Consumentenbond.nl
Beantwoord

Daikin warmtepomp en cv

• 30 oktober 2018
  • 11 reacties
  • 1667 Bekeken

Heeft iemand informatie over de kwaliteit van Daikin cv/ warmtepomp? Ik zie hem in de test geheel niet genoemd, maar wordt door twee installatiebedrijven wel als 1e aangeprijst. Help?
icon

Beste antwoord door Wendy van den Elshout 31 oktober 2018, 11:37

Dag @R. Hagenus , en welkom op deze community! Wij hopen begin 2019 de eerste testresultaten over cv/warmtepompen te kunnen publiceren.
Morgen plaatsen we vooruitlopend daarop vast een topic over (hybride) warmtepompen. Mét een link waar je het inhoudelijk artikel over cv-ketels en warmtepompen gratis kunt aanvragen. In dit artikel verwijzen we onder andere naar naar qbis.nl; daar vind je onafhankelijke energie-adviseurs die je wellicht verder kunnen helpen.

Tot morgen dan maar?
Groeten
Wendy
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Wordt de Daikin warmtepomp door hen geleverd, zijn zij dealer van Daikin?
Dan zal deze als 1e worden aangeprezen net als andere merken bij andere leveranciers als 1e worden aangeprezen als zij dealer zijn.

Misschien kun je hier meer vinden: https://www.google.nl/search?newwindow=1&biw=1536&bih=678&ei=obvYW86uGoaUsAeutom4Ag&q=daikin+warmtepomp+review
Reputatie 4
Badge +5
Dag @R. Hagenus , en welkom op deze community! Wij hopen begin 2019 de eerste testresultaten over cv/warmtepompen te kunnen publiceren.
Morgen plaatsen we vooruitlopend daarop vast een topic over (hybride) warmtepompen. Mét een link waar je het inhoudelijk artikel over cv-ketels en warmtepompen gratis kunt aanvragen. In dit artikel verwijzen we onder andere naar naar qbis.nl; daar vind je onafhankelijke energie-adviseurs die je wellicht verder kunnen helpen.

Tot morgen dan maar?
Groeten
Wendy
Zeker, ik ga jullie volgen.
Reputatie 5
Badge +6
Zie https://community.consumentenbond.nl/energie-11/alternatieven-voor-je-cv-ketel-17626
Badge
Sinds okt vorig jaar hebben wij onze 18jr oude Nefit ketel vervangen door een 8KW Daikin/Intergas ketel; verder zijn er op de radiotoren speedcomfort ventilatoren geplaatst en een Netatmo aan/uit kamerthermostaat.
Wij gebruikten met de oude ketel ca 2600-2800 m3 gas voor verwarming en 200 m3 voor koken en warmwater en ca 3500 KW stroom voor onze vrijstaand huis uit 1958. Dit jaar heb ik 1355 m3 voor verwarming gebruikt en nog altijd ca 200 m3 gas voor koken en warmwater.

Via zonnepanelen produceren we 4100-4500 kW stroom en ons verbruik was vroeger 3500 kWh dus we leverden wat terug. Dit jaar verbruikten we 2714 kWh met de nieuwe ketel.

Tov van de Nefit gaat de temperatuur s'nachts naar 17 C (vroegr 15C) omdat de de warmtepomp het huis wat langzaam opwarmt.
De Kosten waren:
warmtepomp € 3327,22
Ketel € 1172,49
Speedcomforts€ 300,-
Installatie € 600,- (+ €300voor de installatie)
Subsidie € 1900,-

Dus in totaal dus € 2027 (3327+300+300-1900) extra geinvesteerd voor het warmtepomp gedeelte.

De ca 1400 m3 gas besparing leveren € 840 op en de extra stroom kost nu € 515. We leveren geen stroom meer terug en dit kost € 87

In totaal dus een besparing van 840-515-87= € 283 p/j bij onze huidige energieprijzen van €0,19 voor stroom en €0,60 voor gas. Het rendement komt op 283/2027= 11,7% en de extra investering is in ons geval in 7,2 jaar terugverdiend.

Belangrijk is natuurlijk ook de 2300 kg minder CO2 uitstoot

Kortom in ons geval gaan milieu en financien hand in hand.
Reputatie 5
Badge +7
Zie https://community.consumentenbond.nl/energie-11/alternatieven-voor-je-cv-ketel-17626
Dank je wel voor de verwijzing naar het nieuwe topic!
Reputatie 5
Badge +5
@Jac Bedankt voor dit overzichtelijke verhaal, heel fijn als mensen op onze community niet alleen vertellen wat ze van plan zijn of wat ze net gekocht hebben, maar ook info geven over wat ze na een jaar gebruik ervaren hebben! Daar hebben velen wat aan!

Ik vroeg me nog af: waarom hebben jullie voor een aan/uit kamerthermostaat gekozen en niet voor een modulerende?
Badge
@Peter van der Wilt De unit werkt weersafhankelijk dus een simpele aan/uit volstaat en was bovendien de enige mogelijkheid. De intergas unit wordt door deze interne thermostaat aangestuurd denk ik
Reputatie 7
Badge +5

Zie https://community.consumentenbond.nl/energie-11/alternatieven-voor-je-cv-ketel-17626Dank je wel voor de verwijzing naar het nieuwe topic!

Ja daar heeft een zekere @ghelsendoorn er ook één.
Ik zie dat er warmtepompboilers te koop zijn.onwaarschijnlijk hoge subsdies erop. Ik lees er bij de consumentenbond niks over. Wie heeft er ervaringen? wat kan de consumentenbond vertellen erover?
ik hoop op reacties
Reputatie 7
Badge +5
Besef wel dat een warmtepomp beneden een bepaalde buitentemperatuur niet meer werkt en er dan toch op gas of elektriciteit verwarmt moet worden. @W.O. Hazelhorst

Reageer