Een "reserve" HR ketel nieuw kopen en in de doos bewaren voor later

• 18 October 2022
  • 17 reacties
  • 366 Bekeken

Wij hebben een Intergas HRE 30/36 ketel hangen die goed bevalt. Omdat het installeren van een (hybride) warmtepomp nogal wat aanpassingen vragen aan ons huis, overweeg ik om nu een identieke, nieuwe Intergas HRE 30/36 ketel te kopen en die in de doos te bewaren (binnen, droog, op 20 °C) en die te (laten) plaatsen op het moment dat de huidige aan vervanging toe is (over 8-12 jaar). Afgezien van het feit of dit een duurzame oplossing is of dat we over 10 jaar geen gas meer hebben, zou ik graag advies willen of dit mogelijk is. Mijn installateur raadt het af omdat er na 10 jaar bewaren allerlei onderdelen niet meer zouden (kunnen) werken (bijv. vastzittende pomp en kleppen), maar ik vraag mij af of dit wel klopt bij een apparaat dat gloednieuw is, waar nog ooit water in heeft gezeten en die nooit gebrand heeft.

17 reacties

Reputatie 6
Badge +7

@R.C. Jansen Mijn installateur raadt het af omdat er na 10 jaar bewaren allerlei onderdelen niet meer zouden (kunnen) werken (bijv. vastzittende pomp en kleppen), maar ik vraag mij af of dit wel klopt bij een apparaat dat gloednieuw is, waar nog ooit water in heeft gezeten en die nooit gebrand heeft.

Garantie verstreken en denk u dat de ketel niet is getest?

Het rendement op uw investering over 10 jaar is met misschien verbeterde technieken (of brandstof), dan zeker al achterhaald.

(Misschien op LPG als dat ooit nog te betalen is).

Met de huidige ontwikkelingen zou ik er niet voor gaan. (maar dat is mijn keuze)

Als nostalgie, curiositeit heeft de ketel zeker nog een restwaarde😟

Reputatie 2
Badge +1

Vanaf 2026 mag je nog wel een nieuwe ketel plaatsen, mits voorzien van een duurzame toevoeging, bv in combinatie met een warmtepomp.

Wil je dat per se niet, dan zijn er een paar mogelijkheden:

• voor eind 2025 tijd je oude vervangen door een nieuwe HR-ketel en nog jaren op gas stoken.
  • je oude HR ketel zo lang mogelijk aan de praat houden. Als je bang bent dat allerlei onderdelen in de toekomst niet meer te krijgen zijn, zou je nu een ketel kunnen kopen die gelijk is aan je huidige ketel. Uit die nieuwe kun je dan als het nodig de onderdelen halen om die over te zetten in de nieuwe.
Reputatie 2
Badge +1

in de oude

Badge

• je oude HR ketel zo lang mogelijk aan de praat houden. Als je bang bent dat allerlei onderdelen in de toekomst niet meer te krijgen zijn, zou je nu een ketel kunnen kopen die gelijk is aan je huidige ketel. Uit die nieuwe kun je dan als het nodig de onderdelen halen om die over te zetten in de nieuwe.

Dit lijkt me eigenlijk niet zo'n goede keuze, bijvoorbeeld een branderpakking,  daar heb je er dan maar 1 van.Veel te weinig voor langdurig gebruik. Bovendien kan die na jaren uitgedroogd zijn

Beste is om in 2025 een geheel nieuwe te kopen, en dan van een merk dat lang onderdelen levert.

Er zijn dan ook veel tweede handsjes te koop van mensen die van het gas afgaan. Probeer maar eens een gaskookplaat te verkopen op Marktplaats. Er zit veel gratis af te halen bij . . .

En de boiler aan de combiketel heeft ook z'n tijd gehad, iedereen aan de elektrische close-in boiler op de zonnepanelen met een tijdschakelklok.

Probeer maar eens een hotfill boiler te vinden, niet die van 2000 Watt die de hele tijd stroom van het net pakt, maar die van 400 Watt, die je dan op de koudwaterleiding aansluit. Hornbach in Breda had er nog 3 in het schap (terwijl op de website 7 stond, maar 4 daarvan waren 2000 Watters), maar de aansluitsetjes zijn op . . .

Badge

@Jan, maar zo'n boiler is zo zuinig ook niet.Een moderne CV ketel in ECO is nog steeds de goedkoopste optie.Cv ketels op marktplaats kan ook, maar zorg dan wel dat je eentje neemt met goede onderdelen support, bijvoorbeeld een HRsolide uit 2000 heeft nog goede onderdelen support, maar een 10 jaar nieuwere bosch Compact 4 niet..

Reputatie 5
Badge +3

Mijn installateur raadt het af omdat er na 10 jaar bewaren allerlei onderdelen niet meer zouden (kunnen) werken (bijv. vastzittende pomp en kleppen), maar ik vraag mij af of dit wel klopt bij een apparaat dat gloednieuw is, waar nog ooit water in heeft gezeten en die nooit gebrand heeft.

Ja, dat klopt.. rubber, olie en vet worden oud en gaan achteruit in functie. 

Kijk in de warmtevisie van jou gemeente want op termijn mag iedere gemeente zelf beslissen wanneer ze stoppen met het distribueren van gas en dan houd het echt op of je moet hem ombouwen naar propaan 😉

@Verse Muntthee dat is ook weer zo. 't Is maar wat ze hebben op Marktplaats en er nog onderdelen en support zijn van dat type. Ik weet ook niet wat wijsheid is, van het gas afgaan? Een reserverketel kopen is ook wat. Over 10 jaar is alles misschien anders en wil je dat andere. 

Bij Hornbach zei de klantenbalie dat ik op de website kon aangeven dat ik een mailtje krijg als die aansluitsetjes er weer zijn. Nou mooi niet want als de voorraad op is, is het knopje om te reserveren grijs en kan je niks. Afwachten maar.

Reputatie 6
Badge +7

@Jan als je los koopt ben je misschien goedkoper uit.

(Als ik in mijn garage kijk, struikel ik over slangetjes en inl.comb.)

Reserve onderdelen: altijd gehad.

(altijd op zeker)

Maar echt nodig gehad, nee.

Vitaal kraan onderdeel reserve 1975.

Inmiddels nieuwe kranen, maar het reserveonderdeel is al 40 jaar meeverhuist.

Het zal uiteindelijk in "de oud koper bak" verdwijnen.

2 keer dezelfde vitale reserve onderdelen kapot, en er zijn 2 onbruikbare ketels!

Ik ben met gastoestellen wel bekend,

maar ik zou nooit een 2e hands gasketel kopen, die niet in bedrijf aan de wand hangt!

Er kan zoveel mis mee zijn, het blijft wel "gastoestel" en een open dak is voor de winter geen optie😒

Badge

@Jan ,

Persoonlijk vind ik dat van het gas afgaan nog even uitgesteld moet worden totdat er echt goede alternatieven zijn(waterstof bijvoorbeeld).Elektrisch is vaak als je naar de hele keten kijkt ook niet super schoon.

@Gebruiker1644596728  ja, je doet hetzelfde als ik. Ik bewaar ook altijd alles, kan nog eens van pas komen. Hele Winkel van Sinkel noem ik het maar, hoef zo weinig naar de bouwmarkt. Altijd eerst in eigen doosjes kijken. Doe het kleine in van die plastic gelpotjes van m'n zonen, maar die zijn al wel 15 jaar het huis uit. En nog wat van die grotere boxen voor het grotere. Maar dit is helemaal off topic.

Maar bij het setje dit een drukregelaar/overstort bij van de boiler, en die had ik niet en leveren ze niet los. Dus pech. Kijk deze

En de inbouw moet dan zo:

@Verse Muntthee  Ja, wachten om van het gas af te gaan is ook een beetje moeilijk als de gasprijs zo stijgt. Ik probeer dan elektrische dingen te doen van de zonnepanelen, van het net is ook van gas en kolen. Waterstof zou ook mooi zijn, weet niet wanneer ze daarmee komen. Het maken is nogal duur en ze willen groene waterstof. Afwachten maar. 

Sommige onderdelen kunnen niet tegen droogte.
Daar zit een dun laagje conservering op.
Dat is niet bedoelt, om jaren lang te laten staan.

Als voorbeeld, sommige kogelkranen kunnen er ook niet tegen.
Een oude kraan moet je eerst weer langdurig nat houden, voor je er aan draait.
En dan maar hopen dat hij niet gaat lekken.

Als je de ketel gaat gebruiken, ben je nu verplicht om het door een installateur in bedrijf te laten stellen.
Dat mag je sinds 01-04-2022 niet meer zelf.
Ik heb zo het vermoeden, dat een installateur hieraan niet mee werkt.

Badge

Ik heb zo het vermoeden, dat een installateur hieraan niet mee werkt.

Net als een tweedehands ketel trouwens, daar werken de meeste goede installateurs ook niet aan mee.Zij verdienen ook wat aan de inkoop van zo’n ketel namelijk.

@Jan ,

Persoonlijk vind ik dat van het gas afgaan nog even uitgesteld moet worden totdat er echt goede alternatieven zijn(waterstof bijvoorbeeld).Elektrisch is vaak als je naar de hele keten kijkt ook niet super schoon.

Naar waterstof wijzen als veelbelovend alternatief en tegelijk electriciteit noemen als niet erg schoon is een vreemde redenering als je weet dat ze waterstof maken van electriciteit….

Reactie voor TS: ik denk dat de kans heel klein is dat je de oude nieuwe ketel over tien jaar nog wilt of kunt gebruiken.

Badge

Naar waterstof wijzen als veelbelovend alternatief en tegelijk electriciteit noemen als niet erg schoon is een vreemde redenering als je weet dat ze waterstof maken van electriciteit….

Ik doel op het feit dat stroom nu nog zo schoon is, maar als er meer windmolens, zonnepanelen, waterkrachtcentrales etc komen is waterstof een prima alternatief.Maar nu nog niet eigenlijk.

Gas is ook best schoon, dus als we meer bio-gas gaan produceren kan een beperkt aantal nederlanders m.i gewoon op gas blijven.

Reputatie 5
Badge +4

@R.C. Jansen Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Reageer