Drukverlies CV-installatie met combiketel

• 14 January 2020
  • 43 reacties
  • 16775 Bekeken

Badge

Geachte mede Consumentenbond leden,

Tijdens het winter seizoen, wanneer de CV ketel het huis moet verwarmen, heb ik last van drukverlies in het systeem. In ca 1 week loopt dan de druk van ca 1.6bar naar 0.7bar en komt daardoor dicht in de buurt van de minimale werkdruk benodigd door de ketel. Ik vindt dit buitensporig veel en heb daarom gezocht naar een mogelijk lek in de leidingen, maar kan geen water verlies te constateren (ik heb geen kruipruimte).

In de zomer heb ik een test gedaan, door een constante druk van 2.5bar in te stellen, en deze druk gedurende de zomer regelmatig te controleren. Van maart t/m september is de druk niet gedaalt (verschil in aflezing druk verschilde +/- 0.1bar door temperatuur verschillen). 

Ik ga er vanuit dat, op basis van de druk meting in de zomer periode, dat mijn leidingen niet lek zijn. 

Mijn vraag is:

• Is het mogelijk dat dit druk verlies komt door de CV combi ketel wanneer er wordt geschakeld tussen warm water en CV? En zoja is dit mogelijk CV ketel type verschillend?
  • Komt dit druk verlies ook bij andere voor, en wel in die mate zoals hierboven beschreven?
  • Welke opties zijn er mogelijk nog meer die kunnen leiden tot genoemd druk verlies?

Graag zag ik jullie reacties tegemoet.

43 reacties

@Wortelstamper en @E.T. Wiersum en @J. van der Ent 

Helaas hier hetzelfde probleem als aanmaker topic. 
Ketel is nu 3 jaar oud. 
Veel druk verlies. Door het jaar heen vul ik hem 1 keer per maand bij van 0,5 naar 2.0 bar. 
in deze koude weken is dat iedere 4 dagen. 
Heb al een lekdetectie team laten komen maar kunnen nergens een lekkage vinden. 
Expansie vat klinkt nog hol. 

Nu viel mij gisteren op dat toen ik om ons huis liep, dat wij het enige huis zijn waar een dikke witte “rookpluim” uit de pijp op het dak komt. 
Zou dat een teken kunnen zijn dat er te veel water verdampt?

Reputatie 7
Badge +6

Bij een dergelijk drukverschil moeten meerdere liters water bij te vullen zijn . Als de meter binnen enkele seconden oploopt en heel weinig water is toegevoegd , dan is het expansievat defect . Als er met zekerheid geen lekkage is aan kranen , leidingen of radiatoren , dat moet de lekkage binnen in de ketel zitten . Meestal is dat de warmtewisselaar en die stoom uit de pijp wijst daar ook op als het ongewoon veel is  . Een goede monteur moet het kunnen vinden en oplossen .

Reputatie 6
Badge +3

@B Fransen 

Die rookpluimen zouden kunnen komen dat de warmtewisselaar lek is. Heeft het lekdetectieteam ook de warmtewisselaar gecontroleerd? Vreemd vind ik het wel dat er een groot verschil zit tussen veel en weinig stoken. Maar het zou natuurlijk zo maar kunnen dat alleen een warme wisselaar lek is en na afkoelen de scheur meer dicht komt te zitten. Bij warm water is natuurlijk de druk in het systeem wel hoger en dus meer lekkage.

Je zou zelf ook nog op onderzoek kunnen uitgaan. Heb jij een modulerende ketel en thermostaat. En werkt dat goed. Dat zou je kunnen controleren door de brandduur van de ketel. Als dat goed werkt zijn er niet zo veel condenswolken midden op de dag. 's morgens met opstoken na nachtverlaging natuurlijk wel.

Ik vul zeker liters per keer bij. 
Het lekdetectie team heeft alleen gekeken naar fysieke lekkages maar heeft niets kunnen vinden. 
ze hebben niet naar de ketel gekeken. 
Als ik dit zo hoor van jullie, ga ik op zoek naar een goede monteur die de ketel en warmte wisselaar eens goed gaat onderzoeken. 
Bedankt voor jullie meedenken en ik houd jullie op de hoogte. 

Reputatie 7
Badge +6

@B Fransen Ja , graag . Altijd prettig en leerzaam voor alle lezers om te horen hoe iets afgelopen is . Kan even duren , want de monteurs hebben het razend druk momenteel . Wie echt in de kou zit krijgt voorrang en dat is natuurlijk logisch .

Reputatie 6
Badge +3

@B Fransen 

Als dit vullen al 3 jaar duurt en het is de warmtewisselaar is dit wel een garantiegeval. Dan zullen ze een nuewe warmtewisselaar moeten inbouwen of een nieuwe ketel doen. Want afhankelijk van het materiaal is het een lasfoutje of een gietfoutje.

@B Fransen Ja , graag . Altijd prettig en leerzaam voor alle lezers om te horen hoe iets afgelopen is . Kan even duren , want de monteurs hebben het razend druk momenteel . Wie echt in de kou zit krijgt voorrang en dat is natuurlijk logisch .

Geen haast mee, maar wil het natuurlijk wel opgelost hebben. Bedankt

@B Fransen

Als dit vullen al 3 jaar duurt en het is de warmtewisselaar is dit wel een garantiegeval. Dan zullen ze een nuewe warmtewisselaar moeten inbouwen of een nieuwe ketel doen. Want afhankelijk van het materiaal is het een lasfoutje of een gietfoutje.

Ik hoop toch echt dat dit het is. Dan kunnen we ophouden met zoeken. Maar bedankt voor de tip. 

@B Fransen 
De test waarmee ik het lek heb ontdekt gaat als volgt.
Je doet de cv uit, door de stekker er uit te trekken.
De chiffon van de ketel verwijderen en het water direct opvangen.
Als het goed is, stopt dat na een korte tijd.
Meet met een ph strookje het water.
Condens is zuur (3) en circuit water is base (7+)
Verhoog de druk naar 2,8 bar desnoods om de lekkage te versnellen, niet hoger.
Na de test de druk weer laten zakken naar 2

Vergeet niet de chiffon te vullen met water na terug plaatsen.(CO gevaar)

Badge

Heeft iemand ervaring met het opsporen van een eventueel lek in CV leidingen die in de beton vloer aanwezig zijn? Er is geen kruip ruimte en leidingen liggen dieper dan de afwerk vloer van ca 3cm.

Badge

Ook zou ik ervaringen willen horen van panel leden over de 3-weg klep van de combi ketel als mogelijke oorzaak van druk verlies in de CV

Reputatie 7
Badge +6

Griebels ! @J. van der Ent Is het probleem van een jaar geleden nooit gevonden ? Of is dit een nieuw probleem ? Bij verdenking van leidingen in beton en geen zichtbare leksporen zou ik die afkoppelen van de rest en er een druktest op uitvoeren . Laten doen door een bekwame CV-monteur als je niet voldoende kennis en spullen hebt . En dan eerst ( nogmaals ? ) ook eens goed laten kijken naar andere mogelijke oorzaken . Als een driewegklep lekt moet dat gemakkelijk te zien zijn aan leksporen of water dat van daar af naar beneden gelopen is . 

Badge

Ja, dat is zo. Deze zomer heb ik de CV druk op 3bar gezet en over ca 6maanden de druk bijgehouden. In die periode heeft de CV ketel alleen warmwater geleverd. De druk is al die tijd vrijwel niet (-0.1bar) afgenomen. Hieruit de conclusie getrokken dat er geen lek in de leidingen kan zitten. Voor 3bar druk gekozen omdat dit overeen komt met de druk die wordt verkregen in de winter bij verhitting water Vandaar dat een lekje in de combi ketel 3-weg klep m.i. nog de opties behoort Maar ik wil wel zekerheid…

Reputatie 7
Badge +6

3 bar is veel te hoog . Als je bij die druk maar niet stookt , want dan zal het veiligheidsventiel openen omdat de druk dan verder oploopt en verdwijnt daar het water . In koude toestand wordt meestal ongeveer 1,7 bar geadviseerd . Bij het stoken mag de druk wat oplopen , maar geen 3 bar worden . Dat wijst op een defect expansievat . Dit alles is eerder in dit topic al aan de orde geweest . Eigenlijk snap ik niet hoe je er 3 bar in krijgt met vullen . De gebruikelijke kraanwaterdruk ligt rond 2 bar op de meeste plekken . Is de meter wel goed ? 

Tip: Je kunt niet horen of een vat stuk is, door er op te tikken.
Is het vat er ooit af geweest om te controleren?

Een lek in de ketel, geeft kalksporen. Poets ze weg. Kijk of ze terug komen.

Als je zo lang problemen hebt, zoek een goede installateur in plaats van de onderhoudsmonteur.

Badge

De 3bar was een langdurige test in de zomer. Dus geen stookgedrag. Door hoogte verschil in de woning is de 3bar op de begane grond ingested, bij de ketel is deze een 0.5bar lager. De 6maanden test was bedoeld om uitsluitsel te geven of er een lek zit in de leidingen. Je zou kunnen concluderen dat deze OK moeten zijn. Dus hoe aannemelijk is de drukval in de ketel 3-weg klep?

Reputatie 7
Badge +6

Oke . De meeste ketels staan op de bovenste etage of de zolder bij woningen met meerdere etages . Dan is 1,7 bar zeker genoeg . Zoals gezegd moet lekkage aan die driewegklep gemakkelijk te zien zijn . Vooropgesteld dat die aanwezig is . Er zijn ook systemen zonder driewegklep . Met Wortelstamper eens : Laat er eens een echte vakman naar kijken als dat nog niet gebeurd is . Op afstand van alles roepen schiet niet op is gebleken en mogelijk is het heel simpel op te lossen . 

Dus hoe aannemelijk is de drukval in de ketel 3-weg klep?

Zonder kalksporen heel erg klein.

Bij een hoog huis, moet je opletten wat de voordruk van het expansievat is.
De plek bepaald de voordruk.
Als je dat fout doet, heb je een niet werkend expansievat.

Reageer