Deel je Huisbaasje-ervaring

Badge
Steeds meer mensen zijn trotse eigenaar van Huisbaasje, onze nieuwe energieservice. Huisbaasje waakt over je energieverbruik zonder dat je leverancier meekijkt, met behulp van een meetset en een app. Heb jij Huisbaasje in huis? We zijn ontzettend benieuwd naar je gebruikerservaring met de meetset en de app. Plaats hieronder je reactie.

PS Heb je een vraag over Huisbaasje? Dan kun je in dit topic terecht.

125 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Helaas, werkt niet goed - waarschijnlijk omdat de horizontale strepen bij de 2de decimaal ontbreken.
Mijn gasmeter is dus definitief niet compatibel met de huidige software van het huisbaasje.
Conclusie: Het gasmeter moet! op het laatste tandwiel één! reflecterend stipje hebben, anders werkt de huidige software niet goed. - Softwareaanpassing is waarschijnlijk makkelijk te doen.

Verder onderschrijf ik de hier geuite kritiek op het informatiegehalte van de app (geen log op de smartfoon, geen export als .csv, geen correctiemogelijkheid van verkeerde verbruiksdata etc, het GUI is ook niet verder doorontwikkelt). - Ik hoor duidelijk niet tot de doelgroep.
Al een jaar terug gevraagd om de mogelijkheid van een csv export. Of liever (ook nog) een API om de data op te halen. Ik maak me sterk dat die gewoon bestaat. De app communiceert toch ook met de back-end? Waarom maakt men die niet beschikbaar?
Reputatie 6
Badge +3
@P. Laman Heb je bij de nieuwe app (versie 17042) gezien of de genoemde kritiekpunten opgelost zijn? - Ik mis nog steeds de mogelijkheid van een reset of van een handmatige correctie, een . csv export kan ik niet vinden, o.k. de GUI is iets verder doorontwikkelt, maar ik mis bijvoorbeeld de cijfers bij elke afzonderlijke balk (soort muisover op mijn tablet misschien?), en mijn oude gasmeter kan ik waarschijnlijk nog steeds niet gebruiken. Eigenlijk wil ik een soort c-waarde kunnen instellen net zoals bij de electrameter.
Bij de nieuwe kachel "Zon" krijg je een mooi advies (reclame?) om zonnepanelen aan te schaffen:
"Wil je ook zonnepanelen?" maar hoe ik de opbrengst van mijn panelen kan integreren/uploaden?
Ik upload al naar pvoutput maar hoe dit hier werkt?? Geen link of verwijzing, helaas.
Wachten op de volgende versie, over een jaar dan?

En dan die op een gegeven moment irriterende opmerkingen á la: "Je neem nu minder dan 150 watt af. Dit is typisch ... blah blah. - Waarom kan ik deze stereotype dingetjes niet uitzetten?
Ja, je kunt niet zeggen dat er om de haverklap nieuwe versies uitkomen. Ik wacht al een jaar op de csv exportmogelijkheid. Een API reken ik al niet meer op.
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor jullie feedback allemaal. Fijn dat jullie de moeite hebben genomen om deze hier te plaatsen. Wat betreft de CSV-export: Op dit moment bieden we die mogelijkheid inderdaad niet. Het is wel een functie die wij in een later stadium toe willen voegen. Een dergelijke aanpassing moet worden ontworpen en ontwikkeld. Dat is niet zomaar gedaan. We zijn wel aan het kijken hoe en wanneer we dit het beste in kunnen passen, maar wanneer de wijziging doorgevoerd wordt durf ik nu nog niet te zeggen. Wanneer ik dat wel weet, zal ik het hier plaatsen.
Reputatie 6
Badge +3
@Monique Mooi om te horen dat tenmiste het .csv export in de pipeline zit. -
Ik heb een prangende vraag:
Ook als ik het huisbaasje de toegang tot het Wifi netwerk ontneem c.q. de toegang tot Internet blokkeer worden de ontbrekende data later alsnog geupload? tenmiste zie ik een update onderaan in de doorlopende grafiek - dus ze worden op het huisbaasje tenminste enige tijd gebufferd, waarom kan ik niet lokaal deze gegevens ook verkrijgen - api json of wat??
Zit in het huisbaasje iets van OpenWrt? Ik zie deze hostname voor het huisbaasje af en toe verschijnen. Onder welke licentie valt dit?
Reputatie 7
Badge +7
Hi @Gebruiker1555668491,

Prima vragen. Ik ga het voor je na, en laat het je weten wanneer ik een antwoord heb!
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Gebruiker1555668491,

Hier ben ik dan weer met een reactie.
Als de meetstekker geen internetverbinding heeft worden de metingen gebufferd. Zodra de verbinding is hersteld schrijft hij de metingen weg. Bij een korte offline periode wordt elk meetpunt opgeslagen. Naarmate de tijd offline langer wordt, zal de stekker gegevens gaan samenvoegen en wordt het verloop dat er doorgegeven wordt minder gedetailleerd.

Wij hebben er voor gekozen om de metingen niet lokaal op te slaan om altijd hulp te kunnen bieden bij de werking van het systeem, de metingen altijd (ook buiten de deur) beschikbaar te kunnen maken en makkelijker schattingen en adviezen in de app te kunnen weergeven.

De firmware op de meetstekker is inderdaad gebaseerd op OpenWrt. Dit valt onder de GNU General Public License v2.0.

Ik hoop je vraag zo beantwoord te hebben. Fijn weekend!
Reputatie 6
Badge +3
De nieuwe app (versie 17042) heeft een wat inconsistente GUI (niet uitputtende lijst)
  • Het electrameter display is vernieuwd en wijkt nu qua design af van de gasmeter. Is dit een design beslissing geweest?
  • Op een tablet zijn de individuele analoge meters nog steeds te groot en de cijfers verhoudingsgewijs te klein
  • de (irritante) hints van het huisbaasje kunnen niet uitgeschakeld worden
  • het doorlopende display onderaan van de laatste 4 minuten zou een stuk groter kunnen
Waarom geen responsive design?

De info bij de diverse onderdelen zoals rustverbruik en kosten is veel te beperkt, ik zou graag een beschrijving van de achterliggende manier van berekening inclusief bron willen zien, anders zijn bijvoorbeeld de vergelijksgetallen met anderen alleen maar huisnummers.
Van welke website/database komt de energielabel info?
Ik gebruik op dit moment de website van milieucentraal "Zoek je energielabel" (of dat van de buren)
Ook met info over geldigheidsduur en eventueel het nieuwere energie index (EI) cijfer.

P.S.: Waarom bij "oude lampen slurpen stroom" het plaatje een spaarlamp als alternatief? voor een gloeilamp laat zien en de tekst het uitsluitend over LED lampen en halogeenlampen heeft ontgaat mij.
Er zijn nog meer verbeterpunten.
Badge +8
Mijn ervaringen met mijn analoge meters:

enkelvoudige elektrameter (ferraris): werkt zoals geadverteerd en verwacht
natuurlijk niet samen met mijn zonnepanelen, HELAAS is bij het ontwerp de mogelijkheid
de draairichting te detecteren niet ingebouwd worden, HEEL JAMMER! Was makkelijk geweest.

gasmeter G4 (3 decimalen): wijkt bij mij sterk & systematisch af, laat het 10-voudige verbruik zien, bijvoorbeeld 8-16 m³/h dit zou omgerekend 78-155 kW!! betekenen.
Maar mijn ketel verbrandt maximaal 2,8 m³ gas en de G4 meter doet ook maximaal 6 m³/h!!

Vermoedelijke oorzaak:
Omdat mijn meter geen reflecterend metalen puntje heeft, detecteert de meetstekker volgens mij elke streep (=1 liter) afzonderlijk.
Te verhelpen door de meetkop op de 2de decimaal te plakken, maar wel aangeven dat je 3-decimalen benut.
YMMV

Sorry voor de late reactie @Gebruiker1555668491! Ik heb inmiddels contact gehad met mijn collega's van Huisbaasje. Zij vragen of je contact met hen kan opnemen zodat ze in jouw account kunnen kijken hoe de meting precies loopt en wat er eventueel mis gaat bij de berekening van het volume. Je bereikt hen op werkdagen via telefoonnummer 085 - 2019816 (van 9 tot 18 uur) en via huisbaasje@consumentenbond.nl.
Huisbaasje net binnen . Installatieinstructies zeer sumier. Ik ben wel technisch aangelegd, dus uiteindelijk ging het wel. Maar nu geeft de app steeds weer een melding van meetstoringen en dan kom je ook niet online erachter waar het aan ligt.
Bij de levering moet gewoon een duidelijke installatie handleiding zitten concumentenbond!
Op het eerste gezicht valt het product zwaar tegen en ik denk erover de boel terug te sturen.
Badge +8
Huisbaasje net binnen . Installatieinstructies zeer sumier. Ik ben wel technisch aangelegd, dus uiteindelijk ging het wel. Maar nu geeft de app steeds weer een melding van meetstoringen en dan kom je ook niet online erachter waar het aan ligt.
Bij de levering moet gewoon een duidelijke installatie handleiding zitten concumentenbond!
Op het eerste gezicht valt het product zwaar tegen en ik denk erover de boel terug te sturen.

Ik begrijp van mijn collega's van Huisbaasje dat jullie elkaar inmiddels gesproken hebben. Fijn!

Voor andere mensen die ook benieuwd zijn:
In de app moet alleen aangegeven worden dat er een kWh-meter is, als met Huisbaasje echt de opwek van de panelen uitgemeten gaat worden. Als Huisbaasje alleen op de slimme meter aangesloten wordt, moet de kWh-meter optie niet worden aangevinkt. Mensen die dit per ongeluk toch gedaan hebben, kunnen contact met Huisbaasje opnemen om de instellingen aan te laten passen.

Wat betreft de instructie, Huisbaasje wordt zonder papieren handleiding geleverd. De installatie-instructie wordt stap voor stap door de app gegeven.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is! ☺️
Reputatie 6
Badge +3
Met mijn analoge gasmeter helaas nog geen succes!
Ik heb in de afgelopen 7 dagen diverse plaatsingen van de sensorhouder getest - geen verbetering : 5 m³/h - 41 m³/h "gemeten??", afgelopen maandag middag is er op afstand! een nieuwe firmware op de meetstekker gezet - helaas zonder verbetering - in tegendeel - op dit moment wordt door de nieuwe firmware i.c.m. met de huidige sensor helemaal niets meer geregistreerd. - Ik ben er bijna klaar mee, tenminste wat de gasmeter aangaat - mijn gasmeter-telwerk is toch niet zo afwijkend?

P.S.: Mijn cv-ketel kan maar maximaal 2,8 m³/h verbranden (warmwater), het cv-vermogen is sowieso begrensd op ca. 1 m³/h.
Badge +8
Met mijn analoge gasmeter helaas nog geen succes!
Ik heb in de afgelopen 7 dagen diverse plaatsingen van de sensorhouder getest - geen verbetering : 5 m³/h - 41 m³/h "gemeten??", afgelopen maandag middag is er op afstand! een nieuwe firmware op de meetstekker gezet - helaas zonder verbetering - in tegendeel - op dit moment wordt door de nieuwe firmware i.c.m. met de huidige sensor helemaal niets meer geregistreerd. - Ik ben er bijna klaar mee, tenminste wat de gasmeter aangaat - mijn gasmeter-telwerk is toch niet zo afwijkend?

P.S.: Mijn cv-ketel kan maar maximaal 2,8 m³/h verbranden (warmwater), het cv-vermogen is sowieso begrensd op ca. 1 m³/h.

Hi @Gebruiker1555668491, ik heb je opmerkingen nog even voorgelegd aan mijn collega's van Huisbaasje. Zij geven aan dat het een lastige meter is en dat zij pogen om de juiste instelling te vinden voor een succesvolle meting.
Reputatie 6
Badge +3
@Imke Een lastige meter, dat is idd. ondertussen duidelijk. Een mogelijke oplossingsrichting is voor mij nog niet te herkennen, de nieuwe firmware moet zich eerst nog bewijzen. De plaatsing van de sensorhouder luistert heel nauw, maar naar wat? - Hier heb ik überhaupt nog geen idee wat bijvoorbeeld de optimale hoek i.c.m. de huidige firmware zou kunnen zijn. Wordt vervolgd, komend weekend weer meer tijd. - Het gasverbruik nu wel bijna minimaal, alleen nog voor het douchen nodig, dus weinig tijd om wat te checken.
Reputatie 6
Badge +3
Na een iets andere plaatsing van de sensorhouder twee dagen geleden lijkt de nieuwe firmware nu eindelijk realistische verbruiksdata door te geven. De momentane verbruiksdata overschrijden niet meer de maximale capaciteit van de combiketel bij warmwaterbereiding en ook de verbruiken bij cv-bedrijf zijn redelijk in overeenstemming met de via een stopwatch bepaalde verbruiken.

Na het starten van de ketel duurt het ca. 1,5 tot 2 minuten voordat het huisbaasje reageert.
Ook bij het uitgaan van de ketel ijlt de getoonde "gemeten" waarde nog minutenlang op onmogelijk laag niveau na, namelijk lager dan 0,75 m³/h bij een minimaal ketelvermogen van ca. 0,8 m³/h.
Het geaccumuleerde verbruik wijkt (hierdoor?) helaas met ca. 11% naar boven af. - Let op! Dit zijn voorlopige resultaten bij in totaal nu ca. 1,5 m³ verbruik sinds de sensorhouder opnieuw geplaatst is.
Wordt vervolgd.
Reputatie 6
Badge +3
Via het IP-adres van mijn huisbaasje is de volgende informatie via een .xml bestand zichtbaar.
http://ip-adres/measurements/output.xml

Eerste Interpretatie van de diverse items/tags ?? (behalve dan Electricity en Gas)

Battery: toekomstige thuisaccu-support?
MCHP: Micro Combined Heat & Power ??? - Micro Warmtekrachtkoppeling
Solar: Zonnepanelen via eigen kWh-meter (gerealiseerd)
EV: Electric Vehicle - support voor laden (ontladen?) van de accu van een elektrische auto

Reputatie 6
Badge +3
UPDATE .xml bestand (hierboven):

Geen smartmeters hier - dus vandaar geen smartMeterTimestamp

powerElectricity is het actuele vermogen x 2,000,
voorbeeld: 2400.000000/2 = 1.200 W
counterElectricityOutLow is
geaccumuleerde energie in kWh (som van alle maanden in de app) x 0,30
voorbeeld 148.433685 /0,30 = 494,78 kWh

Let op! Dit is misschien alleen bij mij het geval,
ook omdat ik een wat getweakte firmware heb.

Wat de rate en de counter bij gas representeren weet ik nog niet.
Reputatie 6
Badge +3
2de UPDATE .xml bestand:

"rateGas" geeft bij gas het "momentane (verwarmings)vermogen" in m³/h weer,
"counterGas" is het geaccumuleerde verbruik in m³ (sinds inbedrijfstelling huisbaasje)

(Uit het verbruik concludeer ik dat dit bij mij pas sinds de aangepaste firmware gebeurt?)

Voor het uitlezen van het .xml log-bestand is in principe geen Internet verbinding nodig.

YMMV
Reputatie 6
Badge +3
3de UPDATE .xml bestand:

Correctie op 2 juni
de teller voor elektraverbruik is "counterElectricityInLow"
en loopt bij mij quasi dubbel zo snel als het echte kWh verbruik in de app, dus

(tellerstand2 - tellerstand1)/2= elektraverbruik in kWh

YMMV

P.S.: De tellerstand voor gas en de getoonde waarden in de app hebben helaas een niet constante positieve afwijking tussen de 13% en ca. 40% (bij begin van de afname - relevant bij korte brandertijd).

LET OP: Het gaat om metingen met de sensoren (analoge meters)
Reputatie 6
Badge +3
Wat mij nog is opgevallen:
Het relatief kleine Wifi-bereik van het huisbaasje, mijn router met Wifi op de eerste verdieping verliest regelmatig en voor langere tijd contact met het huisbaasje terwijl een ander apparaat in de meterkast een stabile verbinding (op ca. 40% signaalsterkte) houdt.

Voor het huisbaasje moet ik mijn Wifi-AP op de begane grond dus continu aan laten staan,
normaal gesproken gaat deze namelijk in de nacht helemaal uit.
Reputatie 4
Badge +3

Gisteren Huisbaasje besteld en vandaag al geleverd. Dank daarvoor! De installatie i.c.m. een slimme meter is kinderspel! De app voor iOS ziet er mooi en overzichtelijk uit. Voldoet geheel aan onze verwachtingen.

Op ons wensenlijstje hebben we alleen nog staan dat Huisbaasje in de (nabije) toekomst rekening kan gaan houden met een terugleververgoeding die kan worden ingevoerd bij de contractgegevens.

Reputatie 6
Badge +3

Naar 6+ maanden ervaring met het huisbaasje i.c.m. analoge (ouderwetse) meters voor stroom (ferraris draaischijfmeter van 1984) en een gasmeter (ook 1984) kan ik voor mijn situatie (met pv-installatie) constateren: Onbruikbaar!

De uitlezing van de gasmeter lijkt eerder op een loterij en levert altijd veel te hoge waarden, voorbeeld vandaag - huisbaasje 4,5 m³ - via telwerk 2,89 m³ = +56%, de meting van het stroomverbruik/teruglevering lukt sowieso (principieel)  niet.

Verder vind ik het kwalijk dat je standaard de meetwaarden niet lokaal kan uitlezen
(maar omdat ik een aangepaste software heb lukt mij dit wel via de ingebouwde webserver van het huisbaasje).

Onmogelijk vind ik ook dat je de database met jouw eigen gegevens bij Aurum nog steeds niet kan uitlezen en downloaden (bijvoorbeeld als .csv bestand).

• Het rustverbruik? Ik wil zien hoe dit bepaalt wordt!
  • Vergelijking met het verbruik van anderen? Wat zijn de criteria?

Wat meer transparantie zou ik graag willen zien.

Tor slot: Voor mij is een cloudservice zoals deze waardeloos!

Mijn HBregistreert alleen electra, want de gasmeter is te ver voor het bijgeleverd snoer..nadat de helpdesk 3 x mij verkeerde informatie gaf over de verlengstekker en nu ik eindelijk weet welk soort stekker geschikt is zou ik ook het gas moeten kunnen aansluiten. Echter...deze stekkers zijn nergens te koop!
Bij zo'n duur apparaat verwacht ik dat verlengsnoeren/stekkers op zijn minst door CB moeten worden verstrekt, zelfs als er voor betaald moet worden.

Graag zou ik naast de Iphone app ook op mijn mijn Mac HB willen hebben. Misschien een app ontwikkelen voor Mac of PC?

Zit hier even rond te bladeren voor iets anders en zie jou post. Misschien heb je het inmiddels opgelost, kijk anders eens hier.

Ik gebruik Huisbaasje al twee jaar. Was vlot geïnstalleerde en werkt na het vervangen van de sensor voor elektra best nauwkeurig. Naast Huisbaasje houd ik al vanaf 2008 handmatig meterstanden bij in een Excel sheet. Bij de wissel van de sensor heb ik destijds al eens gevraagd of er geen data export ingebouwd kon worden. Ik zie dat daar in de community ook om gevraagd wordt. Nog beter: ik heb inmiddels Domoticz draaien op een Raspberry Pi. Daar hangt van alles aan van de warmtepomp, watermeter, CO2, fijnstof t/m de aanvoer en retour temperaturen van de convectoren in huis. Het is doodzonde dat ik daar de  data uit Huisbaasje niet aan kan koppelen. Het moet toch niet al te moeilijk zijn om data die toch al via internet wordt verstuurd naar de server van Aurum ook via het thuisnetwerk toegankelijk te maken voor dat soort monitoringsystemen. 

Reageer