Deel je Huisbaasje-ervaring

Badge
Steeds meer mensen zijn trotse eigenaar van Huisbaasje, onze nieuwe energieservice. Huisbaasje waakt over je energieverbruik zonder dat je leverancier meekijkt, met behulp van een meetset en een app. Heb jij Huisbaasje in huis? We zijn ontzettend benieuwd naar je gebruikerservaring met de meetset en de app. Plaats hieronder je reactie.

PS Heb je een vraag over Huisbaasje? Dan kun je in dit topic terecht.

125 reacties

Badge
Heb sinds een week of vijf het Huisbaasje. Een paar opmerkingen ter verbetering:
-De mogelijkheid om op de computer het uit te lezen.
-Een download mogelijkheid van de gegevens.
-Echte tips over besparingsmogelijkheden, niet dat ik lekker sta te kokkerellen als er helemaal niets gebeurt in huis.
-Een mogelijkheid om echt te besparen: hoe kom je er achter waarom je een piek hebt?
Reputatie 6
Badge +6
Beste @ncbakhuizen.

Van harte welkom op de community! Ik heb jouw reactie verplaatst naar het topic Deel je Huisbaasje-ervaring. Zo kunnen andere community leden en natuurlijk mijn collega's jouw feedback makkelijker vinden.

Goede punten trouwens! Ik heb het Huisbaasje team geattendeerd op je feedback.

Groeten,

Niels
Ik heb Huisbaasje binnen een week al terug gestuurd, een waardeloos product. Het help je totaal niet om een beter inzicht te krijgen in je energieverbruik. Daarvoor heb je namelijk gedetailleerde informatie nodig over een langere periode (een week of langer), maar huisbaasje geeft alleen maar erg grove data (dagtotalen, weektotalen, dat soort zaken). Terwijl alle detailinformatie wel gemeten wordt. Het kan dus wel, maar de app poetst alle details weg. Erg jammer dat een technisch heel goed product zo'n slecht eindproduct oplevert.
Installeren van Huisbaasje op mijn slimme meter was een eitje. Wist even niet wat ik met die sensoren moest doen die ik niet nodig blijk te hebben.

De eerste dagen Huisbaasje vaak geraadpleegd. Vooral dat rustgebruik gaf me puzzels: 150 Watt, wat moet daar dan allemaal mee gedaan worden. Afzuiger en stand-byapparaten. Denk wat dat laatste betreft aan tv en opladers.

Nu, na een week of twee, kijk ik nauwelijks nog op mijn meter. Denk dat ik nog wel eens zal kijken hoe mijn verbruik fluctueert met de de tijd, maar zijn nut heeft hij eigenlijk al bewezen en mag iemand anders Huisbaasje gebruiken.
goede avond. Ik heb Huisbaasje aangeschaft. vervolgens de App op mijn smartphone gezet en ben begonnen aan de installatie van huisbaasje. de eerste vraag die werd gesteld was wat voor elektra meter heb je? slimme meter, gewone meter of draaischijf? ik heb gedrukt op slimme meter. vervolgens sluit je de onderdelen aan die de App aangeeft. als je klaar bent houd je 2 kabels over waardoor je gaat twijfelen of je het goed hebt gedaan. het koste mij enkele uren om een antwoord te vinden.
er zit inderdaad geen papieren gebruiksaanwijzing bij.
als je de gebruiksaanwijzing in de Aap hebt doorlopen, kan je het niet nogmaals doen.
als je een draaischijf meter hebt, heb je de andere kabels nodig, maar dat vertelt de slimme meter gebruiksaanwijzing niet.
je houdt dus altijd kabels over! dat is niet erg, maar ZEG DAT DAN!
dus bij de slimme meter:
u sluit de meegeleverde kabel aan op de P1 poort van uw meter en het andere eind in de meeteenheid.
U HEEFT DE 2 MEEGELEVERDE LOSSE SENSOREN VOOR ELEKTRA EN GAS NIET NODIG. en u kunt verder met de volgende stap.
zo. probleem opgelost.
nu mag iemand het nog in de App gebruiksaanwijzing verwerken!
Ik gebruik het programma nu sinds half november en ik ben zeer tevreden.
Er is echter één ding dat mij stoort, namelijk elke keer bij het rustverbruik de waarschuwing "Oei, vrij hoog! Hier kun je flink op besparen!" Het zou fijn zijn als dat uitgezet kon worden.
Ik heb in mijn huis al wat licht vervangen door led, maar ik heb ook 2 permanent draaiende centrale-afzuigingkasten van elk max. 100 watt, die in de laagste stand samen zo'n 70 watt verbruiken. Mijn rustverbruik ligt op zo'n 195 watt, Daar kan ik dus niet op besparen.
Huisbaasje met enige moeite geïnstalleerd omdat de afstand tussen de twee stekkerdozen wat groot was.
Verder een stopcontact in de meterkast bij moeten plaatsen omdat het snoertje niet lang genoeg was voor installatie in het bel-stopcontact.
Verder geen mogelijkheden tegen gekomen voor zonnepanelen vermelding.
Heb ik iets gemist?
Reputatie 5
Badge +7
@Diirk Wat jammer te horen dat Huisbaasje niet voldeed aan je wensen. Ik heb je feedback wat betreft weergave van data over een langere periode, doorgegeven aan het Huisbaasje team. Dank je wel voor het melden, dat stellen we erg op prijs.
Reputatie 5
Badge +7
R. Melchers schreef:
Installeren van Huisbaasje op mijn slimme meter was een eitje. Wist even niet wat ik met die sensoren moest doen die ik niet nodig blijk te hebben.

als je een draaischijf meter hebt, heb je de andere kabels nodig, maar dat vertelt de slimme meter gebruiksaanwijzing niet.
je houdt dus altijd kabels over! dat is niet erg, maar ZEG DAT DAN!
nu mag iemand het nog in de App gebruiksaanwijzing verwerken!

@R. Melchers en @Phil dank je wel voor jullie meldingen! Inderdaad hou je na het installeren van Huisbaasbaasje altijd wat over. Als je analoge/digitale meter hebt, gebruik je de sensoren wel, maar de P1-kabel niet (die kan je dan bewaren voor wanneer de netbeheerder een slimme meter komt plaatsen). Maar als je een slimme meter hebt, houd je de sensoren over. @Phil Je suggestie om dit in de handleiding te melden, heb ik doorgegeven aan het Huisbaasje team, dank je wel voor de tip!
Reputatie 5
Badge +7
Huisbaasje met enige moeite geïnstalleerd omdat de afstand tussen de twee stekkerdozen wat groot was.
Verder een stopcontact in de meterkast bij moeten plaatsen omdat het snoertje niet lang genoeg was voor installatie in het bel-stopcontact.
Verder geen mogelijkheden tegen gekomen voor zonnepanelen vermelding.
Heb ik iets gemist?

@HaasjeJdH Fijn dat het (na wat moeite) toch gelukt is met de installatie! Ik ben benieuwd naar je gebruikerservaring nadat je Huisbaasje een paar weken in gebruik hebt.
Wat betreft de combinatie met zonnepanelen: voor de meting van opwek zou nog ergens anders een meting plaats moeten vinden. Huisbaasje ondersteunt dit nu nog niet. Het Huisbaasje team is aan het kijken hoe dit in de toekomst tot de mogelijkheden kan gaan behoren.
Reputatie 5
Badge +7
@Diirk Inmiddels heb ik bericht terug van het Huisbaasje team. Ze geven aan dat je in Huisbaasje de data kunt terugkijken per dag, week en maand. In het dagtotaal kan je de meting per uur bekijken. Welke detailinformatie had je graag willen hebben maar heb je gemist? Dank nogmaals voor je toelichting!
Reputatie 5
Badge +7
Ik gebruik het programma nu sinds half november en ik ben zeer tevreden.
Er is echter één ding dat mij stoort, namelijk elke keer bij het rustverbruik de waarschuwing "Oei, vrij hoog! Hier kun je flink op besparen!" Het zou fijn zijn als dat uitgezet kon worden.
Ik heb in mijn huis al wat licht vervangen door led, maar ik heb ook 2 permanent draaiende centrale-afzuigingkasten van elk max. 100 watt, die in de laagste stand samen zo'n 70 watt verbruiken. Mijn rustverbruik ligt op zo'n 195 watt, Daar kan ik dus niet op besparen.

Beste @PJHans, fijn te horen dat je zo tevreden bent met Huisbaasje! Ik heb nog even voor je nagevraagd hoe het zit met die melding over rustgebruik. Helaas kan de melding niet uitgezet worden, excuses daarvoor. Het Huisbaasje team heeft me laten weten deze input mee te nemen bij een eventuele volgende release van de app.
De afstand tot de router en het ontbreken van stopcontact nabij de meterkast maakten installatie te gecompliceerd. We hebben Huisbaasje met spijt teruggestuurd naar zijn eigen baas.
Ik heb "huisbaasje" terug gestuurd omdat de gasmeter en de electriciteit meter niet dicht bij elkaar zijn en ik dus "huisbaasje" niet kon installeren. Ik had dit niet op de website gezien en ontdekte pas later dat, na meerdere keren klikken, deze informatie beschikbaar komt.
Heel tevreden gebruiker van het huisbaasje hier. De installatie was zo gepiept, goede begeleiding door de app waarna alles direct prima functioneerde. App is verder snel en gebruikersvriendelijk maar nog ietwat beperkt.

Verbeterpunten zijn er zeker.Eerder genoemd is om opmerkingen te kunnen toevoegen bij een specifiek moment, dat zou fijn zijn. Grafieken met verbruik uitgezet in kw of euro per graaddag zoals bij mindergas.nl zijn wenselijk, sowieso zijn grafieken om te kunnen vergelijken eigenlijk wel een must voor een hulpmiddel als dit. Alle opmerkingen mogen uitgezet kunnen worden. Als je als huisbaas niet snapt dat een warmtepomp nu eenmaal veel energie gebruikt is dat toch wat stom om te roepen dat de wasdroger aan staat
Ik ben al wat ouder denk ik dan mijn collega-hondenbezitters want ik vond de informatie bij de installatie veel te summier. Een duidelijke 'hardcopy" installatie handleiding is echt wel nodig ! ( daar let CB toch ook op bij testen van producten ?). Dus voor mij was het helaas niet zo'n eenvoudig klusje mede omdat je in de stoppenkast eerst nog een extra stopkontact moet aanleggen en hopelijk een router heb die nog een P1-kabel kan hebben...! ( zo niet, wat dan?). Maar goed alles werkt nu. Wel heb ik nog twee vragen :
  • Wat voor eenheden geven de analoge meter aan ?
  • Ik heb per ongeluk een verkeerd energiecontract ingevoerd en ik zie wel onderaan de knop 'verwijderen' maar als ik er op druk gebeurd er niets
Conclusie : Al met al vind ik het de investering waard en de toekomst zal leren welke gevolgen het heeft voor mijn energieverbruik
Beste @P.C. van der Kroef ,

Wat jammer dat het niet gelukt is om Huisbaasje te installeren. Wie weet dat in de toekomst Huisbaasje ook in deze situatie geschikt zal zijn om te kunnen gebruiken.
Beste @H.J. Riel ,

Jammer dat het niet gelukt is om Huisbaasje te installeren en je de installatievoorwaarden pas later hebt ontdekt. We blijven alle vragen en reacties goed monitoren om te zien of we onze communicatie op de website eventueel moeten aanpassen.
Heel tevreden gebruiker van het huisbaasje hier. De installatie was zo gepiept, goede begeleiding door de app waarna alles direct prima functioneerde. App is verder snel en gebruikersvriendelijk maar nog ietwat beperkt.

Verbeterpunten zijn er zeker.Eerder genoemd is om opmerkingen te kunnen toevoegen bij een specifiek moment, dat zou fijn zijn. Grafieken met verbruik uitgezet in kw of euro per graaddag zoals bij mindergas.nl zijn wenselijk, sowieso zijn grafieken om te kunnen vergelijken eigenlijk wel een must voor een hulpmiddel als dit. Alle opmerkingen mogen uitgezet kunnen worden. Als je als huisbaas niet snapt dat een warmtepomp nu eenmaal veel energie gebruikt is dat toch wat stom om te roepen dat de wasdroger aan staat

Fijn dat je tevreden bent over Huisbaasje! Uiteraard blijven we Huisbaasje door ontwikkelen en zullen we ook dit jaar, samen met onze Huisbaasje klanten, onze dienst verder uitbreiden en verbeteren. Dus dank voor je verbeterpunten, die nemen we zeker mee!
@Drs J. Klein Breteler Ik ben al wat ouder denk ik dan mijn collega-hondenbezitters want ik vond de informatie bij de installatie veel te summier. Een duidelijke 'hardcopy" installatie handleiding is echt wel nodig ! ( daar let CB toch ook op bij testen van producten ?). Dus voor mij was het helaas niet zo'n eenvoudig klusje mede omdat je in de stoppenkast eerst nog een extra stopkontact moet aanleggen en hopelijk een router heb die nog een P1-kabel kan hebben...! ( zo niet, wat dan?). Maar goed alles werkt nu. Wel heb ik nog twee vragen :
  • Ik heb per ongeluk een verkeerd energiecontract ingevoerd en ik zie wel onderaan de knop 'verwijderen' maar als ik er op druk gebeurd er niets
Conclusie : Al met al vind ik het de investering waard en de toekomst zal leren welke gevolgen het heeft voor mijn energieverbruik

Gelukkig heb je Huisbaasje wel aan de praat gekregen, maar ook de installatiehandleiding is iets waar we continu naar kijken hoe we deze nog beter kunnen maken. We zullen in ieder geval op veler verzoek de instructies ook op onze website gaan plaatsen en de feedback verwerken we weer om de handleiding zo duidelijk en eenvoudig mogelijk te maken.
Kunt U svp ook nog even ingaan op mijn 2 vragen ?

Bijvoorbaat dank !

Hans klein Breteler
De installatie van huisbaasje is eenvoudig. Compliment hiervoor
De info over actueel elektraverbruik loopt iets vertraagd, waardoor je niet meteen ziet wat het verschil in verbruik is als je een apparaat in of uitschakelt. Het actuele verbruik op de slimme meter reageert directer
Het gasverbruik wordt per dag aangegeven. Dat kan ik ook op de slimme meter zelf aflezen. dus zie niet de toegevoegde waarde van huisbaasje hierin.
het instellen van de jaarnota gegevens lukt niet. Een aantal keren geprobeerd.
het rustgebruik is een goede indicator voor verder onderzoek, maar ik zou liever een grafiek zien van mijn verbruik over 24 uur of over de week zodat je de verbruikers beter kunt opsporen.
Bij je meetbedrijf kun je deze gegevens gratis opvragen.
Tevens adviseer ik om meer besparingsonderzoek in je huis te ondersteunen : Hoe je huisbaasje kunt inzetten om het verbruik over een bepaalde periode te analyseren. Uiteindelijk wil per verbruiker/apparaat het jaarverbruik weten om daarmee besparingsbeslissingen te nemen.
Anders blijft huisbaasje een speeltje met weinig nut.
Hopelijk input voor verdere ontwikkeling
*

* Persoonsgegevens verwijderd door beheerder.
Ook bij mij staat de router niet in of in de buurt van de meterkast.
Huisbaasje uitgeprobeerd met een lange UTP kabel, maar ik had geen zin om gaten door muren te boren en kabels te trekken en een losse kabel door het huis is ook geen gezicht.
Helaas heeft Huisbaasje alleen een UTP aansluiting (kabel) voor de internetverbinding (via LAN).
Ik heb het opgelost door een WiFi extender als Cliënt in mijn WLAN netwerk te configureren en die in de meterkast bij Huisbaasje te plaatsen waardoor Huisbaasje nu via het WiFi netwerk een verbinding met internet heeft.
Werkt prima.

Zie dat er meer problemen zijn als de router niet in de buurt van de meterkast staat (bijv. bij een Drive-in woning).
Zou wenselijk zijn om Huisbaasje ook uit te rusten met de mogelijkheid om verbinding te maken via WiFi. (verbaasde mij dat dit niet het geval is).
Zolang Huisbaasje geen verbinding met WiFi kan maken zou het prettig zijn dat de mogelijkheid van een WiFi verbinding met het internet door gebruik te maken van een WiFi extender (al dan niet als Client geconfigureerd) opgenomen wordt in de handleiding.
Badge
Ik heb Huisbaasje binnen een week al terug gestuurd, een waardeloos product. Het help je totaal niet om een beter inzicht te krijgen in je energieverbruik. Daarvoor heb je namelijk gedetailleerde informatie nodig over een langere periode (een week of langer), maar huisbaasje geeft alleen maar erg grove data (dagtotalen, weektotalen, dat soort zaken). Terwijl alle detailinformatie wel gemeten wordt. Het kan dus wel, maar de app poetst alle details weg. Erg jammer dat een technisch heel goed product zo'n slecht eindproduct oplevert.

Mee eens, onder het mom van gebuikersvriendelijkheid is het heel oppervlakkig gebleven.
Huisbaasje bevestigt mijn vermoeden dat mijn rustverbruik erg hoog is, maar geeft niet meer informatie om te achterhalen waar dit door komt. En dat terwijl er VEEL meer detailinformatie gemeten wordt.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Drs J. Klein Breteler,

Ik heb even wat onderzoekswerk moeten verrichten voor je andere twee vragen, vandaar dat een antwoord nog even op zich heeft laten wachten.
Wel heb ik nog twee vragen :

Je vraagt wat voor eenheden de analoge meter aangeven, en deze begrepen we niet helemaal. Het telwerk van de meter geeft het tot nu toe gebruikte aantal kilowattuur aan (tot op 3 cijfers achter de komma). De meetset meet de draaisnelheid van de draaischijf. Hieruit berekend hij het wattage op dit moment. Die is te zien in de weergave voor "nu". Hieruit wordt ieder uur het aantal kilowattuur in dat uur berekend. 1000 watt een uur lang, is gelijk aan 1 kilowattuur.

Betreft het verwijderen van je contract, dit zou gewoon mogelijk moeten zijn. Bij het testen zijn ook geen defecten gebleken van de ''verwijderen'' knop. Is het inmiddels al gelukt? Anders zou ik je graag willen adviseren contact op te nemen met de Huisbaasje experts. Je bereikt ze op werkdagen tussen 09:00 en 18:00 op 085-2019816.

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek

Reageer