Consumentenbond.nl

Elektrische bijverwarming of toch CV?

• 14 november 2020
  • 24 reacties
  • 1977 Bekeken

Badge

Hoi,

Ik zit in de volgende situatie: mijn woonkamer is relatief goed geïsoleerd waardoor zonder verwarmen het er rond de 20 graden is. In deze kamer zit ook de thermostaat. Ook ik doe sinds begin dit jaar aan thuiswerken. Hiervoor heb ik een aparte kamer ingericht waar het minder goed geïsoleerd is. Ik woon in een appartement uit 1997 en huur deze woning.

Omdat ik kantoorwerk doe en dus veel stilzit, wil ik die kamer verwarmen. Maar omdat de thermostaat in de woonkamer hangt, moet ik de temperatuur op minimaal 20,5 graden zetten. In de woonkamer hoeft het niet warmer te worden (ik woon alleen), dus zal de thermostaat nooit die 20,5 halen. Wat er dan gebeurt is dat in de werkkamer constant verwarmd wordt en dus onnodig gestookt wordt. 

Wat is in dit geval de beste oplossing? Ik heb al wat bekeken en kom tot de volgende oplossingen:

• de radiator in de woonkamer toch openzetten zodat in de werkkamer niet oneindig wordt gestookt (kanttekening: op moment dat het in de woonkamer 20,5 is, slaat de cv wel uit maar moet het in de werkkamer langer verwarmd worden omdat het daar kouder is)
  • een elektrische kachel aanschaffen en gebruiken in de werkkamer, dus geen verwarming via cv
  • een extra thermostaat aanschaffen en laten aanleggen voor in de werkkamer

Ik wil op de centjes letten maar ook op het milieu en klimaat. Gas is duurder dan elektriciteit, dus klinkt een elektrische kachel wel redelijk. Aanschafwaarde natuurlijk rekening mee houden. 

Laatstgenoemde optie werd al door mijn energieleverancier als een dure optie aangehaald. Aanschaf thermostaat zal rond 100 - 300 liggen en dan moet het nog aangelegd worden voor uurtarieven. Eigenlijk dus niet mijn voorkeur.

Wat zouden jullie adviseren?

Dank!

24 reacties

Gas is duurder dan elektriciteit, dus klinkt een elektrische kachel wel redelijk.