tips

Energie besparen: je verwarming

• 22 October 2021
  • 84 reacties
  • 2346 Bekeken
Energie besparen: je verwarming
Badge +8
  • Community Manager
  • 2108 reacties

Met de hoge energieprijzen kunnen bespaartips handig zijn. Natuurlijk is het fijn als je huis lekker warm is, maar er is zeker te besparen op verwarming. Een beetje besparing levert je al snel heel wat euro's per jaar op.

In dit online artikel lees je meer en vind je praktische bespaartips!

Heb jij nog aanvullende tips? Deel ze in het topic!

84 reacties

Ik mis: maak de slaapkamerramen na het luchten dicht en lucht kort; drie uur is niet kort. Ik ken diverse mensen die hun slaapmakerramen ook in de winter 24/7 op kiep hebben staan met de verwarming aan en niet over te halen zijn anders te doen.

Reputatie 7
Badge +6

Ga niet onnodig vaak in -en uit via de buitendeur(en ) en doe zo snel mogelijk weer dicht . Deuren van koelkasten en vriezers ook niet onnodig vaak en lang openen . Geeft een koudegolf die de verwarming moet compenseren en kost extra stroom . 

Reputatie 5
Badge +3

Wat het waterzijdig inregelen aangaat:

Bij grotere aanpassingen in de cv-installatie is dit sinds ca. 1 jaar wettelijk verplicht!
Je mag je installateur daarop gewoon aanspreken, na het vervangen van de cv-ketel bijvoorbeeld.

Maar € 100,- voor waterzijdig inregelen? Alleen in heel simpele gevallen met 3 - 4 radiatoren en voorinstelbare radiatorkranen. Anders wordt het snel duurder en soms, bij oude installaties is het ook nagenoeg onmogelijk.

Hoeveel je bespaart in verhouding tot de “investering” moet je van geval tot geval goed bekijken,
de genoemde 5% tot 15% besparing zijn bij laag verbruik misschien niet rendabel.

Betere kierdichtheid en de ventilatie, m.n. in slaapkamers:

In een slaapkamer van ca. 30 m³ is met 2 personen en gesloten deur en ramen de CO2-concentratie binnen 1,5 - 2 uur ruim boven de 1500 ppm gestegen! Dit is zeker  geen gezonde slaap meer.

=> Altijd rooster open/ raam op kiepstand!, Dan blijft de CO2 meestal <1000 ppm

Een “CO2-verkeerslicht” is rond de € 100,-

Reputatie 7
Badge +6

Na de oliecrises in 1973 waren er in het nieuws veel energiebespaartips. Nederland was toen enkelglasland met gordijnen open en iets duns in de spouwmuren. 

In de jaren daarna zijn we overladen met adviezen en tips. Eerst kwamen ze met voorzetramen, toen dubbele beglazing beneden en voorzetramen bij de slaapkamers boven. Klepramen werden vervangen door roosters en suskasten. De verwarming een graadje lager, reflectiefolie achter de radiatoren, gordijnen dicht maar die mochten niet voor de radiatoren langs. Dus in dat geval afknippen tot de vensterbank en dus ook niet over de vensterbank laten hangen. Als ze 1 cm boven de vensterbank uitkwamen, kwam daar weer tocht uit en dat was niet goed.

De jacht op kierdichting werd een nationale bezigheid. Overal het advies van tochtstrippen plaatsen. En dan zo'n slangvormig kussen tegen de spleet onder de deur. Maar dat is weer veranderd, voor goede doorstroming van de ventilatie door je huis moet die spleet 1 cm zijn en naar behoefte open kunnen.

En verder isoleren, voorbeelden op tv hoe je isolatiedekens vastmaakt aan de onderkant van de begane grondvloer. En op zolder de onderkant van het dak isoleren. Er waren programma's op tv hoe je dat zelf kon doen. De spouw helemaal vullen met piepschuim korrels (EPS-parels, EPS Thermo foam) kwam pas vanaf eind jaren '90. Die korrels konden tegen vocht en lieten ventilatie door. Daarom kon je de hele breedte van de spouw ermee vullen, anders moest je 2 cm vrijlaten voor ventilatie.

In 1988 was het nog bar gesteld met windmolens. Grote foto in de krant als er weer eens een molen was geknakt en de wieken ondersteboven naar beneden hingen. Gelukkig hielden ze vol en hebben we nu monstreuze goed werkende windmolens. Het idee van zonnecellen werd toen al geopperd maar brak pas na de jaren '90 goed door. Een hele tijd was het nog geprobeerd met een windmolen (Twinly) in je eigen tuin of op je dak, maar dat zie je nu niet meer. Was anders een mooi gezicht geweest, Nederland windmolenland.

Ik was in de veronderstelling dat heel Nederland die tips uit de jaten '70 en '80 had ingevoerd. Dus nu de verwarming een graadje lager is dus toch een tweede graadje lager of is het nog steeds dat ene graadje lager van 50 jaar geleden? Ik was verbaasd dat er nog steeds huizen waren met houten vloeren zonder isolatie. Jonge stellen kopen met de ogen dicht nog even vrolijk jaren '20 huizen met enkele beglazing en maar een spouw van 2 cm zonder enige isolatie net als het dak. Terwijl ze voor die centjes ook een volledig geïsoleerd nieuwbouwhuis konden kopen. Ze weten echter beter. Het is ze nog gezegd maar het is modern dat je eerst tekent en daarna pas zegt dat je een huis koopt. Dat wordt dus allebei een week per maand werken voor de energierekening en het kind in de box onder het raam met enkelglas is "zoo vaak verkouden!"

De warmtewand, dus de verwarmingsbuizen door een binnenwand laten lopen, is een heel goed idee maar zie je eigenlijk niet meer. Was wel op tv geweest. Wel vloerverwarming. In Duitsland zitten houtkachels stevig ingemetseld in de dikke muren. Alle warmte gaat daar in de steen zitten. Is ook het gunstigste.

Heeft je huis nog dubbele beglazing van kort na de oliecrises, het kan dan HR, HR+ of HR++ glas zijn. Dat is natuurlijk altijd beter dan enkel glas. Maar de Rc-waarde is misschien nog 0,6 of minder. De moderne dubbele beglazing is gevuld met Argongas en inwendige reflectie-coating en kan een Rc halen van 1,8. Dat is drie keer zoveel. In een warmteverliesberekening voor jezelf kan je gerust met Rc werken voor glas, dan kan je het makkelijk vergekijken met de Rc van de spouwmuur. Dan besef je goed hoeveel warmte er eigenlijk verloren gaat door de beglazing. Loop eens langs de glasboer en laat het je uitleggen. Met een verbetering van drie keer is nieuwe beglazing voor de begane grond te overwegen.

@Jan 
Ik heb ook nog houten vloeren zonder isolatie.
Gelukkig heeft mijn huis maar in 2 ruimtes een houten vloer.
De beperkte ruimte in de kruipruimte zorgt er voor dat ik nog steeds geen oplossing heb.
De hele vloer er uit en isolerende planken is de enigste oplossing hier.

@Darkfiber 
Ik overweeg ook een CO2 meter. Weet nog niet welke.
Zie in Nederlandse shops ook veel modellen die je ook direct via Alli kunt bestellen.
Met meetinstrumenten neem ik niet graag een gok.

CV inregelen heb ik wel laten doen en ook een vuilafscheider laten plaatsen.
Ik ga nu de eerste winter in met dit systeem.
De warmte verdeling is echt veel beter in het huis.
Het inregelen is ook heel anders dan hoe ze dat voorheen deden met een retour kraan.
Deze kranen regelen actief de doorstroom snelheid.
Ik heb gekozen voor het Heimeier Eclipse systeem.

Reputatie 5
Badge +3

@WortelstamperWat ik bedoel met “CO2-verkeerslicht" is eerder een indicator van de ventilatie,
dus geen gekalibreerd of geijkt meetinstrument.

Groen: o.k. ; Geel: opletten - Roosters open?; mv aan?; ROOD: Raam open! Deur open

Als je in een soort “meetinstrument” geïnteresseerd bent: Ik heb sinds dit jaar een Aranet4 in gebruik, deze meet naast de CO2, ook temperatuur, relatieve luchtvochtigheid, en de luchtdruk. Het is een mooi, klein kastje met een e-ink display en werkt hier nog steeds op dezelfde 2 penlites.
Additioneel worden de meetwaarden van de afgelopen 2 - 10 dagen in het kastje bewaard en kunnen via BT low energy prima uitgelezen worden (ook door twee! betonplafonds heen).

Ik kan nu heel doelgericht en op tijd ventileren, wat hopelijk ook nog energie bespaart:money_mouth: .

Alleen de prijs . . .

@Darkfiber 
Een CO2-verkeerslicht bedoel ik.
Ik zoek een goede simpele uitvoering eventueel met CO meter er bij in.
e-ink spreekt me wel aan.
Geschiedenis uitlezen hoeft voor mij niet.

Wat het waterzijdig inregelen aangaat:

Bij grotere aanpassingen in de cv-installatie is dit sinds ca. 1 jaar wettelijk verplicht!
Je mag je installateur daarop gewoon aanspreken, na het vervangen van de cv-ketel bijvoorbeeld.

Maar € 100,- voor waterzijdig inregelen? Alleen in heel simpele gevallen met 3 - 4 radiatoren en voorinstelbare radiatorkranen. Anders wordt het snel duurder en soms, bij oude installaties is het ook nagenoeg onmogelijk.

Hoeveel je bespaart in verhouding tot de “investering” moet je van geval tot geval goed bekijken,
de genoemde 5% tot 15% besparing zijn bij laag verbruik misschien niet rendabel.

Waterzijdig inregelen kan altijd (en ik kan het weten want heb er al veel gedaan bij mensen). Hier kunt u meer info ophalen https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810 . Koop een Infrarood Thermometer, steek er tijd in en bespaar met gemak 20 tot 30 procent op uw stookkosten. Thermometer is voor een tientje op Alieexpress te vinden, zijn de kosten niet.  Voorinstelbare kranen zijn helemaal niet perse nodig. Als die er niet zijn gewoon met de open/dicht knop goed instellen en er dan niet meer aankomen. En veel systemen hebben wel voetventielen die te stellen zijn. Thermostaatkranen zijn dan wel weer goed in de overige ruimtes waar de thermostaat niet hangt. Al die ketels die ik nu alweer met van die stoomwolken buiten zij stoken, pompen hun warmte de lucht en condenseren niet en stoken dus niet Hoogrendement (=HR).Doodzonde en makkelijk te voorkomen.

Stoken met je lucht/lucht warmtepomp oftewel airco in de volksmond. Heb in ander topic reeds veel info gepost. Was gisteren €1,25 kwijt om 24uur de woonkamer op temperatuur te houden. Welke hoge prijzen om mijn huis te verwarmen? :-)

Het inregelen via de voetventielen kan als je geen modulerende pomp hebt.
Moderne ketels moduleren de pomp.

Ik heb een systeem zonder voetventielen.
Heel veel radiatoren hadden al een zeer oude thermostaatkraan die aan vervanging toe was.
De klus hier, heeft wel een paar centen gekost.

Reputatie 5
Badge +3

@Gebruiker1633091203 Via waterzijdig inregelen 20 - 30% besparen op het gasverbruik (=stookkosten) voor cv? - Ik geloof dit niet en de CB waarschijnlijk ook niet, anders stond  op de website  niet ca. 5  - 15% besparing.

De geclaimde percentages zou ik graag onderbouwd willen zien, is er een TNO-rapport, KEMA-rapport o.i.d.? - In dit Kiwa-rapport uit 2019 op de website www.tweedekamer.nl (in opdracht van RVO Nederland) staan iig veel lagere besparingspercentages (en ook veel langere terugverdientijden).
Zie de samenvatting onder “9 conclusie”. Misschien kan @Peter van der Wilt nog commentaar geven?

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper dat is jammer als je niet genoeg ruimte hebt om onder de houten vloer te kruipen. Wat ze nu bij nieuwbouw doen is isolatie van minstens 10 cm dik. Of de houten vloer eruit en vervangen door een gewapend betonvloer met isolatie eronder van 10 cm dik op een verdicht zandbed. Het is zelf te doen met een gehuurd betonmolentje.  

Het inregelen via de voetventielen kan als je geen modulerende pomp hebt.
Moderne ketels moduleren de pomp.

Ik heb een systeem zonder voetventielen.
Heel veel radiatoren hadden al een zeer oude thermostaatkraan die aan vervanging toe was.
De klus hier, heeft wel een paar centen gekost.

Kan ook met een modulerende pomp. Het gaat erom dat alle radiatoren in balans zijn met elkaar en dat is onafhankelijk van de snelheid flow van de pomp. Mooiste is dan wel dynamische afsluiters maar niet perse noodzakelijk. Ook met thermostaatkranen dient u de flow van deze kranen in te regelen. Ik heb ze ook en kan ze met een inbus inregelen. Als het goed is heeft u hiervoor een schema gehad bij u kranen die de flow bij verschillende standen inregelen laten zien. Het enige wat uw thermostaatkraan doet is reageren op de kamer temperatuur en daarop open en dicht gaan. Regelt u de flow dus niet zal bij een open kraan het water er alsnog doorheen vliegen en met een te hoge retour naar de ketel gaan. Staan alle kranen open 9koud huis) zal de radiator in uw geval het dichtst bij de ketel de allerhoogste temperatuur aan uw ketel teruggeven en dat is nu net niet de bedoeling. De retour van alle radiatoren dient nagenoeg gelijk te zijn en dan het liefst onder rond de 30 a 40 graden.

@Gebruiker1633091203 Via waterzijdig inregelen 20 - 30% besparen op het gasverbruik (=stookkosten) voor cv? - Ik geloof dit niet en de CB waarschijnlijk ook niet, anders stond  op de website  niet ca. 5  - 15% besparing.

De geclaimde percentages zou ik graag onderbouwd willen zien, is er een TNO-rapport, KEMA-rapport o.i.d.? - In dit Kiwa-rapport uit 2019 op de website www.tweedekamer.nl (in opdracht van RVO Nederland) staan iig veel lagere besparingspercentages (en ook veel langere terugverdientijden).
Zie de samenvatting onder “9 conclusie”. Misschien kan @Peter van der Wilt nog commentaar geven?

Dan gelooft u het niet. Zoals ik al zei. Heb het veel mensen al gedaan en ik zelf heb al jaren de boel ingeregeld. De meeste mensen stoken echt belachelijk slecht omdat de heren CV boeren de boel ophangen, er niet naar omkijken en stoken maar. Hier tegenover mij lijkt het nu al of Sinterklaas aankomt met zijn stoomboot. Oftewel weer een ketel die al zijn warmte naar buiten pompt ipv in het systeem. En dat met deze temperaturen buiten. Kunt u nagaan wat dat doet met het verbruik bij vorst. Dertig procent is extreem maar 20 haal je makkelijk in de meeste gevallen.

Het enige wat uw thermostaatkraan doet is reageren op de kamer temperatuur en daarop open en dicht gaan. Regelt u de flow dus niet zal bij een open kraan het water er alsnog doorheen vliegen en met een te hoge retour naar de ketel gaan.

Dat is nu net het verschil met de nieuwe kranen.
Die hebben een automatische debiet regelaar.
Je stelt het aantal liters per minuut in op een ring die achter de knop zit.
Het systeem trekt zich niets aan van de andere radiatoren die open of dicht gaan door een thermostaatknop.

Het enige wat uw thermostaatkraan doet is reageren op de kamer temperatuur en daarop open en dicht gaan. Regelt u de flow dus niet zal bij een open kraan het water er alsnog doorheen vliegen en met een te hoge retour naar de ketel gaan.

Dat is nu net het verschil met de nieuwe kranen.
Die hebben een automatische debiet regelaar.
Je stelt het aantal liters per minuut in op een ring die achter de knop zit.
Het systeem trekt zich niets aan van de andere radiatoren die open of dicht gaan door een thermostaatknop.

Ring of inbus in mijn geval.  In ieder geval de flow inregelen. In uw geval dus dynamische regelaars. Mijn punt is dat veel mensen denken niet meer te hoeven inregelen omdat ze thermostatische kranen hebben. Als die dingen niet zijn ingeregeld is je systeem niet in balans. En dat is denk ik bij meer dan 95 procent van alle systemen in NL het geval. Oftewel, verspilling ten top die makkelijk kan worden opgelost.

Reputatie 5
Badge +3

Nog een tip: Gebruik de “kracht” van de laagstaande zon in de winter!

Wie nu met de laagstaande zon zonwering gebruikt houdt helaas behoorlijk wat aan bespaarpotentieel buitens huis.  Dus als het kan bij (grote) ramen op zuid geen vitrage of gordijnen o.i.d. als de zon schijnt.

De deuren naar de hal of naar andere kamers misschien tijdelijk openzetten en de warme lucht met een sta-ventilator op laagste stand door de woning blazen.

P.S.: Met warmtewerend glas is helaas de solare winst wat minder (“ieder voordeel hep z'n nadeel”)

Nog een tip: Gebruik de “kracht” van de laagstaande zon in de winter!

Wie nu met de laagstaande zon zonwering gebruikt houdt helaas behoorlijk wat aan bespaarpotentieel buitens huis.  Dus als het kan bij (grote) ramen op zuid geen vitrage of gordijnen o.i.d. als de zon schijnt.

De deuren naar de hal of naar andere kamers misschien tijdelijk openzetten en de warme lucht met een sta-ventilator op laagste stand door de woning blazen.

P.S.: Met warmtewerend glas is helaas de solare winst wat minder (“ieder voordeel hep z'n nadeel”)

Eens! Hier serre op zuid. Nu 22 graden binnen. Heb wel warmtewerend glas verticaal maar dak bewust niet. In zomer zit daar een zonnescherm boven. Nieuw glas boven heb ik toch ook maar warmtewerend ingezet. Door de isolatie daar komt het zelden onder de 19 graden en nu hoeft de airco in de zomer niet meer zo te stampen, al wordt het nog warm op zuid. Grote ruiten zijn ook zo Nederlandse onzin. DE warmte lekken in je huis. NB: warme lucht stijgt vanzelf op dus die ventilator niet doen. Scheelt weer stroom. Vandaar dat dakisolatie bij oudere huizen ook echt veel besparing oplevert.

Ik heb er al 10 jaar een sport van gemaakt mijn kosten voor energie te drukken zonder comfort in te leveren. Betaalde 10 jaar geleden het dubbele van nu. Moet ook wel lachen om die hype nu met de huidige tarieven. Mensen weten nu niet hoe snel ze iets moeten gaan doen. Ben bang dat het nu penning zestien kost want materiaalkosten zijn niet leuk meer. Ik heb alles al dubbel en dwars terug verdient en ……. ik ben niet schuldig aan de klimaatopwarming. Dat laatste vind ik nog het belangrijkste voor mijn kinderen.

Oftewel, eerst allemaal die CV inregelen. Als je het zelf doet ben je voor een tientje voor een Infrarood Thermometer klaar. Snel verdient!!!

Reputatie 5
Badge +5

De percentages die je met waterzijdig inregelen kunt besparen lopen nogal uiteen.
De verkopers schermen met veel hogere percentages dan onafhankelijke onderzoekers.
In dit geval loopt het uit een van 5-15% bij de CB, tot 20-25% bij een leverancier.
De 30% van @Gebruiker1633091203 is wel heel erg rooskleurig.
Het is (op dit moment eigenlijk "was”) een beetje vergelijkbaar met energie prijs vergelijkers, je kon wel 450 euro per jaar besparen, maar dat geldt alleen in extreme gevallen, in de praktijk is 100 tot 200 euro meer realistisch.
In gas zit veel waterdamp, dat zie als de ketel brand vooral op koude dagen, dat is voor iedereen de zelfde hoeveelheid per m3 en geen maat voor voor het wel of niet goed inregelen.

Besparingen worden altijd overdreven, ik ben er zelf ook eens ingestonken met een zonneboiler.
De besparing zou 200 euro per jaar zijn, de werkelijke besparing was 5 tot 7 euro per maand alleen in de zomermaanden.
Totaal een 40 euro, maar omdat het koelmiddel eens in de drie jaar bijgevuld, c.q. vervangen moest worden waren die kosten al 150 tot 200 euro, het koste dus geld.
De investering van 3300 euro was weggegooid geld.

In gas zit veel waterdamp, dat zie als de ketel brand vooral op koude dagen, dat is voor iedereen de zelfde hoeveelheid per m3 en geen maat voor voor het wel of niet goed inregelen.

Totaal niet met u eens. Mijn ketel ziet u nooit uw waterdamp omdat hij dus wel condenseert. Verdiep u aub eerst in hoe een HR Ketel dient te werken. En ik zeg net hierboven dat je nu al ketels ziet die staan te stomen. Drama.

Kleine zinsnede van Tweakers topic: Een van de meest effectieve maatregelen is het omlaag brengen van de retourtemperatuur. Dat is de temperatuur van het water wat afgekoeld is in je radiatoren en naar je ketel stroomt.
Hoe lager de retourtemperatuur van het verwarmingswater hoe meer warmte er uit de verbrandingsgassen gehaald kan worden (HR-condensatie proces, dus enkel zin voor HR-ketels!).

Jammer dat zoveel mensen hier vaak bij de Consumentenbond ongefundeerde zaken roepen…..

Reputatie 5
Badge +3

@Gebruiker1633091203Ik denk dat er een beetje verwarring is m.b.t. waterzijdig inregelen en de relatie met  het HR-bedrijf van een cv-ketel op gas. A priori heeft het een met het ander namelijk niet zo veel te maken.

Je kan namelijk een perfeckt ingeregelde installatie zonder meer met een retourtemperatuur bij de ketel boven de condensatiegrens van 57°C, dus buiten het HR-gebied, bedrijven.

Of er een "rookpluim” - eigenlijk is het mist - ontstaat en hoe groot die is, hangt niet alleen van de retourtemperatuur, maar ook van de r.v. van de aangevoerde lucht/buitenlucht af.

Je kan realistisch gezien maximaal ca. 1,1 l water (van de totaal ca. 1,5 l) per m³ verbrand NL-gas condenseren.
Zet maar een maatbeker onder je condensafvoer en ga meten.

Bij een retourtemperatuur van <20°C kan je door condensatie maximaal!  ca. 9,76 kWh uit een m³ NL-gas halen.

Zonder condensatie, d.w.z. boven de 57°C retour, is dit maar 8,79 kWh/m³.

Vandaar de claim dat een super HR-ketel een rendement van 111% kan bereiken (niet dus).

Dit heeft eigenlijk alleen maar zijdelings iets met waterzijdig inregelen te maken.

Just my 2 cts 

Reputatie 7
Badge +6

Waterdamp in gas ?  Die zit toch in de aangezogen lucht ? Dat kan veel of weinig zijn , afhankelijk van de luchtvochtigheid . Voor een deel gaat die de pijp uit en voor een deel naar de condenswaterafvoer . 

Reputatie 5
Badge +3

@E.T. Wiersum  Aanvulling: Per m³ verbrand NL-gas (natuurlijk). En de rest van jouw bijdrage staat al in mijn bijdrage.

Reputatie 5
Badge +5

Even googlen op aardgas en waterdamp.

http://bouwkunde.org/energie-en-milieu/natuurkunde/gassen/aardgas/

Hier staat dat bij verbranding van 1m3 aardgas 1,73 m3 waterdamp vrij komt, wat 1,4 liter is.
Elke HR ketel heeft een afvoer waar deze gecondenseerde waterdamp in wordt afgevoerd.
Een klein deel wordt via de luchtafvoer afgevoerd en als het koud is zie je stoomwolken: zoals @Darkfiber al noemde 1,1 liter condenseert en de rest verdampt.

Nogmaals, het heeft niks met waterzijdig inregelen te maken.

Waterdamp in gas ?  Die zit toch in de aangezogen lucht ?

Scheikunde is niet jullie ding hè

CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O is de verbrandingsreactie van alleen het methaandeel in aardgas. Dus ook zonder waterdamp in aardgas ( zit er überhaupt een relevante hoeveelheid waterdamp in Nederlands aardgas?) komt er een aanzienlijke hoeveelheid waterdamp in de verbrandingsgassen terecht.

Reageer