Beantwoord

'Domme' meter en dubbel tarief

• 12 May 2021
  • 8 reacties
  • 151 Bekeken

Badge

Mijn energie leverancier stuurt mij een email met de volgende boodschap:

`Momenteel maak je gebruik van dubbeltarief (dag-/nachttarief). Per 1 juli 2021 voeren alle netbeheerders landelijk een wijziging door. Deze wijziging zorgt ervoor dat jouw conventionele meter, ook wel ‘domme meter’ genoemd, niet meer kan schakelen tussen dag- en nachttarief. Dit betekent dat je vanaf 1 juli geen gebruik meer kan maken van het dubbeltarief`

Ik begrijp de technische wijziging, echter vraag ik me nu af of hiermee ook mijn contract (wat nog een looptijd van 1 jaar heeft) opengebroken is, en ik naar een andere leverancier mag overstappen?

icon

Beste antwoord door Meladorable 12 May 2021, 19:08

Bekijk origineel

8 reacties

Nee, je contract word hierdoor niet 'opengebroken'. Een tarief soort dus van dubbel naar enkel en andersom kan elk moment gewijzigd worden. Dit is enkel een administratieve wijziging. 

Het enkel tarief is het gemiddelde van het dubbele tarief.

Reputatie 7
Badge +6

Staat dat niet ergens in de leveringsvoorwaarden ? Overigens verwacht ik dat de andere leveranciers hetzelfde gaandoen of al gedaan hebben . Verder is het verschil tussen dag- en nachttarief al jaren zeer klein. 

Ik begrijp de technische wijziging, echter vraag ik me nu af of hiermee ook mijn contract (wat nog een looptijd van 1 jaar heeft) opengebroken is, en ik naar een andere leverancier mag overstappen?

Blijkbaar begrijpt u de technische wijzigingen niet want het is uw meter, die van het infra bedrijf is en niet van uw leverancier, die het onmogelijk maakt voor iedere leverancier om dubbeltsrief te blijven ondersteunen.

Reputatie 7
Badge +6

Goed gezien , @A. Deen . Heb ik ook even niet aan gedacht . :blush:

Badge

Blijkbaar begrijpt u de technische wijzigingen niet want het is uw meter, die van het infra bedrijf is en niet van uw leverancier, die het onmogelijk maakt voor iedere leverancier om dubbeltsrief te blijven ondersteunen.

Beste A. Deen, mogelijk chargeert u, echter begrijp ik de technische wijziging (van de netbeheerder) heel goed. Echter verandert mijn (energie) aanbieder het contract eenzijdig (dubbel tarief naar enkel tarief propositie). U gaat nu direct uit van overmacht voor deze aanbieder, echter lijkt het mij ook legitiem dat dit een contract kan open breken. Hier ligt niet mijn expertise. Mijn vraag aan deze community lijkt mij niet uniek voor mijn situatie.

@E.T. Wiersum , dank voor uw reactie, de leveringsvoorwaarden zijn niet duidelijk. deze casus is niet standaard en Force majeure (het niet meer kunnen leveren wat aangeboden is) kan ook een reden voor mogelijke ontbinding zijn.

Mogelijk dat iemand wel inhoudelijk kan reageren die bekend is met deze uitdaging, anders volgende halte, de leverancier zelf :thinking:

@Johan Van Dijnen dus u begrijpt de techniek en u beseft dat geen enkele leverancier u dubbeltarief kan bieden. Mag ik vragen waarom u dan van uw huidige leverancier die geen dubbeltarief kan bieden over wil stappen naar een andere leverancier die ook geen dubbeltarief kan bieden?

Als u gewoon een mooie gelegenheid zoekt om onder uw contract uit te komen zoekt zeg dat dan, dan kunnen we het daarover hebben.

Puur uit nieuwsgierigheid, heeft u de installatie van de nieuwe meter die dit probleem had voorkomen zelf tegen gehouden en het probleem dusook zelf veroorzaakt of bent u in die zin slachtoffer van omstandigheden?

Reputatie 7
Badge +6

Vroeg ik me ook af . Met een  nieuwe slimme meter was deze discussie niet nodig geweest .

Vroeg ik me ook af . Met een  nieuwe slimme meter was deze discussie niet nodig geweest .

Wedden dat hij die geweigerd heeft.

Reageer