tips

Energie besparen: je verwarming

Energie besparen: je verwarming
Badge +8
  • Community Manager
  • 2190 reacties

Met de hoge energieprijzen kunnen bespaartips handig zijn. Natuurlijk is het fijn als je huis lekker warm is, maar er is zeker te besparen op verwarming. Een beetje besparing levert je al snel heel wat euro's per jaar op.

In dit online artikel lees je meer en vind je praktische bespaartips!

Heb jij nog aanvullende tips? Deel ze in het topic!

180 reacties

Jeuj, daar is ie weer, een foto van de stapel waxinelichtjes precies een week later. Hij staat er nog. Voor de rekenaars is het verbruik per week te berekenen, ga maar tellen. Één plank minder is ongeveer eenvijfde van de toren. Het loopt als een trein! 😲

Reputatie 5
Badge +5

Iedereen weet toch wel dat het gebruiken van waxine-lichtjes slecht is voor het binnen-klimaat?

De CO2 meter slaat er aardig van aan… ;-)

Reputatie 6
Badge +6

@Jan Met alle respect, maar is dit idee nu geen “boerenbedrog” geweest.😁😂

Toch de driepoot? 🫣

Reputatie 6
Badge +4

Gewoon je meubels in de fik steken, geeft enorme warmte af.

150 keer opdrukken, voor en na iedere maaltijd. Kost alleen wat extra aardappelen.

Reputatie 6
Badge +4

150 keer opdrukken, voor en na iedere maaltijd. Kost alleen wat extra aardappelen.

Maar dat doe ik al 3x per dag.😂 Ik overweeg deze tip www.nieuwspaal.nl/deze-man-zit-in-de-gevangenis-zodat-de-staat-opdraait-voor-zijn-energiekosten/

Niet mijn favoriete bron maar ook niet verbazingwekkend: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5336184/bloempotkachel-kleine-fijnstofbom-bewijst-experiment

Reputatie 6
Badge +3

@A. Deen   “Ieder voordeeltje hept z'n nadeel” (J.C. - Nederlandse fiseloof)
Lange termijn consequenties hebben bijna geen invloed op deze soort hypes
en Henk & Ingrid met de bloempotkachels lezen zoiets waarschijnlijk niet werkelijk.
een kat in het nauw maakt rare sprongen

Serieus energie (gas, olie, kolen, hout etc.) besparen doe je anders.

Henk & Ingrid met de bloempotkachels lezen zoiets waarschijnlijk niet werkelijk.

Het erge daarvan is dat ze daardoor niet de dingen doen die wél helpen en daarna, als de torenhoge energierekening komt, geven ze alles en iedereen daarvan de schuld behalve zichzelf.
Als maar genoeg mensen het zo doen krijg je een 'beweging’ van mensen die ‘anders dan mainstream’ denken, met alle gevolgen van dien.
Daarom moet je niet lachen met dit soort tips. Ze zijn schadelijk.

Reputatie 6
Badge +5

Het erge daarvan is dat ze daardoor niet de dingen doen die wél helpen en daarna, als de torenhoge energierekening komt, geven ze alles en iedereen daarvan de schuld behalve zichzelf.
Als maar genoeg mensen het zo doen krijg je een 'beweging’ van mensen die ‘anders dan mainstream’ denken, met alle gevolgen van dien.

Jeetje wat een aannames, conclusies en oordelen op een rij.

Reputatie 6
Badge +6

Gewoon je meubels in de fik steken, geeft enorme warmte af.

Is dat dan geen Energie verspilling?

Ik sta dan buiten in de “kou” en de “brandweer” 🚒komt mijn “energie” vernietigen.

Geen meubels meer, in huis nat en koud😟 en “dakloos” geen energietoeslag omdat ik geen huis meer heb.😭

Ik ga dit wel een keer bij de buurtjes proberen😀die hebben toch ouwe Muk (geen energietoeslag) geeft meer warmte af.

Goed idee overigens.

Reputatie 6
Badge +3

@RonaldD  Ik had niet over fiselofie moeten beginnen!
Henk & Ingrid wachten eerder op zinvolle tips uit de praktijk.

Dus “bespaar je de energie” en daarmee zijn we hopelijk weer on topic.

Zoals de tip: Laat zoveel mogelijk zon naar binnen! - zie ook hier
Verplaats de opgewarmde lucht met een (sta)ventilator naar andere kamers.

Reputatie 6
Badge +5

Toen corona zijn intrede deed, gingen mensen massaal toiletpapier hamsteren. Een soort onverklaarbaar gedrag. Een crisis kan er blijkbaar voor zorgen dat er wat minder rationeel gedrag op de voorgrond komt. Maar het maakt mensen m.i. niet direct tot een ‘ander ras’ of politieke tegenbeweging. Je zegt het zelf: een kat in het nauw……….

Reputatie 6
Badge +6

Henk & Ingrid wachten eerder op zinvolle tips uit de praktijk.

Dus “bespaar je de energie” en daarmee zijn we hopelijk weer on topic.

Zoals de tip: Laat zoveel mogelijk zon naar binnen! - zie ook hier
Verplaats de opgewarmde lucht met een (sta)ventilator naar andere kamers.

Andersom werk het ook, één airco monobloc op de slaapkamer, als hij op Max. Blower staat, de slaapkamerdeur open, extra blower richting ander slaapkamers.

Open trapgat, geen deur, overbruggen (ongunstig door de thermische warme lucht van beneden)

naar de ander slaapkamers, geeft toch wel een aantal graden temperatuur verschil.

Zo kan je soms met simpele ideeën een heel eind komen.

Ook over het gevaar van de bloempot kachel.

www.scapeler.com/index.php/2022/09/27/de-theelichtkachel-en-ultrafijnstof/

Reputatie 6
Badge +6

Misschien moet de naam dan; Ceramische Bloempot Sfeerverlichting worden, met alle gevaren van een “kaars 🔥 “

Ook niet goed voor het Topic: die voedingsbodem voor de bloempot levert wel veel post op😀

In het verleden behaalde rendementen van bloempotten is hier niet van toepassing.😳

Dan gaat die Pallet bij @Jan in de store ook een keer leeg😂

Ze onderzochten tegelijk een gewone kaars en meten daar ook hoge waardes.

In menig huis steekt de vrouw 's avonds een sierkaars aan. Daar is eigenlijk nooit wat van gezegd. Waarom dan nu wel van waxinelichtjes onder terra cotta potten? 

Reputatie 6
Badge +5

In menig huis steekt de vrouw 's avonds een sierkaars aan. Daar is eigenlijk nooit wat van gezegd. Waarom dan nu wel van waxinelichtjes onder terra cotta potten? 

Omdat het er veel meer dan één zijn?

Hier komt geen kaars aan, ik vind het stinken en nog afgezien van brandgevaar van omvallende kaarsen.
Toen ik nog jong was is er bij ons thuis ooit een dressoir in de fik gegaan door een vergeten kaarsje, laatste stukje viel om en het was raak.

Reputatie 7
Badge +5

dat is dan wel een (enige) voordeel van een waxine kaars, die kan niet omvallen 😂 

Op de twee foto's van die stapel waxinelichtjes staan rechtsboven op het schap allemaal dikke sierkaarsen. Die vallen toch niet om? We zien altijd dat mensen meerdere sierkaarsen tegelijk branden, is voor de sfeer. 🔥Staat in de blaadjes . . .

Misschien een goede kandelaar kopen voor die dunnere? Dan laat je er eerst wat kaarsvet in druppelen voordat je de kaars erin steekt. Zo deed ik vroeger als misdienaar. 😳 Nooit verkeerd gegaan.

Jeetje wat een aannames, conclusies en oordelen op een rij.

Op een gegeven moment heb je dingen zo vaak zien gebeuren dat je een conclusie kunt trekken.

Onder deskundigen was het heus wel bekend dat kaarsen veel fijnstof opleveren. Maar sommige dingen kun je beter voorzichtig brengen, of op het juiste moment er in meppen. Dat laatste doet nu iemand, niet in de laatste plaats omdat het nu gemakkelijker is om fijnstof te meten.

Hoe is het met die stapel waxinelichtjes afgelopen? Ik was weer in de supermarkt. Deze foto is van 13 oktober, dat is twee weken na die vorige foto hierboven, die was van 29 september. De stapel stond helemaal op een andere plek in de winkel. Maar het is wel dezelfde stapel. Want als je goed kijkt is de rechtse helft de 8-uurs waxinelichtjes en de linkse helft de 4-uurs. Op de foto boven is het net andersom. 

Maar de waxinelichtjes gaan dus als een tierelier. De mensen weten meer dan wij hier. 

Wat wel goed werkt.
Als je warm water hebt gebruikt in de keuken.
Voor b.v. afwas of afgieten van de aardappelen.
Gooi het niet direct weg, laat het afkoelen in de woning.

Ik vraag me ook af of een wasbak heet water zuiniger met gas is, als ik het met 6l/min vul in plaats van 12l/min?

Ik was weer in de supermarkt. De stapels waxinelichtjes is helemaal weg op een paar trays na. Tussen de eerste en laatste foto zit bijna 6 weken waarin de beide stapels zijn verkocht. Er wordt dus aardig verwarmd met waxinelichtjes. Uiteraard bedoelt niemand het als hoofdverwarming, maar gewoon omdat het gezellig is als bijverwarming aan tafel waar je zit. 

Reageer