Dakisolatie buitenzijde: Ervaring met Xlaine isolatiefolie?

• 17 November 2021
  • 15 reacties
  • 181 Bekeken

Is er iemand die ervaring heeft met dakisolatie folie op rol Xlaine 18-laagse Isolatiefolie (18v) aangebracht aan de buitenzijde op een hellend dak? Ik hoor graag van u

15 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Beste @Gebruiker1611408149 , ik lees op internet dat deze isolatiefolie aan de binnenkant van het dak wordt aangebracht. Want hoe breng je het anders aan bovenop de dakpannen, of als je die eerst weghaalt, bovenop de panlatten en dan de dakpannen daar weer op?

De hoofdfunctie ervan is dat het de warmtestraling zoveel mogelijk tegenhoudt en dus ook weerkaatst. Het houdt maar een beetje warmteconvectie tegen, dat is de overdracht van de warmte in de lucht door het dakbeschot naar buiten, van materiaal naar materiaal. Misschien dat u op internet uitzoekt wat het verschil is tussen warmtestraling en warmteconvectie. Om warmteconvectie te isoleren wordt een laag stilstaande lucht gebruikt opgesloten in isolatie van rockwool, piepschuim of glaswol, hoe dikker hoe meer isolatie. 

Hallo Jan, nee, dat het niet bovenop de pannen moet begrijp ik. Maar we gaan renoveren en de tengels en panlatten gaan dan vernieuwd worden. Isolatie aanbrengen is dan een goed moment. Maar omdat we een oud pand hebben zijn we bang dat het aanbrengen van b.v. platen pir veel gaat veranderen aan de esthetiek van het pand. Het dak komt dan omhoog nietwaar. En dus zoeken we naar andere mogelijkheden. De X-laine 18 laags was daar een van.  

@Gebruiker1611408149 Goed plan. Maar PIR isoleert wel het allerbeste. Die met aluminium laag. Uw dak komt zo'n 5 tot 8 cm omhoog. Dat valt toch wel mee?

Ik heb even een voorbeeld opgezocht.

Is er nog iemand die dit al heeft ?

Wat is de isolatiewaarde van dat spul? Als het laag is kan je weer geen subsidie aanvragen met een andere maatregel erbij. Ook een overweging en vergeet niet dat je dak het grootste warmtelek in het huis is. Ik zou die zo hoog mogelijk maken de isolatiewaarde aldaar.

Het enige wat bij me op komt, als je het dakbeschot aan de buitenzijde af sluit, moet het aan de binnenzijde kunnen ademen.

@WortelstamperNope. Is juist de beste wijze van isoleren. Binnen isoleren is juist erg link en veel lastiger Dan moet je werken met dampremmende folie. Heb ik op zolder gedaan. In de jaren 70 werden woningen (de mijne) gewoon met een laag pur op het dakbeschot geisoleerd. Alleen erg slechte waardes toen. Als er binnen geen isolatie zit ademt het dus altijd.

Ik heb toevallig juist mijn schuurdak geisoleerd. Gewoon PIR platen op het dakbeschot en daaroverheen EPDM. Aan de binnenkant isoleren is juist veel lastiger. Ga er verder niet over uit wijden want hierover is heel veel te vinden op internet en ja daar ben ik weer…..Tweakers.net

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1611408149  Ik wist niet dat je de dakpannen en panlatten eraf zou halen. Ik wil je niet van je plannen afbrengen, maar als je dat doet, dan zou ik zelf isolatieplaten op het dak leggen als een zogenaamde "warm dak” constructie. Dan is er geen gedoe met condens, waterdichte dampdoorlatende folies zijn dan niet nodig. (Ik denk dat het dat is wat je ziet op de foto hierboven. Want mag je wel zoveel spijkergaten maken in die folie van jou?). Je hebt gelijk dat het esthetisch dan iets verandert, maar als je de Welstandsnota van jouw wijk daarop raadpleegt op de website van je gemeente zal je zien dat dat geen punt is voor de Welstand. Dus daarom hoef je het niet te laten. 

Het is waar dat PIR een goede isolatie is, omreden dat die bij een dikte van 12cm al een Rc van 6,0 m2K/W haalt. Dat is wat nu geldt voor een nieuwbouwwoning. Bij Rockwool heb je daar 18cm voor nodig. Het is keus, PIR is een kunststof dat een goede brandwerendheid heeft, maar het brandt bij 520°C. Terwijl Rockwool tot wol geblazen gesmolten gesteente is dat pas brandt bij 1100°C. Dat hebben we pas laten doen bij iemand, maar dan niet op het dak, maar onder het dak. Er is dan geen dampremmende folie nodig want de enige damp die er is, is de condens tussen de isolatie en het dakbeschot. Om die reden moet er altijd een ventilerende spouw van 2cm zijn tussen de isolatie en het dakbeschot. De condens voorkom je niet, maar het rotten van het dakbeschot wel. Wel is er reflectie folie aan de onderkant van de isolatie. Ze hebben er nu enorm veel plezier van, het is bij dit huidige weer heerlijk warm op hun zolder zonder dat ze die verwarmen. 

Reputatie 4
Badge +3

@Jan 

Je maakt een fout als je stelt dat bij het aan de binnenkant isoleren geen dampremmende folie nodig is. Dat is het juist wel, omdat het vocht binnen in de woning ontstaat en ergens in je dakconstructie gaat condenseren.

Beter is het warme dak met isolatie aan de buitenkant. Het beste en momenteel vaak toegepast is om je hele dak te vervangen. Er komen dan in een keer met een kraan dikke isolatieplaten op je dak. 20 cm is heel normaal. Het is wel de duurste, maar ook de allerbeste manier.

Reputatie 7
Badge +6

@basic Dat is niet zo. De reflectiefolie is al je dampdichte laag. De eventuele condens is inderdaad uit de lucht binnenshuis maar komt niet ergens in de constructie maar tegen de onderkant van het dakbeschot. Daar is namelijk de koude kant want je maakt dan een "koud dak" constructie. Die condens treedt niet altijd op maar alleen als bij de heersende luchtdruk de dauwtemperatuur wordt bereikt, circa 4°C.

Het staat hier bij de productspecificatie van de rollen rockwool dakisolatie van de bouwmarkt. Ze doen hooguit een dampopen papierlaag op de isolatieplaten aan de kant van het dak zodat het eventuele vocht uit de isolatie altijd weg kan. Maar als je die rollen uitrolt zit daar niks op. Wel die reflectiefolie aan de onderkant gecombineerd met een dampdichte laag, danwel dat die folie uit zichzelf al dampdicht is.

Hier staat het ook als je bij koud dak constructie leest. De reflectiefolie neemt de rol van de dampdichte laag over, en het moet aan de onderkant, niet aan de kant van het dak. Je hoeft dan niet nog een keer een dampdichte laag aan te brengen.

Het houdt de vochtigere lucht echter niet tegen want die kruipt via de ventilatiespouw toch langs het dakbeschot.

Helemaal mee eens dat dakisolatieplaten met Rc>= 6,0 op het dak nog beter is. 

Reputatie 4
Badge +3

@Jan 

We zijn het dus roerend eens. Ik reageerde op jouw zin:

Er is dan geen dampremmende folie nodig want de enige damp die er is, is de condens tussen de isolatie en het dakbeschot. Om die reden moet er altijd een ventilerende spouw van 2cm zijn tussen de isolatie en het dakbeschot.

en dan breng je mensen op verkeerde ideeën. Er is gewoon een dampremmende folie nodig.

Reputatie 7
Badge +6

@basic je bent niet eerlijk, er staat iets verderop dat er wel reflectiefolie aan moet zitten. Dat moet je erbij betrekken. Niemand wordt op het verkeerde been gezet, alleen jij leest niet verder. Die dakisolatie is standaard altijd met die reflectiefolie, moet dat dan steeds erbij vermeld worden? Als je naar de bouwmarkt gaat en je zoekt dakisolatie dan kom je daar op uit. Ik reageerde op wat er verder naar boven stond, dat je ook nog een dampremmende laag moet aanbrengen, en dat is dus niet zo. Aan de onderkant moet een dampdichte laag zitten, dat is die reflectiefolie, en aan de kant van het dak een dampopen laag. Dampremmend is dus niet juist. Met je opmerking zet jij dus eigenlijk de mensen op het verkeerde been. Moeten we hier dan ook nog de flenzen en nieten gaan noemen, en de gipsplaat? Je hebt dampdicht, dampopen, dampremmend en ook nog waterdicht dampdoorlatend.

Reputatie 4
Badge +3

@Jan 

De eerste 4 woorden zal ik dan maar niet lezen. Er staat nergens in de post dat er wel een folie aan moet zitten. Alleen dat het er meestal opzit.

Dat is niet goed genoeg. Dan kan er nog via kieren en houtconstructie vocht in de constructie komen. Daarom is een extra folie nodig.

Ik reageerde ook alleen maar op die ene zin, waarin jij heel veel mensen op het verkeerde been zet.

@basic Als je aan de binnenkant isoleert met glaswol met zo'n aluminium laag dien je de naden af te tapen en kieren af te purren. Dit is ruim voldoende. Dan is er geen extra folie meer nodig.

Reageer