv ketel het niet vlak voor de ingangsdatum begeeft 😉
Reputatie 6
Badge +3
Vrij naïef dat er politici zijn die denken dat het binnen 3 jaar lukt. Het lijkt me al een hele prestatie als het in 30 jaar mogelijk is.
Bovendien zijn de mogelijkheden om via wetgeving technologische doorbraken te forceren maar beperkt. Je loopt het risico dat je in een situatie terecht komt waarin iedereen, politici, toezicht houders, industrie etc. erin gaat geloven en dat na verloop van tijd blijkt dat de keizer geen kleren aan heeft. Net zoals met de schone diesel motoren.
Reputatie 3
Badge +4
Beste Jan H. wel eens uitgerekend hoeveel kilometers pijpleiding er gelegd moet worden als er restwarmte aangeboden moet worden?Om als er elektrisch gekookt,verwarmt en de verlichting mee gerekend,wat voor dit kabelnet vervangen moet worden,ook duizenden kilometers kabel.Dat is niet even in een weekje gebeurd.Plannen maken ok maar ze dan ook uitvoerbaar maken.Juist vandaag gelezen dat het ombouwen naar elektra ongeveer 18.000 euro gaat kosten,een grote troost is er wel men kan een voordelige lening afsluiten.Bekijk het ook eens van de zijden van ,de gepensioneerden ook eventjes een lening afsluiten?Bij de restwarmte komen stook indicatoren te hangen om het verbruik te registreren,en dan ook weer in beklag gaan wegens niet verbruikte kcal.Maar ondanks alles is heel vlug gezegd en daar is alles ook mee gedaan er komt ook iets voor kijken maar dat wordt overgeslagen.

Reageer