Deel je Huisbaasje-ervaring

Badge
Steeds meer mensen zijn trotse eigenaar van Huisbaasje, onze nieuwe energieservice. Huisbaasje waakt over je energieverbruik zonder dat je leverancier meekijkt, met behulp van een meetset en een app. Heb jij Huisbaasje in huis? We zijn ontzettend benieuwd naar je gebruikerservaring met de meetset en de app. Plaats hieronder je reactie.

PS Heb je een vraag over Huisbaasje? Dan kun je in dit topic terecht.

125 reacties

Reputatie 1
Het is een prima meetset, ook voor oude analoge meters. De installatie ging eenvoudig en het werkte meteen. Inmiddels al weer drie weken.
Maar nu wil ik ook iets gaan doen aan het verminderen van mijn energieverbruik en daarvoor mis info in de App. En wel van elke dag de gevoelstemperatuur (wind chill factor). Er is zelfs niet de mogelijkheid om de buitentemperatuur handmatig in te voeren.
Om te kunnen zien of een maatregel effectief is, moet je het energieverbruik kunnen vergelijken met dagen met dezelfde (gevoels)temperatuur. Bijvoorbeeld: wat kost per 24 uur het minste gas? het huis altijd op dezelfde temperatuur houden of de verwarming 's nachts uitzetten?

Huisbaasje is een goede meetset maar niet erg behulpzaam bij het besparen
Reputatie 1
Sinds twee weekend is huisbaasje bij ons operationeel. Enkele aanloopproblemen zijn snel opgelost door de helpdesk. Hulde. Het werkt supergoed met tablet en smartphone. Ik ben buitengewoon tevreden!
Reputatie 1
Heb die hond nu 4 weken in gebruik.
De informatie die de consumentenbond gaf was zeer summier (vooral ook een dommig tekenfilmpje), maar gelukkig bracht de website van de fabrikant helderheid, dus besteld.
De installatie was werkelijk een fluitje van een cent. Mijn complimenten aan de fabrikant!
Vervolgens de app op telefoon en tablet gezet.
Op telefoon werkt het goed, hoewel invullen van gegevens wel een priegelwerkje is. Flexibel contract met mijn energieleverancier (voor mij het goedkoopst) kan niet ingevuld worden trouwens. Minpunt.
Nog veel groter minpunt is dat de app er op mijn i-Pad gewoon niet uitziet! Klungelig gewoon. doet pijn om naar te kijken. Terwijl ik toch liever thuis op mijn tablet zie hoeveel energie ik verbruik, dan ergens onderweg op mijn telefoon. Doe daar dus maar heel snel iets aan.
Ander minpunt zijn de bespaartips. Of geen tips, of ieder week een ander tip zou ik zeggen.
Ook opmerkingen als: 'misschien ben je wel lekker aan het koken?' kunnen me gestolen worden.
Maar energieverbruik meten doet hij als de beste, bijna op de seconde nauwkeurig. En daar gaat het om, niet dan?
Reputatie 1
Ik ben het eens met bovenstaand commentaar. Na snel verholpen aanloopproblemen, werkt het probleemloos. Een opmerking: u stelt dat de energieleverancier niet meekijkt. Maar in plaats daarvan kijkt de leverancier van huisbaasje: arumeurope.com, mee en slaat ook alle gegevens op! Op basis daarvan zorgen zij voor een voordelig aanbod. Dat alles mag wel duidelijk worden vermeld.

Verder ben ik het eens met laatste schrijver, het zou mooi zijn als een koppeling met de buitentemperatuur en wind e.d. kan worden gelegd en het eigen verbruik hiermee kan worden vergeleken. Dan krijgen pieken en dalen meer betekenis.
Ik heb Huisbaasje binnen een week al terug gestuurd, een waardeloos product. Het help je totaal niet om een beter inzicht te krijgen in je energieverbruik. Daarvoor heb je namelijk gedetailleerde informatie nodig over een langere periode (een week of langer), maar huisbaasje geeft alleen maar erg grove data (dagtotalen, weektotalen, dat soort zaken). Terwijl alle detailinformatie wel gemeten wordt. Het kan dus wel, maar de app poetst alle details weg. Erg jammer dat een technisch heel goed product zo'n slecht eindproduct oplevert.
Reputatie 1
Sinds 2 weken is huisbaasje bij ons in de lucht. Dat werkt als een zonnetje. Enkele schoonheidsfoutjes: Het tarief kon niet in centen worden ingebracht. Dus we zagen de kosten een factor 100 te hoog! Binnen enkele uren (!) door de helpdesk recht gebreid. Had te maken met het feit dat het standaard Samsung-tablet-toetsenbord niet de mogelijkheid de tarieven in centen in te brengen. De helpdesk stuurde het toetsenbord dat wél goed functioneert. Dus nu dik tevreden.
Badge
Net drie dagen geleden huisbaasje geinstalleerd. Na wat opstartperikelen (connectie tussen meetstekker en router haperde) en een vraag aan de helpdesk (prima service!) werkt alles uitstekend
Sinds 4 weken een regelmatige gebruiker van 'Huisbaasje'. Zeer gebruikersvriendelijk in z'n eenvoud en uiterst informatief.
Badge
Heb sinds een week of vijf het Huisbaasje. Een paar opmerkingen ter verbetering:
-De mogelijkheid om op de computer het uit te lezen.
-Een download mogelijkheid van de gegevens.
-Echte tips over besparingsmogelijkheden, niet dat ik lekker sta te kokkerellen als er helemaal niets gebeurt in huis.
-Een mogelijkheid om echt te besparen: hoe kom je er achter waarom je een piek hebt?
Heel tevreden gebruiker van het huisbaasje hier. De installatie was zo gepiept, goede begeleiding door de app waarna alles direct prima functioneerde. App is verder snel en gebruikersvriendelijk maar nog ietwat beperkt.

Verbeterpunten zijn er zeker.Eerder genoemd is om opmerkingen te kunnen toevoegen bij een specifiek moment, dat zou fijn zijn. Grafieken met verbruik uitgezet in kw of euro per graaddag zoals bij mindergas.nl zijn wenselijk, sowieso zijn grafieken om te kunnen vergelijken eigenlijk wel een must voor een hulpmiddel als dit. Alle opmerkingen mogen uitgezet kunnen worden. Als je als huisbaas niet snapt dat een warmtepomp nu eenmaal veel energie gebruikt is dat toch wat stom om te roepen dat de wasdroger aan staat
Dank Monique voor je reactie want dank er mee aan de slag !😋
Badge
Ik gebruik Huisbaasje nu een paar weken.
Mijn ervaringen tot nu toe:
  • Snel en gemakkelijk te installeren – app downloaden, een paar stekkers insteken en het is voor elkaar.
  • De vormgeving van de app is strak, fris en vrolijk.
  • Elektriciteitsmeting is vrijwel real-life, je kunt dus meteen zien wat het effect is op je verbruik als je apparaten in- en uitschakelt.
  • Het is een leuke uitdaging om te achterhalen waar het energieverbruik vandaan komt (dit geldt overigens voor alle energieverbruiksmanagers).
  • Vriendelijke en nuttige hulp van Consumentenbond bij vragen.
De eenvoud van Huisbaasje is meteen het grote minpunt.

Zodra je voorbij het eerste enthousiasme bent dat je je energieverbruik zo direct kunt inzien, zie je vooral wat er allemaal (nog) ontbreekt of beter zou kunnen.

Functionaliteit die wenselijk zou zijn
  • toevoegen eigen opmerkingen (bijv. buitentemperatuur, activiteiten die dag/op dat moment)
  • vermelding van buitentemperatuur
  • gebruik op desktop/ toegang via een website
  • downloaden van meetgegevens in (bijv.) Excel
  • handleiding in PDF, te downloaden, printen, bewaren op desktop, enz.
  • vergelijking met andere woningen op basis van meer dan 3 variabelen, en niet in euro's, maar in kWh en M3.
  • aanzienlijke uitbreiding van de bespaartips (5 op dit moment, 26-1-18)
  • meting zonnepanelen
  • advies bij overstappen" niet op basis van hypothetische prijzen na afloop van huidig contract, maar op basis van huidig contract.
  • …
  • ...
Een aantal van deze punten (en meer punten) zijn hier al genoemd door anderen, daar is soms vanuit Consumentenbond ook al op gereageerd "wordt aan gewerkt".

"Lollige" opmerkingen bij verbruiksoverzichten
De "lollige" opmerkingen op de verschillende schermen beginnen al binnen een dag te irriteren. Dat wordt hier op dit forum door diverse mensen gemeld.
Voorbeelden:
Bij rustgebruik "Oei! Vrij hoog! Hier kun je flink op besparen!" (maar er wordt niet verteld hoe).
Onder "info" bij rustgebruik: "het is gezond om tussen de 50 en 150 watt rustverbruik te hebben". Gezond? Want? Je wordt ziek als je rustverbruik > 150 watt is? Of is laag rustverbruik misschien "gezond" voor de portemonnee? Of "gezond" voor het milieu?
Bij Elektriciteit – meting in paarse zone: "Lekker aan het kokkerellen"?
Bij Elektriciteit – meting in blauwe zone: "Niemand thuis toevallig"?
(enz.)

Misschien vinden de ontwikkelaars dit soort opmerkingen absoluut nodig in de app - in dat geval stel ik voor om elke dag iets anders te laten zien, bijv. bij meting in paarse zone "heeft u net fijn onder de zonnebank gelegen?" of "Flink aan het klussen in huis met de compressor?" of "Oef! Warm vandaag! Heeft u misschien de airconditioning aan?" of "Lekker aan het relaxen in uw sauna?". Maar wat mij betreft mogen die kennelijk grappig bedoelde opmerkingen gewoon weggelaten worden en de toon neutraal en zakelijk gehouden, Consumentenbond-waardig. En verklaringen voor hoog energieverbruik samenbrengen op 1 pagina, liefst niet in popi-jopi taal.

Nauwelijks bespaartips
Huisbaasje komt in de overzichten van energieverbruik-apps (bijv. https://www.energieverbruiksmanagers.nl/productoverzicht/) ) binnen met o.a. de pluspunten dat het "persoonlijke bespaartips" zou geven en "vergelijken met andere huishoudens" mogelijk maakt.
Maar er worden niet meer dan vijf (5!) bespaartips gegeven, waar niets persoonlijks aan is, terwijl alleen al hier op deze site van de Consumentenbond een hele lijst met energiebespaartips staat.
Met niet meer dan vijf "bespaartips" is dit "pluspunt" van de app te verwaarlozen.
Zolang Huisbaasje nog niet zo ver is om bijv. bovengenoemde lijst met tips te kunnen omzetten in mooie plaatjes voor op de app, zou naar deze webpagina van Consumentenbond gelinkt kunnen worden.

Vage vergelijking met andere huishoudens
Een ander "pluspunt", het "vergelijken met andere huishoudens", is op dezelfde manier te verwaarlozen. De vergelijking is gebaseerd op niet meer dan 3 gegevens: type woning (hoek, midden of vrijstaand), aantal bewoners en bouwjaar woning.
De vergelijking met andere huishoudens wordt niet gedaan in kWh of M3, maar in euro.
Zo'n ruwe vergelijking, met zo weinig variabelen, is nauwelijks nuttig.
Met wie wordt vergeleken? Andere gebruikers van Huisbaasje?
Over welke periode wordt vergeleken? Dezelfde dag, dezelfde maand, hetzelfde seizoen, over een jaar?
Als de vergelijking in euro is, van welk tarieven wordt uitgegaan? Iemand met relatief hoog energieverbruik maar scherpe tarieven kan bij een vergelijking in euro's "zuiniger" uitkomen dan iemand die fanatiek op energie bezuinigt maar de hoofdprijs betaalt voor het energiecontract. Het primaire doel van een energie-app is (lijkt mij) het verminderen van het eigen energieverbruik, bewust worden van (overbodig) energieverbruik in huis en manieren vinden om zuiniger met energie om te gaan, met als gevolg een lagere energierekening.
Een vergelijking met andere huishoudens op de Huisbaasje-manier, in euro, niet in Watt of M3, en met maar 3 heel algemene, niet nader gedefinieerde variabelen, lijkt op een hocus-pocus truc – je moet het maar geloven.

Net als de "bespaartips" is de "vergelijking met andere huishoudens" een soort window dressing - klinkt goed, maar stelt niets voor.

"Hulp bij overstappen" gebaseerd op hypothetische toekomstprijzen, niet op huidig contract
Huisbaasje wordt aangeprezen als de enige energieverbruiksmanager die hulp biedt bij het vinden van een goedkopere energieleverancier bij afloop van je huidige contract.
Daarbij wordt uitgegaan van prijzen die bij je huidige leverancier zullen gelden na afloop van je huidige contract.
Tegelijkertijd wordt het advies gegeven om jaarlijks over te stappen, "omdat je dan actietarieven en/of een flinke korting krijgt".
De vergelijking met prijzen bij de huidige leverancier na afloop van het huidige contract is daarmee tamelijk zinloos.

Er wordt uitgegaan van toekomstige tarieven als je huidige contract afloopt (niet je huidige tarieven). Die toekomstige tarieven worden vergeleken met huidige prijzen van andere energieleveranciers. Dat lijkt erg op appels en peren. De kans is groot dat op het moment dat je contract daadwerkelijk afloopt, die tarieven veranderd zijn, zeker als het huidige contract nog een jaar of langer geldig is. Bovendien word je als consument voortdurend met aanbiedingen en "speciale acties" om de oren gegooid, zelfs al doe je nooit open voor colporteurs. Veel mensen zullen het advies al toepassen dat binnen Huisbaasje wordt gegeven - jaarlijks overstappen, of in ieder geval vóór het einde van het huidige contract. Ook dan is zo'n "overstapadvies" van Huisbaasje, met toekomstprijzen van de huidige leverancier vergeleken met huidige prijzen van andere leveranciers, onbruikbaar.

Niet alle dagen worden gemeten
Mijn Huisbaasje gaf metingen voor dagen dat ik Huisbaasje nog niet in bezit had. Dat bleken fabrieksmetingen te zijn, die nog in de buffer zaten. Die metingen zijn inmiddels verwijderd door de producent, maar in ruil daarvoor zijn er nu dagen waarin de meting nul is. De "verwachte jaarnota" op de app schiet daarmee aangenaam naar beneden.... Als het maar niet aan die meetfout zou liggen... Het hele Huisbaasje-meet- en rekensysteem wordt met zo'n error-nuldag onbetrouwbaar.

Onduidelijke band tussen Consumentenbond en Aurum
De band tussen Consumentenbond met de firma Aurum, die het product ontwikkelt, is onduidelijk. Aurum brengt onder eigen naam een energieverbruikmanager uit met meer functionaliteit, het is de vraag waarom deze functionaliteit niet in Huisbaasje is overgenomen.

Huisbaasje is nog bèta
Dat de huidige versie van Huisbaasje kennelijk nog bèta is (nog niet uitontwikkeld, maar wel al op de markt gezet voor mensen die gebreken voor lief nemen, want nog niet uitontwikkeld), valt ook af te leiden van de reacties van Consumentenbond-vertegenwoordigers op dit forum - alle tips en opmerkingen worden "meegenomen bij de verdere ontwikkeling". De gebruikers zijn daarmee testers van het product. Daar is op zich niets tegen, als dat maar bij aanschaf vermeld zou worden - dat je als koper fouten en beperkingen kunt verwachten die nog moeten worden opgelost in het verdere ontwikkelingsproces. Voor een bèta-versie is de prijs van € 149,95 (met 20 euro korting voor leden van de Consumentenbond ) aan de hoge kant.

"Beste koop" van energieverbruikmanagers?
Consumentenbond biedt Huisbaasje aan als "eigen product", dan verwacht je "beste koop". Dat is ook de reden waarom ik het eigenlijk zonder veel nadenken heb gekocht. Nu ik Huisbaasje een paar weken gebruik, betwijfel ik of Huisbaasje als "beste koop" uit de bus zou komen als Consumentenbond als "onafhankelijke tester" Huisbaasje zou vergelijken met andere energieverbruiksmanagers. De mogelijkheden zijn beperkt en er moet nog veel aan gesleuteld worden.

Conclusie
Alles bij elkaar is Huisbaasje een gemakkelijk te installeren/gebruiken app, met een fris uiterlijk, waarbij je al na korte tijd vooral opbotst tegen wat allemaal niet kan of beter kan. Misschien is Huisbaasje vooral bedoeld als instapmodel voor mensen die zich nog nooit met hun energieverbruik of hun energierekening hebben beziggehouden.

Zelf ben ik al binnen een week op zoek gegaan naar alternatieven met meer mogelijkheden. Zoals iemand anders al schreef op dit forum: na een paar weken heb je het met Huisbaasje al gezien en heb je de app eigenlijk niet meer nodig. Huisbaasje geeft je een bewustwordingsmoment, zodra je hebt uitgevogeld wat de energieverbruikers zijn in je huis, voegt Huisbaasje weinig meer toe. Als je de smaak te pakken hebt gekregen van het meten, vergelijken en zoeken naar besparingsmogelijkheden, is Huisbaasje veel te beperkt.

Het grote pluspunt van Huisbaasje voor mij is dus eigenlijk dat ik verder ben gaan zoeken naar alles wat ik mis in Huisbaasje. Zo heb ik een paar nuttige sites ontdekt over energieverbruik, ook dankzij tips hier op dit forum.

Bijv.
Energieverbruiksmanagers.nl
Mindergas.nl
Vijf nadelen van de slimme meter
https:// https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/slimme-meter-is-onbetrouwbaar/
https:// https://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/privacy-slimme-meter
Problemen rond privacy en slimme meter op dit forum besproken.
Ook bij mij staat de router niet in of in de buurt van de meterkast.
Huisbaasje uitgeprobeerd met een lange UTP kabel, maar ik had geen zin om gaten door muren te boren en kabels te trekken en een losse kabel door het huis is ook geen gezicht.
Helaas heeft Huisbaasje alleen een UTP aansluiting (kabel) voor de internetverbinding (via LAN).
Ik heb het opgelost door een WiFi extender als Cliënt in mijn WLAN netwerk te configureren en die in de meterkast bij Huisbaasje te plaatsen waardoor Huisbaasje nu via het WiFi netwerk een verbinding met internet heeft.
Werkt prima.

Zie dat er meer problemen zijn als de router niet in de buurt van de meterkast staat (bijv. bij een Drive-in woning).
Zou wenselijk zijn om Huisbaasje ook uit te rusten met de mogelijkheid om verbinding te maken via WiFi. (verbaasde mij dat dit niet het geval is).
Zolang Huisbaasje geen verbinding met WiFi kan maken zou het prettig zijn dat de mogelijkheid van een WiFi verbinding met het internet door gebruik te maken van een WiFi extender (al dan niet als Client geconfigureerd) opgenomen wordt in de handleiding.
Gebruik nu huisbaasje ca 4 maanden en na wat aanloopproblemen zeer tevreden. Het maakt je energiegebruik bewust en dat helpt bij besparen.
Misschien een idee om naast mijn eigen metingen, de gemiddelden van vergelijkbare woningen/gebruikers in de app op te nemen.
Al een jaar terug gevraagd om de mogelijkheid van een csv export. Of liever (ook nog) een API om de data op te halen. Ik maak me sterk dat die gewoon bestaat. De app communiceert toch ook met de back-end? Waarom maakt men die niet beschikbaar?
Monique

De wonderen................
Er wordt na plaatsing van de nieuwe sensor gasverbruik gemeten. Hoera.
Laten we er dus vanuit gaan dat alles naar verwachting verloopt.
Dank

Freds van Elst

P.S. het zou een pre zijn als de info van de huisbaasjes app net als bij veel andere apps gedeeld kan worden met derden c.q. naar je mailadres gestuurd kan worden. Wellicht is deze optie realiseerbaar?
Ik gebruik het programma nu sinds half november en ik ben zeer tevreden.
Er is echter één ding dat mij stoort, namelijk elke keer bij het rustverbruik de waarschuwing "Oei, vrij hoog! Hier kun je flink op besparen!" Het zou fijn zijn als dat uitgezet kon worden.
Ik heb in mijn huis al wat licht vervangen door led, maar ik heb ook 2 permanent draaiende centrale-afzuigingkasten van elk max. 100 watt, die in de laagste stand samen zo'n 70 watt verbruiken. Mijn rustverbruik ligt op zo'n 195 watt, Daar kan ik dus niet op besparen.
Huisbaasje heb ik nu sinds ruim een maand geïnstalleerd en eerlijk gezegd vallen de geboden mogelijkheden mij zwaar tegen. Het systeem is echt nog in opbouw. Maar ik ben hoopvol!
De installatie was niet eenvoudig. Dat lag waarschijnlijk niet aan Huisbaasje zelf, maar aan de vele verschillende omstandigheden waarbinnen Huisbaasje moet functioneren.
Mijn telefoon bleek voor Italië geproduceerd te zijn, en dan vertelt Huisbaasje dat hij in het buitenland niet werkt.
Dan maar via de tablet opnemen in het netwerk. Dat werkt wel.
Dan waren er problemen met de diverse codes en wachtwoorden die je moet ingeven en niet ergens vandaan kan kopiëren. Het installatieproces geeft aan het einde pas aan dat het wachtwoord verkeerd was. En wat weet je dan? Verkeerd wachtwoord of verkeerd ingetoetst?
Waarom niet installatie op PC? CD-tje erbij en klaar is Kees.
Wat is de meerwaarde van Huisbaasje op je telefoon?
Onderweg zien of de kachel brandt?
Mijn verbruiken analyseren en sturen doe ik thuis en liever op mijn laptop. Lekker groot beeldscherm.
Met hulp van Student aan Huis is het uiteindelijk gelukt, maar we waren beiden verbaasd, dat het ineens werkte. (Ik ben een senior, maar daar lopen er meer van rond in Nederland.)
Waar te verbeteren?
Creëer de mogelijkheid de verbruiken gedetailleerd in grafiek te kunnen terugkijken. Daarmee kun je je eigen gedrag analyseren en grootverbruikers traceren.
En op basis daarvan besparingsacties initiëren.
goede avond. Ik heb Huisbaasje aangeschaft. vervolgens de App op mijn smartphone gezet en ben begonnen aan de installatie van huisbaasje. de eerste vraag die werd gesteld was wat voor elektra meter heb je? slimme meter, gewone meter of draaischijf? ik heb gedrukt op slimme meter. vervolgens sluit je de onderdelen aan die de App aangeeft. als je klaar bent houd je 2 kabels over waardoor je gaat twijfelen of je het goed hebt gedaan. het koste mij enkele uren om een antwoord te vinden.
er zit inderdaad geen papieren gebruiksaanwijzing bij.
als je de gebruiksaanwijzing in de Aap hebt doorlopen, kan je het niet nogmaals doen.
als je een draaischijf meter hebt, heb je de andere kabels nodig, maar dat vertelt de slimme meter gebruiksaanwijzing niet.
je houdt dus altijd kabels over! dat is niet erg, maar ZEG DAT DAN!
dus bij de slimme meter:
u sluit de meegeleverde kabel aan op de P1 poort van uw meter en het andere eind in de meeteenheid.
U HEEFT DE 2 MEEGELEVERDE LOSSE SENSOREN VOOR ELEKTRA EN GAS NIET NODIG. en u kunt verder met de volgende stap.
zo. probleem opgelost.
nu mag iemand het nog in de App gebruiksaanwijzing verwerken!
Huisbaasje met enige moeite geïnstalleerd omdat de afstand tussen de twee stekkerdozen wat groot was.
Verder een stopcontact in de meterkast bij moeten plaatsen omdat het snoertje niet lang genoeg was voor installatie in het bel-stopcontact.
Verder geen mogelijkheden tegen gekomen voor zonnepanelen vermelding.
Heb ik iets gemist?
Badge
Huisbaasje heb ik nu sinds ruim een maand geïnstalleerd en eerlijk gezegd vallen de geboden mogelijkheden mij zwaar tegen. Het systeem is echt nog in opbouw. Maar ik ben hoopvol!
De installatie was niet eenvoudig. Dat lag waarschijnlijk niet aan Huisbaasje zelf, maar aan de vele verschillende omstandigheden waarbinnen Huisbaasje moet functioneren.
Mijn telefoon bleek voor Italië geproduceerd te zijn, en dan vertelt Huisbaasje dat hij in het buitenland niet werkt.
Dan maar via de tablet opnemen in het netwerk. Dat werkt wel.
Dan waren er problemen met de diverse codes en wachtwoorden die je moet ingeven en niet ergens vandaan kan kopiëren. Het installatieproces geeft aan het einde pas aan dat het wachtwoord verkeerd was. En wat weet je dan? Verkeerd wachtwoord of verkeerd ingetoetst?
Waarom niet installatie op PC? CD-tje erbij en klaar is Kees.
Wat is de meerwaarde van Huisbaasje op je telefoon?
Onderweg zien of de kachel brandt?
Mijn verbruiken analyseren en sturen doe ik thuis en liever op mijn laptop. Lekker groot beeldscherm.
Met hulp van Student aan Huis is het uiteindelijk gelukt, maar we waren beiden verbaasd, dat het ineens werkte. (Ik ben een senior, maar daar lopen er meer van rond in Nederland.)
Waar te verbeteren?
Creëer de mogelijkheid de verbruiken gedetailleerd in grafiek te kunnen terugkijken. Daarmee kun je je eigen gedrag analyseren en grootverbruikers traceren.
En op basis daarvan besparingsacties initiëren.

Waarom worden er SJ 10 stekkers gebruikt, die nergens te verkrijgen zijn.. Bij alle elektra winkels hoor ik dat deze stekkers niet meer worden gebruikt en ik kan dus daardoor de kabel niet verlengen. Het zou HB sieren, indien ik hulp hierbij krijg!!!! Ik kan de gasmeter, die net iets verder staat dan de meegeleverde kabel reikt niet aansluiten.
De afstand tot de router en het ontbreken van stopcontact nabij de meterkast maakten installatie te gecompliceerd. We hebben Huisbaasje met spijt teruggestuurd naar zijn eigen baas.
Ik heb "huisbaasje" terug gestuurd omdat de gasmeter en de electriciteit meter niet dicht bij elkaar zijn en ik dus "huisbaasje" niet kon installeren. Ik had dit niet op de website gezien en ontdekte pas later dat, na meerdere keren klikken, deze informatie beschikbaar komt.
Ik ben al wat ouder denk ik dan mijn collega-hondenbezitters want ik vond de informatie bij de installatie veel te summier. Een duidelijke 'hardcopy" installatie handleiding is echt wel nodig ! ( daar let CB toch ook op bij testen van producten ?). Dus voor mij was het helaas niet zo'n eenvoudig klusje mede omdat je in de stoppenkast eerst nog een extra stopkontact moet aanleggen en hopelijk een router heb die nog een P1-kabel kan hebben...! ( zo niet, wat dan?). Maar goed alles werkt nu. Wel heb ik nog twee vragen :
  • Wat voor eenheden geven de analoge meter aan ?
  • Ik heb per ongeluk een verkeerd energiecontract ingevoerd en ik zie wel onderaan de knop 'verwijderen' maar als ik er op druk gebeurd er niets
Conclusie : Al met al vind ik het de investering waard en de toekomst zal leren welke gevolgen het heeft voor mijn energieverbruik
Kunt U svp ook nog even ingaan op mijn 2 vragen ?

Bijvoorbaat dank !

Hans klein Breteler

Reageer