Vraag

CV leidingen isoleren

• 23 November 2022
  • 16 reacties
  • 391 Bekeken

Ik heb net een huis gekocht waarvan de cv-ketel in de garage staat. Dat lijkt me erg on economisch, maar de leidingen zijn niet ook goed geïsoleerd. Daar wil ik nu mee beginnen.

Heeft iemand tips hoe dit te doen en met welke materialen? In een willekeurige bouwmarkt is vast van alles te koop, maar hoe weet ik dat de isolatiewaarde van de materialen ook hoog is?

Mvg, Paul.

16 reacties

Reputatie 6
Badge +3

De isolatiewaarde per mm dikte zal ongeveer gelijk zijn. Hoe dikker hoe beter. Hou rekening met goed aanbrengen. Soms wil dat spul in de lengte wat krimpen. Je krijgt dan ruimte tussen de stukken. Het beste is spul wat je met een sluiting weer vast kunt maken. Met bestaande leidingen kun je ze niet overheen schuiven. Als isolatiewaarde belangrijk is kun je overwegen om 2 lagen aan te brengen.

De garage is niet geïsoleerd en ligt op het Noorden. Dan kunnen twee lagen zeker geen kwaad, lijkt me.

De tweede laag moet natuurlijk een grotere diameter dan de eerste hebben. Weet jij toevallig hoeveel die dan moet zijn en of zo'n tweede laag ook makkelijk verkrijgbaar is?

Ik ken het probleem want mijn ketel staat op zolder en daar lopen ook meters en meters leidingen.

Twee lagen zijn altijd beter dan een inderdaad.

Ik denk dat als je twee bouwmarkten heb bezocht je alles wel weet. Meet eerst je leidingdikte op.
Minstens zo interessant is dat ik laatst in de bouwmarkt met de x naast rechte stukken ook bochten in isolatiemateriaal zag liggen.

De kunst is vaak ook om de muurhaken te ontwijken. Kwestie van goed knippen met een schaar.

Vervelend vind ik wel dat het speciale plakband dat je er bij koopt bij mij tot nu toe echt rommel is en na een week al loslaat, terwijl het in het begin wel lijkt te plakken. Ik doe het sindsdien met goedkope ducktape uit de aktiewinkel. Dan moet je wel zorgen dat het plakband er helemaal omheen gaat want aan het isolatiemateriaal plakt bijna niks.

Je hebt ook metaalkleurige plakband die minder warmte zou uitstralen. Die kun je vast vinden in webshop voor energiebesparing.

Ik heb inmiddels naast de standaard isolatiebuizen een hoop overbodige oude dekbedden er omheen gewikkeld. Die lagen daar toch maar op de zolder.

Badge

Ik ken het probleem want mijn ketel staat op zolder en daar lopen ook meters en meters leidingen.

Twee lagen zijn altijd beter dan een inderdaad.

Ik denk dat als je twee bouwmarkten heb bezocht je alles wel weet. Meet eerst je leidingdikte op.
Minstens zo interessant is dat ik laatst in de bouwmarkt met de x naast rechte stukken ook bochten in isolatiemateriaal zag liggen.

De kunst is vaak ook om de muurhaken te ontwijken. Kwestie van goed knippen met een schaar.

Vervelend vind ik wel dat het speciale plakband dat je er bij koopt bij mij tot nu toe echt rommel is en na een week al loslaat, terwijl het in het begin wel lijkt te plakken. Ik doe het sindsdien met goedkope ducktape uit de aktiewinkel. Dan moet je wel zorgen dat het plakband er helemaal omheen gaat want aan het isolatiemateriaal plakt bijna niks.

Je hebt ook metaalkleurige plakband die minder warmte zou uitstralen. Die kun je vast vinden in webshop voor energiebesparing.

Ik heb inmiddels naast de standaard isolatiebuizen een hoop overbodige oude dekbedden er omheen gewikkeld. Die lagen daar toch maar op de zolder.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat de lijm van de duktape na een paar jaar uitdroogt en loslaat, vermoedelijk onder inwerking van de warmte uit de buizen. Neem de isolatie die je dicht kunt klikken.
Kost iets meer maar werkt veel makkelijker en je hebt langer plezier van je klus.

Nou je het zegt. Ik heb tevens de bijbehorende plastic krammen gebruikt die ze in de bouwmarkt hebben. Echt blij was ik daarmee ook niet. Vandaar dubbel: buis, krammen, tape, dekbed.

Reputatie 6
Badge +6

@Paul14 Ik lees dat er al een aantal goede tips zijn gepost.

“Als isolatiewaarde belangrijk is kun je overwegen om 2 lagen aan te brengen”

Dat is geen optie voor “zichtwerk” het ziet er niet zo fraai uit, 

maar in een garage of zolder of ruimtes die niet verwarmt hoeven te worden, een prima oplossing (afbeelding)

Daar mee is ook de vraag van @Paul14 beantwoord.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat de lijm van de duktape na een paar jaar uitdroogt en loslaat, vermoedelijk onder inwerking van de warmte uit de buizen. Neem de isolatie die je dicht kunt klikken.
Kost iets meer maar werkt veel makkelijker en je hebt langer plezier van je klus.

Ductape is eigenlijk niet echt geschikt voor verwarmingsbuizen , voor ventilatie buizen gaat het goed.

De soms geadviseerde plaktape gaat redelijk goed als je het knipt of afsnijd, bij afscheuren rekt de tape uit en gaat snel daarna “los krullen”.

De tape moet ook bij monteren niet “gerekt” worden, dan wordt ook de isolatie ingesnoerd.
Er is een (cellen) plaktape, van het zelfde materiaal als de buisisolatie, gaat netjes en plakt prima.

Buisisolatie met een sluitstrip gaat prima op de rechte stukken en voor gebogen bochten lukt het ook goed.

Bij de knel knieën moet er een verstek, of segmenten gesneden worden.

Dat krijg dan mooi bij elkaar met sluitclips (plastic krammen) puntjes zijn vlijmscherp en blijven fijn aan je vinger prikken als je ze uit het zakje haalt.😢

Voor in de Garage de ventilatieroosters nooit afsluiten als er een, gastoestel/auto enz. in geplaatst is.

Armaflex is een goede kwaliteit, de merkloze types scheuren sneller b.v. de sluitclips trekken het materiaal eerder kapot.

Ik heb dit naar de schuur liggen, in de grond.
Dit is vaak voor particulieren enorm veel duurder dan de vakman.

https://www.sanitairwebshop.be/files/images/812.jpg

Dat ziet er goed uit. Weet je toevallig het merk en waar het te koop is?

Reputatie 6
Badge +6

Dat ziet er goed uit. Weet je toevallig het merk en waar het te koop is?

@Paul14 Met deze zoekwoorden vind u veel informatie.

grondleidingen cv

Een paar voor u met linken,

https://www.voorgeisoleerdebuis.

Isoplus.nl

https://www.google.nl/search?sa=X&source=univ&tbm=isch&q=Isoleren+cv+leidingen+in+de+grond&hl=nl-nl&client=safari&fir=HOlOZkud8e3p_M%252CXsuDrrd6_sCV3M%252C_%253BGmCQATr0VXjk7M%252CLGsvREPOTK0NTM%252C_%253BkBH9m0HMZuJLpM%252C-P8P8nZtc43z7M%252C_%253B_1e6nsZQ-Ud73M%252CLLq5lOmYpWHY1M%252C_%253BZZixY8p-QHdf8M%252C_sU9Ldt-6IbxEM%252C_%253BLwnAGW_uGJaZaM%252CMBz4O3fno2sdqM%252C_%253BVKMuw-WprUEziM%252CLGsvREPOTK0NTM%252C_%253BeXqGv0JIz9dzWM%252CsFfRrDNwuKjrIM%252C_%253B7sXkN1G475-11M%252C-r07cJrrtZ_vuM%252C_%253BaxhW8q9IuOkrSM%252CvChJjFWwDlSvQM%252C_&usg=AI4_-kS8hWKOyIkUG6bHmXylsnTS0u4pzw&ved=2ahUKEwjw-fHJ_Mj7AhWIPewKHZURBP0QjJkEegQIHRAC&biw=1121&bih=724&dpr=2#imgrc=GmCQATr0VXjk7M

Reputatie 6
Badge +6

Foutje in de link.😟

Moet zijn:

Voorgeisoleerde leidingen en Aerogel isolatie - voorgeisoleerdebuis.nl

@Gebruiker1644596728

Bedankt voor de tips en links. Ik ga uitzoeken wat het meest economisch is in mijn geval. Voorlopig neig ik naar Armaflex. Dat lijkt het minst ingrijpend. Ik wil de bestaande situatie graag snel en zelf verbeteren. Voor de geïsoleerde buizen heb ik toch een vakman nodig en die kan waarschijnlijk pas na de winter. 🤔

Het probleem van heel veel systemen is, dat buiten de isolatie zich vol zuigt met vocht.
Bij de voorgeïsoleerde buizen zijn ook kappen verkrijgbaar die het helemaal afsluiten.

De standaard isolatiebuizen isoleren dmv stilstaande lucht in de cellen van het materiaal. Omwikkel ze extra met reflecterende radiatorfolie of bandagefolie om ook de stralingswarmte tegen te houden.

Reputatie 5
Badge +6

https://www.youtube.com/watch?v=-VrzIxQZggM&t=1s 

Reputatie 2
Badge +2

Een heel nuttig onderwerp!

Bij veel wat oudere huizen (mijn is gebouwd in 1970) liggen de CV leidingen onder de dakrand net onder de pannen. Die heb ik dik geïsoleerd met verschillende lagen: standaard pijp isolatie, oude dekens, enzovoort. Volgens een Eigen Huis expert is dat prima, zolang het niet nat wordt. Eerst was het op zolder warm en nu koud en het gasverbruik ging toen terug van 4000 naar 2500 kuub per jaar.
Tevens heb ik alle CV stijgleidingen geïsoleerd met standaard pijp isolatie. Die leidingen lopen op de verdieping door de slaapkamers en ik zet vaak het raam open. Dit voorkomt afkoeling via stijgleidingen.

Reputatie 1
Badge

Dat beetje warmteverlies als de isolatie niet 100% is/wordt. 

De leidingen lopen bij mij allemaal binnen het huis en ik heb nu 1 kamer boven , Noordkant , waarvan ook de spouwmuren zijn geïsoleerd heb ik nu  ook de leidingen geïsoleerd met buisisolatie Zonder Sluitstrip . en ach,  als het een beetje niet geheel aansluit ,  nou dan is dat zo  Scheelt wel iets in gasverbruik,  maar je krijgt er verrekte kouwe kamer voor terug  (met kans op schimmelvorming en …….     , )    een kouwe kamer omdat ik de deur ook dicht hou  

Reageer