Eneco tarieven per 01-10-2022

• 27 September 2022
  • 10 reacties
  • 1892 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

FWIW Als vaste klant van Eneco hun nieuwe tarieven per 01-10-2022 doorgekregen.
Eneco variabel normaal: € 0,94 per kWh
Eneco variabel dal: € 0,71 per kWh
Eneco Gas Variabel: € 3,40

Voor 'nieuwe klanten':
Stroom: 
Enkel: €0,95820
Normaal: €1,03479
Dal: € 0,90195
Gas: €4,63003

Een stevige verhoging.
De ACM stelt dat je als consument bezwaar kan aantekenen omdat men zich niet aan de wettelijk verplichte 30 dagen heeft gehouden.
Heb ik gedaan.
Ben benieuwd of men daarop reageert.
(nog maar de vraag óf men reageert...)
Gezien het belang vind ik persoonlijk dat eigenlijk de ACM zou moeten reageren: dat men zich aan de wettelijke termijn dient te houden.

Direct na de aankondiging van de grootschalige steunmaatregelen van de regering verhogen de energiemaatschappijen drastisch hun tarieven.
Valt wel erg op.

10 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Ook als de prijzen dalen? Je krijgt wat en je laat wat.

RTL nieuws 

Eneco gaat vanaf 1 november klanten eerder inlichten over veranderingen in hun energietarieven. Het energiebedrijf belooft minimaal dertig dagen voordat een prijswijziging wordt ingevoerd klanten hierover te informeren. Maar volgens energieminister Rob Jetten duurt dat nog te lang. "Het moet meteen gebeuren en anders moet de ACM ingrijpen."

Het bedrijf gaat nu ook als de prijzen dalen die tarieven pas minimaal dertig dagen later verwerken. Klanten kunnen daardoor duurder uit zijn als energieprijzen op de handelsmarkt dalen. Want dan blijven de prijzen nog zeker dertig dagen hoger.😠 "Ook als de prijzen dalen, gaan klanten dat nu later😩 merken,"  aldus de woordvoerder van Eneco.

Gelukkig komt er een prijsplafond.

Als die termijn 30 dagen moet zijn schuift de verhoging maar één maand op (als ze vlug zijn). Zo erg veel hebben we er dan ook niet aan.

Als Nordstream 1 buiten bedrijf blijft zal het gastekort hoog oplopen in Europa deze winter. Groene waterstof zou de oplossing kunnen zijn, opgewekt door zonneenergie en windmolens. Maar dat is er voorlopig nog niet. 

Waardevolste wat je alvast kan doen is he huis nog beter isoleren. Vloer, gevel, dak met 10, 14, 18cm dikke isolatie is wat nieuwbouw nu krijgt. 

Reputatie 6
Badge +6

En nu komt het: de “vraag”

wie is nu slimmer : het Kabinet of de energieleverancier?  Wie het niet weet mag het zeggen.🤐

Prijsplafond: en daarboven dus de “vrije tarieven” die de energieleverancier zelf mag vaststellen?

Dus de tarieven “onder” het plafond, moeten door de tarieven “boven” het plafond gecompenseerd worden.🤔

Hoe hoog gaan die tarieven dan worden?

Dan doen de Energieleveranciers niets wat niet mag.😎(slim?)

Weet je nog dat Rutte, een keer met cijfers zich had “ingelezen”

Na 2 zinnen, met het A4tje voor zijn neus, begreep hij er zelf al niets meer van.

Dus wie is nu “slimmer?)”

Heeft het iets met een “energieworst” voor ogen te maken? Of een sigaar uit eigen doos?

Reputatie 4
Badge +3

Gelukkig komt er een prijsplafond.

Als die termijn 30 dagen moet zijn schuift de verhoging maar één maand op (als ze vlug zijn). Zo erg veel hebben we er dan ook niet aan

….

De vraag is of die termijn inderdaad 30 dagen moet zijn: dat staat nergens in de wet, al roeptoetert de ACM van wel, met een boterzachte redenering en een verwijzing naar wat uitspraken van een geschillencommissie. Als je gelijk krijgt, bijv. bij die geschillencommissie, schuift de verhoging niet ‘maar één maand op’. Stel je hebt te horen gekregen dat jou tarieven over 14 dagen omhoog gaan, dan schuift de ingangsdatum 16 dagen op.

Reputatie 4
Badge +3

...

Prijsplafond: en daarboven dus de “vrije tarieven” die de energieleverancier zelf mag vaststellen?

Dus de tarieven “onder” het plafond, moeten door de tarieven “boven” het plafond gecompenseerd worden.🤔

Er is wel een prijsplafond, maar dat betekent niet dat de leveranciers worden gedwongen onder een marktconforme prijs te verkopen. Dat compensatieverhaal (onder-boven het plafond) gaat niet op.

Reputatie 5
Badge +5

Tv-uitzending 26-09-2022 - Radar - het consumentenprogramma van AVROTROS
Met Pieter Omtzigt en Renske Leyten.

vanaf rond de 30 minuten. Renske Leyten (over prijsplafond) - ..”Voorstel waarbij de energiemaatschappijen zitten te smullen..”
Heel interessant...

Hallo @A.A. je krijgt helemaal gelijk. Ik lees net op NU.nl dat Essent het ingaan van de verhoging vier weken opschuift naar om en bij 24 oktober afhankelijk van wanneer je het bericht kreeg. Het wordt een beetje ingewikkeld geschreven, maar voor bestaande variabele contracten blijft het tarief zoals aangekondigd. Maar anderen krijgen een nog hoger tarief.

Ik had dus geen bezwaarbrief geschreven want ik vond: wat schiet ik ermee op? Het verkort op papier de terugverdientijd van m'n pas gekregen zonnepaneeltjes!

Afgelopen maand eindigde ons driejarig vast contract bij Eneco. De prijzen nu zijn meer dan 1000% hoger. Dit is toch volledig absurd? Dit wordt deze maand een rekening van 800 euro en in December over de 2000 euro. Dat was 80 euro en 200 euro. 

Reputatie 7
Badge +5

dit was toch *het* nieuws van het afgelopen half jaar? dat kan toch geen verassing zijn?! 

En ik gok dat het tarief plafond en subsidie in nov/dec de pijn wat verlicht. Daarnaast was je tarief het afgelopen jaar uiterst gunstig, mijn contract liep al af in januari.

Badge +2

Zelf ben ik vaste klant bij een provider met al 20 jaar een variabel contract. Prijs net gecheckt: 37 cent elektra en 1,67 gas. Voor nieuwelingen 3,67 gas.

Reageer