douche wtw (warmteterugwinning)

• 4 January 2015
  • 8 reacties
  • 8908 Bekeken

Bij de aankoop van ons nieuwbouwbuis, 7 jaar geleden, was o.m. een douche wtw ingebouwd (waarschijnlijk versie 1 of 2), waarvoor verwezen werd naar de website van www.technea.nl. Als ik de informatie goed lees, zijn ze bij dat bedrijf inmiddels aan versie 4 toe, dus blijkbaar volstonden de oude versies niet! Want nu, 7 jaar later, is bij tenminste 14 van de 24 woningen van ons Project lekkage opgetreden door een gesprongen douche-wtw. Aangezien de wtw - tegen de instructies van de leverancier in - in de leidingkoker was ingebouwd, bleef de lekkage lange tijd onontdekt, en leverde dit een extra waterverbruik op van 750m2. Bovendien leverde het oplossen van de lekkage een schadepost van €650,- op, gezien de moeilijke bereikbaarheid van de leidingkoker achter het paneel van de meterkast en het herstel na afloop. Vreemd genoeg vind ik op internet geen klachten over het (dis)functioneren van een douche-wtw, alleen maar bergen reclame van allerlei installatiebedrijven. Wie heeft soortgelijke ervaringen? En heeft iemand nog tips m.b.t. aansprakelijkheid van de leverancier of het bouwbedrijf?

8 reacties

Wij hadden in 2011 lekkage in de Technea douche wtw, op een verbinding in de uitwendige wtw buis, circa 30cm boven de aansluiting op het riool. Binnen 10 jaars garantie periode van de aanemer die het betreffende nieuwbouwhuis ij 2006 voor ons bouwde. Technea erkende volgens de aannemer dat er een fabricagefout speelde. Er werd kosteloos vervangen. Wel werd eerst het oude/lekkende exemplaar verwijderd en opgestuurd naar de fabricage ter controle, en wateraansluitingen werden tijdelijk 'doorverbonden" zonder wtw functie. Na 1 of 2 weken werd het nieuwe exemplaar gemonteerd. In die 1-2 weken "wtw" loze periode konden we mooi het effect van de wtw ondervinden, ons boiler-voorraadvat was bij 2 1/2 douchepersonen (incl. twee tieners....) leeg, terwijl dat bij een aanwezige wtw functie na 4 douchepersonen nog niet leeg was. Indrukwekkend !
Hallo,

Ook ik ben hier inderdaad benieuwd naar.

Ik heb ook een wtw in de leidingkoker zitten in een huis van 2007.

Op de watermeter is te zien dat er water verbruikt wordt dus dat gaan we waarschijnlijk ook merken met de rekening van het water.

ik heb de lekkage vermoedelijk onderin zitten ik hoop dat het alleen een slechte koppeling is die ik kan vervangen, maar daarvoor moet ik wel eerst de leidingkoker open breken?

Is bij jullie de hele wtw vervangen?

En is er iemand die weet of zoiets verzekerd is?

Vreemd genoeg vind ik op internet geen klachten over het (dis)functioneren van een douche-wtw, alleen maar bergen reclame van allerlei installatiebedrijven. Wie heeft soortgelijke ervaringen? En heeft iemand nog tips m.b.t. aansprakelijkheid van de leverancier of het bouwbedrijf?

1 - Voor lezers die, zoals ikzelf, nog niet weten wat een douche-wtw is:

http://www.isso-kenniskaarten.nl/kenniskaart/leidingwaterinstallaties/douche-wtw/verticale-douche-wtw-installeren

2 - Heb enkele lotgenoten van jullie met wtw-lekkages op het internet gevonden (met tips)

http://forum.bovenkerkzuid.nl/viewtopic.php?p=2391&sid=4b9359f74e75bc27bfec72d3cef600df

http://www.familie-kleinman.nl/energie/badkamer-verbouwing-wtw-unit/

3 - Montagefout? Garantievoorwaarden koopcontract woningverkoper nalezen! en/of monteur aanspreken

4 - Verzekerings-ABC, verder uitpluizen in de polissen:

http://weblog.independer.nl/in-de-media/waterschade-wat-is-de-dekking/

Suc6.
Is uitzondering drie van toepassing? M.a.w. is het verkeerd inbouwen (en dus niet kunnen vervangen) aantoonbaar b.v. met de montage-voorschriften?

Gebreken die u ontdekt na de onderhoudsperiode

De hoofdregel is dat de aannemer niet meer verantwoordelijk is voor tekortkomingen of gebreken aan uw woning na de onderhoudsperiode. Hierop zijn gelukkig drie belangrijke uitzonderingen:

ernstige gebreken verborgen gebreken afwijkingen van de technische omschrijving en/of tekeningen
@M.C. Lubbers-de Wit

Uw verhaal toont nu al aan, dat het geen individueel, maar misschien zelfs meer dan een regionaal probleem is!

Indien u lid van de CB bent is ook daar de mogelijkheid om op te bellen voor raad om dit samen of publiekelijk te onderzoeken en principieel juist af te wikkelen. De componenten moeten duidelijk gesorteerd worden: Nieuwbouw, nieuwe techniek, montage, garantie, waterkosten, verzekeraar, juridische bijstand (ÉÉn zwaluw maakt nog geen zomer....).

Ikzelf heb bij voorbeeld schimmel in de badkamer gekregen, acht jaren na oplevering, waarbij de oorzaak een op z'n kop gemonteerde ontluchtingsbuisverbinding was, waardoor er langzaam vocht in een weggewerkte kokerruimte kwam. Gevolg, de in de badkamer betegelde koker moest opengebroken weer in stand gebracht worden.......en de woonverzekeraar had daar helemaal geen moeite mee de hele klus te vergoeden, alles zonder naar de bouwondernemer te vragen.

Een rechtsbijstandsverzekeraar zoekt soms naar een voorgeschoven escape om een kostbare procedure te vermijden.......wordt in de volksmond ook 'klant afschepen' genoemd, de verzekeraar noemt dat dan zÈlf weer kostendekkende en efficiËnte claimafwikkeling. Bij zoveel bewoners met dezelfde klacht moet er toch een positieve rechtsbijstand te vinden zijn.....waarop dan alle bewoners op kunnen refereren. Koppen bij elkaar steken en naar deze community van de CB verwijzen.......;-) verborgen reclame!

Omdat de aangesproken schuldige betrokkenen al duidelijk zien aankomen, dat dit meer dan een klein klusje is, dekken die zich alvast in.....om niet door ÉÉn lapidare toezegging alle woningen onder handen te moeten nemen. Dat is dan eerder uw pech!

Maar zult in ieder geval tot maandag moeten wachten. De CB en de community-moderator heeft geen piket in het weekend. Bent u zelf NIET CB-lid, dan kan ÉÉn van uw buren dit waarschijnlijk ook aankaarten........toch?

We nemen inmiddels met z'n allen, sinds 2013, ineens deel aan een zelfredzame participatiemaatschappij..........dus sÀmenwerken met de buren, via fora en met bonden is ook hier politiek gewild en aangezegd!

Suc6

Op de watermeter is te zien dat er water verbruikt wordt dus dat gaan we waarschijnlijk ook merken met de rekening van het water.

ik heb de lekkage vermoedelijk onderin zitten ik hoop dat het alleen een slechte koppeling is die ik kan vervangen, maar daarvoor moet ik wel eerst de leidingkoker open breken?

Is bij jullie de hele wtw vervangen?

En is er iemand die weet of zoiets verzekerd is?

Wat ik bij ons in de buurt (14 woningen) hoor, is dat nergens de WTW te repareren valt en ook nergens vervangen is door een nieuwe, ook niet binnen de garantietermijn van de woningen.

Van het deel van de waterrekening dat door lekkage t.o.v. eerdere jaren te hoog is, kon bij ons waterleidingbedrijf onder voorwaarden 50% worden kwijtgescholden.

Het bouwbedrijf (RIZ-bouw uit IJsselstein) geeft wat ons betreft geen thuis - garantie verstreken en dat is dat. Bij sommige woningen waar het probleem zich nog binnen de garantietermijn afspeelde, is ook de klus niet afgemaakt. Mondelinge toezeggingen gedaan dat een noodleiding en/of de opengebroken leidingkoker weer netjes zou worden afgemaakt, zijn niet nagekomen. Minstens ÉÉn eigenaar laat sindsdien ook niemand van RIZ meer toe in zijn woning.

De standaardaanpak van SOS-loodgieters is: leidingkoker openbreken en bypass maken met flexibele waterleiding. Daarna nog apart de leidingkoker laten herstellen, bij elkaar zo'n € 650,- en dan heb je geen nieuwe WTW.

De verzekering dekt niets (geen van buitenaf komend onheil, geen zichtbare schade m.u.v. waterschade aan de leidingkoker - ook geen coulance)

Volgens de installatiehandleiding douchepijp 2 van de fabrikant (Hei-Tech energiesystemen) hoort een WTW op een zichtbare, toegankelijke plaats worden ingebouwd, als elk ander vervangbaar apparaat, dus niet in de leidingkoker (had veel eerder tot ontdekking van lekkage geleid), maar dat is wel gebeurd. Inmiddels is het bedrijf toe aan type 4, dus blijkbaar voldeed type 1 allerminst...

Onze voorzichtige conclusie in de buurt is ook dat het defect raken van de WTW samenhangt met de mate en intensiteit van gebruik. Vaak douchen / grote gezinnen betekent eerder stuk. (Wij gebruiken ook vaak het bad, dat niet op de WTW is aangesloten, dus waren relatief laat de pineut.)

De rechtsbijstandverzekering (SRK) kan weinig, zeggen ze, omdat de garantietermijn van 6 jaar verlopen is. Er was hen slechts ÉÉn geval bekend van de Raad van Arbitrage waarbij klachten van eigenaar na het aflopen van de garantietermijn wÉl ontvankelijk waren. Dat ging om een flatgebouw waar de buitenramen na verloop van tijd dezelfde defecten gingen vertonen, deels binnen, deels buiten de garantietermijn. Volgens de artbiter had de arbiter moeten controleren of er wellicht sprake was van een structureel defect. Het is in ons geval moeilijk om te onderbouwen of RIZ wist of had mÓÉten weten dat de toegepaste warmteterugwinners een beperkte levensduur hebben. Het enkele feit dat bij relatief veel woningen (in ons project 14 van de 24) de warmteterugwinner is stukgegaan, is daarvoor onvoldoende, aldus de rechtsbijstand.

Daarom prettig te weten dat er meer problemen zijn, ook al is het waarschijnlijk niet mogelijk ergens ook maar iets te claimen. In ons geval een strop van zo'n €2000,- als ik de defecte WTW en montagekosten meereken. En dan ben je toch 'goed' verzekerd...
Geachte dames en heren. Ik heb nu hetzelfde probleem met een wtw.pijp. lekkage. Nieuwbouwwoning van 2010. Wtw pijp inderdaad op eem vervelende plek naast de meterkast. Verschillende loodgieters benaderd. Maar die geven aan dat zij weinig ervaring hebben met wtw pijp. Hoe hebben jullie het probleem opgelost. Ik heb de bouwer opgebeld voor advies. Zij geven aan dat het bedrijf die die wtwpijp heeft geinstalleerd is. Failliet is. Zij kumnem ons niet helpen. Kunnen jullie misschien een bedrijf adviseren die ervaring heeft met dit soort lekkages. Ik.hoor graag van u. We zijn woonachtig in zoetermeer.
Badge +2
Ik heb bij de verbouwing van mijn douche heb ik tegelijk een douchewater WTW laten installeren (en een ontharder in de kruipruimte) . Mijn badkamervloer moest hiervoor open om de douche-afvoer los te koppelen van de badkamerafvoer. Ook de koudwater toevoer naar de (thermostatische) douchekraan moest omgeleid worden. Ik heb de WTW in laten bouwen in de stijgruimte naast mijn meterkast. (daar heb ik eerder ook stopkranen voor koud- en warm water naar de bovenverdiepingen laten aanbrengen om thermostaatkranen te kunnen onderhouden)
De monteur was een echte rouwdouwer, die wel wist hoe het moest. Boorde door de afvoerleiding van de WC pot en installeerde de WTW zonder de instructies te lezen. De WTW stond niet loodrecht en de invoer was volkomen foutief. Ook had ik geen koudwater meer op mijn wastafel.
Ik heb de eigenaar van het installatiebedrijf erop aangesproken. Hij vertelde dat hij al langer van deze man af wou, maar dat hij bij de overname van het bedrijf was "inbegrepen" .
De monteur werd vervangen door een ervaren iemand die vaak bij particulieren over de vloer kwam. De WTW werd geïnstalleerd volgens instructies TECHNEA en de koudwater toevoer werd hersteld . Ook liet ik alle koud- en warmwater leidingen naar de badkamer en zolder controleren op doorlopen.
Of de besparing met de WTW echt is kan ik nog niet zeggen. Ik moet douchen (na opstart/opwarmen WTW) gaan vergelijken vullen van mijn bad.

Reageer