Consumentenbond.nl

Electriciteitsbedrijven lichten hun klanten op

• 8 januari 2019
  • 12 reacties
  • 401 Bekeken

Al jaren krijg ik meestal honderden euro’s terug.
Een keer zelfs bijna duizend euro.

De electriciteitsbedrijven financieren hun bedrijf over de ruggen van hun klanten.
Nog nooit rente gekregen op het geld dat ik teveel betaald had.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Je kunt je maand bedrag lager zetten bij de meeste energieleveranciers..

Bij welke energiemaatschappij ben je?
De electriciteitsbedrijven financieren hun bedrijf over de ruggen van hun klanten.
Zware woorden, Kgliem!

De topictitel is nòg gedurfder.
Beetje aangezet, ook net in het nieuws, de hoge maandbedragen van Nuon.

Eerst bij Nuon gezeten, daarna bij Greenchoice.
Maar toch, het komt veel vaker voor dat je terugkrijgt dan dat je nog moet betalen.
en als het aanzienlijke bedragen zijn zou rente op zijn plaats zijn.

Mijn jaarrekening kwam altijd in oktober.
Dan wordt er afgerekend en daarna heb je nog nauwelijks maandbedragen betaalt, opgebouwd.
Dus als je in de winter de meeste energie verbruikt, schiet het gasbedrijf die bij wijze van spreken dan voor,
want je betaalt in maandbedragen.
Toen heeft een andere maatschappij 1 dag een paar uur mij per ongeluk overgenomen als klant en het weer gecorrigeerd.
Daarna kwam de jaarrekening in april en kon ik meteen bijbetalen.
ik heb dat zsm weer naar oktober laten omzetten.
We krijgen zelf toch ook nergens meer rente (?), dus is het teveel betaalde voorschot een soort spaarpotje.

Bovendien kun je het voorschot zelf aanpassen.
Ja,ja, maar dit speelt al jaren, ook toen de rente nog hoger stond.
en de mijne staat op zijn laagst.
De elektriciteitsmaatschappijen zorgen wel dat ze niet te kort komen.

Iemand in het journaal ging van 190 naar 260 of 360?
Reputatie 7
Badge +5
@Kgliem Je sluit zelf een contract af met één of andere energiemaatschappij die je zelf kiest..
Je weet dus precies wat je de komende jaren gaat betalen en kunt dit controleren naar aanleiding van het contract.

Je schrijft "De elektriciteitsmaatschappijen zorgen wel dat ze niet te kort komen."
Je sluit toch zelf een contract, dan weet je toch wat je kwijt bent, dat kan niet verhoogd worden als het contract nog loopt.
Behalve de energiebelasting en de Opslag duurzame energie dat kan wel verhoogd worden, maar dat gaat direct de staatskas in en daar hebben de energieleveranciers niets aan.

Bij de berekeningen van Nuon lijkt nogal wat mis te zijn gegaan, maar dat kun je weer laten verlagen.
Reputatie 5
Badge +4
misschien moet je je titel even veranderen in "consumenten willen soms niet snappen waar ze mee in zee gaan" of "het ligt altijd aan een ander!"
Net via Blendle: “Deur-aan-deurverkoper Nuon klapt uit de school: ‘Ik ben een oplichter’”
Is de tijd van de woekerpolissen, rentederivaten al voorbij?
Worden klanten nu als klanten beschouwd of is het iedere keer opletten of er niet addertjes onder het gras zitten?
Badge
Het termijnbedrag wordt altijd gebaseerd op het gemiddelde jaarverbruik op jouw adres, in combinatie met de verwachte temperaturen voor het komende jaar. Als je jarenlang steeds honderden euro's terugkrijgt, zou het bedrag ook omlaag moeten gaan, tenzij je dit zelf hebt laten vastzetten of het zelf weer omhoog zet. Mocht je leverancier toch een in jouw ogen te hoog bedrag aanhouden, dan mag je dit gewoon verlagen. Dat is je goed recht, dus ik raad je van harte aan om dat te doen. Dan is het probleem van de 'oplichting' meteen opgelost.

Je zegt "is het iedere keer opletten of er niet addertjes onder het gras zitten?".
Ja, dat moet je absoluut doen. Ieder weldekend mens kijkt eerst goed wat er in het contract staat, alvorens een handtekening te zetten. Die handtekening vraagt een bedrijf namelijk niet als ze alleen informatie verstrekken.

Ik heb het artikel dat je noemt, gelezen. Ik zie en hoor dat soort verhalen veel voorbijkomen en er zit zeker waarheid in. Veel verkopers aan de deur zijn misleidend en vaak wordt er zelfs keihard gelogen. Dat komt deels door het beloningssysteem (hoe meer je verkoopt, hoe hoger je salaris), deels ook simpelweg door het feit dat veel verkopers het niet zo nauw nemen met de regels, de wet en met algehele fatsoensnormen. Zo blijkt ook uit het artikel.

Dit soort problemen met colportage komen niet alleen voor bij Noun, maar ook bij andere bedrijven die aan de deur verkopen. Maar het lijkt me dat het bij geen van die bedrijven beleid is om te liegen of misleiden aan de deur. Gebeurt dat wel, dan zijn er natuurlijk consequenties voor de medewerker in kwestie.

Verder is het altijd goed om eerst te lezen waar je je handtekening onder zet, zodat je weet waar je mee akkoord bent gegaan. Want schriftelijke afspraken hebben in juridisch opzicht natuurlijk meer waarde dan mondelinge toezeggingen (van een colporteur).

Overigens is hier (voor geïnteresseerden) een link naar het AD-artikel dat wordt genoemd:

https://www.ad.nl/binnenland/nuon-verkoper-ik-ben-een-oplichter~ac5172b1/
Als je als bedrijf je bedient van zulke verkooptechnieken, is het wel duidelijk wat voor bedrijf het is.
zelfs Amnesty bedient zich van dat soort verkooptechnieken.

ik woon in een betere buurt en mijn standaard smoes is dat er aan de deur niet gekocht wordt.
Zelfs kinderen komen hier aan de deur met bedelpraatjes. De man van NKI stopt het geld in zijn broekzak!

Ik heb windmolen aandelen, maar volgens mij proberen ze de productie te drukken. Maar wat kan je nog?
De bank wil dat je al je zaken bij hun doet, maar daar zit denk ik ook een addertje onder het gras.

Door de Trumps en Ruttens geloof je niemand meer. Fake News.

Waarom is Rutte na het dividendbelasting verhaal nog premier?
Een beetje via via zaakjes via achterkamertjes regelen? Misschien kan er voor mij nog een subsidie geregeld worden oid?
oh, hij wist het niet meer. Het kan vriezen en het kan dooien.
Badge
Mijn punt was vooral dat er een verschil zit tussen een bedrijf en de medewerkers daarvan.
Dat wil zeggen: het feit dat verkopers aan de deur dubieuze verhalen hebben, betekent niet meteen dat dat een bedrijfsstrategie is.

Daarom wordt er ook gewerkt met schriftelijke contracten. Want over mondelinge afspraken valt altijd te twisten, maar wat op papier staat, kan je niet omheen. Dat geldt voor energiebedrijven, telecombedrijven, goede doelen, enz.

Dus zolang je goed bekijkt waar je je handtekening onder zet, of wat er in de schriftelijke bevestiging staat, moet het goedkomen.

Reageer