Consumentenbond.nl
Sticky

Deel je Huisbaasje-ervaring


Badge
Steeds meer mensen zijn trotse eigenaar van Huisbaasje, onze nieuwe energieservice. Huisbaasje waakt over je energieverbruik zonder dat je leverancier meekijkt, met behulp van een meetset en een app. Heb jij Huisbaasje in huis? We zijn ontzettend benieuwd naar je gebruikerservaring met de meetset en de app. Plaats hieronder je reactie.

PS Heb je een vraag over Huisbaasje? Dan kun je in dit topic terecht.

98 reacties

Reputatie 1
Sinds 2 weken is huisbaasje bij ons in de lucht. Dat werkt als een zonnetje. Enkele schoonheidsfoutjes: Het tarief kon niet in centen worden ingebracht. Dus we zagen de kosten een factor 100 te hoog! Binnen enkele uren (!) door de helpdesk recht gebreid. Had te maken met het feit dat het standaard Samsung-tablet-toetsenbord niet de mogelijkheid de tarieven in centen in te brengen. De helpdesk stuurde het toetsenbord dat wél goed functioneert. Dus nu dik tevreden.
Reputatie 1
Sinds twee weekend is huisbaasje bij ons operationeel. Enkele aanloopproblemen zijn snel opgelost door de helpdesk. Hulde. Het werkt supergoed met tablet en smartphone. Ik ben buitengewoon tevreden!
Badge
P.M. Vendel schreef:

Sinds twee weekend is huisbaasje bij ons operationeel. Enkele aanloopproblemen zijn snel opgelost door de helpdesk. Hulde. Het werkt supergoed met tablet en smartphone. Ik ben buitengewoon tevreden!



Wat leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent over Huisbaasje! Bedankt voor het delen van je ervaring!
Reputatie 7
Badge +7
Fijn om te horen @P.M. Vendel!
Bedankt voor je reactie en compliment.🙂
Sinds 4 weken een regelmatige gebruiker van 'Huisbaasje'. Zeer gebruikersvriendelijk in z'n eenvoud en uiterst informatief.
Reputatie 5
Badge +7
@G.J. Fit Welkom op het forum! Fijn te horen, dank je wel!
Sinds 4 weken "Huisbaasje" in gebruik. Heel duidelijk wat je dagelijkse kosten van gas en electra zijn. Zelfs de pieken worden duidelijk weergegeven; zoals cv aanzetten, eten koken, wasmachine, afwasmachine zijn als het ware "de rode"" piekmomenten van de dag. Zeer gebruikersvriendelijk. Zelfs een inschatting van je jaargebruik wordt weergegeven en zo nodig bijgesteld.
Zeer tevreden!
Reputatie 1
Het is een prima meetset, ook voor oude analoge meters. De installatie ging eenvoudig en het werkte meteen. Inmiddels al weer drie weken.
Maar nu wil ik ook iets gaan doen aan het verminderen van mijn energieverbruik en daarvoor mis info in de App. En wel van elke dag de gevoelstemperatuur (wind chill factor). Er is zelfs niet de mogelijkheid om de buitentemperatuur handmatig in te voeren.
Om te kunnen zien of een maatregel effectief is, moet je het energieverbruik kunnen vergelijken met dagen met dezelfde (gevoels)temperatuur. Bijvoorbeeld: wat kost per 24 uur het minste gas? het huis altijd op dezelfde temperatuur houden of de verwarming 's nachts uitzetten?

Huisbaasje is een goede meetset maar niet erg behulpzaam bij het besparen
Ik ben het eens met bovenstaand commentaar. Na snel verholpen aanloopproblemen, werkt het probleemloos. Een opmerking: u stelt dat de energieleverancier niet meekijkt. Maar in plaats daarvan kijkt de leverancier van huisbaasje: arumeurope.com, mee en slaat ook alle gegevens op! Op basis daarvan zorgen zij voor een voordelig aanbod. Dat alles mag wel duidelijk worden vermeld.

Verder ben ik het eens met laatste schrijver, het zou mooi zijn als een koppeling met de buitentemperatuur en wind e.d. kan worden gelegd en het eigen verbruik hiermee kan worden vergeleken. Dan krijgen pieken en dalen meer betekenis.
Ik kan niet de werking van PV panelen bekijken (met analoge meter). Het rustverbruik wordt beïnvloed door nachtstroom voor bv wasmachine of opladen van elektrische auto. Wellicht is het instellen van een periode om dit te meten een oplossing (4-5 uur 's nachts?)
Nu 1 maand huisbaasje, werkt goed. Een enkele keer valt hij uit en moet ik resetten.
Goed om te horen @A.G. Veeneman! En dankjewel voor het delen van je ervaring.
Ik gebruik nu ruim een maand huisbaasje. Ik ben zeer tevreden.
Heel plezierig om je verbruik realtime te kunnen volgen.

Ik mis alleen de mogelijkheid om een notitie te maken bij uitschieters. Wellicht kan dit in een volgende update ingebouwd worden.
Met vriendelijke groet,
Bram van der Dussen
Ik heb huisbaasje nu 4 weken in bezit. Ben wel eventjes bezig geweest met het installeren van huisbaasje. Het zijn wel hele blokken die in het stopcontact moeten. Huisbaasje is echt aanwezig. Ik ben al veel langer bezig om mijn energiekosten te reduceren en dan met name het sluipverbruik. Huisbaasje geeft netjes aan hoeveel je gemiddeld verbruikt over drie dagen en dat is wel jammer. Wat er ook verbetert zou moeten worden zijn de opbrengsten per dag van mijn pv installatie. Die zijn op het momentniet inzichtelijk. Een puntje voor verbetering.
Ik gebruik langs huisbaasje al een paar een gratis energie manager met elke maand een heel verslag van mijn verbruik. Dus ook sluipverbruik plus een beeld van je pv opbrengsten. Huisbaasje staat nog in de kinderschoenen en ik heb er vertrouwen in dat er nog veel veranderd.

Mvg, Koen
Wij wonen in een drive-in woning, waarbij de meterkast op de begane grond zit en de router op de eerste verdieping. In dit geval werkt huisbaasje helaas niet. De afstand is te groot naar de slimme meter. Wij hebben het helaas moeten terugsturen. Als dit probleem kan worden opgelost, xouden wij graag alsnog gebruik maken van huisbaasje. Ik zie namelijk een hoop enthousiaste reacties.
Wij vinden het jammer dat het niet altijd lukt om het aan de praat te krijgen.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Putter en @fonti,

Ik heb van onze experts de volgende reactie mogen ontvangen als antwoord op jullie feedback/vraag:

''Het is inderdaad niet mogelijk om temperaturen in te voeren in de app. De vergelijking voor thermostaat aan/uit of dezelfde temperatuur de gehele dag gelijk instellen zal je dus moeten doen door zelf de buitentemperatuur in de gaten te houden. Maar, als je enkele dagen het één en ander probeert, geeft de app al een aardige indicatie van wat het voordeligst is.

Normaal gesproken is het overigens zo dat het bij goed geïsoleerde woningen het meest voordelig is om één temperatuur aan te houden (of in elk geval geen grote temperatuurverschillen in te stellen), bij minder goede isolatie kan je beter de thermostaat laag zetten wanneer je hem niet gebruikt.

De tip voor het gebruiken van de buitentemperatuur zullen we meenemen in de overwegingen voor het verder ontwikkelen van de app.
Gebruik huisbaasje nu een maand, ben er tevreden over. Krijg goed inzicht in mijn energie gebruik. Allen het sluipverbruik klopt niet omdat wij s'nachts de vaatwasser en wasmachine gebruiken.
Reputatie 1
Heb die hond nu 4 weken in gebruik.
De informatie die de consumentenbond gaf was zeer summier (vooral ook een dommig tekenfilmpje), maar gelukkig bracht de website van de fabrikant helderheid, dus besteld.
De installatie was werkelijk een fluitje van een cent. Mijn complimenten aan de fabrikant!
Vervolgens de app op telefoon en tablet gezet.
Op telefoon werkt het goed, hoewel invullen van gegevens wel een priegelwerkje is. Flexibel contract met mijn energieleverancier (voor mij het goedkoopst) kan niet ingevuld worden trouwens. Minpunt.
Nog veel groter minpunt is dat de app er op mijn i-Pad gewoon niet uitziet! Klungelig gewoon. doet pijn om naar te kijken. Terwijl ik toch liever thuis op mijn tablet zie hoeveel energie ik verbruik, dan ergens onderweg op mijn telefoon. Doe daar dus maar heel snel iets aan.
Ander minpunt zijn de bespaartips. Of geen tips, of ieder week een ander tip zou ik zeggen.
Ook opmerkingen als: 'misschien ben je wel lekker aan het koken?' kunnen me gestolen worden.
Maar energieverbruik meten doet hij als de beste, bijna op de seconde nauwkeurig. En daar gaat het om, niet dan?
Ben buitengewoon ontevreden over Huisbaasje. Het begon al met het weinig informatieve filmpje op de site. Zo'n juichtoon hoort bij een commercieel bedrijf, niet bij de CB. Dat je een aansluiting op je router moet hebben + een extra stopcontact stond helemaal onderaan, ver onder al het gejuich. Dus 50 Euro extra voor switch en verlengsnoer. Gewone specificaties en handleiding in tekst waren veel beter geweest.
Toen de zon een keer scheen bleek dat de opbrengst van de zonnepanelen als VERBRUIK wordt geregistreerd, waardoor daar dus niets meer van klopt. Het hoge rustverbruik kan ik ook niet thuisbrengen. Hierover gebeld: ja, die verkeerde registratie van de zonnepanelen klopte. Het zou op de site worden aangepast. Ik mocht het apparaat terugzenden. Omdat ik de rest van de informatie wel interessant vind, hier nog geen gebruik van gemaakt.
Inmiddels is echter gebleken dat de verbinding met de router om de haverklap wegvalt, ondanks dat de stekkers maar een paar meter van elkaar zijn verwijderd.
Ik stuur het hele zwikje dus alsnog terug.
Zowel de communicatie als het onvoldragen product zelf zijn buitengewoon slecht. Als ik het ergens anders had gekocht had ik een klacht ingediend bij de Consumentenbond.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @rikconsu en @Paauwen,

Beide bedankt voor jullie feedback over Huisbaasje. Vervelend om te horen dat het bij jullie beide tegen is gevallen. Uiteraard zet ik jullie meldingen door binnen onze organisatie om te kijken of we de tips kunnen gebruiken voor het verbeteren van onze diensten en producten.
Het is beide een waardevolle bijdrage aan onze documentatie, dus bedankt daarvoor!

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek
Huisbaasje doet het hier prima. Ik heb een slimme electriciteitsmeter en draadloos daarmee verbonden een slimme gasmeter. Ik miste een iets meer praktische handleiding voor de installatie. Voor wie dat op prijs stelt het volgende.
Een deel van het huisbaasje is aangesloten op de P1 aansluiting op de electriciteitsmeter via het meegeleverde kabeltje en maakt draadloos contact met het andere deel van het huisbaasje. Beide delen zijn aangesloten op verschillende stopcontacten. Let op als u nog een stopcontact moet plaatsen: het mooiste is als de delen horizontaal geplaatst worden en dat betekent dat de twee gaten van het stopcontact verticaal (boven elkaar) moeten zitten! Het andere deel moet via de meegeleverde kabel op een van de vier (zgn. LAN aansluitingen) van uw router worden aangesloten. Het duurt even, maar als de lampjes op beide delen branden en ook het bijbehorende lampje op uw router dan is uw Huisbaasje in actie! Te zien als u de app hebt geinstalleerd.
Ik heb dus de twee "opnemers" overgehouden omdat ik slimme meters heb. Dat was mij eerst niet duidelijk. Zonde eigenlijk, want het lijken mij geen goedkope apparaten.
Ik gebruik huisbaasje nu een week.
De installatie werd uitgelegd op de app en verliep echt probleemloos. Alles werd goed uitgelegd en werkte meteen. Ik ben zelf meer technisch aangelegd en was ook geïnteresseerd in wat meer technische informatie, maar die heb je niet nodig voor installatie en gebruik.
De getoonde informatie stimuleert ook om meteen te gaan kijken waar je kunt gaan besparen. Hulde voor een goed product.
Ik zou net als anderen ook graag de informatie over mijn zonnepanelen en het effect ervan kunnen zien in de app. Ik hoop dat een toekomstige uitbreiding daar in gaat voorzien.
Ook zou ik graag mijn gegevens kunnen downloaden zodat ik ze ook in andere programma's kan gebruiken.
Huisbaasje vanaf oktober aan het "werk". Elektriciteit is goed te volgen. Gebruikscijfer gas zéér traag. Geregeld worden dagen overgeslagen. Hebben meer hondenliefhebbers dit probleem ? Ik heb een slimme meter, waarbij de gasmeter buiten is geplaatst.
Ik zit bij Eneco en kan mijn gas/stroom verbruiksgegevens (per maand/week/dag/uur) ook opvragen en downloaden via Mijn Eneco. Ik moet wel 2 dagen wachten voor het bijwerken van de laatste stand, maar dat is geen groot probleem.
Als je telkens een paar meetdagen neemt en dan de gebruikte apparaten bijhoudt in bijvoorbeeld een spreadsheet met gegevens als datum, tijdstip, tijdsduur, inschakelstand en wattage apparatuur etc., dan kom je ook een heel eind met het finetunen van verbruik en apparatuur. En het kost niets extra's. Het is dus aan te raden om te checken of je energieleverancier deze gegevens beschikbaar stelt via de website alvorens Huisbaasje aan te schaffen.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @HansP, bedankt voor je melding. Voor de overzichtelijkheid van het forum heb ik je bericht verplaatst naar dit ''Deel je Huisbaasje-ervaring'' topic.

Voor jou evenals @A.J.G. Helwig, @P. Berendts en @R Riep geldt dat we graag kijken of jullie suggesties gebruikt kunnen worden voor het verbeteren van onze services en diensten. Daarom dank ik jullie vriendelijk voor het doorgeven van jullie feedback! Omdat we dagelijks veel van dit soort berichten binnen krijgen kan ik niet garanderen dat jullie meldingen direct tot actie of publicatie leiden. Wel nemen we ze absoluut mee.

Een fijne dag verder toegewenst!

Reageer