Eenzijdige aanpassing terug leververgoeding Budget energie

• 14 July 2022
  • 42 reacties
  • 1738 Bekeken

Ik krijg in het overzicht van Budgetenergie opeens de onderstaande tekst:

Terugleververgoeding
De terugleververgoeding wijzigt naar 50% van het leveringstarief per kWh, exclusief btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing op het overschot aan energie dat u heeft teruggeleverd ten opzichte van hetgeen u heeft verbruikt.

Kan dat zomaar eenzijdig en zou dat reden kunnen zijn om contract te beeindigen en naar ander variabel contract, met betere teruglevervoorwaarden om te gaan zien?

Ik hoor graag of hier ook anderen al ervaring meet hebben

Jeroen

42 reacties

Reputatie 7
Badge +5

hier lopen al een paar discussies over op deze community

Dat kán een aanleiding zijn maar heeft u betere aanbiedingen?

Reputatie 6
Badge +5

Als je een variabel contract hebt dan kan dat, als je een vast contract hebt niet.
Het is inmiddels wel duidelijk dat in een vast contract afgesproken prijzen niet zomaar eenzijdig aangepast mogen worden.
Eneco deed het bij mij ook bij een vast contract, ik heb toen de hakken in de grond gezet geklaagd bij de geschillencommissie en en een vergoeding gekregen.

Nee, niet direct, maar mij gaat het om het principe, gevoelsmatig wordt er beetje misbruik van de situatie gemaakt, dat zit me dwars.

Als je een variabel contract hebt dan kan dat, als je een vast contract hebt niet.
Het is inmiddels wel duidelijk dat in een vast contract afgesproken prijzen niet zomaar eenzijdig aangepast mogen worden.
Eneco deed het bij mij ook bij een vast contract, ik heb toen de hakken in de grond gezet geklaagd bij de geschillencommissie en en een vergoeding gekregen.

Dank je Free Spirit, dat werd er niet bijgezegd toed de switch van vast naar variabel gemaakt werd. Staat vast wel ergens in kleine/kleinere lettertjes, dus juridisch zal het wel kloppen, maar “netjes”, nee

Reputatie 7
Badge +5

welk misbruik zie je dan? het mag toch hopelijk duidelijk zijn wat ‘variabel’ inhoud!?

welk misbruik zie je dan? het mag toch hopelijk duidelijk zijn wat ‘variabel’ inhoud!?

Wat ik voor energie betaal, begrijp ik, maar wat ik “lever”, daar ga ik over. En normaal zou het zijn als je zaken tegen elkaar wegstreept (ik krijg 10 van jou, jij 15 van mij, geef ik jou 5). “misbruik / gebruik” zit er in dat je als consument EN geen “macht” hebt EN de huidige situatie overstappen buitengewoon onvoordelig maakt.

Reputatie 5
Badge +5

de huidige situatie overstappen buitengewoon onvoordelig maakt.

Ja BE doet iets wat niet netjes overkomt. Ze mogen het mogelijk wettelijk wel doen. Al met al denk ik dat dit een leverancier is, die worstelt met haar beleid. Ze moeten het hoofd boven water houden in deze tijd dat de prijzen zo hoog en instabiel zijn. Ergens begrijp ik het wel, maar ze maken zo hun (vaste) klantenbestand en connotatie rondom hun naam ook instabiel. Voordeel van overstappen proef ik nu ook nog niet. Zal me niet verbazen als BE binnenkort een andere naam neemt.

de huidige situatie overstappen buitengewoon onvoordelig maakt.

Ja BE doet iets wat niet netjes overkomt. Ze mogen het mogelijk wettelijk wel doen. Al met al denk ik dat dit een leverancier is, die worstelt met haar beleid. Ze moeten het hoofd boven water houden in deze tijd dat de prijzen zo hoog en instabiel zijn. Ergens begrijp ik het wel, maar ze maken zo hun (vaste) klantenbestand en connotatie rondom hun naam ook instabiel. Voordeel van overstappen proef ik nu ook nog niet. Zal me niet verbazen als BE binnenkort een andere naam neemt.

Inderdaad, het voelt niet ok, wellicht als ze het anders gebracht hadden, minder hakken in het zand. Het is makkelijk als een hork over te komen, begrip vragen is lastiger.

Nee, niet direct, maar mij gaat het om het principe, gevoelsmatig wordt er beetje misbruik van de situatie gemaakt, dat zit me dwars.

Volgens mij heeft niemand een warm gevoel over, of een emotionele band met zijn energieleverancier dus waarom zou je verwachten dat jouw leveranciers dat dan wel met jou als klant heeft. Blijkbaar zitten ze in een crisis en moet er geld verdiend worden, natuurlijk mogen ze de wet niet overtreden, en dat is nog een discussie op zich, maar daar lijkt mij hier geen sprake van. 

Reputatie 7
Badge +5

BE is een prijsvechter, die gaat niet voor een 10+ klantbeleving maar voor maximale omzet, zo behandelen ze hun klanten en moeten wij als consument ze dus gewoon ook behandelen, werkt het beste! 

en verder moeten ze zich gewoon aan de wet houden, maar daar hebben wee het al een paar keer over gehad.

dus verwacht er vooral niet teveel van. 

Wij zitten bij BE en ik wil er weg vanwege het maandelijks salderen. Ik voel me uitgeknepen.

Na een jaar hebben we meer terug geleverd dan gebruikt maar vanwege het maandelijks salderen, de halvering van het terugleveringstarief en het hebben van een slimme meter worden we als consument uitgebuit.
maar: naar welke aanbieder kunnen we nu beter overstappen met onze zonnepanelen? Welke aanbieder is ‘eerlijker’?

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1659542338   Voor zover ik de markt op dit moment kan overzien is iedere andere aanbieder ‘eerlijker’ (=voordeliger) voor de terugleverende consument. Wat is trouwens het stroomtarief op dit moment bij BE?

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1659542338   Wow, royale € 17,80 ct/kWh terugleververgoeding (normaal tarief) en bijna even royale € 15,90 ct/kWh tijdens daluren. En de stroom kost anders op dit moment ongeveer € 37 ct/kWh (spot prijs inkoop).

Aan de andere kant snap ik dan weer niet dat sommige energieleveranciers tot € 61 ct/kWh voor teruggeleverde stroom kunnen vergoeden.

Badge

Door een faillissement van onze vorige energieleverancier heeft de overheid ons doorgezet naar een variabel contract voor 30 dagen bij Budget Energie. Je hebt zelf geen keuze totdat die termijn is verstreken.

Sindsdien check ik maandelijks of we kunnen overstappen. Zowel de energievergelijker van de consumentbond als die van VeH geven aan dat dit niet haalbaar is, al sinds eind december vorig jaar.

We hebben de zonnepanelen amper een jaar.
Het teruggeleverde saldo bij onze vorige leverancier kunnen we naar fluiten, en nu die 50% verlaging sinds augustus er ook nog bij…

Saillant detail is dat de Budget energie app sindsdien het teruggeleverde saldo niet meer aangeeft. We hebben dus niet eens een idee om hoeveel het gaat.

Daarnaast maken wij ons zorgen dat Budget ook op de fles kan gaan. Sinds onze vorige maatschappij faillissement heeft aangevraagd zijn er weer twee omgevallen...

Reputatie 6
Badge +5

Buged Energie (als ook NLE) hebben op dit moment de hoogste tarieven, zowel gas als stroom.
El = €0,98 per kWh en gas € 3,99 per m3 en ze passen de tarieven elke maand aan.
Tel daar bij op de krampachtige manier waarop kosten op de klanten worden afgewenteld door maandelijkse saldering (er is bewust naar mazen in de wet gezocht) geeft mij te denken.
Ik denk dat die clubs op het punt staan om te vallen en dat ze alles uit de kast trekken om overeind te blijven.

Badge

Hoewel wij dus geen jaarcontract hebben (die worden niet meer afgesloten), zijn onze tarieven wel anders. Voor deze maand (incl. BTW):

Normaaltarief: € 0,45280
Daltarief: € 0,36893
Gastarief: € 0,82809
Vaste leveringskosten stroom:€ 5,40
Vaste leveringskosten gas:€ 5,40

Naar wat ik begrijp gelden de absurd hoge tarieven als je nu van leverancier zou wisselen.
Het is net alsof ze met elkaar hebben afgesproken om de prijzen enorm hoog te houden zodat niemand meer over stapt?
Reputatie 7
Badge +5

volgens mij zit het iets anders in elkaar. de tarieven worden voor veel leveranciers 2 keer per jaar vastgeklikt. afgelopen 1 juli was zo’n moment en toen lagen de tarieven veel lager dan nu. stap je tussentijds over, dan gelden de dagwaarden van dat moment, ze moeten immers op dat moment de markt op om in te kopen.

interessante theorie, overigens, dat BE mogelijk op het punt van omvallen zou staan

Badge

€3,99 versus €0,89 voor een kuub gas is nogal een verschil!

Overigens ligt de gasprijs wel een aantal maanden vast voor ons bij BE. De elektriciteitsprijzen worden wel maandelijks aangepast.

Zou een mooie theorie zijn. Dan wordt de staat aanklagen wellicht voor veel gedupeerden een serieuze mogelijkheid. Immers heeft onze regering vele gedupeerden op Budget Energie overgezet, waarvan je vervolgens niet meer kunt overstappen door de zeer ongunstige overstaptarieven die al gelden sinds het faillissement van Fenor eind december jl.

Reputatie 6
Badge +5

Het is mogelijk dat bestaande klanten tijdelijk nog een lager tarief krijgen, maar ze willen duidelijk geen nieuwe klanten.
De gasprijs is gestegen tot 209 dollar per megawattuur, dat was vorig jaar 30 euro.
Die is dus 7 keer over de kop gegaan. (bron nu.nl vandaag)

Bron tarieven:
https://www.overstappen.nl/energie/stroomprijs/
https://www.overstappen.nl/energie/gasprijzen/

Reputatie 6
Badge +3

@M Stuip  Ik ben benieuwd wat de derde dinsdag in september nog aan onaangename verrassingen brengt. Misschien gaat het daar ook over de stijgende energieprijzen? Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden.

Hier gaat het trouwens om de terugleververgoedingen, of de overheid hiervan iets vindt weten we nog niet. Alhoewel er zijn al kamervragen voor Rob Jetten i.v.m. BE, nog steeds geen antwoord na 4 weken?
@Free Spirit Bug(g)ed Energie - interessante “Freudiaanse verspreking”.

Reputatie 6
Badge +5

volgens mij zit het iets anders in elkaar. de tarieven worden voor veel leveranciers 2 keer per jaar vastgeklikt. afgelopen 1 juli was zo’n moment en toen lagen de tarieven veel lager dan nu. stap je tussentijds over, dan gelden de dagwaarden van dat moment, ze moeten immers op dat moment de markt op om in te kopen.

interessante theorie, overigens, dat BE mogelijk op het punt van omvallen zou staan

Budget Energie en NLE passen hun tarieven sinds januari maandelijks aan.

@Free Spirit Bug(g)ed Energie - interessante “Freudiaanse verspreking”.

Oeps, kan het niet meer veranderen 😥

Badge

Als je overstapt ben je geen bestaande klant. Check hier op CB en op VeH maar. Gewoon geen optie om over te stappen, al sinds december jl. niet.

Overstappen zou ik willen alleen al voor het teruglevertarief, naast de dreiging voor een faillissement van BE. Ik vertrouw ze niet!

Rob Jettn heeft gereageerd dat het ACM met een voorstel moet komen voor teruglevertarieven voor consumenten. In de hele pdf staat geen deadline of afspraak. Weer vrijblijvend...

We verbruiken relatief weinig gas en electriciteit. Mijn vermoeden is dat ze ons daarom niet willen. Zodra je zonnepanelen aanvinkt lijkt er geen mogelijkheid meer tot overstappen te verschijnen in de diverse overzichten.

Vorige week nog bij Eneco geprobeerd om over te stappen. Moest bellen, en ging niet vanwege absurde prijzen voor nieuwe klanten. Dan hebben we het over bedragen meervoudig over de kop!

Reputatie 7
Badge +5

Budget Energie en NLE passen hun tarieven sinds januari maandelijks aan.

is bekend, bij mijn leverancier heb ik gewoon de tarieven van 1 juli die echt substantieel lager zijn dan als je nu aanklopt bij Pure Energie. 

Alles beter dan BE op dit moment

Reageer