tips

Energie besparen: je verwarming

Energie besparen: je verwarming

Toon eerste bericht

192 reacties

Als je internet zou hebben had je dat toch wel kunnen vinden denk ik...

Dus: als u iets beweert moeten wij op het internet gaan zoeken.

Mij niet gezien.

Reputatie 6
Badge +4

Dat mensen met een minimum inkomen uit pure wanhoop grijpen naar het gebruik van milieuvervuilende, ronduit ongezonde waxinelichtjes kan ik nog enigszins begrijpen. (Denk dat het aantal woningbranden wel zal oplopen.)

Maar dat mensen dit gaan doen uit ordinaire gierigheid, kan ik echt met mijn pet niet bij.

Heb zelf nog de vloerverwarming niet aan gehad. Het is hier met de open staande terrasdeur nog steeds 21 graden.

Maar dat mensen dit gaan doen uit ordinaire gierigheid, kan ik echt met mijn pet niet bij.

Heeft u aanwijzingen dat dit gebeurt?

Dat mensen bij hun volle verstand met een gedegen bera opleiding zich überhaupt bezig houden met verwarmen met waxinelichtjes is mij een raadsel. Je merkt dat in crisis een deel van de mensen een soort "vlucht voorwaarts" gaat zoeken omdat ze het echte probleem niet (meer) aan kunnen pakken. Hierachter, in de sociale woningbouw, zijn er nog steeds mensen met gaskachels en enkel glas en ik hoop echt dat die mensen compensatie krijgen en dan wil ik daarna wel eens nadenken over de mensen met zonnepanelen die misschien niet meer volledig kunnen salderen en wat voor leed die ondergaan.

Als je internet zou hebben had je dat toch wel kunnen vinden denk ik...

Dus: als u iets beweert moeten wij op het internet gaan zoeken.

Mij niet gezien.

Alleen omdat ik er geen link naar Wikipedia bij heb gedaan?

Ik zoek mijn leven lang al dingen op. Mijn ouders hadden al encyclopedieën. Daarna heb ik een rits scholen gevolgd omdat ik dingen wilde weten. Vraag me daarom niet om begrip voor jouw standpunt hier.

Eerder op dit forum werd ik juist afgezeken OMDAT ik een link naar Wikipedia erbij zette. Hoe kun je het hier in godsnaam goed doen?

Mijn conclusie: als je er zo weinig van weet en je bent niet bereid daar iets aan te doen, doe dan niet mee met de discussie.

Hoe kun je het hier in godsnaam goed doen?

Dor je zodanig te uiten dat de doelgroep je begrijpt.

Als je iets uitlegt op straat of in de trein zijn er ook geen links om aan te klikken.

Of moet er dan een smartphone voor de dag worden gehaald?

Die

Hoe kun je het hier in godsnaam goed doen?

Dor je zodanig te uiten dat de doelgroep je begrijpt.

Als je iets uitlegt op straat of in de trein zijn er ook geen links om aan te klikken.

Of moet er dan een smartphone voor de dag worden gehaald?

Nee, daar niet, maar hier op dit forum bevind dat ding of iets dergelijks zich recht voor je.

Dus gewoon iets mededelen wat een ander begrijpt is niet des computers?

Ik zoek nooit iets op tenzij het uit mijn eigen gedachten komt.

Dus gewoon iets mededelen wat een ander begrijpt is niet des computers?

Ik zoek nooit iets op tenzij het uit mijn eigen gedachten komt.

Dat verklaart wel wat.

En hoe kan ik weten wat een ander weet? Nee, ik ga niet alles vanaf kleuterschoolniveau uitleggen. Dan krijg je het effect wat je dagelijks op TV ziet, dat elk item dat iets over de stikstofproblematiek moet uitleggen begint met de vraag “wat is stikstof eigenlijk?”. Dan kom je niet verder hé?

Reputatie 6
Badge +3

Gelukkig hebben we op dit forum nog leden die bijvoorbeeld de werking van een warmtepomp op eenvoudige manier in een korte bijdrage proberen uit te leggen. Het hoeft ook niet altijd te kloppen - het gaat om het idee en de goede wil.

Nee, ik ga niet alles vanaf kleuterschoolniveau uitleggen.

Inderdaad ben ik nooit verder gekomen dan de kleuterschool.

En eigenlijk was die al boven mijn niveau.

Reputatie 6
Badge +7

Woonkamer hier 18,5°. 

Kachel niet aan gehad afgelopen dagen.
Wel 3 kaarsen, gisteren.
Woonkamer is nog steeds 18,7℃

Dat is in deze periode nog overdag prima te doen.

Net ook even ge “temperatuurt”

woonkamer plafond 22,5 graad

vloer 22 graden, wanden idem

vloerverwarming pompje uit

gang, keukenvloer 22 graden

kruipruimte is door de “geïsoleerde” transportleidingen altijd 18 graden.

Dat verklaard ook het lage verbruik Stadsverwarming van 19 Gigajoule/jaar voor mijn woning.

Ik zou nu even niet zo gauw weten waar ik, in deze “houtskeletbouw woning” nog zou kunnen besparen.

Als ik de mechanische ventilatie met een tijdklok zou uitschakelen zal ik minder warmte verliezen,

maar dat zal dan het leefklimaat niet ten goede komen, houtskeletbouw moet altijd goed geventileerd worden.

Dit jaar kijken hoelang we het “volhouden” voordat we aan de bloempotten moeten.

Tarieven voor voor stadsverwarming worden in principe altijd in januari voor het komende jaar vastgesteld.

Van Eneco nog niets van verhogingen gehoord.

Met de Jaarnota van november 2022 zou het tarief voor stadsverwarming eerder aangepast kunnen worden.

Eerst even wachten op de jaarnota💵💰

Kan het heel misschien zijn dat je huis al verwarmd werd dat je daarom nu 22° meet?

Ik had het laatst gestookt begin april, daarna niet meer en kom dan nu op 18,5° tegen de buitengevel.

Reputatie 6
Badge +5

Het is een heerlijke lokale warmtebron zo aan tafel of bij de tv. We zijn om.

Super leuk dit @Jan. Ik lach me rot. Wat is de TVT van de temperatuurmeter(s).? 🤣🤣🤣

Reputatie 6
Badge +7

Kan het heel misschien zijn dat je huis al verwarmd werd dat je daarom nu 22° meet?

Ik had het laatst gestookt begin april, daarna niet meer en kom dan nu op 18,5° tegen de buitengevel.

Nu nog niet gestookt vanaf voorjaar 2022

Met houtskeletbouw is weinig warmteverlies, op de bovenverdieping nu 21 graden.

ochtend 19 graden.
zou bijna de airco laten draaien.😄

Buiten temp nu 22:23  uur 24-09-2022  12,5 graden digitaal gemeten.

Dank je wel @RonaldD.

De temperatuurmeter staat hier al jaren in de kast. Geen idee wat hij kost, ooit bij de Lidl of Aldi gekocht denk ik, heel goedkoop.

Die waxinelichtjes branden echt 8 uur. De thermostaat aou een graadje lager kunnen, dan wordt het iets killer waarbij je een vest aan wil doen en dan zijn deze bloempotten lekker warm daarbij. 

Reputatie 6
Badge +5

Dank je wel @RonaldD. Geen idee wat hij kost,

Het was ook niet echt een serieuze vraag 🤣

Reputatie 6
Badge +7

Nu nog niet gestookt vanaf voorjaar 2022

Met houtskeletbouw is weinig warmteverlies, op de bovenverdieping nu 21 graden.

ochtend 19 graden.
zou bijna de airco laten draaien.😄

Buiten temp nu 22:23  uur 24-09-2022  12,5 graden digitaal gemeten.

Buiten nu temp. 15 graden, 10:00uur 25-09-2022

Het warmteverlies in de woonkamer is na één nacht 1 graad lager. Nu 21,5 graden

Op de slaapverdieping 1 graad lager. Nu 20 graden.

Hiermee zou Houtskeletbouw een grotere rol kunnen spelen in de nieuwbouw van energie zuinige woningen.

Ook de (prefeb)bouwmethode zou de oplevering van de projecten kunnen bespoedigen.

Mijn woning vanaf de eerst heipaal tot bewonen precies een halfjaar.

Ja @Gebruiker1644596728 met houtskeletbouw zit je dan gunstig? Het "binnenspouwblad" van 10cm dik is dan met houten stijlen en regels en de ruimte daartussen gevuld met 10cm isolatie en afgedekt met gipsvezelplaat. Dan een spouw en dan het buitenspouwblad. Als er geen isolatie in de spouw zit zou daar nog bij kunnen.

De vloeren van de verdieping en zolder zijn dan ook van hout. Op zich is daar niets mis mee, maar mijn hartje houdt meer van een degelijke stevige betonvloer, zo eentje die 70% van je wifi signaal erafhaalt als dat er schuin doorheengaat 😲. Als de bouwtijd een half jaar is moeten die huizen ook evenzoveel goedkoper zijn, maar ik weet niet of dat zo is. Anders betalen de mensen de hoofdprijs voor wat balkhout en 21mm dikke grenen vloerplanken en gipsplaat plafond.

Je kunt met beide technieken iets moois maken en de zaak vernaggelen. Er zijn houten huizen van vele honderden jaren oud en er zijn betonconstructies die van ellende instorten voordat het gebouw af is. Andersom kan ook.

Reputatie 6
Badge +7

@Jan Isolatie en constuctie berekeningen zijn allemaal cijfers.😟

Buitenwand totaal is 25cm. Inclusief 1cm rachel (spouw) en 1,2cm gevelafwerking

Zijwanden 15cm, 7cm luchtspouw, wand buren ook weer 15cm.

Achterwand is door de nabij gelegen snelweg 30cm dik.

Dakisolatie onder de dakbedekking is toendertijd met 10 a 12 cm dik piepschuimplaten uitgevoerd.

De hele constructie was met de bouw al berekend om er later een 2e verdieping op te bouwen.

Ik denk dat de "stenen” huizen uit die tijd, ook nog niet de isolatiewaarde hadden die voor houtskeletbouw werd toegepast.

Op die punten kan ik ook geen besparingen meer bedenken, 

Alleen de Stadsverwarming, maar daar heb ik al een paar keer over gepost.

“Anders betalen de mensen de hoofdprijs voor wat balkhout en 21mm dikke grenen vloerplanken en gipsplaat plafond.”

Als ik de nieuwbouw prijs in 1983, zal in euro 40.000,00 euro zijn, met huidige marktprijzen nu, zal de taxatiewaarde circa 7? X hoger zijn.

Daar koop je nu nog geen auto voor!

Ook was er toen nog de premie A regeling naar inkomen van Max. fl. 10.900,00 met 500 afbouwend per jaar, met tussetijds een inkomens en rente toetsing.🤔

Zou een mooi Project in Groningen kunnen zijn de "buig en trekspanning" van hout is misschien iets meer als van steen of beton😏

Hierboven schrijf ik " . . . zit je dan gunstig?". Dat vraagteken had een punt moeten zijn. Je zit dus gunstig met je isolatie met houtskeletbouw. Je kunt dan energie besparen met je verwarming. Zo bedoelde ik het. Hout, staal en beton zijn de materialen waar huizen mee worden gebouwd. Alle drie prima materialen die lang meegaan. Ze doen niet onder voor elkaar maar hebben verschillende prijskaartjes en belevingswaarde. Met tieners in je huis dreunt het een veel meer dan het andere.

Maar dat is dan voor een ander topic.

Tussen de woningscheidende wanden zal geen of weinig warmteverlies zijn, dus als de gevels ook 15cm dikke "binnenspouwbladen" hebben vol met isolatie zit je best goed! Vanaf 1982 was de isolatie-eis Rc>=1,25 wat 5cm isolatie was. Vanaf 1992 wordt het 8cm.

Wel grappig, ik lees vanmorgen (28 sept) op de NOS-app dat tuincentra zeggen dat de terracotta potten de deur uitvliegen, mensen maken er kachels van, het loopt als een trein, de schoteltjes zijn bij eentje al op. 

Ik geloof dat niemand denkt dat er meer energie uitkomt dan erin zit of dat je er een heel huis mee kan verwarmen. Maar als het huis eenmaal warm is gestookt 's ochtends en je het huishouden aan het doen bent, is het een leuke gezellige bijverwarming voor de plek waar die staat. De thermostaat kan dan even omlaag tot als de kinderen van school komen. En als het gas naar €3,50 per m3 gaat is het zeker goedkoper.

Morgen neemt mijn vrouw mij weer mee naar boodschappen doen en helpen sjouwen, ik maak dan weer een foto van die toren waxinelichtjes als die er nog is. Kijken hoeveel er weg is.

Reputatie 6
Badge +7

@Jan Goed voorbeeld doet volgen 😁

Ik ben nu in het midden van huiskamer een stookplaats 🔥aan het maken met zo’n driepoot er boven, een Kookketel aan kettingen, voor de soep.

Als het dan te koud wordt, allemaal een Berevelletje🐻 en er omheen,

(en dan verhalen vertellen over energie die vroeger nog te betalen was)

nu nog de gratis pallets, dat adres ga jij natuurlijk “nooit” prijsgeven 🙊

(De bouwmarkten lezen deze posten ook mee)🙉🙈🙊
De productie van driepoten is nu in volle gang, en er zijn al lange levertijden voorspelt.

Patent op idee? Nee hoor: de geschiedenis herhaalt zich.🧌

Adresje is niet zo moeilijk. Gewoon op het industrieterrein van je woonplaats kijken waar een aannemer is. Of de woonplaats ernaast. Of anders op Marktplaats. 

Maar zo'n soeppot met een ketting aan een driepoot boven een kampvuur, deden de dat vroeger niet bij de aanleg van wegen of zo? O ja, de scouting deed het ook.

Reageer