Electriciteits besparing te optimistisch

• 27 October 2022
  • 11 reacties
  • 215 Bekeken

Een elektrisch apparaat vervangen bespaart minder dan het verschil in verbruikt vermogen. Een lamp in de huiskamer produceert in het stookseizoen warmte. Wanneer deze vervangen wordt door een zuiniger lamp moet er meer verwarmd worden met gas, elektriciteit of iets anders. De besparing is dus behoorlijk minder. Bovendien worden buiten het stookseizoen lampen minder gebruikt. Een zelfde redenering geld voor veel andere apparaten die in verwarmde ruimtes staan. Koelkasten, routers .. De informatie over mogelijke besparingen zou dit aspect mijns inziens moeten meenemen.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +5

zijn dit aannames/onderbuikgevoelens of kunnen deze uitspraken ook onderbouwd worden met feiten? 

Dat laatste is natuurlijk belangrijk voor de geloofwaardigheid

Het officiele stookseizoen loopt van 1 oktober tot 1 mei. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Verwarmingsperiode). Dat is 7 maanden. Voor huishoudens misschien wat korter. In die periode draagt de verlichting van de woonkamer bij aan de verwarming. Als je dus zuiniger verlichting gebruikt moet je meer verwarmen met andere bronnen. Hetzelfde geld voor een koelkast/vriezer in een verwarmde keuken.

Reputatie 7
Badge +5

het herhalen van aannames betekent niet dat het ineens feiten worden. ik heb led lampen en die geven echt geen warmte af

Reputatie 6
Badge +5

De informatie over mogelijke besparingen zou dit aspect mijns inziens moeten meenemen.

(theoretische) Besparingen zijn meestal (veel) te gunstig voorgesteld. Ook moeilijk aan te tonen, omdat dan meetapparatuur aangeschaft dient te worden. Ik vervang nu alleen nog wanneer apparatuur defect gaat en let dan wel op het label.

@E.B.F. Stroeve Bedankt voor je reactie. Ik was denk ik niet duidelijk en zal proberen het beter te doen.

• LED lampen worden niet heel warm zoals gloeilampen, maar wel een beetje. Daarom hebben sterkere LED lampen vaak koelribben oid.
  • Ik denk dat ik geen aanname doe, maar de wet van behoud van energie gebruik.
  • Een rekenvoorbeeld kan helpen: vervang een 60W gloeilamp door een 7W LED met gelijke lichtopbrengst. De gloeilamp zet ca 10% van de elektrische energie om in licht. De rest wordt omgezet in warmte. Dus de gloeilamp verwarmt zijn omgeving met 56W.
  • De LED geeft heel weinig warmte af. Stel dat het nul is.
  • In de 6 of 7 maanden van het stookseizoen besparen we 56W elektrisch maar moeten we 56W bijverwarmen met andere bronnen.

Daarom denk ik dat besparing op elektriciteit met zuiniger apparaten te optimistisch wordt voorgesteld.

@RonaldD Ik ben het met je eens dat precieze besparingen moeilijk zijn vast te stellen.

zijn dit aannames/onderbuikgevoelens of kunnen deze uitspraken ook onderbouwd worden met feiten? 

Dat laatste is natuurlijk belangrijk voor de geloofwaardigheid

Ga je de natuurkunde ontkennen?

Behoudens een heel klein beetje licht dat naar buiten ontsnapt en de ruimte in gaat wordt zelfs het licht van alle lampen, ook LED, volledig direct omgezet in warmte, tenminste nadat het met de lichtsnelheid van 300.000 km/s ergens op terecht is gekomen en geabsorbeerd. Soms kost dat een paar stappen als objecten wit zijn maar lang duurt dat niet. Daarom is het ‘s nachts ook snel donker als je het licht uit maakt.

Nadeel van warmte van dingen als de router en zo is dat het vaak op momenten en op plaatsen vrijkomt waar je er minder aan hebt. De beste plaats voor dit soort dingen zou zijn op de vloer in de woonkamer. in de meterkast in de hal tegen de muur van de buren heb je er minder aan.

@buiten huis: “De LED geeft heel weinig warmte af. Stel dat het nul is.”

Je moet gewoon met het verschil in energieverbriik rekenen. Dat is zuiver.

Reputatie 7
Badge +5

Uiteraard heb ik het over de hoeveelheid afgegeven warmte, dat leek me toch wel duidelijk. Die is verwaarloosbaar (zeker bij LED) tov wat een woning nodig heeft.

Een gemiddelde LED lamp heeft een rendement van 50%
Dus de helft van het vermogen dat er in gaat, komt er uit als warmte.
Dit zijn ze aan het verbeteren.

100W gloeilamp geeft 10w licht en 90w warmte
De vervanger 5w licht en 5w warmte.

Je vervangt een gloeilamp door een ledlamp, dat geeft een forse besparing in dure stroom. Dan valt er inderdaad een stuk warmte weg maar die warmte is klein vergeleken met de totale warmte die je nodig hebt. En daarnaast produceer je die extra warmte nu met gas ipv electriciteit wat joule voor joule nog steeds veel goedkoper is dan electriciteit. Die besparing zit wel goed, tenzij je bijvoorbeeld 'gratis' stroom hebt, maar dan moet je die dan wel constant hebben of je moet telkens de lampjes willen verwisselen.

Ik kon vroegâh best merken dat er warmte kwam uit de 60 W spots die op de tafel schenen; een soort IR-panelen avant-la-lettre. Onze poezen wisten dat ook en je kon het aan hun vacht goed voelen. Ze liggen nog steeds graag in dat licht, al komt uit de led-spot nauwelijks warmte. Het scheelt wel een boel geld want 2x60W gedurende 1000 uur per jaar (een standaardschatting voor kamerlampen) kost nu 85 euro.

Zomaar een paar cijfers van internet geplukt:

Staat een led lampje nu ook in verhouding met de warmteafgifte van aanwezige personen in een ruimte.

En heeft het invloed op de energierekening?🤔

mannen gemiddelde warmteafgifte personen 

zitten theater, lagere school 114 W 100 W

zitten, zeer lichte arbeid middelbare school 130 W 120 W

bureauwerk kantoor, hotel, universiteit, appartement  140 W 135 W

staan, langzaam lopen warenhuis, winkel 160 W 135 W

lopen, zitten apotheek 160 W 147 W

staan, langzaam lopen bank 160 W 147 W

zittende werkzaamheden restaurant 150 W 163 W 
lichte werkbank werkzaamheden fabriek, lichte werkzaamheden 235 W 220 W

dansen danszaal, feestzaal 265 W 295 W

lopen, 5 km/h fabriek, tamelijk zware arbeid 295 W295 W