Consumentenbond.nl

Drukverlies CV-installatie met combiketel

• 14 januari 2020
  • 34 reacties
  • 4965 Bekeken

Badge

Geachte mede Consumentenbond leden,

Tijdens het winter seizoen, wanneer de CV ketel het huis moet verwarmen, heb ik last van drukverlies in het systeem. In ca 1 week loopt dan de druk van ca 1.6bar naar 0.7bar en komt daardoor dicht in de buurt van de minimale werkdruk benodigd door de ketel. Ik vindt dit buitensporig veel en heb daarom gezocht naar een mogelijk lek in de leidingen, maar kan geen water verlies te constateren (ik heb geen kruipruimte).

In de zomer heb ik een test gedaan, door een constante druk van 2.5bar in te stellen, en deze druk gedurende de zomer regelmatig te controleren. Van maart t/m september is de druk niet gedaalt (verschil in aflezing druk verschilde +/- 0.1bar door temperatuur verschillen). 

Ik ga er vanuit dat, op basis van de druk meting in de zomer periode, dat mijn leidingen niet lek zijn. 

Mijn vraag is:

• Is het mogelijk dat dit druk verlies komt door de CV combi ketel wanneer er wordt geschakeld tussen warm water en CV? En zoja is dit mogelijk CV ketel type verschillend?
  • Komt dit druk verlies ook bij andere voor, en wel in die mate zoals hierboven beschreven?
  • Welke opties zijn er mogelijk nog meer die kunnen leiden tot genoemd druk verlies?

Graag zag ik jullie reacties tegemoet.

34 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Als er geen lekkage is , kan het expansievat defect zijn . Dan moet echter ook de druk flink oplopen nadat de leidingen warm worden doordat de thermostaat opgedraaid is. Mogelijk wordt de druk dan zo hoog dat het veiligheidsventiel opent waardoor je water verliest. Bij het afkoelen is de druk vervolgens weer te laag. Het expansievat werkt als een reserve watervat en zorgt dat de waterdruk redelijk constant blijft .

Reputatie 4
Badge +3

Ja, druk verlies komt overal voor… 

• in de CV zit een ventiel met afvoer dat de druk boven de 2,5 a 3 bar zal maximaliseren.. Dus als de druk te hoog oploopt zal het langzaam weglopen. 
  • In 1 week van 1,6 naar 0,7 bar is te veel. Bij vullen tot 1,7 bar, ontluchten en de CV opstoken en kijken waar het weg loopt. eventueel met vocht of warmte camera. 
Reputatie 7
Badge +6

Aangezien de druk in de zomer niet daalt , acht ik een lek zeer onwaarschijnlijk en een defect expansievat zeer waarschijnlijk , @Chris L . Als het membraan lek is , verliest dit vat de werking waar hij voor bedoeld is. Het klopt ook met wat TS beschrijft. Een goede installateur vervangt ook altijd het expansievat als de ketel vervangen wordt . Die dingen gaan vaak stuk als ze ouder worden. 

Krant onder de radiator kraan.
Komt er een bobbel in, lekt er iets.
Expansievat is stuk als de druk omhoog schiet als je de radiatoren warm stookt.
Overdrukventiel blijft lekken als die een keer open is geweest.
Kijk in de ketel, of je kalksporen door lekkage ziet.
Ook de 3wegklep kan lekken, die tussen cv en tapwater schakelt.

Bij een nieuw expansievat hoor je ook een nieuw overdrukventiel te krijgen.

Reputatie 4
Badge +2

Bij drukverlies kunnen er 3 oorzaken zijn:
1 lek in leidingen of ketel
2 manometer werkt niet goed
3 drukvat of expansievat s kapot

Vaak is dan het expansievat kapot, in het expansie of drukvat zit een soort ballon die gevuld is met stikstof of ander soort samendrukbaar gas, als deze van binnen kapot is vult het zich helemaal met water wat niet samendrukbaar is

Een leuk trucje om te controleren is met een hard voorwerp op de buitenkant van het drukvat te tikken, als die ballon of membraam  heel is klinkt dat (niet helemaal aan de bovenkant) hol
als deze lek is vult het gehele drukvat zich met water en klinkt dat gevuld (niet hol dus!)

Manometer kan ook verkalkt of kapot zijn, kapotte driewegklep geeft meestal een andere storing, geen drukverlies

Badge

Expansie vat gecontroleerd. Is niet defect. Dit vastgesteld tijdens de CV service beurt. Mijn vermoeden gaat uit naar de CV combi ketel en wel wanneer er geschakeld moet worden tussen CV en warm water. Zijn er ervaringen hiermee? Eventueel type CV ketel gerelateerd? Overigens zijn mijn CV leidingen van gelaste gaspijp, alle verbindingen zijn gelast, dus geen klem koppelingen

Reputatie 7
Badge +6

Als gedurende de totale zomer geen drukverlies is en zodra je gaat stoken wel , dan zou de driewegklep ook nog kunnen lekken . Die staat de hele zomer in dezelfde stand en gaat de waterstroom pas schakelen naar de radiators zodra de thermostaat opgedraaid wordt. Mogelijk lekt hij alleen in die stand , maar dat moet dan duidelijk te zien zijn. Van 1,6 naar 0.7 in een week vind ik een flinke lekkage.  

Krant onder de radiator kraan.
Komt er een bobbel in, lekt er iets.
Expansievat is stuk als de druk omhoog schiet als je de radiatoren warm stookt.
Overdrukventiel blijft lekken als die een keer open is geweest.

Wanneer is je expansievat stuk? Hoeveel moet dan de druk omhoog schieten? Bij mij varieert ie tussen 1.5 (uit stand) en 2.0 bar (als ie warm is).

Reputatie 7
Badge +6

Als tijdens bijvullen een te lage druk vrijwel direct verandert in de druk die de vulkraan levert , is het expansievat defect . Anders gezegd : de druk loopt in een paar seconden op en stopt dan als de waterleidingdruk bereikt is . Testen door een ontluchter open te zetten in de buurt van de manometer open te zetten kan ook . De normale druk zal dan al nul zijn als je een klein beetje aftapt . Dit alles op voorwaarde dat het systeem zelf goed vrij van lucht is . Anders werkt deze lucht als expansievat . 

Dank!

Welke variatie in druk is bij een digitale manometer normaal? Tot nu toe had ik steeds een analoge. Geeft een digitale grotere verschillen weer?

Reputatie 7
Badge +6

De variatie hangt af van de grootte van het expansievat en de totale inhoud van het systeem en hoe groot het temperatuursverschil is. In de regel niet meer dan 0,3 bar . Digitale of analoge meter maakt weinig uit tenzij er een afwijking in komt . Kan altijd . De geadviseerde vuldruk van het koude water is meestal rond 1,7 bar . Omdat mijn ketel boven staat en ik niet hou van onnodig veel druk , werk ik met ongeveer 1,5 bar . Ik kijk regelmatig en bij minder dan 1,0 bar vul ik bij . Dat is nog altijd ruim boven de druk waarbij de ketel in storing gaat wegens te weinig druk .

Reputatie 5
Badge +4

Wanneer is je expansievat stuk? Hoeveel moet dan de druk omhoog schieten? Bij mij varieert ie tussen 1.5 (uit stand) en 2.0 bar (als ie warm is).

Bij mij varieert dit 0,2 bar maximaal, op dit moment tussen 1,9 en 2,1.

Maar als het expansievat stuk is kan dat zomaar boven de 4 bar oplopen.
Dit gebeurd wanneer je een aantal keren van 1,0 tot 2,0 hebt bijgevuld en het expansievat vol water zit.

Bij een verschil van een halve bar, ga er maar van uit dat het expansievat stuk is.
Of in zeldzame gevallen, je hebt het verkeerde expansievat.
Bij 4 bar druk, is het overstort ventiel al lang afgegaan.

Als het expansievat heel erg stuk is, klinkt hij overal massief als je er op tikt.
Maar dit is niet zo'n betrouwbare test.
De vaten gaan langzaam stuk, meestal na een jaar of 6

Reputatie 5
Badge +4

@Wortelstamper 
Ik heb bovenstaande uit eigen ervaring, dus de druk kan toch wel zo hoog oplopen.
Maar dat is wel afhankelijk of het vat helemaal vol zit.
Klinkt dan inderdaad massief.

@Free Spirit 
Wat heb jij op jouw overstort ventiel staan?

Reputatie 5
Badge +4

Geen idee, het was in onze vorige woning een jaar of tien terug.
Maar dat de druk op liep tot boven de 4 bar heb ik met eigen ogen gezien.
Mogelijk heeft dat ventiel dan ook niet goed gefunctioneerd of het is een ander type geweest.

Nee, denk het niet.
Vroeger waren ze 3,1bar
De regel is, niet aanraken en vervangen als er nieuw expansievat komt.

Reputatie 3
Badge +3

Bij een drukverlies  van 1.6 bar naar 0.7 bar verlies je toch wel heel wat water. Ben benieuwd of de topic starter de oorzaak al heeft kunnen achterhalen.

Recent ook gehad.
Water verdween in het niets. Expansievat was net vervangen.
Toen het heel erg was, druk verhoogd en ph gemeten van het condenswater.
Dat was 7½ dus leidingwater. Condenswater is zuur 3.
Warmtewisselaar vervangen.

Reputatie 7
Badge +6

Voor de topicstarter moet je apestaartje J. van der Ent doen. Dan krijgt hij een berichtje dat er over hem geklept wordt. Meestal komen ze dan wel kijken. Maar anders zit hij gewoon sneeuwballen te draaien voir zijn kleinkinderen en is hij dit hier allang vergeten..

Reputatie 3
Badge +3

Voor de topicstarter moet je apestaartje J. van der Ent doen. Dan krijgt hij een berichtje dat er over hem geklept wordt. Meestal komen ze dan wel kijken. Maar anders zit hij gewoon sneeuwballen te draaien voir zijn kleinkinderen en is hij dit hier allang vergeten..

Haha @Jan leuk geformuleerd en dank voor je reactie, maar ik weet hoe het werkt hoor. 😉 Had er alleen niet voor gekozen, omdat ik er vanuit ga dat zo’n druk verlies wel enige prioriteit heeft. Ik zou in ieder geval geen sneeuwballen draaien, maar de oorzaak van het probleem opzoeken. En als dat niet lukt een installateur inschakelen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Los_Moros ik twijfel er niet aan dat je het wel wist van apestaartje, ik zat maar een beetje lollig te doen :kissing_closed_eyes: . En inderdaad nu het zo kan vriezen kan je beter wel het drukverlies oplossen. Maar het komt hier dikwijls voor dat het dan al is opgelost maar ze denken er niet meer aan dat hier nog te laten weten. Want dikwijls willen wij ook nog weten wat het precies was. 

Als het membraan van het drukvat versleten is kan je dat krijgen dat de druk steeds wegvalt. Als je dan water erbij blijft doen loopt het drukvat helemaal vol. Als daarna het water warmer wordt zet het nog iets uit tot er in de leidingen een barst komt. 

Het kan ook zijn dat er HDPE-leidingen lopen van de verdeler naar de radiatoren. Die zitten dan los in een blauwe of rode mantelbuis naargelang koud of warm. Dat werd standaard gedaan in de jaren '90-'00. Het is hoge densiteit polyethyleen. Na 20 jaar kan het gebeuren dat die hoge densiteit niet meer gehaald wordt en dat ze water gaan lekken door de poriën. Dat loopt dan weer heel ergens anders uit de rode of blauwe mantelbuis en zie je daar een grote natte plek in je cementdekvloer. De oplossing daarvoor is dat ze die HDPE-leidingen eruit trekken en tegelijk flexibele aluminium buis met kunststof mantel erdoorheen trekken en zo die hdpe vervangen. 

Reputatie 7
Badge +6

Het topic is al een jaar oud , dus het zal wel opgelost zijn . Warmtewisselaar die @Wortelstamper noemt is inderdaad ook een mogelijkheid . Het verklaart echter niet waarom het waterverlies alleen in de winter optreedt zoals TS meldt . Jammer dat vele topicstarters niet even de oplossing van een probleem melden . Worden we niet dommer van en kan een hulp voor andere lezers zijn . Het zou nog de driewegkraan kunnen zijn , die de hele zomer in dezelfde stand blijft staan en mogelijk alleen lekt als die regelmatig van stand veranderd . Snap alleen niet dat dat lekwater dan niet opgemerkt wordt . 

Het verklaart echter niet waarom het waterverlies alleen in de winter optreedt zoals TS meldt .

Dat had ik ook.
De lekkage trad in het begin alleen op als ik veel stookte.
Dat beetje douchen en afwassen gaf maar weinig lekkage.
Maar op een frisse avond, zakte de drukmeter.

Reputatie 7
Badge +6

Zou theoretisch dus kunnen , @Wortelstamper …... en dat het lekwater als stoom de pijp uit gaat ? Dat zou het ontbreken van lekwater verklaren . 

Reageer