Consumentenbond.nl

Duurzaam omgaan met energie. Hoe doe jij dat?

Reputatie 4
Badge +5
Goed nieuws over consumentenstroom: die wordt steeds groener en dus schoner voor het milieu.
Lees meer over ons onderzoek naar de duurzaamheid van energieleveranciers. Hieronder zie je hoe goed jouw leverancier het doet.

Is duurzaamheid in energieverbruik belangrijk voor jou? Stem op de poll hoe je zo goed mogelijk met je energie omgaat.

*Poll resultaten zichtbaar na stemmen*

Hoe ga jij duurzaam om met energie?

16 reacties

Ik heb zonnepanelen, ga bewust zuinig om met energie (LED lampen, zuinige apparatuur, schakelklokken, stekkerblokken met schakelaars die sluipverbruik uitschakelen, zuinige instellingen WiFi apparatuur, etc...) en mijn energieleverancier is een groene voorloper. Door zonnepanelen is mijn stroomverbruik zo laag dat ik per saldo lever en niet verbruik, Dat gaat in 2021 veranderen vrees ik als de salderingsregeling versobert / verandert. Dan maar eens weer kijken wat mogelijk is. Een accu thuis is op dit moment nog veel te duur.
Beetje vreemd dat Delta niet in het lijstje staat, volgens mij hebben die een kerncentrale......
Uit het rapport:

Ook het Zeeuwse energiebedrijf Delta werd
opgesplitst en compleet geherstructureerd.
De leveringstak werd verkocht en er ontstond
een nieuw bedrijf waarvan alleen de naam nog
herinnert aan het oude Delta. Dit nieuwe bedrijf
was nog niet actief in 2016 en kan daarom niet
in deze ranking meegenomen worden. In 2018
zal Delta weer beoordeeld worden, als er weer
betrouwbare data over het voorgaande jaar
beschikbaar zijn.

Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor jullie opmerkzaamheid @L.M. Berkelaar en @Fred B.!
Badge
De Consumentenbond laat zich doorgaans van de neutrale kant zien, bij allerlei tests.
Bij energie lijkt er maar één criterium te zijn: Groen.
Hoe edel dat ook is, het is niet neutraal.
Een merkwaardig voorbeeld kan dat illustreren.
Vereniging Eigen Huis organiseert collectieve inkoop van energie.
Dat begon met een enquete onder de leden. Zie de verbijsterende uitkomst:

De overgrote meerderheid van de leden gaf aan dat besparing het veruit belangrijkste keuzecriterium was. Toen ik ontdekte dat het keuzecriterium van Ver. Eigen Huis groen was ben ik gaan wijzen op het verschil. Twee dagen daarna was de uitkomst van de enquete van de site verwijderd. Ook kreeg ik nooit een serieus antwoord op mijn vragen. Ik ben dan ook geen lid meer.

Ik ben benieuwd hoe de leden van de Consumentenbond zouden stemmen op een dergelijke enquete en wat de bond vervolgens zou doen met de uitslagen.
Een dergelijke enquête geeft niet een goed beeld van de redenen om over te stappen aangezien je maar 1 mag kiezen (of allemaal). En dat zal voor veel mensen de prijs zijn. Maar als je al groen hebt en je gaat naar goedkoper groen heb je nog steeds groene energie. Dus het enige dat dan verandert is de prijs en dat is dan ook het belangrijkste om mee te doen. Dat haalt een dergelijke simpele enquête er dus niet uit. Wel geeft de uitslag aan dat kennelijk 41% groen wel belangrijk vindt. Maar dat zegt niet dat 59% groen niet belangrijk vindt. Wel dat 59% groen minder belangrijk vindt dan prijs. Een dergelijke enquête kun je dus maar beter niet houden op deze wijze omdat de uitslag nou niet bepaald duidelijk is.
Badge
Dat lijkt mij hogere statistiekkunde. Wat ik er in lees is dat de helft van de stemmers besparing het belangrijkst vindt.
En dat slechts 1% groen belangrijk vindt. De enquêteur had vermoedelijk het omgedraaide gedroomd.

Ik vind de uitslag te verwachten.
Om dezelfde reden verkoopt bio voer niet: gewoon duurder en niet lekkerder.
Reputatie 4
Badge +5
@J. Asselbergs
Biologische voeding laat al jaren flinke groeicijfers zien (meer dan 10% per jaar). En maar liefst ongeveer 2/3 van de Nederlandse consumenten heeft een contract voor groene stroom.

Zoals @Fred B. al zegt zullen dus veel mensen overstappen van het ene groene contract naar het andere, dat goedkoper en/of nog groener is. Bovendien wordt een flink deel van de consumenten helemaal niet bereikt met de Collectieve Inkoop Energie (of ons eigen Energiecollectief). Dus ook niet met de door J. Asselbergs aangehaalde enquête van VEH. Een minderheid wil regelmatig overstappen, en daar een een collectieve veiling voor gebruiken. De collectieve inkoop is niet hetzelfde als overstappen via een energievergelijker. Een collectieve inkoop gaat voor de laagste prijs (van normaal gesproken groene stroom) voor een groot aantal consumenten tegelijk; in een energievergelijker kun je het voor jou persoonlijk op prijs en duurzaamheid best passende contract vinden. We lichten de verschillen hier toe.
Overigens wijzen ook het inmiddels flinke en flink stijgende aandeel van consumenten met eigen zonnepanelen (en de consumentenvragen over energie die wij hier krijgen) juist op een erg groot en groeiend aantal consumenten dat op energiegebied 'groen' zeker wel belangrijk vindt.
Reputatie 7
Badge +4
Wij zijn ongeveer 12 jaar geleden al naar Greenchoice overgestapt. Ik meen dat zij toen nog maar pas bestonden. Na daar 8 jaar lang uiterst tevreden klant geweest te zijn zijn wij 4 jaar geleden overgestapt naar Pure Energie omdat zij nog veel schoner zijn en nu al 5 jaar achter elkaar tot de allerschoonste uitgeroepen zijn. Ook met hen hebben wij uitstekende ervaringen. De tarieven zijn lager dan bij veel vervuilende leveranciers en bij het verlengen van je contract bieden zij extra gunstige tarieven. Vaste klanten worden dus ook beloond en niet zoals bij de meeste bedrijven alleen nieuwe klanten om hen te lokken. Ook hun klantenservice is erg prettig, betrokken, correct, snel en vriendelijk. Een verademing in vergelijking met veel bedrijven tegenwoordig waar slechte service vaak meer regel dan uitzondering is. Wij begrijpen niet waarom nog altijd zo veel mensen vuile stroom afnemen, vaak voor hogere prijzen en het is ook jammer dat de meeste grote leveranciers sjoemelstroom als échte groene stroom verkopen. Dat is stroom die vuil opgewekt wordt maar met administratieve trucs met certificaten "vergroend" wordt. Dit zou ogenblikkelijk verboden moeten worden.
Wij zijn ruim 10 jaar geleden naar Greenchoice overgestapt. De laatste 4 jaar dekken wij ons elektriciteitsverbruik (1.500 kW) af met winddelen van www.windcentrale.nl. In juli 2017 hebben we de stap gemaakt #vangaslos.
We verwarmen nu met infraroodpanelen en de benodigde energie halen wij zoveel mogelijk uit de eigen bijgeplaatste zonnepanelen, ongeveer 4.600pW.
Op de diverse websites wordt hoofdzakelijk gesproken over warmtepompen als alternatief voor gas HR-ketel en de grote investering.
Hoe het verbruik is van warmtepompen vs infraroodpanelen is totaal niet onderzocht.
Daar proberen we nu achter te komen door het gewoon te doen. Wel is al duidelijk, dat het totaal energieverbruik veel lager is, dan de periode met onze HR-ketel op aardgas.
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Reukers1 ,

Van harte welkom op het forum. Bedankt voor het delen van je ervaringen! Ik ben zelf geen energie-expert, maar wellicht dat @Peter van der Wilt meer informatie heeft over het verbruik van warmtepompen versus infraroodpanelen. Ik weet dat er op de website van milieu centraal iets staat, maar dit heeft alleen betrekking op duurzaamheid.
Reputatie 4
Badge +5
@Reukers1 @Niels
Ik onderschrijf de analyse van Milieu Centraal. Duurzaamheid en lager energiegebruik, alsmede lagere energiekosten gaan hier (zoals zo vaak) samen.

Een infraroodpaneel is een vorm van elektrische verwarming die per definitie nooit een rendement hoger dan 100% kan hebben. Een warmtepomp is een elektrisch apparaat dat behalve energie uit de stroom die je 'm voedt, ook energie uit de buitenlucht of grondwater haalt. Daardoor heeft een warmtepomp een rendement dat (veel) hoger dan 100% is, bijvoorbeeld 300% gemiddeld op jaarbasis.

Het verbruik van warmtepompen bij het op een bepaalde temperatuur houden van een ruimte (waarvoor een hoeveelheid energie nodig is, die gelijk is aan het energieverlies van die ruimte naar buiten toe) is dus altijd (een stuk) lager dan dat van infraroodpanelen.

De meerwaarde van infraroodpanelen zit hem dus niet in een lager energiegebruik bij het op temperatuur houden van een woning, maar in het feit dat je met infraroodpanelen, als je dat comfortabel genoeg vindt, niet de hele ruimte op een bepaalde temperatuur hoeft te brengen maar alleen de mensen in die ruimte verwarmt door de infraroodstraling. Die straling gaat echter niet door tafelbladen etc heen, dus het comfort is niet hetzelfde, en overal waar je het behaaglijk wilt hebben moet je panelen aanbrengen. Met een warmtepomp kun je de bestaande radiatoren blijven gebruiken, of, beter, vloerverwarming toepassen.

Wel zijn infraroodpanelen ontzettend veel sneller dan een warmtepomp. Dus als het er bijvoorbeeld om gaat om het 's ochtends voor korte tijd behaaglijk te hebben in een badkamer, die de rest van de dag niet warm hoeft te zijn, werkt een infraroodpaneel beter, en in die situatie ook zuiniger, dan een warmtepomp. Een warmtepomp is juist heel geschikt (en de zuinigste optie) om een ruimte of woning de hele dag op een constante temperatuur te houden.

Een hybride warmtepomp combineert de voordelen van een gasgestookte cv-ketel met die van een warmtepomp en is een geschikte tussenoplossing voor bestaande woningen in de energietransitie - minder gas verbruiken zonder direct helemaal van het gas af te gaan.
Reputatie 7
Badge +4
Wij wonen in een moderne nieuwbouwwoning met warmtewisselaar en in alle vertrekken aan- en afvoer van lucht. De lucht die naar buiten gaat verwarmt eerst de verse binnenkomende lucht en dit werkt verbazingwekkend goed. Wanneer het stevig vriest en de verwarming gaat 's avonds omlaag blijkt 's ochtends dat de temperatuur binnen slechts 1 graad gedaald is. Vrijwel alle warmte wordt dus steeds opnieuw gebruikt en dat geldt ook voor warmte van koken, verlichting, lichaamswarmte, waxinelichtjes, apparatuur, enz. Door de subtiele beweging van lucht door de vertrekken is het ook snel overal op temperatuur en voelt het overal even comfortabel aan. Het is dus niet vlakbij de invectorradiator warm en aan de andere kant koud. Voor frisse lucht hoef je geen ramen of roosters open te zetten wat als bijkomend voordeel heeft dat er nooit insecten binnen komen. Wij vinden het ideaal.
Reputatie 7
Badge +6
Ik las toevallig een paar dagen geleden in de krant dat een stichting ongeveer 1000 zonnecellen op een grote loods bij ons in de buurt gaat plaatsen met hulp van subsidie door de gemeente. Onze postcode komt in aanmerking om mee te mogen doen . Het minimum is 80 en het maximum aantal deelnemers is 160 huizen. Er wordt een jaarlijkse stroombesparing van 300 tot 360 Euro beloofd voor normale gezinswoningen. Maar even kijken of er geen addertjes onder het gras zitten , maar dit lijkt een mooie manier van zonnestroom benutten zonder eigen installatie. Als dit succesvol blijkt komen er ongetwijfeld veel meer van dergelijke initiatieven.
Reputatie 7
Badge +4
@E.T. Wiersum
Dit soort constructies vinden al steeds vaker plaats, want veel mensen hebben natuurlijk geen dak waar ze zonnepanelen op kunnen, of mogen plaatsen. Denk maar bijvoorbeeld aan flats of historische pandjes in een binnenstad. Door zonnepanelen op grote daken in de omgeving te plaatsen kan zo toch iedereen mee profiteren.
Reputatie 7
Wat ik me afvraag is, of de consument op de hoogte is van emissierechten. Zie onderstaande artikelen.

https://www.volkskrant.nl/economie/bedrijven-verdienden-miljarden-aan-verkoop-gratis-verstrekte-emissierechten~b9723b71/

en

https://www.hier.nu/themas/klimaatverandering/alles-wat-je-moet-weten-over-handel-in-co2

Dat zijn maar twee artikelen maar er zijn er nog veel meer.

Reageer