gratis artikel

Duurzamer leven met kleine aanpassingen: heb je tips?

• 7 March 2022
  • 6 reacties
  • 1414 Bekeken
Duurzamer leven met kleine aanpassingen: heb je tips?
Reputatie 2
Badge +2

Hoe kun je door kleine aanpassingen in je dagelijks leven toch een duurzaam steentje bijdragen?

Steeds meer mensen hebben bijvoorbeeld een hybride warmtepomp. Of een elektrische auto. Dat zijn geen kleine aanpassingen. Heb jij tips om met kleine aanpassingen duurzamer te leven?

Lees ook hier over het verkleinen van je ecologische voetafdruk.

6 reacties

Tip 1: doe het eens gewoon niet, of koop een eenvoudigere of zelfs tweedehands versie. Dat is, behalve voor duidelijk positief werkende milieu-investeringen en in geval van duidelijk niet-duurzame opties, bijna altijd het duurzaamste.

Gebruik minder energie! Verwarming lager, minder douchen (dus echt niet elke dag) , minder autorijden, was buiten drogen aan de lijn, koop 2e hands etc

Koop dingen die echt lang mee gaan.
Ga niet ieder jaar naar de goedkoop winkel om een nieuwe te kopen.

Reputatie 6
Badge +3

De ecologische "voetafdruk” verkleinen? Ja zeker! Maar van wie en op welke manier?

@Christo Dit is een vage vraag voor de (duurzame) kroeg - ik verwacht dus geen werkelijk duurzame (meetbare) bijdragen c.q. aanpassingen. Maar ik laat me graag verrassen.

Reputatie 2
Badge +2

Off-topic reacties zijn verwijderd.

Het verlagen van de cv-aanvoertemperatuur heeft een groot effect op je energiegebruik. Je ziet dagelijks direct resultaat. Hoe beter je huis geïsoleerd is, hoe lager je de temperatuur in kunt stellen. Ikzelf hanteer nu voor de maanden november-februari een max. watertemperatuur van 50 graden, in maart t/m oktober kan deze temperatuur probleemloos naar 35 graden. Je huis warmt iets minder snel op in de ochtend, hier kunt je eventueel via de thermostaatklok op anticiperen. Probeer, experimenteer zelf in je eigen huis hoe het bij jou werkt i.v.m. de isolatie-situatie van je huis. Let op: Verlaag niet de taptemperatuur voor kraan of douche. Laat die op 60 graden staan i.v.m. kans op legionellabacterie bij een lagere temperatuur. Je vindt veel info in:  https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/afstellen-van-je-cv-ketel. Ook natuur&milieu heeft er een prima site voor: https://www.natuurenmilieu.nl/themas/energie/projecten-energie/duurzaam-wonen/zet-je-cv-op-50/

Reageer