tips

Energie besparen: je verwarming

• 22 October 2021
  • 172 reacties
  • 5271 Bekeken
Energie besparen: je verwarming
Badge +8
  • Community Manager
  • 2179 reacties

Met de hoge energieprijzen kunnen bespaartips handig zijn. Natuurlijk is het fijn als je huis lekker warm is, maar er is zeker te besparen op verwarming. Een beetje besparing levert je al snel heel wat euro's per jaar op.

In dit online artikel lees je meer en vind je praktische bespaartips!

Heb jij nog aanvullende tips? Deel ze in het topic!

172 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Als je Isolatie of andere besparende besparende maatregelen hebt genomen wil je het resultaat ook zien natuurlijk.
Maar je kunt niet zomaar jaren vergelijken omdat het ene jaar kouder is dan het andere jaar.
Dat kun je compenseren met graaddagen.
De site mindergas.nl berekend dat voor jou.
Ik heb de gegevens van de laatste 2 jaar ingevoerd en zie hier het resultaat:

Eigenlijk is het nog te vroeg om er echt wat van te zeggen, maar voor de laatste maanden ziet het er goed uit.
Opvallend is ook de dip april / mei in 2020, het was koud, maar ook erg zonnig (record opbrengst zonnepanelen) en omdat we veel glas op het zuiden hebben werd het snel warm in huis.
Er spelen dus meer factoren een rol dan alleen graaddagen.
De maatregelen die ik heb genomen zijn de gordijnen 's avonds dicht zodra het donker wordt  en met de vloerverwarmingspomp aan het regelen geweest.

Naast graaddagen zou je ook zonne-energiedagen moeten tellen. Nu zijn er wel zonne-uren tev inden in de statistieken van het KNMI, maar zonne-uren zijn nog meer plaatselijk variabel dan graaddagen en bovendien zijn zonne-uren nog niet één op één zonne-energie-uren. (temperatuur, helderheid, wind)

Reputatie 6
Badge +3

@Free Spirit De lokale zoninstraling kan idd het beeld flink vertekenen, m.n. in het voor- en najaar als de zon al wat hoger staat en krachtiger is. Als je makkelijk vergelijkbare verbruiken per gewogen graaddag wil hebben kan je beter alleen december/januari gebruiken.

@Harrie LPP Het KNMI publiceert ook gegevens over de globale daginstraling in kWh/m² (per weerstation).

Vaak zijn er lokale weerstations welke ook de solare instraling in W/m² registreren, naast de andere lokale weersgegevens (temperatuur, wind, luchtdruk, neerslag, soms ook fijnstof). Ze zijn o.a. te vinden via “Weather Underground” (www.wunderground.com). Mijn favoriete weerstation in de buurt: Meteo Wijchen (wunderground),  of direkt: Meteo Wijchen - ook met statistieken en “heatdegree days”.
- Veel beter/nauwkeuriger krijg je het niet.

YMMV

Reputatie 6
Badge +5

@Darkfiber Ook in december en januari zitten soms grote verschillen in zon opbrengst en dus invloed, dat blijft lastig.
Nog vergeten te melden dat ik als 3e maatregel de cv ketel van 70 naar 45 graden terug geschroefd heb.
Ik ga ook niet te veel tegelijk doen, dan blijft onduidelijk wat nu het grootste effect heeft.

Reputatie 6
Badge +3

@Free Spirit 
Hoezo maken de soms wat grotere verschillen bij de relatief lage zoninstraling het lastig voor je?

Ik heb er iig geen last van en pak gewoon de dagen welke koud én grijs zijn (bijvoorbeeld door mist).

Als je werkelijk wil inschatten hoe je met je isolatie- en andere besparingsmaatregelen (bijvoorbeeld lage retourtemperatuur bij stoken met gas) zit zou je moeten vergelijken met je buren met hopelijk vergelijkbare huizen en een vergelijkbare gezinssamenstelling.

Wordt vermoedelijk een leuke “competitie”!

Maar je kan natuurlijk ook “uitrekenen” wat je per jaar en per m² aan kWh's kwijt bent en met de diverse “standaards” bijvoorbeeld de bouwbesluiten door de jaren heen vergelijken.

Maar dit gaat hier veel te ver.

En daarmee terug naar “Energie besparen: je verwarming”:

Iemand met een bijzonder hoog (> 4000 m³/jaar) of een heel laag verbruik (< 200 m³/jaar)?

En die dan ook nog recent het gasverbruik met meer dan 20% wist te verlagen? (zonder op comfort in te boeten!) - Ik ben benieuwd!

Reputatie 2
Badge +3

Ik ben vanaf 18 maart 2021 bezig om mijn gasverbruik te verlagen.

Als eerste heb ik mijn 15 jaar oude Hr-ketel vervangen voor de Nefit Proline NxT HRC 30 CW5. Het gasverbruik is vanaf half maart een stuk lager geworden.

Ten tweede heb ik begin oktober de aanvoertemperatuur van mijn Hr-ketel verlaagd. Eerst van 75 graden naar 60 graden. Na een maand was deze proef geslaagd en heb ik begin november de aanvoertemperatuur verder verlaagd van 60 graden naar 50 graden. Ik krijg mijn appartement van 120 m2 prima warm. Het opwarmen duurt alleen 10 minuten langer, dus zeer acceptabel. Het grote voordeel vind ik, naast energiebesparing, dat de nare opwarmlucht van de radiatoren geheel verdwenen is. Ook is de kamertemperatuur veel gelijkmatiger.

Nu denk ik er over om in de komende maand de radiatoren waterzijdig in te laten regelen. Ik twijfel tussen 2 merken: Danfoss of Heimeier.

Radiatorafsluiter Danfoss Dynamic Valve RA-DV in combinatie met thermostaatkraan Danfoss RA 2980 of radiatorafsluiter Heimeier Eclipse in combinatie met thermostaatkraan Heimeier K-ECO artikelnummer 6071-43.500.

Ik ben niet technisch genoeg om hierover te beslissen. Ik denk dat het niet zo veel uit maakt. Maar ik hoor graag jullie mening.

Wat ik in de komende maand ook wil doen is een vuilafscheider laten monteren, de Spirotech Spirotrap MB3. Of heeft iemand nog een ander idee hierover.

@J.C. den BestenEen van de twee maakt niet uit. Zijn beide zogenaamde dynamische afsluiters. Hou er wel rekening mee dat je bij beide alsnog in eerste instantie ze in moet stellen op de flow die ze door moeten laten. Er zit hiervoor een schema bij de afsluiters maar ik zou de aanvoer en retour temperatuur per radiator na instellen ook checken met een IR thermometer. Even alle ramen open, ketel op 30 en meten maar.

Overigens maakt het met kleine huisinstallaties weinig uit of u dynamische of normale instelbare afsluiters heeft. Ik heb al jaren normale en dat werkt ook goed. Flowverschillen in normale woningen en zeker uw appartement zijn niet echt groot bij afsluiten of open met een thermostatische kraan en/of variabele pomp in uw ketel. De afsluiters zijn met name bedoeld voor bijvoorbeeld zeer grote kantoorpanden etc. Weet niet wat op dit moment de prijsverschillen zijn maar in mijn tijd was het teveel tov eventuele kleine meer besparing.

Vuilafscheider lekker laten. Complete onzin.

NB: in de ruimte waar uw thermostaat hangt GEEN thermostatische kranen hangen. U kunt overigens de flow ook regelen met voetventielen. Dan heeft u daar in ieder geval geen dure afsluiters nodig.

Ik heb een Caleffi Dirtmag.
Of die slechter of beter is, weet ik niet.
Als je een nieuwe ketel krijgt ooit, is de kans groot dat de vuilafscheider een plicht is voor de garantie.

Reputatie 6
Badge +5

@Free Spirit 
Hoezo maken de soms wat grotere verschillen bij de relatief lage zoninstraling het lastig voor je?

Ik heb er iig geen last van en pak gewoon de dagen welke koud én grijs zijn (bijvoorbeeld door mist).

Zelfs met alle gegevens op een rij met gasverbruik, zon, wind en buitentemperatuur kan ik er geen touw aan vast knopen.
Ik heb deze gegevens van dit jaar per maand vergeleken, maar er zit geen enkele overeenkomstige structuur in.
Warme dagen met relatief veel verbruik, koude dagen met weinig verbruik en een na-ijl effect heb ik ook niet kunnen vinden, het lijkt volkomen random.
Voorlopig is mindergas.nl mij enige houvast over het totale maandverbruik in vergelijk met vorig jaar en gecompenseerd met graaddagen
Per dag of week kan ik het niet vergelijken.

Reputatie 4
Badge +3

Elektrische verwarming en zonnepanelen

Elektrisch verwarmen is normaal gesproken duurder dan verwarmen met gas. Er is ca. 10 kWh uur nodig voor 1 m3 gas. Toch kan elektrische verwarming kan interessant zijn als je het teveel aan opgewekte stroom niet teruglevert aan het net, maar zelf gebruikt voor een elektrische (bij)verwarming.
Zodoende kan er op gasverbruik worden bespaard, wat aansluit op dit topic.

Jaarlijks leveren wij ca. 1100 kWh terug aan het net. Dat is stroom die we zelf niet gebruiken.
Bij onze huidige terugleververgoeding van € 0,07 per kWh is dat een vermindering op de energienota van slechts € 77,-

Een warmtepomp of hybride warmtepomp is best een hele investering en omdat we slechts 700 m3 gas per jaar verbruiken financieel niet echt interessant. Gelet op onze situatie is ons gasverbruik namelijk al behoorlijk laag.

We overwegen ons gasverbruik te verminderen met een elektrische (bij)verwarming.
Het model wat we op het oog hebben is dit model van het Noorse merk Mill.
Deze Elektrische verwarming verbruikt maximaal 2 kW en is geschikt voor een ruimte van max. 34 m2. Dat is ongeveer de grootte van onze woonkamer.
Met onze overcapaciteit van 1100 kWh overcapaciteit / 2 kW zouden we dus maximaal 550 h elektrisch kunnen verwarmen. Er van uitgaande dat deze elektrische verwarming 5-6 uur per dag met een vermogen van 2 kW aan is, zou 1100 kWh genoeg zijn om de koudste 3 maanden van het jaar (dec., jan. & feb.) door te komen. (In werkelijkheid zal de elektrische verwarming niet op het volle vermogen van 2 kW aan zijn).
In deze 3 koudste maanden verbruiken wij ca. 350 m3. Door zoveel in die koudste periode elektrisch te verwarmen kan dus behoorlijk op gas worden bespaard. We verwachten dan ook een besparing tussen de 250 m3 en 300 m3.
Met de huidige hoge gasprijs is die elektrische verwarming met een aanschafprijs van € 359,- snel terugverdiend!

Misschien is dit een goede tip om het teveel aan stroom zelf te gebruiken om zo het gasverbruik met de daarmee gepaarde kosten te verminderen. Voor ons is dit denk ik een mooie en betaalbare oplossing, zolang we nog gas verbruiken.

Reputatie 6
Badge +3

@Los_Moros   Je bespaart daarmee op je energierekening, maar vermoedelijk niet op de energie voor de verwarming. (Misschien wel  daardoor dat je maar een ruimte goed verwarmt)
En dit topic gaat grosso modo over “energie besparing voor de verwarming”.

Je hebt nu ook nog een zeer lage terugleveringvergoeding van maar € 7 ct/kWh, veel energieleveranciers betalen nu duidelijk meer, op dit moment tot € 61 ct/kWh bij Eneco.
En dan ziet jouw financiële plaatje anders uit.
De groothandels inkoopprijzen voor september zijn per vandaag € 48,7 ct/kWh - reken uit je winst/verlies.

Slimme consumenten verkopen hun overschot aan de meestbiedende:
Teruglevering: 2000 kWh x gemiddeld € 0,40/kWh = € 800,- (maart - oktober)
Hiermee kan je, afhankelijk van je gasprijs, duidelijk meer aan energie inkopen.

Maar er zijn ook aparte topics hier over besparen op de energierekening.

Ik vind het wonderlijk om in één en hetzelfde stukje zowel te lezen dat 1 m3 gas overeenkomt met 10 kWh stroom als dat de schrijver verwacht met 1100 kWh stroom (COP 1) minstens 250 m3 gas te sparen.

In de winter electriciteit gebruiken om met COP=1 je huis te verwarmen vind ik moreel verwerpelijk.

Reputatie 7
Badge +7

@Los Moros, ik lees bovenaan dit topic dat het ook gaat over: “Met de hoge energieprijzen kunnen bespaartips handig zijn”. Dus ik vind jouw idee daar goed bij aansluiten. Dat je dus kan besparen op de euro's door met gratis stroom van de zonnepanelen elektrisch bij te verwarmen. Dat elektrisch bijverwarmen is dan alleen op de momenten dat je het nodig hebt. Voor de rest hoeft de cv-ketel niet te verwarmen en kan je 250-300m3 gas besparen.

Ik heb dezelfde situatie dat ik in de koude wintermaanden dagelijks verwarm met een houtkachel die aan de normen voldoet. Door er continu van 8 uur 's morgens tot 22 uur 's avonds wat hout bij te doen heeft die een vermogen van 0-2kW. Het zijn schone nieuwe wegwerppallets die ik gratis kan krijgen. Dus het stoken is gratis. Ik verwarm daar niet alleen de woonkamer mee maar het hele huis van 1000m3 inhoud. Mijn buurman doet hetzelfde.

Het duurt drie dagen om op die manier een huis op temperatuur te krijgen maar daarna is die 0-2kW voldoende om het op temperatuur te houden ingeval een woning van na 1998. Mijn cv-ketel staat de hele winter uit. Ik bespaar jaarlijks meer dan 1700m3 gas. Ik stook slechts 300m3 gas per jaar voor warm water. Maar ik heb sinds kort zonnepanelen en wou hetzelfde doen als jij. Met de overcapaciteit een elektrische boiler verwarmen voor het warm water. Ik kan dan van het gas af. 

Toen wees iemand me op het idee van Sun-tanks. Daarover staat hier in dit topic

Reputatie 7
Badge +5

volgens mij is zonnepanelen stroom niet gratis. Als je dat zelf gebruikt krijg je niet de saldering of terugleververgoeding, dus dan kost het je geld.

Reputatie 7
Badge +7

Je hebt gratis stroom. Je kan dan kiezen om het op het net te zetten voor saldering of terugleververgoeding, of je gebruikt het om bij te verwarmen. Als de gasprijs zo stijgt heb je meer voordeel aan het laatste.

Maar het ging om het teveel aan stroom dat de zonnepanelen opwekken boven de saldering. Daarover had Los Moros het. Moet je dat dan elke keer erbij vermelden? Dan is het helemaal gratis stroom.  

Reputatie 6
Badge +3

Een simpele spreadsheet (en de bankrekening) suggereren dat ik het overschot voordeliger in de zomer tegen € 0,40 - 0,61/kWh kan verzilveren en van de opbrengst in de winter gas kan kopen.
Maar het e.e.a. hangt zeker ook van de gasprijs af.

Even een conservatief gerekend voorbeeld:
1100 kWh tegen een terugleververgoeding van € 40 ct/kWh = € 440,-
Voor € 440,- en bij een gasprijs van € 2,-/m³ koop je ca. 220 m³ gas

1100 kWh elektrisch verstoken komen overeen met ca. 120-130 m³ NL-gas (@94-87% rendement)
Reken uit je eigen winst/verlies

Reputatie 7
Badge +7

De heer Los Moros gaat ervan uit dat er alleen gestookt hoeft te worden als hij er is. Zo beschrijft hij het ook. Als hij er niet is hoeft er niet elektrisch gestookt te worden. De gasstoker blijft dan uit en heeft hij die besparing. Als ik de deur uitga dacht je toch niet dat ik dan nog houtjes in de kachel doe? Maar de cv-ketel blijft wel uitstaan toch. Het huis heeft drie dagen nodig om af te koelen, dus dat kan wel even lijen. Hoe lang duurt het bij jou eerdat je huis op temperatuur is? 

Reputatie 4
Badge +3

Ik vind het wonderlijk om in één en hetzelfde stukje zowel te lezen dat 1 m3 gas overeenkomt met 10 kWh stroom als dat de schrijver verwacht met 1100 kWh stroom (COP 1) minstens 250 m3 gas te sparen.

In de winter electriciteit gebruiken om met COP=1 je huis te verwarmen vind ik moreel verwerpelijk.

Ik realiseer mij dat mijn inschatting van minstens 250 m3 gas besparen te optimistisch is. Dat zal dan rond de 110 m3 moeten liggen.

Reputatie 4
Badge +3

@Los_Moros   Je bespaart daarmee op je energierekening, maar vermoedelijk niet op de energie voor de verwarming. (Misschien wel  daardoor dat je maar een ruimte goed verwarmt)

Je hebt nu ook nog een zeer lage terugleveringvergoeding van maar € 7 ct/kWh, veel energieleveranciers betalen nu duidelijk meer, op dit moment tot € 61 ct/kWh bij Eneco.
En dan ziet jouw financiële plaatje anders uit.
De groothandels inkoopprijzen voor september zijn per vandaag € 48,7 ct/kWh - reken uit je winst/verlies.

Slimme consumenten verkopen hun overschot aan de meestbiedende:
Teruglevering: 2000 kWh x gemiddeld € 0,40/kWh = € 800,- (maart - oktober)
Hiermee kan je, afhankelijk van je gasprijs, duidelijk meer aan energie inkopen.

Maar er zijn ook aparte topics hier over besparen op de energierekening.

Dank voor dit rekenvoorbeeld. Momenteel betaal ik €0,23 per kWh en €0,79 per m3 gas. De terugleververgoeding is €0,07 per kWh. Het betreft een 5 jarig contract wat nog 3 jaar loopt. Door deze tarieven, zonnepanelen, btw verlaging en overheidsmaatregelen heb Ik momenteel een €0 op de rekening woning. Ik ben op zoek naar een oplossing om op een betaalbare manier minder gas te verbruiken. Ik denk aan HR++ glas voor de ruimten waar dat nog niet is gebeurd en elektrisch bijverwarmen. 

Reputatie 4
Badge +3

De heer Los Moros gaat ervan uit dat er alleen gestookt hoeft te worden als hij er is. Zo beschrijft hij het ook. Als hij er niet is hoeft er niet elektrisch gestookt te worden. De gasstoker blijft dan uit en heeft hij die besparing. Als ik de deur uitga dacht je toch niet dat ik dan nog houtjes in de kachel doe? Maar de cv-ketel blijft wel uitstaan toch. Het huis heeft drie dagen nodig om af te koelen, dus dat kan wel even lijen. Hoe lang duurt het bij jou eerdat je huis op temperatuur is? 

Beste Jan,

Dank voor het meedenken en ik weet niet of je dat aan mij vraagt, maar is die opwarmtijd niet afhankelijk van de buitentemperatuur?

Reputatie 6
Badge +5

Energie besparen en besparen op de energie rekening staan natuurlijk niet los van elkaar, alhoewel…..

Met de nieuwste plannen van het kabinet, een plafond voor gas van 1,50 euro per m3 en 70 eurocent per kWh kan de warmtepomp uit en de cv ketel weer aan als je geen zonnepanelen hebt of wel zonnepanelen hebt en bij een leverancier zit als BE en NLE die de saldering al hebben afgeschaft.

Met dergelijk hoog bedrag voor elektriciteit loont het niet meer om nog een warmtepomp aan te schaffen.
De aanschafkosten zijn geëxplodeerd en de saldering gaat over een paar jaar op de schop.
Dan zijn de aanschaf kosten nog niet terug verdiend.

Reputatie 5
Badge +5

@Los_Moros

en elektrisch bijverwarmen. 

Ik heb in mijn woonkamer een airco 3,5 kW laten plaatsen. Met mijn teveel aan kWh vind ik het nog een van de efficiëntste manieren om (bij) te verwarmen.  Dat voordeel weegt zwaarder dan de, wat sommigen vinden, nadelen.  Mijn woning heeft nog energielabel C.

Reputatie 7
Badge +7

Ik zag dit vanmorgen in de supermarkt staan. Ik schrok van de hoeveelheid. Het lijkt erop dat de mensen voor deze mogelijkheid gaan.

Daar doen ze dit dan mee.

Reputatie 5
Badge +5

Daar doen ze dit dan mee.

En hoeveel m3 denken ‘ze’ daarmee te kunnen verwarmen? Er zijn diverse YT filmpjes over dit soort constructies.

Reputatie 7
Badge +5

ik schaar dit onder de fake-feestboek-advices. triest dat daar hordes mensen in meegaan

Reageer