Consumentenbond.nl

doorberekening van opgewekte kwh door zonnepanelen

• 18 december 2020
  • 24 reacties
  • 464 Bekeken

Wie heeft hier ook mee te maken en weet hiervoor de oplossing?

Vanaf 2005 gebruik ik gemiddeld 2400 kwh aan elektriciteit per 12 maanden. vanaf 2017 heb ik 10 zonnepanelen op mijn platte dak, die 2200 - 2600 kwh opleveren per 12 maanden. Mijn conclusie is dan (schijnbaar te simpel) dat ik dan vervolgens nog maar heel weinig kwh elektriciteit van mijn leverancier (Greenchoice) afneem. Toch moet ik nog voor 1191 kwh betalen. Zij bereken alleen via de getallen op de elektriciteitsmeter (geen slimme). Dus verbruiksgetal en terugleverings getal, maar mijn opwekking is rond 2400, af te lezen vanaf mijn omvormer direct van de zonnepanelen. Met dat getal hebben zij niets te maken???? Zegt Greenchoice. 

Komt iemand dit bekend voor en hoe ga jij daar mee om. Ik heb grote vraagtekens.

24 reacties

Iets klopt er niet in je aannames of de afgelezen metingen. Het energiebedrijf echter heeft een geijkte meter dus daar hoef je niet mee te discussiëren anders dan vragen of ze een slimme meter op willen hangen of je meter willen controleren. Dat eerste is nu gratis, dat tweede kost je mogelijk geld.

Ergens wringen die getallen inderdaad, maar wij kunnen niet in jouw meterkasten kijken om te zien wat er vreemd is. Ook vreemd dat je hier al 4 jaar mee zit.

Loopt je meter wel terug als de zon schijnt? Klopt het terugleververmogen in vergelijking met de gegevens van de omvormer?  Is je verbruik ineens fors gestegen? Staat er ergens een kachel aan? Neem je zelf maandelijks alle standen op?

Op mijn omvormer zijn de opgewekte kwh af te lezen . 7300 in 3 jaar=2433 per jaar. ik heb geen ekstra verbruik  omdat ik meer apparaten ben gaan gebruiken. Stel dat ik dan toch nog 200/300 meer ben gaan gebruiken, dan nog klopt er iets niet.

Mijn indruk is dat er meerdere mensen teveel betalen doordat zij hun eigen telsysteem hanteren, terwijl de werkelijkheid anders is. zodoende betalen mensen die zonnepanelen hebben teveel door die bepaalde berekening. Wat denken jullie?

Reputatie 7
Badge +4

de meter van je leverancier spreekt de waarheid, en die kijkt wat er inkomt en uitgaat. en het verschil is de waarheid. 

en je kunt de meter laten testen, maar dat zal heel vaak (hoge) rekening man zijn, tenzij de meter echt stuk is.

maar laten we nou niet de complotkant opgaan

zodoende betalen mensen die zonnepanelen hebben teveel door die bepaalde berekening.

Dan maken de boosaards in mijn geval een fout want hier klopt het allemaal wel. Onze panelen wekken bijna alles op wat we verbruiken. We moesten vorig jaar in totaal 6 euro betalen voor stroom. We hadden een tikkie meer verbruikt dan we hadden opgewekt.

Reputatie 4
Badge +2

@Coenen cor  Niet alles wat je omvormer meet aan opwek komt ook je bij teruglevertelwerk voorbij!

Afhankelijk van je verbruikspatroon lever je ca. 70% terug en ca. 30% verbruik je voor de meter direkt in je huis.  Wat laat het lever- en m.n. het teruglevertelwerk over dezelfde (afreken)periode aan kWh zien? En wat “meet” de omvormer?

Reputatie 5
Badge +4

Wie heeft hier ook mee te maken en weet hiervoor de oplossing?

Vanaf 2005 gebruik ik gemiddeld 2400 kwh aan elektriciteit per 12 maanden. vanaf 2017 heb ik 10 zonnepanelen op mijn platte dak, die 2200 - 2600 kwh opleveren per 12 maanden. Mijn conclusie is dan (schijnbaar te simpel) dat ik dan vervolgens nog maar heel weinig kwh elektriciteit van mijn leverancier (Greenchoice) afneem. Toch moet ik nog voor 1191 kwh betalen. Zij bereken alleen via de getallen op de elektriciteitsmeter (geen slimme). Dus verbruiksgetal en terugleverings getal, maar mijn opwekking is rond 2400, af te lezen vanaf mijn omvormer direct van de zonnepanelen. Met dat getal hebben zij niets te maken???? Zegt Greenchoice. 

Komt iemand dit bekend voor en hoe ga jij daar mee om. Ik heb grote vraagtekens.

@Coenen cor 
@Darkfiber Heeft gelijk, een deel gebruik je zelf, inderdaad ongeveer een derde, en de rest lever je terug aan het net,
Aan jou getallen te zien zou je bijna de helft zelf gebruiken en de andere helft terug geleverd.
Dat is beter dan gemiddeld.
Voor de rest zul je gewoon moeten betalen, maar je hebt ook ongeveer die hoeveelheid terug geleverd.
Beide staan apart op de afrekening en het saldo zou ongeveer nul moeten zijn.

@Coenen cor 

Heb je nog een oude draaischijfmeter, wat ik veronderstelde, of heb je een moderne meter met apart heen en terug telwerk? Als dat laatste het geval is heb je je zonnepanelen dan wel aangemeld want anders krijg je volgens mij niet gecrediteerd voor terug geleverde stroom.

Als ik het zo lees, dan gaan de meesten ook uit van de getallen die de meter aangeeft. Daar geloof ik ook wel in, maar ik geloof ook in de meter die aangeeft hoeveel ik opwek. Mijn zonnepanelen heb ik netjes aangemeld. In het eerste jaar heb ik , te goeder trouw, de standen doorgegeven van mijn omvormer en had toen dat jaar 2000 verbruikt en 2400 opgewekt. kreeg netjes 400 terugbetaald.

Later bleek dat ik de getallen van alleen de meter moet doorgeven. Echter die teruglevering is maar een gedeelte van wat ik opwek. Wat doen we nu met het restant opgewekte elektriciteit?

Reputatie 7
Badge +4

dat restant heb je dus zelf verbruikt. het is een optelsom, wat je opwekt verbruik je eerst zelf, wat er overblijft gaat terug. 

Reputatie 3
Badge +2

Het is jammer dat je nog geen slimme meter hebt. Meten is namelijk weten. Nu heb je alleen de jaargetallen maar. Met een slimme meter en een juiste energieleverancier is het mogelijk om de verbruiksgegevens op dagniveau te zien. Sinds een half jaar heb ik die getallen nu met enkele dagen vertraging op mijn smarttelefoon.

Kun je aan een slimme meter komen of moet je nog wachten. Een nieuwe meter heeft 2 voordelen. Je krijgt meer gegevens en je weet dan ook echt zeker dat de getallen kloppen, want daar twijfel je nu aan. Niet alle ferraris meters zijn nog steeds zo nauwkeurig. Ze zijn ook niet gemaakt om terug te draaien.

Vreemd vind ik het trouwens dat je geen slimme meter hebt. Die is min of meer verplicht. Nu zijn mijn zonnepanelen van ruim een jaar later, maar bij mijn aanmelding van de panelen kreeg ik het bericht terug dat mijn meter geschikt was. Zou ik de oude terugdraaier nog hebben, zou ik dan een slimme aangeboden hebben gekregen.

Reputatie 3
Badge +3

Ook goed om te weten is dat de slimme of digitale meter voor zonnepaneelbezitters verplicht wordt gesteld. Zie hier.

Reputatie 3
Badge +2

Nog veel sterker, het is voor iedereen in Nederland verplicht een digitale meter te hebben in 2023. Dus stiekem niet aanmelden werkt dan ook niet meer.

Dus, (Stroeve) dan verbruik ik opeens in een jaar de zelf opgewekte 2400kwh + die 1191 die mij nog berekend wordt??? Dat lijkt mij stug. Ik begrijp dat u de meter op de omvormer ook niet belangrijk vindt en u ook niet interesseert. Waarom zit die meter er eigenlijk? 

"Die verbruik jezelf", dat zegt de energieleverancier ook steeds.  Die stand op de omvormer, daar hebben wij niets mee te maken!!!

Het verplicht stellen van een slimme meter, is mij niet bekend is mij ook niet opgelegd door de energieleverancier. Maar ik begrijp nu dat die in 2023 verplicht is, prima, bedankt. Ga ik regelen voor die tijd.

Reputatie 7
Badge +4

je snapt het nog niet helemaal. je huis verbruikt elektra. en dat kan van 2 kanten komen, uit je zonnepanelen en uit je energieleverancier. wat je zelf verbruikt wordt eerst geleverd canuit je zonnepanelen, als die te weinig leveren, levert de enrgieleverancier. als je zonnepanelen meer leveren dan je zelf verbruikt zal dat teruggeleverd worden aan het net. 

zoals gezegd is het een rekensom die je energiemeter doet, en de jaarafrekening is daar het resultaat van.

-zegt de energieleverancier ook steeds.  Die stand op de omvormer, daar hebben wij niets mee te maken!!!

En daar hebben ze groot gelijk in. Zij hebben de omvormer niet geplaatst. Dat is jouw apparaat. Dat je per ongeluk een keer de gegevens van de omvormer hebt doorgegeven in plaats van de stand van de echte meter was ook niet slim van je: je bent namelijk verplicht om de echte meterstand door te geven. Misschien heb je nu ineens wél de juiste stand doorgegeven en ben je in één keer voor meerdere jaren terug aan het betalen. Als (als) dat zo is dan kun je blij zijn dat het zo opgelost wordt.

Dit verhaal hangt echt van de fundamentele onbegrip asn elkaar. Je geeft standen van je omvormer door aan het energiebedrijf? Één dezer dagen komen ze je meter vervangen en lezen ze de echte standen af en wordt het lachen als de narekening komt. Dan zeggen mensen dat die meter helemaal niet slim is maar hij is altijd nog aanzienlijk intelligenter dan sommigen.

En dat wordt terug geleverd aan het net en dus uitbetaald als dat meer is dan dat je verbruikt hebt???

Dat zou dus in je eindnota terug te vinden moeten zijn? Klopt dat ?

Reputatie 7
Badge +4

klopt, de jaarafrekening geeft die totale rekensom weer, als je meer hebt geleverd dan verbruikt, krijg je terug. en andersom moet je betalen.

Dus u gelooft wel dat ik , zoals ik eerder heb gemeld, in 1 jaar opeens 3691 Kwh heb verbruikt?

Reputatie 7
Badge +4

ik geef slechts aan hoe de energie huishouding werkt qua hoeveelheden en dat de meter van de energie leverancier de waarheid spreekt mits deze niet stuk is. 

als je denkt dat de meter stuk is moet je je melden bij je leverancier, niemand anders kan dit vraagstuk voor je oplossen

Bedankt, ik ga het verder uitzoeken. U hoort nog van mij.

Misschien ook voor meerdere interessant om te weten.

Ik heb even gekeken op de site van de eigenaar van mijn energiemeter. Dat is Liander.

En wat heeft die op zijn site staan: dat wanneer je geen slimme meter hebt, kan het mogelijk zijn dat de terug geleverde kwh niet juist worden geregistreerd.  Ik krijg nu een slimme meter geplaatst en de huidige meter wordt gecontroleerd op mogelijke foutieve tellingen!!!!

Schijnt dus meer voor te komen .

Misschien ook voor meerdere interessant om te weten.

Ik heb even gekeken op de site van de eigenaar van mijn energiemeter. Dat is Liander.

En wat heeft die op zijn site staan: dat wanneer je geen slimme meter hebt, kan het mogelijk zijn dat de terug geleverde kwh niet juist worden geregistreerd.  Ik krijg nu een slimme meter geplaatst en de huidige meter wordt gecontroleerd op mogelijke foutieve tellingen!!!!

Schijnt dus meer voor te komen .

Spannend, en wat heb ik je in het allereerste bericht verteld Einstein?

Reageer