Consumentenbond.nl
Vraag

Dakpannen kapot tijdens plaatsing zonnepanelen

• 23 februari 2021
  • 11 reacties
  • 108 Bekeken

Vorige week zijn bij ons zonnepanelen geplaatst en hierbij is een dakpan gebroken. Nu hebben wij dit gemeld bij de leverancier van de zonnepanelen en die geven aan dat ze uit coulance wel willen komen met een steiger om een nieuwe dakpan te plaatsen, maar dat wij zelf een nieuwe dakpan moeten regelen (en betalen). 

Hoe zit dit? Zijn zij hier niet gewoon verantwoordelijk voor? 

11 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Het is heel moeilijk voor hun om precies dezelfde pan te vinden omdat die bij u is. Je kan precies dezelfde pan krijgen bij Nelemans, of ze hebben die of ze bestellen hem en heb je die de volgende dag of later ivm corona. Een pan kost ietd van €2 tot €4 euro. Rij even naar Nelemans of Imabo of Jongeneelen en je bent klaar. 

Bedankt voor het antwoord Jan. Maar mijn vraag is meer wie hier verantwoordelijk voor is. Zij doen het nu lijken alsof ze ons een plezier doen door toch nog even langs te komen, maar naar mijn idee (maar misschien heb ik het mis!) zijn ze gewoon verplicht om dit op te lossen. De dakpan is gesneuveld door hun toe doen, ik kan me niet zo voorstellen dat je daar als consument dan maar zelf voor op moet draaien?

Daarnaast hebben we geinformeerd bij de aannemer (het gaat om een recent opgeleverd huis) en die geeft aan dat de kosten van de dakpan wel degelijk veel hoger liggen. Het is ook een “speciale” dakpan, de laatste in de rij zeg maar. 

Daar kan naar mijn mening geen misverstand over bestaan. Een leverancier die tijdens een klus schade veroorzaakt is daarvoor verantwoordelijk tenzij er contractueel overeengekomen is dat die verantwoordelijkheid voor de klant is.

Wij hadden hetzelfde. De buurvrouw bleek nog pannen op zolder te hebben. Dat is ook een goede voor in het draadje “leen je wel eens wat...”. We hebben er niks voor hoeven betalen.

Reputatie 7
Badge +6

Dakpannen zijn er eigenlijk niet op berekend , dat er mensen overheen klauteren . Het maakt ook nogal verschil of iemand 60 of 120 kg weegt . En hoe hij zijn gewicht verdeelt . Mijn leverancier heeft tevoren gemeld dat er een paar konden sneuvelen en dat gebeurde ook . Geen probleem  zei ik , omdat ik voldoende reserve pannen had . Daar hebben ze twee van gebruikt . Normaliter moeten ze inderdaad gemaakte schade vergoeden tenzij anders overeengekomen of als er uitsluitingen in de voorwaarden staan op dat gebied .

Reputatie 7
Badge +6

Dat klopt, als zij die pam moeten halen is het veel duurder. Eerst bij u het voorbeeld ophalen dan naar de winkel en terug. Zij krijgen tot wrl 70% korting bij de groothandel maar rekenen de klant het dubbele. En ze hebben rijsuren en km en btw en zo. Inderdaad rand- en zijkantpannen zijn duurder. Is wat hoor, hele steiger opzetten voor één pan anders kun je er niet bij. Ik denk helemaal datvu er recht op heeft, maar hun voorstel is ook een soepele oplossing die het minste kost. Ik zou kopje koffie / blikje bier erbij doen. Iedereen blij. 

Reputatie 7
Badge +6

Daarom werd mij ook tevoren gevraagd of ik reserve pannen had . Omdat ze daar niet speciaal voor terug wilden moeten komen .

Reputatie 2
Badge +2

Dakpannen worden een soort van poreus als ze ouder worden. Als dan een persoon er overheen gaat is de kans op een breuk erg groot.

Misschien hun voorwaarden eens nalezen want mijn zonneboer had dit in zijn verkoopcontract meegenomen. Het is hetzelfde als iemand over een houten brug sturen die 25 jaar niet is onderhouden.

Stel dat de monteur door een stukke pan zou zijn uitgegleden, zou hij u dan aansprakelijk mogen stellen voor een gevaarlijke situatie?

Echt, lieve mensen we kunnen niet alles afschuiven, als.u betere pannen had gehad was dit niet gebeurd.

Klink hard, is zeker niet tot bedoeld maar wel bedoeld om even te relativeren.

Dakpannen worden een soort van poreus als ze ouder worden. Als dan een persoon er overheen gaat is de kans op een breuk erg groot.

Misschien hun voorwaarden eens nalezen want mijn zonneboer had dit in zijn verkoopcontract meegenomen. Het is hetzelfde als iemand over een houten brug sturen die 25 jaar niet is onderhouden.

Stel dat de monteur door een stukke pan zou zijn uitgegleden, zou hij u dan aansprakelijk mogen stellen voor een gevaarlijke situatie?

Echt, lieve mensen we kunnen niet alles afschuiven, als.u betere pannen had gehad was dit niet gebeurd.

Klink hard, is zeker niet tot bedoeld maar wel bedoeld om even te relativeren.

Zoals je al had kunnen lezen gaat het om een nieuwbouw huis dus “als u betere pannen had gehad was dit niet gebeurd” slaat natuurlijk nergens op

Wat betreft de reacties over het zelf dakpannen op voorraad hebben; dat hadden we inderdaad gedaan, laatst is er een dakkapel geplaatst en daarvan hadden we een stuk of 20 pannen bewaard. Maar het gaat nu helaas om een rand/hoek dakpan dus die standaard dakpannen die we bewaard hadden kunnen we niet gebruiken

Reputatie 2
Badge +2

@Gebruiker1566723702 

U haalt dus precies aan hoe het werkt. Als de monteur had gezegd ik ben door uw slechte dak uitgegleden dus u had betere pannen moeten hebben, anders stel ik u verantwoordelijk. 

Dat zou inderdaad een rare situatie zijn. U mag nu wel het bedrijf verantwoordelijk stellen maar andersom had u het belachelijk gevonden.

Dat het nieuwbouw was heb ik inderdaad even gemist. Maar wat u wilt is onredelijk. Het bedrijf komt u al bijzonder tegemoet. Ze hadden u u ook een tegel kunnen vergoeden.

Reageer