tips

Energie besparen: je verwarming

• 22 October 2021
  • 156 reacties
  • 4885 Bekeken
Energie besparen: je verwarming
Badge +8
  • Community Manager
  • 2170 reacties

Met de hoge energieprijzen kunnen bespaartips handig zijn. Natuurlijk is het fijn als je huis lekker warm is, maar er is zeker te besparen op verwarming. Een beetje besparing levert je al snel heel wat euro's per jaar op.

In dit online artikel lees je meer en vind je praktische bespaartips!

Heb jij nog aanvullende tips? Deel ze in het topic!

156 reacties

Reputatie 7
Badge +7

@RonaldD ik heb geen idee wat die mensen denken. Volgende week probeer ik weer een foto te maken van wat er over is gebleven van die stapel. Dan is er een idee hoe hard het gaat. 

Mensen zien bij anderen dat het verbazingwekkend veel warmte oplevert en gaan het dan ook zelf doen. 

Reputatie 5
Badge +5

@RonaldD ik heb geen idee wat die mensen denken. Volgende week probeer ik weer een foto te maken van wat er over is gebleven van die stapel. Dan is er een idee hoe hard het gaat. 

Mensen zien bij anderen dat het verbazingwekkend veel warmte oplevert en gaan het dan ook zelf doen. 

Ik weet ook niet wat ze denken, maar begrijp de hype (als het dat al is) wel in deze tijden. 

Uiteindelijk is het vervoeren van brandstof in zulke kleine aluminium tankjes niets anders dan een enorme aanslag op het milieu, op meerdere manieren. Het zou interessant zijn om eens zo’n cupje te wegen en de benodigde energie-input van het produceren daarvan te vergelijken met de stookwaarde van de was (die op zich ook al meer brandstof kost om te maken dan alleen in de was zit).

Een stom idee dus, vooral veroorzaakt doir het feit dat op scholen alleen maar blablavakken verplicht zijn en een groot deel van de mensen daardoor geen idee heeft van hoe de wereld in elkaar zit omdat zelfs de meest basale natuurwetten tot nerderig worden gemaakt. Een deel van die mensen betaalt dat de komende tijd met een gigantische energierekening en uiteraard krijgt de overheid daarvan de schuld.

Reputatie 5
Badge +6

Even Googlen en dan vind je dit.

Is dat dan van pissebed naar kakkebed?

Helaas kleven er best wat nadelen aan waxinelichtjes. Het kaarsvet is een bijproduct van petroleum en zorgt voor giftige stoffen in huis. Dat is schadelijk voor het milieu en uzelf. Daarnaast moet de huiskamer vaker worden gewit, gaan ze maar kort mee en is er uiteraard brandgevaar. 

Nadelen theelichtjes

1. Slecht voor het milieu

Het kaarsvet in de theelichtjes is gemaakt van paraffine, een bijproduct van petroleum. In feite brandt u in huis een fossiele brandstof voor de gezelligheid. We hoeven u niet uit te leggen dat dit slecht voor het milieu is, gezien de enorme wereldwijde discussie over fossiele brandstoffen. Deze brandstoffen zijn uiteindelijk eindig en veroorzaken een grote hoeveelheid CO2 uitstoot, denk hierbij aan diesel, benzine, gas, kerosine en petroleum.

In verband met de relatief korte brandtijd, worden er wereldwijd veel kaarsjes verbrand. Dit betekent natuurlijk ook dat al deze kaarsen geproduceerd en vervoert moeten worden. Dat veroorzaakt óók uitstoot, bovenop het branden van het kaarsje zelf. En dat is niet goed voor het milieu.

CO2 uitstoot, Energie besparing, Energie prijzen, Theelichtjes om te verwarmen, Commersie………en nog veel meer:

alles in de Mixer en wat rolt er dan uit? 

Dan komt er extra belasting op de Kaarsjes, en daar krijg je dan weer Subsidie/armentoeslag voor.

Hier gaat het kabinet NOOIT meer uitkomen.

Of moeten zij eindelijk het Stokje overgeven?

Als we het toch over waxine kaarsjes hebben.
Ik heb ook wel een partij gehad die enorm walmde.
En merk G is me te duur.
Van heel veel kaarsjes, kun je wel degelijk onwel worden.

Een enorme stapel, heb ik hier ook gezien in de winkel.

Tiberius: Boni pastoris est tondere pecus, non deglubere

Reputatie 6
Badge +5

Van waxine lichtjes wordt je niet warm, doet mij een beetje denken aan het sprookje van Andersen: Het meisje met de zwavelstokjes.
Nu weer over op besparen?

Reputatie 5
Badge +5

Van FB … Ik vermoed zelfbouw (-:

Ik sluit me bij de snor aan.
https://geldsnor.nl/je-huis-verwarmen-met-waxinelichtjes/

Reputatie 5
Badge +6

Van FB … Ik vermoed zelfbouw (-:

Leuk gevonden, hoelang duurt het voor het theewater kookt?

Volgens mij kan dit niet met water.

Het lijkt op een met Olie gevulde Radiatoor, dat zou in theorie kunnen.

Reputatie 7
Badge +7

Ik wijk iets af van snor.

Als je waxinelichtjes gewoon op tafel laat branden merk je bijna niets van de extra warmte. Dan heb je de situatie die snor beschrijft. Maar als je 2 of 3 of 4 bloempotten in elkaar op hun kop erboven hangt, worden die bloempotten gloeiend heet en heb je een lekkere warmtebron bij de bank voor de tv en heb je het niet koud. De thermostaat kan dan omlaag en bespaar je gas.

Op gas zit nog een stapel bijkomende kosten als energiebelasting, netbeheer, administratie en zo, en die zit niet op waxinelichtjes. Gisteren was een zak van 40 waxinelichtjes bij de Action €3,89.

Daarom doen veel mensen het, het is voor hun geen hype of modegrill waar ze achteraan lopen, maar gewoon omdat het werkt. Het is voor die mensen geen extra energie vanuit het niets maar gewoon de bestaande energie op een slimme manier concentreren in een miniradiator.

Ik wijk iets af van snor.

Als je waxinelichtjes gewoon op tafel laat branden merk je bijna niets van de extra warmte. Dan heb je de situatie die snor beschrijft. Maar als je 2 of 3 of 4 bloempotten in elkaar op hun kop erboven hangt, worden die bloempotten gloeiend heet en heb je een lekkere warmtebron bij de bank voor de tv en heb je het niet koud. De thermostaat kan dan omlaag en bespaar je gas.

Ik heb altijd een vermoeden gehad over jouw kennis van de natuurkunde maar hier ga je ongelooflijk af. Wat je hier verkondigt is schadelijk nepnieuws, want knetteronwaar, en ik hoop dat de consumentenbind alle berichten van deze strekking verwijdert anders maakt de consumentenbond zich schuldig aan het toestaan van nepnieuws op hun website.

Basis: de eerste hoofdwet van de thermodynamica.

Reputatie 5
Badge +5

Wat je hier verkondigt is schadelijk nepnieuws, want knetteronwaar, en ik hoop dat de consumentenbind alle berichten van deze strekking verwijdert anders maakt de consumentenbond zich schuldig aan het toestaan van nepnieuws op hun website.

Nou, nou, nou. Het zal niet helemaal voordelig, super economisch, veilig en gezond zijn. Ik was laatst in een boerderij, die werd verwarmd met speksteen. Vroeger had je een (voeten) stoof, die verwarmd werd met gloeiende kooltjes. In bed hadden we een kruik. Daar zijn heel wat brandplekken mee ontstaan. Nederlanders kopen blijkbaar massaal petroleumkachels in België. Ik had er al een. Hij stinkt, stookt onvoordelig, maar het blijft leuk om af en toe eens te gebruiken. Vroeger sliep de boer in dezelfde ruimte als zijn vee. Soms verwarm ik soep op mijn Hipolito nr 0 brander. Leuk om te doen, net als een fikje stoken. Laten we niet alle lol uit het leven halen. Soms is het leuk om te proberen en experimenteren. Niet omdat het moet, maar omdat het kan (-:

Wel jammer dat u het niet wat beter uitlegt, Harrie LPP.

Reputatie 6
Badge +3

We zijn het allemaal over eens dat met die bloempotten niet gaat opschieten. Teveel vervuiling en weinig warmte.

Hoeveel bloempotten je er ook  overheen zet. Er komt geen joule extra warmte uit het waxinelichtje.

Wel wordt de bloempot wat warm en geeft stralingswarmte. Je moet daar dan wel heel dicht bij zitten om daar warm van te worden. Misschien als je je handen er dicht bij houdt.

Laten we ons bezig houden met zinvollere oplossingen voor de argeloze consument.

Populair en grof heet de eerste hoofdwet ook wel de wet van behoud van energie.

Als je internet zou hebben had je dat toch wel kunnen vinden denk ik...

Reputatie 5
Badge +6

@Jan Hoe ik er over denk, heb ik al gepost.

Maar voor de “Willy Wortelaars” :

4 bloempotten = 16 kaarsjes, (goed voor ruim uur) 

op de eettafel, een straattegel  er boven op en lekker “steengrillen”

wel met een slaapzak aan tafel, ander heb je nog “koude” voeten😁

Heb je Warmte, warm eten, vieze walm, plafond witten enz. en dat allemaal voor € 3,89?

Dat het nog kan in deze dure tijden😁  

is dan € 120,00 per wintermaand in één ruimte, dat moet toch net kunnen als je de energierekening niet meer kan betalen.😠

Verdiensten voor Kabinet: met extra vervuilersbelasting, 😂die gaat er zeker komen. (Daar heeft Rutte een neus voor)

krijgen de “armen” weer een Bloempottoeslag en dan is de cirkel weer rond.

Ik trek de broekriem nog maar eens extra aan, en de vloerverwarming ietsje lager.

Nu maar hopen dat Eneco een pas op de plaats maakt.

Als ik het anders heb uitgelegd, moet iemand het maar niet verbeteren 😁

Reputatie 5
Badge +6

Nog vergeten te vermelden,

De “hete” vette steengrill tegel kan na afloop in de afwasbak met koudwater, dan heb je gelijk een warm sopje voor de vaatwas en de tegel is weer klaar voor  de volgende bloempot/bespaar cessie, het warme sopje kan je daarna nog gebruiken om je voeten te wassen, is te weinig om een bad mee te vullen.😁

Op de Camping is dan volgens mij meer luxe als “thuis”

Het verschil met en zonder bloempot zit in het feit, dat de warmte eerst in de steen gaat zitten.
Bij een los kaarsje, stijgt de warmte direct op in de lucht.
De warmte is meer tastbaar.
De bloempot voegt geen energie toe.
Bij een gas gril met staalgaas, zet je de energie om in infrarood, in het gaas.
Ik denk dat dit bij de bloempot niet zo werkt.

Reputatie 6
Badge +3

Misschien moet de topic titel veranderd worden in:
Energie besparen: je verwarming -> je verwarring?

The Flowerpot men

Reputatie 7
Badge +7

De vrouw heeft me van het typen weggerukt en mee naar de winkel genomen. Zij wil ook zo'n ding. We hebben vier potten gekocht die in elkaar kunnen. Onder de twee grootste staan vier waxine lichtjes en onder de twee kleinste twee. Daar hebben we de huis-thermometer tegenaan gehouden. 

Twee grotere potten met vier lichtjes . . .
. . . halen 40° aan de buitenkant.
Twee kleinere potten met twee lichtjes . . .
. . . halen 46° aan de buitenkant.​​​​​.

Het is een heerlijke lokale warmtebron zo aan tafel of bij de tv. We zijn om.

Kachel niet aan gehad afgelopen dagen.
Wel 3 kaarsen, gisteren.
Woonkamer is nog steeds 18,7℃

Reputatie 6
Badge +3

Stookenergie besparen door 1 - 2 °C lagere kamertemperatuur - waarom niet?

Besparing ca. 13% op het energieverbruik voor verwarming (bij 19 °C i.p.v. 21 °C)
en dan valt de extra uitgave voor de gezellige waxinelichtjes op tafel bijna in het niets.

P.S.: Hier hoeft de verwarming (of de waxinelichtjes) bij kamertemperaturen
overdag van ca. 19,5 - 20,0 °C nog net niet aan en de afgelopen 6 dagen was het
buiten gemiddeld 11,7 +/- 0,3 °C.

Reputatie 5
Badge +6

Even simpel:  VO van de bloempot(ten) (oppervlakte van een kegel) in verhouding met een VO van een Radiatoor is natuurlijk bedroevend weinig, de temperatuur nog niet eens meegerekend.

Wel gezellig voor de winterdagen🕯

Reputatie 7
Badge +7

Woonkamer hier 18,5°. 

Schoorsteen is weer geveegd en het kachelkoord rondom de deurtjes vernieuwd. 

Vanaf woensdag de kachel elke ochtend even aangehad, voor het eerst na de zomer.  

Eerstvolgende project is de vaatwasser van de warmwaterkraan afhalen en op de koudwaterkraan te zetten. Dan hoeft het niet meer van de cv-ketel te komen maar mogen de zonnepanelen het doen. 

Kachel niet aan gehad afgelopen dagen.

Bij mij gaat de verwarming elk jaar uitsluitend aan tussen 01 november en 16 maart (“het stookseizoen”) en dan nog uitsluitend in de woonkamer. Vaak vanaf februari al niet meer nodig.

Thermostaat 16 of 16½.

Je went er aan en het is zeer goed voor de hersenen. (Als je er in gelooft).

Reageer