Consumentenbond.nl

Elektrische bijverwarming of toch CV?

• 14 november 2020
  • 24 reacties
  • 1977 Bekeken

Badge

Hoi,

Ik zit in de volgende situatie: mijn woonkamer is relatief goed geïsoleerd waardoor zonder verwarmen het er rond de 20 graden is. In deze kamer zit ook de thermostaat. Ook ik doe sinds begin dit jaar aan thuiswerken. Hiervoor heb ik een aparte kamer ingericht waar het minder goed geïsoleerd is. Ik woon in een appartement uit 1997 en huur deze woning.

Omdat ik kantoorwerk doe en dus veel stilzit, wil ik die kamer verwarmen. Maar omdat de thermostaat in de woonkamer hangt, moet ik de temperatuur op minimaal 20,5 graden zetten. In de woonkamer hoeft het niet warmer te worden (ik woon alleen), dus zal de thermostaat nooit die 20,5 halen. Wat er dan gebeurt is dat in de werkkamer constant verwarmd wordt en dus onnodig gestookt wordt. 

Wat is in dit geval de beste oplossing? Ik heb al wat bekeken en kom tot de volgende oplossingen:

• de radiator in de woonkamer toch openzetten zodat in de werkkamer niet oneindig wordt gestookt (kanttekening: op moment dat het in de woonkamer 20,5 is, slaat de cv wel uit maar moet het in de werkkamer langer verwarmd worden omdat het daar kouder is)
  • een elektrische kachel aanschaffen en gebruiken in de werkkamer, dus geen verwarming via cv
  • een extra thermostaat aanschaffen en laten aanleggen voor in de werkkamer

Ik wil op de centjes letten maar ook op het milieu en klimaat. Gas is duurder dan elektriciteit, dus klinkt een elektrische kachel wel redelijk. Aanschafwaarde natuurlijk rekening mee houden. 

Laatstgenoemde optie werd al door mijn energieleverancier als een dure optie aangehaald. Aanschaf thermostaat zal rond 100 - 300 liggen en dan moet het nog aangelegd worden voor uurtarieven. Eigenlijk dus niet mijn voorkeur.

Wat zouden jullie adviseren?

Dank!

24 reacties

Gas is duurder dan elektriciteit, dus klinkt een elektrische kachel wel redelijk. 

Ik heb geen enkele pretentie er verstand van te hebben maar dat is naar mijn weten incorrect. Alleen als u zelf zonnepanelen hebt kan zelf opgewekte stroom op termijn goedkoper zijn dan gas, anders is gas goedkoper.

Reputatie 7
Badge +6

Inderdaad, @A. Deen . Als je de kamerthermostaat op bijvoorbeeld 21 gr zet en de radiator in de woonkamer dicht laat , gaat de leidingtemperatuur oplopen en kun je warmte in de werkkamer krijgen . Mocht het daar te warm worden , dan kun je afhankelijk van wat je wil daar de kraan dichtzetten of de kamerthermostaat lager zetten . Als 21 niet genoeg is , zet je hem iets hoger .  Ik zie het probleem niet . Gewoon even uitproberen .

Badge

Gas is duurder dan elektriciteit, dus klinkt een elektrische kachel wel redelijk. 

Ik heb geen enkele pretentie er verstand van te hebben maar dat is naar mijn weten incorrect. Alleen als u zelf zonnepanelen hebt kan zelf opgewekte stroom op termijn goedkoper zijn dan gas, anders is gas goedkoper.

Ik dacht dat stroom door teruggaaf energiebelasting uiteindelijk goedkoper is dan gas, maar ik ben er ook geen expert in.

Badge

Inderdaad, @A. Deen . Als je de kamerthermostaat op bijvoorbeeld 21 gr zet en de radiator in de woonkamer dicht laat , gaat de leidingtemperatuur oplopen en kun je warmte in de werkkamer krijgen . Mocht het daar te warm worden , dan kun je afhankelijk van wat je wil daar de kraan dichtzetten of de kamerthermostaat lager zetten . Als 21 niet genoeg is , zet je hem iets hoger .  Ik zie het probleem niet . Gewoon even uitproberen .

Wat je zegt klopt inderdaad maar dan moet ik mij dus bezig houden met het lager zetten van de verwarming, terwijl die systemen zelf ook kunnen weten of het op die kamer warm genoeg is. Het opnieuw aanzetten als het kouder wordt moet dan ook handmatig. Niet zo’n leuk klusje ;)

Reputatie 5
Badge +4

Ik dacht dat stroom door teruggaaf energiebelasting uiteindelijk goedkoper is dan gas, maar ik ben er ook geen expert in.

Teruggaaf energie belasting staat hier los van, die krijg je altijd zolang je een net aansluiting hebt.
dus ook als je geen elektriciteit afneemt.

Standaard heeft 1 m³ Nederlands aardgas een energie waarde van 35,17 MJ.
De energetische waarde van 1 kWh staat op 3,6 MJ

Dit maakt de omrekening       

35,17 MJ (m³) / 3,6 MJ (kWh)  = 9,7

Afgerond dus 10 keer, je hebt dus 10 Kwh nodig voor 1M3 gas

1 M3 gas kost € 0,75
10 Kwh kost € 2,20

Elektriciteit is dus bijna 3 keer zo duur als gas.

Reputatie 7
Badge +6

Wil je elke ruimte precies kunnen regelen , dan kun je overwegen om op elke radiator en thermostaatkraan te zetten . Veroorzaakt wel een hoger gasverbruik omdat het leidingnet voldoende warm moet blijven . Anders werkt het niet. Alles heeft zo zijn voor- en nadelen .

Eens, regelen kun je beter overlaten aan een regelaar maar als je die één opnemer geeft in de huiskamer zul je er op een of andere manier toch zelf voor regeling in je werkkamer moeten zorgen. 

Badge

@Free Spirit klinkt aannemelijk, maar waarom zegt Essent dan dat stroom goedkoper is? https://www.essent.nl/content/particulier/producten/stroom_gas/de-prijs-van-energie.html

Reputatie 5
Badge +4

@dlnkprs
Een hele goede vraag en ik heb er geen antwoord op.
Die vraag zul je aan Essent zelf moeten stellen.

Essent stelt:

Het antwoord is dus eigenlijk heel erg simpel: gas is duurder. Gas betaal je per m3 aan Essent en stroom per kWh. En bij welke energieleverancier je zit, je betaalt altijd meer voor gas dan voor stroom. Bovendien is de energiebelasting vanuit de overheid ook hoger op gas dan op stroom

Even de getallen van mijn huidig contract:
Voor stroom betaal ik 21,30 ct per Kwh waarvan 6,09 ct prijs en 15,21 ct energie belasting
Voor gas betaal ik 74,53 ct per m3 waarvan 24,85 ct prijs en 49,68 ct energie belasting
Alle prijzen zijn incl btw.

Ga aan het rekenen zou ik zeggen.
Als ze alleen 1 Kwh prijs vergelijken met 1 M3 gasprijs slaan ze de plank volledig mis.

Edit naar aanleiding van de laatste zin van Essent dat de energie belasting op gas hoger is dan op stroom.
Energie belasting op stroom is 250% en op gas 200%, dus ook dat klopt niet.

Wat je zegt klopt inderdaad maar dan moet ik mij dus bezig houden met het lager zetten van de verwarming, terwijl die systemen zelf ook kunnen weten of het op die kamer warm genoeg is. Het opnieuw aanzetten als het kouder wordt moet dan ook handmatig. Niet zo’n leuk klusje ;)

Koop een draadloze kamerthermostaat en neem die mee naar je werkkamer. Je moet dan idd wel de kamerradiator dichtdraaien. Je kunt daar evt een thermostatische kraan op zetten. pas wel op dat je nooit allevradiatoren dichtdraait. Als het goed gaat slaat je systeem dan afbop een beveiliging, maar dat is niet wat je wilt.

@Free Spirit klinkt aannemelijk, maar waarom zegt Essent dan dat stroom goedkoper is? https://www.essent.nl/content/particulier/producten/stroom_gas/de-prijs-van-energie.html

Dat heeft vermoedelijk te maken met het feit dat men de stroom niet gebruikt om mee te verwarmen maar om een warmtepomp mee te draaien, en die hebben een fictief rendement van meer dan 100%

Reputatie 5
Badge +4

Dat heeft vermoedelijk te maken met het feit dat men de stroom niet gebruikt om mee te verwarmen maar om een warmtepomp mee te draaien, en die hebben een fictief rendement van meer dan 100%

Dat staat er niet, je kunt er natuurlijk van alles bij verzinnen, het verhaal gaat helemaal niet over een warmte pomp.
Nu kun je daar over gaan speculeren, maar ik vind dat Essent voor dat artikel een draai om de oren moet hebben, het zet mensen totaal op het verkeerde been.

Dat staat er niet, je kunt er natuurlijk van alles bij verzinnen, het verhaal gaat helemaal niet over een warmte pomp.
Nu kun je daar over gaan speculeren, maar ik vind dat Essent voor dat artikel een draai om de oren moet hebben, het zet mensen totaal op het verkeerde been.

Het punt is dat ze Essent ook ingenieurs hebben en dus ook wel weten dat Joule voor Joule electra duurder is dan gas. Dit is wat ik denk dat er bedoeld is, en inderdaad, het staat er niet maar denk je werkelijk dat ze zich zo spectaculair hebben vergist?

Reputatie 7
Badge +6

Voor de verwarming van je flat is er een keer een warmteverliesberekening gemaakt waarmee dan de radiatoren per ruimte werden berekend en de ketelcapaciteit. De slaapkamer is kleiner waardoor het totaal aan warmteverlies kleiner is, en die hoeft maar 18° te zijn, waardoor daar een kleinere radiator nodig is. De woonkamer is groter, waardoor het totaal aan warmteverlies groter is, en die hoeft maar 20 of 21° te zijn waardoor een grotere radiator nodig is, of meerdere radiatoren. Uit die warmteverliesberekening vloeit voort hoeveel watt de radiatoren moeten zijn in elke ruimte. Uit het tabellenboekje kan je dan de gewenste radiator kiezen die dat wattage levert. 

Zoals hier in de figuur heb je radiatoren in enkelplaats, met schoepen, dubbelplaats met niets, of met enkele schoepen of dubbele schoepen. Hoe meer eraan zit hoe meer watt zo’n radiator levert bij dezelfde lengte en breedte. 

De ruimte waar je wil werken is dus blijkbaar berekend op 18° met een radiator die om en bij die watts levert om het op 18° te houden. Als je het daar dan warmer wil hebben is dat simpel op te lossen door er een radiator te zetten met meer watts terwijl de thermostaat in de woonkamer blijft zoals die is. Die radiator is wel te vinden op marktplaats of bij de oudijzerboer in je woonplaats en hoeft dus niet duur te zijn. Dan laat je de cv-installatie leeg lopen om de radiator te vervangen en vul je het weer met schoon kraanwater. 

Op de website van een leverancier van radiatoren kan je een pdf file downloaden met een overzicht van de radiator modellen. Daarin kan je opzoeken welk model radiator de hoeveelheid watts levert die nodig zijn om die ruimte op 21° te houden. Dan weet je hoe die eruit ziet en kan je gericht zoeken. Als je iets te groot gaat kan je dat altijd minderen door de kraan iets meer dicht te draaien of er een thermostaatkraan op te zetten. 

Het punt is dat ze Essent ook ingenieurs hebben en dus ook wel weten dat Joule voor Joule electra duurder is dan gas. Dit is wat ik denk dat er bedoeld is, en inderdaad, het staat er niet maar denk je werkelijk dat ze zich zo spectaculair hebben vergist?

Nee natuurlijk niet. En als je ze voor de rechtbank zou dagen dan zou dit de uitleg zijn. Maar de tekst op de website is geschreven alsof de gemiddelde Nederlander geen flauw idee heeft van natuurkunde van de tweede klas Mavo of zelfs lagere school. Helaas klopt dat maar al te vaak.

Reputatie 3
Badge +2

Je huurt een appartement uit 1997. Dat is sowieso al goed geïsoleerd. Ik weet niet hoeveel nachtverlaging je toepast, maar beter en goedkoper is vaak om dat maar enkele graden te doen. Dat jouw werkkamer kouder is komt door de warmteberekening bij de bouw. Je zou dat kunnen oplossen door de radiator in je werkkamer te vergroten, maar in een huurwoning doe je dat niet snel. Als het al mag. Experimenteren met het deels of geheel dichtdraaien van 1 radiator in de woonkamer (uitgaande van meerdere)zou je kunnen proberen. Persoonlijk zou ik voor het elektrische bij verwarmen gaan in combinatie met het niet te laag zetten van je thermostaat. Dus hele huis op 19 en de werkkamer elektrisch bij verwarmen tot 20.

Reputatie 7
Badge +6

Elektrisch bijverwarmen is een optie als je voor lief neemt dat elektrisch verwarmen veel duurder is dan met gas ( al schijnen sommigen dat niet te geloven ) . Neem dan wel eentje met thermostaat opdat de kamer niet heter wordt dan je wil en de stroomkosten onnodig hoog worden . Je wil niet te veel moeten regelen en je wil niet te veel geld kwijt . Ga gewoon voor de persoonlijke voorkeur in de mogelijkheden aangezien elke oplossing voor-en nadelen heeft . 

Reputatie 7
Badge +7

Indien voor elektrisch bijverwarmen wordt gekozen bekijk dan goed alle prijzeninfo. Infrarood- of Keramisch verwarmen schijnt weer wat voordeliger te zijn. Maar zie bij www.verwarminginfo.nl en www.kieskeurig.nl beiden bij bijverwarming. Kijk ook eens bij https://www.anders-verwarmen.nl/blog/duurzaam-verwarmen-alternatieven-gas/

Vaak staat ook het vermogen van de cv op milde dagen te hoog.
Door dat terug te regelen bespaar je gas en de andere kamers krijgen meer kans om op temperatuur te blijven.  Dit is simpel te doen, in het menu van je cv ketel. Als het zwaar gaat vriezen, moet je het even terug zetten.

Je kunt ook de afgifte van de radiator verhogen, door er een kleine ventilator onder te zetten.

Reputatie 3
Badge +2

Indien voor elektrisch bijverwarmen wordt gekozen bekijk dan goed alle prijzeninfo. Infrarood- of Keramisch verwarmen schijnt weer wat voordeliger te zijn. Maar zie bij www.verwarminginfo.nl en www.kieskeurig.nl beiden bij bijverwarming. Kijk ook eens bij https://www.anders-verwarmen.nl/blog/duurzaam-verwarmen-alternatieven-gas/

Inderdaad kan met infrarood verwarming de temperatuur lager worden. Kan iets goedkoper zijn. TS wil er eigenlijk de gehele werkdag zitten. Dan raad ik toch een oliegevulde radiator met thermostaat aan. En zet hem in de andere hoek dan de cv radiator. Gewoon voor meer comfort en goedkoper in aanschaf.

Als hij telkens kort in de werkruimte zou moeten zijn, kan IR verwarming een optie zijn. Voor even is het niet zo erg dat je een warm hoofd en koude voeten hebt. Of een andere combinatie.

Of zoals mijn werkgever vroeger zei.
Als je het koud hebt, werk je niet hard genoeg.
Je went er aan, als de thermostaat de hele dag op 15⁰ staat.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ging ervan uit dat elektrisch bijverwarmen een goede optie was, zoals @basic ook eerder aangaf. Maar er zijn uiteraard meer mogelijkheden, het is alleen de vraag wil je met olie of gasflessen gaan leuren. Zoals al gemeld alles heeft zijn voor- en nadelen. Als er al een CV is, dan is uitbreiding met bijv. een thermostaat een mogelijkheid waarmee je bij de bron blijft en geen andere vormen nodig hebt. Maar de kosten tellen ook mee, zo begrijp ik.

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb geprobeerd Essent hier naar te vragen omdat hun stelling dat stroom goedkoper is dan gas niet klopt.
Helaas is dat niet gelukt, simpel omdat ik geen klant ben bij Essent.
Dat zal iemand die klant is bij Essent na moeten vragen bij hun klantenservice.

Ik denk dat alle redelijke en onredelijke antwoorden hier wel gegeven zijn. Had ik al gezegd dat je in de kamer ook de radiatoren kunt dichtdraaien, op 1 na? Als er maar 1 is kun je daar ook een badlaken opleggen. Dan vermindert de capaciteit daarvan en krijg je vanzelf meer warmte op je werkkamer. Dat is inefficiënter dan het ideaal maar altijd veel beter dan een electrisch kacheltje en ook goedkoper dan honderden euro’s uitgeven aan fancy oplossingen voor iets wat misschien tijdelijk is. Mijn eerdere advies voor de draadloze thermostaat vind ik al fancy genoeg, maar werkt vast en zeker.

Reageer