Electrische CV ketel

• 18 February 2019
  • 95 reacties
  • 3577 Bekeken

Heeft iemand ervaring met een electrische CV ketel?0

95 reacties

Reputatie 5
Badge +5
In vrijwel alle gevallen raden wij een 'elektrische cv-ketel' af. Nog een toevoeging op wat op onze website (zie het linkje) staat:
Een elektrische cv-ketel die op de huidige elektriciteitsmix van het Nederlandse net draait, gebruikt niet minder, maar meer fossiele brandstof dan een gasgestookte cv-ketel. Stoken met een elektrische cv-ketel kost de gebruiker dan ook veel meer geld dan stoken met zowel een warmtepomp als met een gasgestookte cv-ketel. Als er meer duurzame elektriciteit beschikbaar komt blijft deze nog altijd schaars, en zou het niet slim zijn om deze voor een dusdanig inefficiënte techniek als de elektrische cv-ketel in te zetten.
Hallo Peter,
Dank voor je snelle reactie.

Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt maar misschien moet ik wat meer info over onze situatie geven.

Wij hebben sinds mei 2018 20 zonnepanelen op het huis liggen.
De CV unit die ik op het oog heb voor is alleen voor de vloerverwarming op de begane grond en komt dus vlak boven de verdeelunit van de vloerverwarming,
De rest van het huis heeft infrarood panelen op de kamers en in de badkamer zo'n verwarmingsrek met een elektrisch element.

Ik heb de unit nog niet en ben dus nieuwsgierig of iemand ervaring met zo'n unit heeft en zo ja, welk merk of leverancier.
Reputatie 2
Badge +3
De CV unit die ik op het oog heb voor is alleen voor de vloerverwarming op de begane grond en komt dus vlak boven de verdeelunit van de vloerverwarming,
De rest van het huis heeft infrarood panelen op de kamers en in de badkamer zo'n verwarmingsrek met een elektrisch element.

Een elektrische CV heeft een rendement van 100% (COP = 1).
Een warmtepomp heeft een rendement van ca. 500% (COP = 5) en levert dus vijfmaal meer warmte voor dezelfde hoeveelheid elektriciteit als een elektrische CV.
.
* PDF-bestand verwijderd door beheerder.
Reputatie 2
Badge +3

Je kunt in mijn topic 'Warmte voor Warmtepompen' een gelijknamige stukje downloaden waarin ik een en ander over de warmtepomp uitleg.
Badge

In vrijwel alle gevallen raden wij een 'elektrische cv-ketel' af. Nog een toevoeging op wat op onze website (zie het linkje) staat:
Een elektrische cv-ketel die op de huidige elektriciteitsmix van het Nederlandse net draait, gebruikt niet minder, maar meer fossiele brandstof dan een gasgestookte cv-ketel. Stoken met een elektrische cv-ketel kost de gebruiker dan ook veel meer geld dan stoken met zowel een warmtepomp als met een gasgestookte cv-ketel. Als er meer duurzame elektriciteit beschikbaar komt blijft deze nog altijd schaars, en zou het niet slim zijn om deze voor een dusdanig inefficiënte techniek als de elektrische cv-ketel in te zetten.

Denk dat dit niet meer geld, de gasprijzen zijn ondertussen niet meer te betalen, stroom is nu stukken goedkoper.

Badge

Een elektrische CV heeft een rendement van 100% (COP = 1).
Een warmtepomp heeft een rendement van ca. 500% (COP = 5) en levert dus vijfmaal meer warmte voor dezelfde hoeveelheid elektriciteit als een elektrische CV.
.

Maar is ook 10 keer zo door, scheelt een hoop of je nog geen 1000 euro neer moet tellen of minimaal 10.000 euro.

Reputatie 7
Badge +5

een elektrische cv heeft volgens mij een cop van 1 en is daarmee nog steeds heel inefficient, 1 deel elektra geeft 1 deel warmte (simplistisch weergegeven). een warmtepomp geeft 5 delen warmte op 1 deel energie

edit: kruisende posts

.

Edit: als iemand al te hevig verkeerd gaat citeren kan ik helaas geen bijdrage leveren.

Badge

Een CV ketel geeft de warmte aan al jouw radiatoren dus de warmte afgifte blijft hetzelfde.

Warmtepompen kan niet iedereen kwijt en niet betalen, dan is een electrische CV heel aantrekkelijk.

Ik heb ook zonnepanelen dus dat is helemaal gunstig voor mij.

Badge

.

Maar is ook 10 keer zo door, scheelt een hoop of je nog geen 1000 euro neer moet tellen of minimaal 10.000 euro.

U bent niet echt op de hoogte van het verbruik van een electrische CV merk ik al, het verbruik zal voor een gemiddelde CV liggen op zo,n 500 euro per jaar extra, dat is nog geen 50 euro per maand extra.

Ik betaal nu voor gas zo,n 290 euro inplaats van 175, en het word alleen maar duurder.

Ik ben benieuwd wat he hier schrijft als je stroomleverancier je maandbedrag op 2000 euro zet. :-)

Badge

Ohja, de bedragen van gas is per maand, dus ben ik in een maand al goedkoper uit, dan betaal ik 80 euro per maand.

Meer niet.

Reputatie 7
Badge +5

heb je voor de zekerheid al eens de echte berekening van verbruik gemaakt? Zou ik wel benieuwd naar zijn.

Hier staat een voorbeeld met heel verkeerde tarieven, maar die kun je eenvoudig aanpassen aan je eigen tarieven, nu en in de toekomst: 2022 | Elektrische cv ketels • Warmtepomp-weetjes.nl

Reputatie 6
Badge +3

Een CV ketel geeft de warmte aan al jouw radiatoren dus de warmte afgifte blijft hetzelfde.

Warmtepompen kan niet iedereen kwijt en niet betalen, dan is een electrische CV heel aantrekkelijk.

Ik heb ook zonnepanelen dus dat is helemaal gunstig voor mij.

De reactie van @Peter van der Wilt geldt nog steeds. Alleen de uiterste uitzondering zou voor elektra kunnen gaan.

Volgens mij heb je het over €290 aan gas per maand. Je hebt het helaas niet over het aantal m3.

Reken met het aantal kuubs. Voor de dezelfde warmte van 1m3 gas moet je 10 kWh rekenen.

Dan kun je wel zonnepanelen hebben, maar die doen het in de winter slecht en de salderingsregeling wordt over enkele jaren sterk afgebouwd.

Zonder verdere gegevens kan ik zonder berekening nu al zeggen dat je beter je persoonlijke faillissement kunt aanvragen over enkele jaren. Of in de kou zitten.

Bijna alle opties zijn goedkoper. Denk bijvoorbeeld ook eens aan een airco om daar mee te verwarmen. De goedkoopste warmtepomp die je kunt kopen.

Reputatie 5
Badge +5

Denk bijvoorbeeld ook eens aan een airco om daar mee te verwarmen. De goedkoopste warmtepomp die je kunt kopen.

Absoluut waar.

Reputatie 5
Badge +5

Heeft iemand ervaring met een electrische CV ketel?0

Ik heb geen ervaring met een E-CV, wel met een E-doorstromer voor warm water. Die staat afgesteld op 15 KWh (3 fase aansluiting) en 41,5 graden watertemperatuur voor het douchen. Ik hoef dus geen koud bij te mengen. Praktijk is dat 10 minuten douchen zo'n 2500 watt verbruikt.  Reken maar uit als je een E-CV 1700 uur/jaar (richtlijn) vollast moet laten laat werken.

Reputatie 7
Badge +6

Als @Superlasser met zijn niet kloppende argumenten en halve waarheden elektrisch wil gaan verwarmen ? Ga vooral je gang . Er staan op dit topic ( en andere ) genoeg wel kloppende argumenten om het niet te doen . Uitgezonderd bijzondere omstandigheden .  Nutteloos om in herhaling te vallen . 

Reputatie 6
Badge +3

Ik ben oprecht geïnteresseerd in onafhankelijke ervaringsberichten met de verschillende E-CV ketels.
Helaas kan ik nergens een verhaal vinden, geen enkel positief en geen negatief verhaal.

Daarbij zijn er minimaal 3 van deze “innovatieve” verwarmingsoplossingen sinds jaren in de markt.

Reduxion Ecoliner (de Hardenbergse Blauwe Doos), de CV-inductie ketel en de cv-ionisatie ketel en …

Ik sluit me inhoudelijk bij @E.T. Wiersum aan:
@Superlasser Wees een pionier, spring in het koude water en vertel dan over jouw ervaringen!🤑

De youtubende installateur “John Visser” heeft diverse filmpjes (2018) over E-CV ketels gemaakt, allemaal positief, alhoewel hij in de afgelopen maanden in de antwoorden en commentaren tot inzicht lijkt te komen.

Badge

Als @Superlasser met zijn niet kloppende argumenten en halve waarheden elektrisch wil gaan verwarmen ? Ga vooral je gang . Er staan op dit topic ( en andere ) genoeg wel kloppende argumenten om het niet te doen . Uitgezonderd bijzondere omstandigheden .  Nutteloos om in herhaling te vallen . 

De voorbeelden die hier genoemd worden zijn met prijzen van voor de oorlog, er is sindsdien veel veranderd en zijn de gasprijzen flink gestegen en stijgen nog meer.

Experts zeggen nu al dat ook al pompen ze weer gas uit Groningen de prijzen niet ver zullen dalen.

Inplaats van mij aan te vallen kun je ook met goede argumenten komen want die lees ik niet bij jou.

Verder heb ik niemand aangevallen ook jou niet dus snap je denigrerende opmerking richting mij niet?

Badge

heb je voor de zekerheid al eens de echte berekening van verbruik gemaakt? Zou ik wel benieuwd naar zijn.

Hier staat een voorbeeld met heel verkeerde tarieven, maar die kun je eenvoudig aanpassen aan je eigen tarieven, nu en in de toekomst: 2022 | Elektrische cv ketels • Warmtepomp-weetjes.nl

Ik ben aan stroom ongeveer 30 euro kwijt per maand en 290 euro aan gas terwijl ik nu erg weinig verbruik, meeste kosten zijn inkoop en opslag kosten die op het moment erg hoog zijn en duur blijven waarschijnlijk.

Vind dat nogal een verschil met mijn stroomrekening die vrij constant blijft.

Laat mij dan 200 per maand aan stroom moeten betalen dan ben ik nog goedkoper uit, heb wel zonnepanelen.

Reputatie 6
Badge +3

@Superlasser  Nog een extra duwtje in de rug nodig?:

“Ketel Klets” op YT: Gas is veel te duur geworden - Ik ga elektrisch!

Er zit ook wat aan simplistische berekening bij. Wij wachten af . . .

Reputatie 7
Badge +6

@Superlasser , Ik vind dat geen aanvallen . En nogmaals , waarom zou ik alle argumenten herhalen , waar ik naar verwijs , die je zelf ook kunt lezen ? En nogmaals , als je nog steeds heilig gelooft in die elektrische ketel , dan gewoon doen . Graag hoor ik dan tzt met betrouwbare cijfers wat de uitkomst is. 

Reputatie 7
Badge +5

we blijven inderdaad in cirkels ronddraaien om de hete brei heen. Prima, laten we het over 3 jaar nog eens bekijken.

Badge

@Superlasser , Ik vind dat geen aanvallen . En nogmaals , waarom zou ik alle argumenten herhalen , waar ik naar verwijs , die je zelf ook kunt lezen ? En nogmaals , als je nog steeds heilig gelooft in die elektrische ketel , dan gewoon doen . Graag hoor ik dan tzt met betrouwbare cijfers wat de uitkomst is. 

U heeft geen cijfers die u kunt vergelijken met een elektrische CV ketel?

Gaat mij erom dat een warmtepomp gewoon erg duur is, de meeste mensen kunnen dat niet eens betalen of ze hebben er gewoon geen plek voor.

Bij de site waar je een elektrische CV kunt kopen staat het verbruik van de CV zelf gewoon aangegeven en dat is minder dan hier werd vermeld, iemand zei 2000 euro per maand, je begrijpt dat ik dat niet serieus neem, of het antwoord dat ik me alvast falliet moet laten verklaren, ook zo,n geweldige reactie.

Of dat ik halve waarheden plaats en onzin argumenten, lijkt mij niet echt een respectvolle manier van communiceren.

Vooral niet omdat blijkbaar niemand hier ervaring heeft met een electrische CV.

Badge

we blijven inderdaad in cirkels ronddraaien om de hete brei heen. Prima, laten we het over 3 jaar nog eens bekijken.

Ik vraag om ervaringen, die krijg ik niet, alleen argumenten om het niet te doen, dus maw, niemand weet het, dus ga ik andere argumenten proberen.

Ach, op een gegeven moment komt er vast iemand met het gewenste antwoord. :-)

Reageer