Defecte WTW installatie en garantie

• 8 March 2021
  • 7 reacties
  • 177 Bekeken

Beste allemaal,

In mijn woning die medio 2017 werd opgeleverd heb ik een WTW installatie. Deze is onlangs kapot gegaan met een flinke aanstaande kostenpost tot gevolg.

De bouwer geeft aan dat zij en de onderaannemer niet aansprakelijk zijn omdat de garantie is verlopen (2 jaar en 3 maanden na opleveren).

Een lokale dealer van het merk hiervan geeft aan dat het bijna niet mogelijk is dat hij na iets meer dan 3 jaar dit defect vertoont.

Op de website van de consumentenbond lees ik ook dat ondanks de garantieperiode verlopen is, je toch recht kan hebben op garantie ivm de redelijkerwijs te verwachten levensduur.

Aangezien het een installatie betreft die noodzakelijk is voor het goed functioneren van de ventilatie in de woning mag ik verwachten dat deze langer meegaat dan 3,5 jaar. Ook omdat hij verder netjes onderhouden is.

Reeds gedaan:

Op vriendelijke wijze contact gezocht met bouwer. Ook gevraagd of de onderaannemer langs kan komen ter beoordeling. Geen garantie/coulance mogelijk en dat ik beter een lokale installateur kan bellen omdat dat goedkoper zal zijn dan de oorspronkelijke installateur die het geplaatst heeft…

In hoeverre weet iemand hier iets van of kan iemand advies geven over wat ik hier verder mee moet? Of valt dit geheel buiten het consumentenrecht.

7 reacties

Nee, dit is een consumentenkoop en u mag zeker een levensduur van tien jaar verwachten. De bouwer is verantwoordelijk maar zal wel denken dat u er toch geen werk van maakt. U moet de garantie claimen bij de bouwer, schriftelijk lijkt mij verstandig. Op de site van de bond staan voorbeeld brieven onder "uw recht"

Zeker alles schriftelijk. Ook mondelinge beloftes zelf schriftelijk bevestigen.

Maar, uit interesse, wat kan er aan een WTW-installatie zo kapot gaan dat het zo vervelend wordt? (Wij hebben er geen, dus ik weet er weinig van hoe zo’n ding in elkaar steekt. )

Zeker alles schriftelijk. Ook mondelinge beloftes zelf schriftelijk bevestigen.

Maar, uit interesse, wat kan er aan een WTW-installatie zo kapot gaan dat het zo vervelend wordt? (Wij hebben er geen, dus ik weet er weinig van hoe zo’n ding in elkaar steekt. )

Een WTW is een warmtewisselaar en een blower, en dan natuurlijk de nodige kanalen om de lucht aan en af te voeren. Het enige dat eigenlijk kapot kan is de electmotor van de blower. Als die kapot is stokt de aanvoer van verse lucht en dat is niet de bedoeling.

Het enige dat eigenlijk kapot kan is de electmotor van de blower.

Dan was mijn idee van zo’n ding toch juist. Even googelend gaat het om een paar honderd euro.
Ik was op het foute been gezet door de term 'flinke kostenpost’. Ik zag al werkmannen hele ventilatieschachten uitbreken en een warmtewisselaar van 250 kilo van de trap af sjouwen….

Zo'n motor mag natuurlijk niet in een paar jaar kapot gaan. Bij hebben geen wtw maar wel een centrale afzuiging. Daar zit een Orcon motor in van een eurootje of 60, die ik vorig jaar thuis vervangen heb nadat de lagers wat geluid gingen maken. Maar dat was wel na zeker 20 jaar continu draaien. Positief bij-effect was dat nieuwe motor maar de helft van de stroom verbruikt.

Reputatie 7
Badge +6

TS geeft niet aan wat er mis is en dan is het raden naar wat het meest waarschijnlijk is . Zeker hebben we nog rechten als de normale garantie voorbij is en de te verwachten levensduur bij lange na niet gehaald is . Mij is dat in soortgelijke gevallen nog nooit gelukt . 

Mij wel. Bij een TV die ermee kapte heb ik een gesprek gevoerd bij de winkel met het rode logo en was het resultaat eigenlijk best redelijk.

Reputatie 7
Badge +6

Dat is goed om te horen dat ze niet allemaal zo zijn , @Harrie LPP 

Reageer