Domme of slimme meter?

• 23 August 2021
  • 13 reacties
  • 175 Bekeken

Wij hebben nu nog een "domme” elektriciteitsmeter. Wij hebben zonnepanelen en verbruiken jaarlijks meer stroom dan we gebruiken. Maakt het uit of we een slimme meter laten plaatsen? Onze meter draait nu gewoon de andere kant op als we meer stroom opwekken dan we gebruiken. In de zomer hebben we  in de maanden juli en augustus meer stroom opgewekt dan verbruikt in de winter precies andersom, logisch natuurlijk. 

13 reacties

Klopt, dat is de klantvriendelijke meter i.c.m zonnepanelen.
Het verplichte aanmelden, kan wel veroorzaken dat je met voorrang een meter met 4 tellers krijgt.

Eigenlijk niet, totdat jouw serie meters officieel afgekeurd worden kunnen ze je niet verplichten een nieuwe meter te laten installeren.

Die situatie hebben wij ook. Zolang het nog onduidelijk is wanneer en hoe de huidige salderingsregeling verandert laat ik het zoals het is. In de huidige situatie maakt het namelijk niet uit en wat de toekomstige situatie wordt is niet duidelijk.

Wat @Harrie LPP zegt is juist, het grote verschil, in uw geval voordeel, zou komen als men de salderingaregeling los zou laten maar ik verwacht dat dit onmogelijk kan voordat alle meters zijn vervangen juist omdat dit zo oneerlijk zou zijn.

Badge

Was het niet zo dat bij aanschaf van zonnepanelen de “domme” meter verplicht vervangen moest worden door een “slimme”? 

Nee, al er zijn er wel die je dat willen doen geloven.

Badge

Had ik dat geweten, dan had ik de oude meter laten zitten!

Reputatie 7
Badge +4

reken jezelf niet rijk. als de salderingsregeling afgeschaft wordt zal iedereen met zonnepanelen een slimme meter moeten hebben. anders ontstaat er oneerlijkheid en de eerste rechtzaak zal glansrijk gewonnen worden door de slimme meter eigenaar

Reputatie 5
Badge +3

@Katinka11 Citaat: “ Wij hebben zonnepanelen en verbruiken jaarlijks meer stroom dan we gebruiken. “

Kan je dat wat duidelijker schrijven? - De huidige salderingsregeling wordt waarschijnlijk niet in een keer afgeschaft maar wordt tussen 2023 en 2030 afgebouwd en als de afbouw begint zal iedereen met zonnepanelen een meter met lever- en teruglever-telwerk moeten hebben.

Just my 2 cts

Het aanmelden van zonnepanelen is wel verplicht.

Dáár heb je dan een pluspunt van een ferarismeter, die draait toch wel terug.

Klopt, dat is de klantvriendelijke meter i.c.m zonnepanelen.
Het verplichte aanmelden, kan wel veroorzaken dat je met voorrang een meter met 4 tellers krijgt.

Reputatie 4
Badge +3

Dáár heb je dan een pluspunt van een ferarismeter, die draait toch wel terug.

Ook nauwkeurig soms, want daar zijn ze niet voor gebouwd/geijkt

Iedereen moet voor 2023 een meter hebben met 4 tellers.
Die gaan ze niet allemaal installeren op 31 december 2022.

Reageer