Eenzijdige aanpassing terug leververgoeding Budget energie

• 14 July 2022
  • 42 reacties
  • 1777 Bekeken

Ik krijg in het overzicht van Budgetenergie opeens de onderstaande tekst:

Terugleververgoeding
De terugleververgoeding wijzigt naar 50% van het leveringstarief per kWh, exclusief btw. De terugleververgoeding is alleen van toepassing op het overschot aan energie dat u heeft teruggeleverd ten opzichte van hetgeen u heeft verbruikt.

Kan dat zomaar eenzijdig en zou dat reden kunnen zijn om contract te beeindigen en naar ander variabel contract, met betere teruglevervoorwaarden om te gaan zien?

Ik hoor graag of hier ook anderen al ervaring meet hebben

Jeroen

42 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Als je overstapt ben je geen bestaande klant. Check hier op CB en op VeH maar. Gewoon geen optie om over te stappen, al sinds december jl. niet.

Overstappen zou ik willen alleen al voor het teruglevertarief, naast de dreiging voor een faillissement van BE. Ik vertrouw ze niet!

Rob Jettn heeft gereageerd dat het ACM met een voorstel moet komen voor teruglevertarieven voor consumenten. In de hele pdf staat geen deadline of afspraak. Weer vrijblijvend...

We verbruiken relatief weinig gas en electriciteit. Mijn vermoeden is dat ze ons daarom niet willen. Zodra je zonnepanelen aanvinkt lijkt er geen mogelijkheid meer tot overstappen te verschijnen in de diverse overzichten.

Vorige week nog bij Eneco geprobeerd om over te stappen. Moest bellen, en ging niet vanwege absurde prijzen voor nieuwe klanten. Dan hebben we het over bedragen meervoudig over de kop!

De ACM heeft blijkbaar gisteren of eergisteren iets aangepast op haar website. Maar om daarvan nou enthousiast te worden? - Het is een zoethoudertje en vertragingstactiek (in opdracht van de minister?) tot …

(Zie ook het commentaar hier)

Badge

Helaas lijkt dit artikel over iets anders te zijn dan waar dit topic over gaat, nl. dat de energieleverancier het teruglevertarief eenzijdig verlaagd.

ACM zegt er op zijn website dit over (bron):

Levert u meer elektriciteit terug dan u verbruikt? Dan betaalt uw energieleverancier een terugleververgoeding. De hoogte van deze vergoeding bepaalt uw leverancier zelf.

Hebt u vaste leveringstarieven afgesproken? Dan hebt u ook een vaste terugleververgoeding. Deze mag uw leverancier alleen veranderen als het in de algemene voorwaarden staat.

Hebt u een contract met een variabel tarief? Dan kan ook uw terugleververgoeding veranderen. Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli. Het mag ook op een ander moment, of vaker dan 2 keer per jaar. Maar alleen als het in de algemene voorwaarden staat. Kijk daarom goed naar de algemene voorwaarden van uw contract.

Vindt u de terugleververgoeding te laag? Ga dan na of het voor u voordelig is om over te stappen.

En dat laatste gaat niet sinds wij dus gedwongen zijn BE te accepteren. Na de 30 dagen wettelijk vastgelegde termijn is er tot op dit moment geen mogelijkheid voor onze situatie om over te stappen naar een andere energieleverancier, zonder hier fors financieel op achteruit te gaan.

Onze zonnepanelen hebben er voor gezorgd dat wij de forse kostenstijging van gas en elektriciteit niet heel erg merken, totdat ze de terugleververgoeding sinds augustus met 50% verlaagd hebben. Dat is nogal een forse verlaging.

ACM en de regering laten de vrije markt maar op zijn beloop op dit punt!
En juist mijn probleem is dat die “vrije markt” schijnvrij is, ik kan niet overstappen!

Reputatie 5
Badge +6

Als je overstapt ben je geen bestaande klant. Check hier op CB en op VeH maar. Gewoon geen optie om over te stappen, al sinds december jl. niet.

Overstappen zou ik willen alleen al voor het teruglevertarief, naast de dreiging voor een faillissement van BE. Ik vertrouw ze niet!

Rob Jettn heeft gereageerd dat het ACM met een voorstel moet komen voor teruglevertarieven voor consumenten. In de hele pdf staat geen deadline of afspraak. Weer vrijblijvend...

We verbruiken relatief weinig gas en electriciteit. Mijn vermoeden is dat ze ons daarom niet willen. Zodra je zonnepanelen aanvinkt lijkt er geen mogelijkheid meer tot overstappen te verschijnen in de diverse overzichten.

Vorige week nog bij Eneco geprobeerd om over te stappen. Moest bellen, en ging niet vanwege absurde prijzen voor nieuwe klanten. Dan hebben we het over bedragen meervoudig over de kop!

De ACM heeft blijkbaar gisteren of eergisteren iets aangepast op haar website. Maar om daarvan nou enthousiast te worden? - Het is een zoethoudertje en vertragingstactiek (in opdracht van de minister?) tot …

(Zie ook het commentaar hier)

Mijn pet van de ACM wordt ook steeds hoger; waar zouden zij dit nu toch gevonden😂 hebben?

BE heeft het allang gevonden, met duidelijke regels😟 en uitleg!

“Daarbij heeft de ACM nu een extra disclaimer opgenomen: ‘Wij vinden dat salderen per jaar moet. Maar op dit moment (augustus 2022) zijn de regels (niet?) duidelijk genoeg. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat probeert hier zo snel mogelijk duidelijkheid over te geven.’”

Er is een wet gemaakt, die niemand duidelijkheid kan geven.

Ik denk dat die duidelijkheid in 2030 er pas komt. 

Er zijn dan een hoop problemen vanzelf opgelost.

Nog even geduld a.u.b. (kabinet moet wel uitgerust hun werk kunnen doen)🏌

Zomerreces 2022: 8 juli tot en met maandag 5 september 2022. 

Reputatie 6
Badge +3

@M Stuip   Klopt - de wijziging gaat over de toegestane manier van salderen, de hoogte van de terugleververgoeding is idd. iets van de "vrije” markt.

Ik kan mijn contract voor stroom wel bij een andere leverancier apart onderbrengen en het contract voor gas door laten lopen. - Ik raak dan wel mijn welkomstbonus voor stroom kwijt raken en moet de (wettelijke vastgestelde) boete/vergoeding voor contractbreuk betalen (3-jaar contract tot april 2025).

Of dat loont kan je met je overschot (per maand!) en de actuele TLV, bijvoorbeeld bij Eneco, zelf uitrekenen. Nu met de komende magere zonnestroom maanden loont een overstap vermoedelijk niet meer.

Voorbeeld:

TLV bij Eneco ca. € 61 ct/kWh - met een overschot in de productieve maanden van 1700 kWh
= ca. € 1000 TLV
Daarmee kan je elke overstap ruim compenseren en daarna blijft het hopelijk “cashen”.

Je maakt in principe gebruik van de vrije markt. (voor zo lang het duurt)

Reputatie 7
Badge +7

Ik vat het allemaal niet goed, hoe komt het dat mensen bij Budget Energie zijn gekomen. Was dat uit vrije wil of door de curator van het failissement van een vorige energiemaatschappij? Niet leuk als ze nou per maand salderen.

Maar als ik de wet lees, er staat niet dat ze verplicht een jaarcontract moeten aangaan. Er staat slechts: minimaal een keer per jaar een jaarafrekening. Dus je mag ook maandcontracten doen en dan 12x per jaar een maandafrekening. Dus dan vraag ik me af, hoe is het gekomen als je vrijwillig voor BE hebt gekozen? 

Bij Essent betaal ik nu voor stroom 27 en 21 cent normaal- en daltarief. Ik kan niet goed vatten hoe het gekomen is dat andere mensen op veel hogere tarieven zitten.

@Darkdiber, drie jaar geleden was Frans Timmermans al een systeem aan het uitdokteren hoe je heel Europa aan de klimaatverandering krijgt en iedereen aan de zonnepanelen en warmtepompen en auto's zonder fossiele brandstof. Ik zou het toen al niet hebben aangedurfd een 3-jarig contract aan te gaan. Dan kan je geen kant meer op zodra die maatregelen op je neerdalen. Putin had al de Krim ingenomen en was bezig een legermacht op te bouwen aan de grens met Oekraïne. Ik heb nooit meegedaan met die contractendinges.

Badge

Omdat wij gedwongen zijn overgestapt hebben wij niets van bonussen gehad (natuurlijk), alsook geen vast contract maar variabel.

Ik heb geïnformeerd bij de Eneco, en met de gasprijs erbij is dat ook niet rendabel. Via de website kwam ik niet verder, telefonisch wel.

Ik wist niet dat je de gaslevering apart kon laten lopen van de elektriciteit!?

maakt het wel weer onoverzichtelijker, omdat je geen idee hebt wat ze met kortingen doen als je beide bij 1 partij afneemt. Totaal geen transparantie.

Sowieso zijn er al veel teveel energiebedrijven actief. de grootste 3 bezitten de meerderheid van de markt, de overige partijen mogen wat rest onderling verdelen. Niet vreemd dat er inmiddels al 8 failliet zijn gegaan, en de hoeveelheid gedupeerden dus mee valt. Het wordt IMHO niet gevoeld!

Overigens is BE de vierde grootste speler in de markt. Dat maakt een vermeend faillissement, wat hier eerder gesuggereerd werd, niet aannemelijk. Dat gezegd, ook niet onmogelijk...

Bron

Badge

Ik vat het allemaal niet goed, hoe komt het dat mensen bij Budget Energie zijn gekomen. Was dat uit vrije wil of door de curator van het failissement van een vorige energiemaatschappij? Niet leuk als ze nou per maand salderen.

Beste Jan,

Als een energieleverancier failliet gaat, heeft onze overheid de plicht de gedupeerden onder te brengen bij een andere energieleverancier. Dit om de levering van de nutsvoorzieningen aan deze mensen te kunnen verzekeren.
De contractperiode is 30 dagen. Na deze periode mag de klant/gedupeerde zelf een keuze maken met welke leverancier zij een contract aangaan.

Kortom, er is in het begin geen keuze.
Je bent wettelijk verplicht de 30 dagen periode aan te gaan.

Helaas is het faillissement ontstaan in de periode dat overstappen op de energiemarkt niet meer aantrekkelijk was. Jaarcontracten werden niet of nauwelijks meer aangeboden.

Het aanbod van BE was niet slecht destijds, maar het is een variabel maandelijks opzegbaar contract.We zijn overgeleverd aan de grillen van deze leverancier!

Reputatie 6
Badge +3

@M Stuip   Tja - wat zou ik zeggen, was ik maar voor de zomer voor stroom overgestapt naar Eneco dan had ik het zomeroverschot voor ca. € 61/kWh kunnen verzilveren. - Er zijn al een aantal mensen met per maand variabele tarieven die dit gedaan hebben. En na de zomer weer terug naar een leverancier met lagere tarieven tijdens de donkere maanden.
Helaas heb ik, naast het relatief goedkope 3-jaarcontract, nog een ouderwetse ferrarismeter waarmee zoiets wat lastiger wordt.
Just my € 2 ct

Badge

Dat goedkope 3 jarige contract had ik ook….de rest is geschiedenis ;)

Ik heb dit overwogen met Eneco, maar gezien de geopolitieke ontwikkelingen weet niemand hoe met name de gasprijzen zich zullen ontwikkelen…
Hoe ik een andere leverancier kies voor alleen elektriciteit ga ik uitzoeken. Is voor mij nieuw.

Het zijn onzekere tijden, en dankzij de veronderstelde marktwerking voor nutsvoorzieningen heb ik nu geen keuze :(

Reputatie 6
Badge +3

@M Stuip   In principe doe je dit op dezelfde manier als voor gas/elektra samen, alleen geef je bij de nieuwe leverancuier nu aan dat je alleen voor stroom overstapt (modelcontract!). Eneco heeft hier, denk ik, al ruime ervaring mee.
Een telefoontje ter controle zou ik wel doen.

Badge

Helaas gaat het verhaal verder.

In de aankondiging voor de energietarieven voor oktober 2022 Is de 50% terugleveringsvergoeding verdwenen. In plaats daarvan nu een piek en daltarief.

Als ik dit even uitrekenen, dan is het nu 45% van het elektriciteitstarief.
In het begeleidend schrijven wordt dit niet eens opgemerkt, ik moet het zelf uitrekenen.

Nog steeds is zowel de app als online niets meer te vinden over je huidige hoogte van de rekening.

De mogelijkheid om het maandbedrag te controleren of je nog uit komt werkt nog wel, echter gaat uit van een situatie zonder zonnepanelen.

Bijgesloten mijn eigen Excel die ik vanwege het uitblijven van de kosten in de app maar gemaakt heb. Bedragen inclusief 9% BTW voor het gemak.

Ook een screenshot uit de app.

Omdat ze de elektriciteitstarieven in de zomer verlagen, en in de winter verhogen is het maandelijks salderen natuurlijk slecht voor de consument! De ACM moet ingrijpen, want als je variabele tarieven gaat rekenen is over 1 jaar het bedrag niet meer goed uit te rekenen.

Onze situatie en tarieven per maand voor 2022 tot nu toe
Kostenoverzicht in de app (alsook in de online omgeving identiek). Dit is al een maand zo! Vanaf het moment dat ze in augustus met 50% terugleveren zijn gaan rekenen

Reputatie 7
Badge +5

hier lopen al diverse kamervragen, rechtzaken, procedures, zelfs door ACM, Radar, Kassa (maar geen woord van de Consumentenbond…). en als je zonnepanelen hebt natuurlijk zsm weg bij BE 

Badge

Op dit moment geeft Eneco slechts 9ct per kWh uur terug, dus BE is helemaal zo slecht nog niet.
Althans deze maand. Hoe zou het volgende maand zijn?

Daarnaast is overstappen nog steeds niet mogelijk.
Althans, voor een betere deal. Overal zijn de tarieven variabel, en een bruikbaar overzicht ontbreekt!

Vereniging Eigen Huis heeft wel een stappenplan gecommuniceerd hoe te handelen tegen het maandelijks verrekenen van de saldering.

Reputatie 7
Badge +5

BE heeft inderdaad een aardige TLV, alleen jammer dat ze per maand salderen, dat is nl de hele discussie rondom BE. 

Badge

Nergens een overzicht van wie wat doet.

Ik hoor on mij heen veel geklaag over het salderen. Eneco doet het ook per maand sinds kort.
Kan me niet voorstellen dat er van de ruim 50 (!) andere aanbieders niet meer dit spel spelen.

Dat heeft echt tien keer langer geduurd dan ik ooit had verwacht, https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i28014/salderingsregeling-rechtszaak-eigenaar-zonnepanelen-tegen-budget-energie-wegens-maandelijks-salderen dan weten we dus eindelijk eens wie er gelijk heeft.

Reputatie 7
Badge +5

had je die nog niet meegekregen via tweakers? Procedure tegen Budgetenergie over salderen per jaar en TLV - Duurzame energie en installaties - GoT (tweakers.net) 

voortgang is daar te volgen, solar magazine is ook niet bepaald de snelste 😉

Reageer